Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door dennistd »

In juli wil ik een weekje naar Tsjechië om daar met een zomerticket (7 dagen voor 30 euro :')) per trein te reizen. Maar heeft iemand tips over welke lijnen leuk zijn om te doen, qua landschap en/of materieel?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door umbusko »

Wat betreft beide heb je een hoop keus! :D

Wat mij onmiddellijk invalt is in het uiterste westen de lijn Aš-Hranice v Čechách. Daar rijdt alleen ‘s middags iedere dag één treintje op en neer en enthousiastelingen hebben er een hele hoop gefilmd: zie https://m.youtube.com/watch?v=rGJSDWbZEYU

En de lijn naar Osoblaha in het noordoosten: de enige ČD-smalspoorlijn. De lok is net zo lang als de rest van de trein. :mrgreen: Zie https://m.youtube.com/watch?v=Cbiw2KJrlNs. In de zomer rijdt ook een stoomtrein maar daar moet je voor betalen.

Er zal me nog wel meer invallen; helaas heb ik nog veel te weinig bezocht daar, ik ben altijd in Praag of in Slowakije bij familie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door julsteren »

Ik heb werkelijk geen idee kerel, ik ga van het zomer wel grens bij Dresden - Praha en Praha - Pardubice per EuroCity doen, met een Rychlik van Pardubice naar Liberec en dan per RegioSpider de grens naar Polen over bij Harrachov, zin in *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door umbusko »

Oh ja, Dresden-Praha is leuk. *O* Zorg dat je links zit, dan heb je mooi uitzicht over de slingerende Labe (Elbe). Rechts zie je alleen rots. En ga je een Tsjechische bistro proberen (aanrader, inclusief getapt bier): doe dat pas in Tsjechië, want in Duitsland rekenen ze ook Duitse prijzen. :')

Die lijn naar Harrachov schijnt ook de moeite waard te zijn. :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door Suus »

Usti nad Labem - Kadan gaat dwars door een gebied met dagbouwmijnen, daar vond ik weinig aan. Kadan - Karlovy Vary is wel mooi, net zoals de lijn vanaf daar naar Johangeorgenstadt. De lijn van Sokolov naar Kraslice vond ik ook mooi.

Bij Liberec is de lijn helemaal tot Szklarska Poręba aantrekkelijk. De lijn verder Polen in rijdt met voor Nederland en Duitsland totaal onbekend en zeer comfortabel materieel van KD, maar is landschappelijk al heel snel saai.

Verder belangrijk voor Interrailers: bij regionale treindiensten die door een regio zijn aanbesteed aan een andere vervoerder dan CD is een Interrail niet geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door umbusko »

Wat betreft Cheb-Praha via Plzeň: het eerste stukje is leuk met allemaal bos en zo. Dichter bij Plzeň is dat wat minder. Het stuk Plzeň-Beroun is doodsaai, met allemaal geluidsschermen. Beroun-Praha is wel leuk (vlak na station Karštejn kun je een glimp van het kasteel opvangen aan de linkerkant!), maar tergend langzaam. Je loopt daar altijd vertraging op.

Een ritje met de SuperCity Pendolino is natuurlijk wel leuk. Tussen Františkovy Lázně, Cheb en Plzeň rijdt hij als Intercity en heb je geen reservering nodig.

Voor oud materieel is bijna alles van vervoerder KŽC interessant, zie http://www.kzc.cz/verejne-vlaky-osobni-doprava. Soms is je kaartje geldig, soms moet je een goedkoop los kaartje kopen. Bij problemen met het Tsjechisch hoor ik het wel. :Y
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door julsteren »

umbusko schreef:Oh ja, Dresden-Praha is leuk. *O* Zorg dat je links zit, dan heb je mooi uitzicht over de slingerende Labe (Elbe). Rechts zie je alleen rots. En ga je een Tsjechische bistro proberen (aanrader, inclusief getapt bier): doe dat pas in Tsjechië, want in Duitsland rekenen ze ook Duitse prijzen. :')

Die lijn naar Harrachov schijnt ook de moeite waard te zijn. :Y
Ik heb wel een zitplaatsje gereserveerd in het eenzame eerste klas rijtuig achter de loco, maar heb ze nog niet gezien, moet er nog een keer voor langs de treinreiswinkel.
Suus schreef:Usti nad Labem - Kadan gaat dwars door een gebied met dagbouwmijnen, daar vond ik weinig aan. Kadan - Karlovy Vary is wel mooi, net zoals de lijn vanaf daar naar Johangeorgenstadt. De lijn van Sokolov naar Kraslice vond ik ook mooi.

Bij Liberec is de lijn helemaal tot Szklarska Poręba aantrekkelijk. De lijn verder Polen in rijdt met voor Nederland en Duitsland totaal onbekend en zeer comfortabel materieel van KD, maar is landschappelijk al heel snel saai.

Verder belangrijk voor Interrailers: bij regionale treindiensten die door een regio zijn aanbesteed aan een andere vervoerder dan CD is een Interrail niet geldig.
Nou dikke prima dan :pos: ben vanuit Liberec nog niet verder gekomen dan Vratislavice (5km), maar de treintjes bevielen me wel *trein* van het stuk tussen Szklarska Poręba naar Wrocław verwacht ik ook eerlijk gezegd niks. Behalve dat ik liever niet die bijna 3 uur in een EN57 word gepropt en graag een Newag Impuls mee krijg :D interrail is bij KD wel geldig toch?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door Suus »

julsteren schreef:interrail is bij KD wel geldig toch?
Ik moest goed zoeken, maar zo te zien is het een van de weinige niet-PKP maatschappijen waar het geldig is:

Geldig in treinen van:
  • PKP Intercity
  • Przewozy Regionalne (Polregio)
  • Koleje Dolnośląskie (KD; uitgezonderd “Pociąg do kultury” tussen Berlijn en Wrocław, en “KD Specjal”)
  • PKP Szybka Kolej Miejska (SKM) w Trójmieście
Reservering verplicht voor InterCity, Express InterCity, Express InterCity Premium, EuroCity, EuroNight en Twoje Linie Kolejowe.

Niet geldig in treinen van:
  • Arriva (ARR)
  • Koleje Mazowieckie (KM)
  • Koleje Małopolskie (KML)
  • Koleje Śląskie (KS)
  • Koleje Wielkopolskie (KW)
  • Łodzka Kolej Aglomeracyjna (LKA)
  • Szybka Kolej Miejska w Warszawie (SKMW)
  • Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD)
Maar dat is verder off-topic want dit gaat over Tsjechië.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door dennistd »

Ik reis overigens niet per Interrail maar met dit ticket: https://www.cd.cz/de/typy-jizdenek/vnit ... ky/-28173/

Alleen geldig bij de CD dus.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door umbusko »

En dus ook in de S34 Praha Masarykovo nádraží – Praha-Vysočany – Praha-Čakovice (met gemoderniseerde Slowaakse treinen, de zogenaamde Mravec) en de Pražský motoráček (in het weekend; met een oud motorrijtuig type M 262) van vervoerder KŽC, want daar gelden gewoon ČD-vervoersbewijzen op. Dit ter aanvulling.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door julsteren »

Suus schreef:
julsteren schreef:interrail is bij KD wel geldig toch?
Ik moest goed zoeken, maar zo te zien is het een van de weinige niet-PKP maatschappijen waar het geldig is:

Geldig in treinen van:
  • PKP Intercity
  • Przewozy Regionalne (Polregio)
  • Koleje Dolnośląskie (KD; uitgezonderd “Pociąg do kultury” tussen Berlijn en Wrocław, en “KD Specjal”)
  • PKP Szybka Kolej Miejska (SKM) w Trójmieście
Reservering verplicht voor InterCity, Express InterCity, Express InterCity Premium, EuroCity, EuroNight en Twoje Linie Kolejowe.

Maar dat is verder off-topic want dit gaat over Tsjechië.
Ondanks het off-topic zijn toch dankjewel :pos: :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door umbusko »

Mij vielen spontaan nog wat tips in:
  • Installeer de ČD-app: die geeft vertragingen op de minuut nauwkeurig en vertrek- en aankomsttijden van alle stations, bij treinen waarvan het bekend is ook perron en spoor (kort van tevoren). Je kunt ook, als je dat instelt, dienstregelingen offline raadplegen, zelfs van treinen in Nederland!
  • Hier of hier kun je actuele vertrektijden inclusief perron en spoor vinden van veel (middel)grote stations. Ik google altijd "tabule szdc" (SŽDC is het Tsjechische ProRail). Handig bij korte overstappen. :Y
  • Het Slowaakse alternatief vind je hier. Google op "tabule zsr" (ŽSR is het Slowaakse ProRail).
  • Let op met het alfabet: de "ch" is één letter en komt na de h in het alfabet. Dus zoek je niet suf onder de c. Hetzelfde geldt voor letters met tekentjes erop: die komen typisch in het alfabet na de letter zonder tekentjes. Břeclav vind je dus lager in de lijst dan Brno. (In het Slowaaks zijn ook de "dz" en de "dž" één letter - die komen na de ď - maar die kom je in de praktijk niet heel vaak tegen.)
  • Wat betreft afkortingen: soms worden perrons aangegeven met vlevo/vpravo (vľavo/vpravo) - links/rechts (bijvoorbeeld Kúty) - of sever/jih - noord/zuid (bijvoorbeeld Praha hl.n.).
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door dennistd »

Dank voor alle tips, uiteindelijk is dit mijn planning geworden: https://drive.google.com/open?id=1_wBZU ... sp=sharing

Ik vertrek morgen en kom volgende week woensdag terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wat zijn leuke spoorlijnen in Tsjechië?

Bericht door umbusko »

Ziet er goed uit! Veel plezier en een fijne vakantie! :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten