Deze chauffeur begrijpt iets niet

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

^^^ haltenaam weet ik niet. Het is de halte die direct na de grote rotonde komt, richting de Poort.
Vanaf die rotonde zag ik dus al die Setra staan met de knipper naar rechts..

Tom98 schreef:Zolang je op de halte staat altijd richting naar rechts en wanneer je weg wilt rijden naar links.
Dus 6 minuten staan is 6 minuten naar rechts knipperen.
Okay, ik begrijp dat dat moet bij je examen om te kunnen slagen.. maar in de praktijk altijd toepassen??
Ik vind dat maar vreemd.
Laatst gewijzigd door Durashift op di 06 aug 2019, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Tom98 »

Laanzicht, vermoedelijk.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door gkw1969 »

Durashift schreef:.

Tom98 schreef:Zolang je op de halte staat altijd richting naar rechts en wanneer je weg wilt rijden naar links.
Dus 6 minuten staan is 6 minuten naar rechts knipperen.
Okay, ik begrijp dat dat moet bij je examen om te kunnen slagen.. maar in de praktijk altijd toepassen??
Ik vind dat maar vreemd.
Nou, dat is mij nooit geleerd.
Wat mij wel geleerd is is dat wanneer je bij de halte weg rijdt je richting aan doet. Dus zolang een bus op de halte staat zonder RAW aan of RAW naar rechts, dan heeft de chauffeur niet de intentie weg te rijden.
Als hij richting aangeeft naar links dan moet je hem, binnen de bebouwde kom, gelegenheid in te voegen.

Let op: een bus heeft dus geen voorrang bij het invoegen. Maar als je nog niet naast de bus rijdt moet je stoppen. Bij mij is het zo: Auto 1 kan niet stoppen, auto 2 heeft voordeel van de twijfel, auto 3 heeft pech(had dus tijd genoeg om te stoppen). Dat allemaal na het inschakelen van de RAW naar links.
When you're tired of London, you're tired of life
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

:pos:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Tom98 »

gkw1969 schreef:
Nou, dat is mij nooit geleerd.
Mij ook niet, maar ik doe dat altijd wel zo. Is in mijn optiek het meest duidelijk. Richting naar rechts betekent dat je nog op de halte blijft staan en geen intentie hebt om weg te rijden.

Als je naar de halte toe rijdt zet je je richting naar rechts aan. Vrij logisch om dat lekker zo te laten staan totdat je weer weg wilt.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

...zonder brandende remlichten zou ik dat inderdaad ook nog wel kunnen interpreteren als zijnde dat er voor langere tijd wordt stilgestaan.

Het is wel duidelijk.. gewoon de bus voorbij knallen als de knipper nog naar rechts uit staat. :lol:
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door gkw1969 »

Durashift schreef:...zonder brandende remlichten zou ik dat inderdaad ook nog wel kunnen interpreteren als zijnde dat er voor langere tijd wordt stilgestaan.

Het is wel duidelijk.. gewoon de bus voorbij knallen als de knipper nog naar rechts uit staat. :lol:
Precies, maar dan wel met hooguit de maximaal toegestane snelheid :P
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door ICE11 »

Hoe is dat eigenlijk in NL? Hier in Duitsland mag men volgens verkeerswet een met knipperlichten stilstaande bus maar stapvoets inhalen (geldt ook voor autos in de tegenovergestelde richting), als hij met knipperlichten een halte nadert is inhalen verboden. In de regio waar ik rij hebben de haltes waar men knipperlicht moet gebruiken zelfs een eigen markering (aan de haltepaal en op mijn boordcomputer).
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Tom98 »

Gewoon alleen de regel dat men de bus binnen de bebouwde kom de gelegenheid moet geven om weg te rijden wanneer hij richting naar links aangeeft.
Verder geen regels in principe.
Wanneer door borden/markeringen een inhaalverbod geldt dan mag uiteraard een op de rijbaan halterende bus niet ingehaald worden. In een haltekom geldt dat niet, de weg is dan vrij dus mag men gewoon passeren.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Ardan »

Daar zijn hier geen specifieke regels over, maar je moet wel alert zijn op uitgestapte reizigers die vanaf jouw standpunt gezien ineens achter de bus vandaan komen.
Ik heb me in Amsterdam een tijdje afgevraagd waarom trams bellen tijdens het elkaar tegemoet rijden, het is te laat om als groet tussen bestuurders onderling te zijn. Tot ik me bedacht dat het wel eens kon zijn om overstekende voetgangers erop te attenderen dat er van de andere kant nog een tram komt en ze niet meteen moeten gaan oversteken.
Bij straathaltes van de tram (dus met auto's die rechts passeren) zijn er in Nederland en Duitsland extra verkeerslichten om auto's te laten stoppen, zodat reizigers veilig uit kunnen stappen. In Toronto hebben de trams bij straathaltes een oplichtend stopbord op de achterkant en horen auto's te stoppen, maar toch klinkt er bij elke halte 'Please look right for traffic when exiting', beter toch uitkijken.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten