Deze chauffeur begrijpt iets niet

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door AppleMoose »

Ik hoor er verder niemand over, maar zou het kunnen dat er wellicht een overdaad aan informatie aanwezig is?
Ik merk zelf dat ik me vaak afsluit voor de omroepberichten in de trein. Er wordt zoveel omgeroepen en zovaak hetzelfde, dat ik me ervoor afsluit en zodoende ook de omroepberichten over bijzonderheden (verstoringen etc.) niet meer meekrijg.

Bij de bussen kan ik me zoiets ook voorstellen, zeker bij de grotere busstations. Vertrekstaten, lijnnetkaarten, digitale borden die aankomst- en vertrektijden van de bussen binnen een bepaald tijdsbestek weergeven, perronnummers, bussen met busnummer- en bestemmingsdisplays, (al dan niet met via-bestemmingen), lijnkleuren (waar staan die voor? Moet je ook maar net weten of toch weer ergens opzoeken..) digitale systemen ín de bus (al dan niet met overstapmogelijkheden), omroep in de bus, info van reis-app's waarvan de bestemmingen/richtingen niet altijd corresponderen met wat de vervoerder in en om de bussen communiceert. Op plek A staat dit, op plek B weer dat en de bussen staan weer net even anders dan wat op C aangegeven staat. Waar moet je beginnen met kijken/zoeken als je er niet heel bekend bent? Welke informatie is juist? Wat betekent het allemaal?

En dan heb ik het nog niet eens over allerlei andere zaken die je tegenkomt op (bus)station zoals naamborden, logo's van vervoerders, reclame, winkels etc.

Ik vind het niet zo gek dat mensen zo nu en dan het spoor bijster raken en dan toch voor de zekerheid maar aan de chauffeur vragen of ze echt goed zitten of dat ze per ongeluk in de verkeerde bus zitten.

Ik zie hier allerlei oplossingen waarbij nóg meer informatie wordt toegevoegd. Naar mijn idee zou een stap terug doen qua informatievoorziening best het overwegen waard zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door trolly »

Heel goed opgemerkt. Juist het doseren van informatie is de kunst. De reizigert moet op het moment dat het erop aan komt voorzien zijn van de juiste informatie. Niet (ver) daarvoor of daarna, en niet meer dan nodig is.
regenmaker schreef:In Bologna heeft elke lijn een A, B of C achter het lijnnummer als er een afwijkende routevariant wordt gereden. De letters staan ook als voetnoten in de dienstregeling van de lijn. Rijdt de lijn een verkorte route dan staat er een / achter. Zie lijn 19 als voorbeeld.
Dat systeem wordt op meer plekken in Italië gehanteerd. Erg handig als je het snapt, anders een drama. Italië is sowieso een toonbeeld van hoe je iedereen voortdurend over de duvel en z'n ouwe moer informeert, tot verbijstering van de gemiddelde toerist *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Suus »

Het doorgestreepte lijnnummer wordt ook in Brussel nog gebruikt voor lijnen die niet de volledige route rijden. Door de kleurendisplays is die streep tegenwoordig rood. Echter, op dit forum werd het niet praktisch ervaren dus dit zou ik negeren.

Verder zijn lijnkleuren volgens mij alleen praktisch als de reiziger 1) ze kan bevestigen aan het haltebord en 2) als ze zo uniek mogelijk zijn. Ook daarvoor: zie Brussel. In Utrecht en Amstelland-Meerlanden is het een zooitje.

In Dresden heb ik gezien dat lijnen een speciale pijl op de voorkant van het voertuig tonen als ze verder op hun route nog een omleiding (gepland of ongepland) tegenkomen. De pijl verdwijnt automatisch als de omleiding gepasseerd is. Voor vaste reizigers die wel opletten een teken dat ze zich moeten informeren over de te rijden route.

In Rotterdam worden de halteborden op haltes die tijdelijk door een lijn bediend worden voorzien van oranje stickers. Daardoor kan de reiziger herkennen dat het een tijdelijke situatie is (want tram is geel en bus rood, blauw of groen). De RET gebruikt daarnaast sandwichborden aan haltepalen en de HTM klapborden op de halte om aangepaste situaties aan te geven. Die vallen veel meer op dan een A4’tje in het wachthuisje zoals bij GVB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Verder zijn lijnkleuren volgens mij alleen praktisch als de reiziger 1) ze kan bevestigen aan het haltebord en 2) als ze zo uniek mogelijk zijn. Ook daarvoor: zie Brussel. In Utrecht en Amstelland-Meerlanden is het een zooitje.
Het systeem in AML is inderdaad niet echt handig gezien het voor beide richtingen dezelfde kleur hanteert.
Het systeem in Utrecht daarentegen voldoet keurig aan stelling 1 en grotendeels aan stelling 2: ze zijn ook op de halteborden te zien (op CS ook op de DRIPs) en zijn binnen de stad uniek per rijrichting van de bus (een enkele lijn in het buitengebied heeft in beide richtingen dezelfde kleur).
Daarnaast is het zeker op de grote knooppunten heel bruikbaar om vast te stellen of je op de juiste hoofdas staat (per as is er een kleur immers), en veel duidelijker dan dat elke lijn een andere kleur zou hebben (want dat zijn er zoveel dat je het verschil niet meer zou zien tussen sommige kleuren)

@Ronalddussen: dat verschil tussen reisinformatie app en bus is gegarandeerd 9292, die blinken daarin uit. In apps als OVinfo is de info zelfs per halte nog verschillend om met de informatie op de bus overeen te komen.
De overdaad aan info via de omroep herken ik vooral uit de trein ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:Ik hoor er verder niemand over, maar zou het kunnen dat er wellicht een overdaad aan informatie aanwezig is?
(..).
:!:
Durashift op 15 juli j.l. :wink: schreef:Het is ook maar de vraag of de betrokken reizigers de (veelheid) aan reisinformatie (systemen) gebruikt. Ik denk het niet. Men is daar niet zo bekend mee. Daarnaast, er mag dan misschien wel meer reisinformatie zijn..het wordt er niet altijd duidelijker op. Er is meer informatie.. voor sommige mensen zal dat een overvloed zijn wat aan duidelijkheid niet zal bijdragen.
Ronaldussen schreef: (..)
Ik zie hier allerlei oplossingen waarbij nóg meer informatie wordt toegevoegd. Naar mijn idee zou een stap terug doen qua informatievoorziening best het overwegen waard zijn.
Mee eens. Misschien niet zozeer een stap terug in systemen.. maar wél de lijst met 'must have' korter maken en zeker niet de 'nice to have' opties toevoegen.

@Suus: als reiziger met de RET dien je dan wel bekend te zijn met de legenda van de kleurstelling bij halteborden.. Anders zal menigeen toch denken: leuk kleurtje, dat oranje. Lekker fris. Maar waar het voor staat? Geen idee.. :mrgreen:

Verder, die lijnkleuren in Utrecht.. het zal wel maar ik kan er weinig mee.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door DrechtBlub »

regenmaker schreef:Ik heb ook vaak genoeg gehad dat een chauffeur de reiziger verkeerde informatie gaf.
Als ik in de bus zit als passagiers corrigeer ik regelmatig chauffeurs die passagiers onhandig/foutief reisadvies geven.

Tijd voor wat grappige situaties:

- een oud vrouwtje dat nauwlijks kan lopen alleen vertellen over de snelste route met een goede kilometer loopafstand in haar reis, ipv de 10 minuten langere route waarbij niet geloopt hoeft te worden.
- een reisadvies geven naar een halte die niet bestaat (Callistolaan ipv Kometenlaan)
- een chauffeur die zegt dat je voor werkendam moet omrijden via Gorinchem, terwijl 620 direct naar Werkendam 12 minuten na aankomst van de bus van het busstation zou vertrekken.
- een chauffeur die een mevrouw verteld dat er geen bus stopt bij het stadskantoor (Zie: Halte stadskantoor)
- een chauffeur die zegt dat lijn 88 toen nog niet stopt bij winkelcentrum Walburg. Meneer wist niet dat winkelcentrum walburg naast de halte Beneluxlaan ligt.
- (Lijn 5, een jaar na het opheffen van lijn 1 op Bakema-Erf): Chauffeur adviseerd passagier om lijn 1 te pakken naar station Dordrecht Zuid omdat dit 10 minuten sneller was en deze enkele minuten later zou vertrekken waardoor een geruimere overstap ontstond op de trein (Die was nogal krap) op Zuid. Mooi zo: Reizigers adviseren naar een lijn die niet meer bestaat.
- Chauffeur die reiziger moest waarschuwen op Oranjepark (Lijn 4 uit de staart) zet passagier er bijna uit op Oranjelaan, als ik niet had ingegrepen.
- Mevrouw was in de verkeerde bus gestapt, ontdekt bij landbouwschool (Lijn 3 richting oudelandshoek), zij moest naar het station om per trein naar Gorinchem te reizen. In plaats van de mevrouw te adviseren bij Merbeau uit te stappen en 4 minuten naar station stadspolders te lopen en daar haar trein als nog te halen, raad de chauffeur aan aan die mevrouw om te blijven zitten. Deze keer wilde mevrouw mij (als toen 14 jarig kind) niet geloven over de chauffeur die bij hoog en laag beweerde dat ze beter kon blijven zitten in zijn bus en is mevrouw dus 2 treinen later uiteindelijk vertrokken naar Gorinchem :')
- Op station Gorinchem: Mevrouw, er rijd hier geen bus naar Herwijnen.
- Op lijn 7 naar station Dordrecht: Voor de biesbosch stapt u op station over op lijn 801, die zou ongeveer 1 minuut later vertrekken dan wij aankomen en wij hadden flinke vertraging. Chauffeur wist niet dat 801 een belbus was en probeert te bellen om 'm te laten wachten. Voordat ik zelf had gereageerd, is er al een chauffeur over het spraaksysteem geval die de chauffeur verteld dat de 801 een belbus is en dat deze gebeld moest worden. Wonder boven wonder was de 801 door iemand anders gebeld en kon mevrouw op het station toch mee, aangezien die te laat was komen opdagen voor die andere passagier. :') (Als je je bedenkt dat buiten de zomer minder dan 1 reiziger per dag van de 801 gebruikmaakten toen zal je wel snappen hoe veel geluk dat is.)
- In den haag heb ik wel eens meegemaakt dat een trambestuurder aan had geraden om voor den haag Ypenburg op station Den Haag CS over te stappen op de intercity richting Utrecht/Zwolle/Arnhem, die toch echt niet op Ypenburg stopt.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2844
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door ICE11 »

Daantje schreef:Kan het zijn dat mensen zich slechter voorbereiden dan vroeger nu er meer reisinformatie onderweg is en vrijwel iedereen een alwetend apparaat/smartphone bij zich heeft?
De "alwetend apparaat" betreffend. Het is wel al een jaar of drie (vier?) geleden, toen had ik dienst op lijn 33 in Aachen. Deze lijn rijdt niet onmiddelijk naar het Hauptbahnhof maar stopt bij halte Wallstraße, van daar is het dan nog rond 350 meters lopen. Deze loopafstand is ook in de app vermeld.
Ik kwam naar een halte in een buitenwijk, waar alleen deze lijn komt en daar stond een jongedame: "Rijdt deze bus naar Hauptbahnhof?" (zij spraak natuurlijk Duits ;)) Ik: "Nee, daar moet u Wallstraße uitstappen en nog enkele meters om de hoek lopen." Zij: "Maar de app zegt, dat u naar Hauptbahnhof rijdt." Ik: "Van hier rijdt geen bus rechtstreeks naar Hauptbahnhof. Alleen naar Wallstraße, en dat is bij Hauptbahnhof om de hoek." Zij: "Dan zal ik afwachten of hier misschien nog een andere bus naar Hauptbahnhof aankomt....." :X
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door nvdw »

"Prima, doet u dat, fijne dag hè"
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door marvinkok »

Vorige week ook zoiets..


Een buitenlands stel met koffers (sprak Engels, herkomst geen idee) komt in Zwolle aan m'n cabine deur vragen met een screenshit uit de DB-app om naar osnabruck te komen. Moeten uiteindelijk de veerboot in rostock oid hebben.
"komen we zo in Osnabruck?"
"die tijden sowieso niet meer..."
"ja klopt, er waren blijkbaar werkzaamheden"
"ja dat klopt. Maar u kunt met deze trein mee naar Hengelo en dan overstappen op de eurobahn zoals in uw advies ook staat."
"ja maar een mevrouw van de NS beneden zei dat we dan in Hengelo een half uur moeten wachten"
"joa, 20 minuten in principe. Maar er zijn uitvallen waardoor er busverkeer is"
"ja, maar die mevrouw zei dat er ook een rechtstreekse trein vanaf hier naar osnabruck rijdt, en die gaat over een half uur"
"Euh, naar mijn weten gaat er geen directe trein vanaf Zwolle naar osnabruck..."
"ja, dat zou vanwege werkzaamheden ook zijn"
"oh ja, dat klopt die trein (icb) wordt via Zwolle omgeleid inderdaad, maar geen idee of ie daadwerkelijk hier stopt"
"die mevrouw zei van wel"
"dan zal het wel zo zijn, ik ken niet de hele dienstregeling, zeker niet tijdens werkzaamheden"
"maar we kunnen ook met u mee?"
"ja, zoals gezegd kan dat ook, maar dan moet rekening houden met businzet."
"ja, maar die mevrouw zei dat er een rechtstreekse gaat... Wat kunnen we beter doen?"
"als die mevrouw dat heeft nagekeken zou ik daarvoor gaan, scheelt overstappen..."
"mja... Misschien moeten we dat dan maar doen..."
Volg dan meteen dat advies op denk ik dan...

Of een een andere die me aanklampt
"ik moet naar Rotterdam"
"oké, dat kan..."
"ja maar welke trein moet ik hebben dan?"
"durf ik u door alle werkzaamheden dit weekend zo niet te zeggen"
"ja maar u werkt bij de trein!"
"dat klopt, maar ik rij naar Enschede, ken niet de complete dienstregeling uit m'n hoofd. Kunt u beter even bij de info daar vragen"
*zucht*
"ja, in Hengelo zeggen ze doodleuk ga naar Zwolle en stap daar over.."
"dat klopt, maar welke trein precies weet ik zo ook niet."
"nou lekker weer!"
En ondertussen staat meneer met de smartphone met een film erop in de hand :X
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door nvdw »

De smartphone is ook maar zo ‘smart’ als zijn gebruiker natuurlijk. Weten allemaal feilloos of Enzo Knol nog op de juiste vrouw ligt maar een beetje reisinfo opzoeken ho maar.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
gkw1969
Berichten: 1765
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door gkw1969 »

DrechtBlub schreef:
regenmaker schreef:Ik heb ook vaak genoeg gehad dat een chauffeur de reiziger verkeerde informatie gaf.
Als ik in de bus zit als passagiers corrigeer ik regelmatig chauffeurs die passagiers onhandig/foutief reisadvies geven.
.
Dat zou ik bij mij in de bus maar niet doen.
1. Ik geef geen foute advieze :P
2. Ik heb een hekel aan ongevraagd advies
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Daantje »

Vorig jaar zou ik meer fiets van Rotterdam centraal naar Halfweg-Zwanenburg reizen maar door een aanrijding reden er geen treinen tussen Leiden en Haarlem. Ik ben toen in Leiden in de stoptrein naar Schiphol gestapt maar ondanks dat ik met mijn smartphone in mijn hand een reisadvies probeerde te plannen, kwam ik er niet uit waar ik toen het beste over kon stappen. Ook niet omdat ik dr situatie op de stations niet overal kende voor mijn fiets. Toen heb ik ook de conducteur om een reisadvies gevraagd die me overigens uitstekend geholpen heeft. Ben ik dan een onwetende reiziger?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door nvdw »

Dat is weer het andere uiterste natuurlijk. En begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet te beroerd om desgevraagd antwoord te geven op vragen van reizigers, ook al vragen ze 9 van de 10 keer naar de bekende weg (en ja, ik begrijp best waarom ze dat doen).

We dwalen een beetje af van de oorsprong en dat is dat er reizigers zijn die heel basale dingen ‘verkeerd’ doen, en dat dus terwijl de reisinfo nog nooit zo toegankelijk, beschikbaar en overvloedig aanwezig is geweest als vandaag de dag.

Ik dacht er van de week nog eens over na, en ik denk dat deze mensen de trein als referentie voor al het openbaar vervoer nemen. Daar hoeven ze nooit op de trein zelf te kijken welke kant hij op gaat, want dat staat al op het bord. Bij een gemiddeld busperron op Utrecht CS vertrekken natuurlijk meerdere buslijnen en de bus die als eerste staat aangekondigd, is ook niet altijd de eerste bus die op het perron aankomt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2844
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door ICE11 »

Hier nog even het bewijs, dat er ook nog enkele mensen zijn die zelfstandelijk kunnen denken (dus zonder app) en soms meer van de dienstregeling kennen als de chauffeur dit graag wil:

Wij hebben een busstation, waar drie lijnen aan elkaar gekoppeld zijn, zonder dat het in de dienstregeling staat. Dus de bus komt aan als lijn X en gaat na een korte oponthoud altijd door als lijn Y of Z. Sommige chauffeurs rijden direct naar het vertrekperron, soms stopt men ook bij het bufferperron, bij voorbeeld om even naar toilet te gaan. Mijn plan was het laatstgenoemde, maar er was nog een mevrouw in de bus die niet wilde uitstappen: "Ik weet, dat deze bus verder gaat als lijn Y. Dus ik blijf zitten." Ik: "Helaas moet ik u vragen om uit te stappen, omdat ik de bus even op slot moet doen." Zij: "Nee, ik blijf zitten." Ik: "Maar ik wil graag even naar toilet en er mag geen reiziger alleen in de bus verblijven." Zij: "Ik blijf zitten, deze bus gaat door." Nadat ik haar uitgelegd had, dat ik niet vertrek voordat ik op toilet was, en ik pas daar naatoe ga als zij niet meer in de bus zit is zij dan toch (wel mopperig) eindelijk uitgestapt....... :roll:
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

^^^ ja, alle 'regeltjes' maken het werk er niet makkelijker op.

Wanneer verwacht jij de klacht binnen van mevrouw? :D :wink:
gkw1969
Berichten: 1765
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door gkw1969 »

ICE11 schreef:Hier nog even het bewijs, dat er ook nog enkele mensen zijn die zelfstandelijk kunnen denken (dus zonder app) en soms meer van de dienstregeling kennen als de chauffeur dit graag wil:

Wij hebben een busstation, waar drie lijnen aan elkaar gekoppeld zijn, zonder dat het in de dienstregeling staat. Dus de bus komt aan als lijn X en gaat na een korte oponthoud altijd door als lijn Y of Z. Sommige chauffeurs rijden direct naar het vertrekperron, soms stopt men ook bij het bufferperron, bij voorbeeld om even naar toilet te gaan. Mijn plan was het laatstgenoemde, maar er was nog een mevrouw in de bus die niet wilde uitstappen: "Ik weet, dat deze bus verder gaat als lijn Y. Dus ik blijf zitten." Ik: "Helaas moet ik u vragen om uit te stappen, omdat ik de bus even op slot moet doen." Zij: "Nee, ik blijf zitten." Ik: "Maar ik wil graag even naar toilet en er mag geen reiziger alleen in de bus verblijven." Zij: "Ik blijf zitten, deze bus gaat door." Nadat ik haar uitgelegd had, dat ik niet vertrek voordat ik op toilet was, en ik pas daar naatoe ga als zij niet meer in de bus zit is zij dan toch (wel mopperig) eindelijk uitgestapt....... :roll:
Is de uiteindelijke vertrekhalte zo ver van de toiletvoorziening dan? En waar werk je?
In Twente rijden we in principe direct naar het vertrekperron tenzij de bus langer dan 10 minuten stil staat, dan gaat de bus naar de buffer.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door reisthijs »

nvdw schreef:Ik dacht er van de week nog eens over na, en ik denk dat deze mensen de trein als referentie voor al het openbaar vervoer nemen. Daar hoeven ze nooit op de trein zelf te kijken welke kant hij op gaat, want dat staat al op het bord.
Ik denk eigenlijk niet dat het veel uitmaakt. "Gaat deze trein naar X?" (ook al staat X op het bord) is toch een vaak gestelde vraag op perrons.
En er zijn, net als bij bussen, ook mensen die niets vragen en in de verkeerde trein stappen, bijvoorbeeld als de treinen naar X niet allemaal van hetzelfde spoor vertrekken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Wubbo »

Reiziger: "Meneer, hoe laat gaat de trein naar Uitgeest?"
Medewerker: "Er gaat geen rechtstreekse trein naar Uitgeest, dan moet u overstappen in Amsterdam Centraal."
R: "En stopt die trein dan ook in Amsterdam Amstel?"
M: "Nee, dan moet u vanaf Amsterdam Centraal met de metro." [Er waren werkzaamheden op dat moment]
R: "O, en hoe kom ik dan in Maarssen? Want ik moet naar Maarssen."


Zucht.
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door jjasloot »

Klinkt als het XY probleem.
Je wilt X oplossen en je denkt dat Y daarvoor de juiste oplossing is. Je vraag gaat naar hoe Y moet terwijl andere oplossingen voor X beter zijn

https://www.perlmonks.org/?node=XY+Problem
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2844
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door ICE11 »

gkw1969 schreef:Is de uiteindelijke vertrekhalte zo ver van de toiletvoorziening dan? En waar werk je?
De verschil tussen vertrekhalte en bufferhalte zijn geen 20 meter. Maar op sommige tijdstippen blokkeer je bij de vertrekhalte nog een andere bus, als je daar langer stilstaat. En mijn dienstautos zie je op het kleine foto rechts. :wink:
gkw1969
Berichten: 1765
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door gkw1969 »

Wubbo schreef:Reiziger: "Meneer, hoe laat gaat de trein naar Uitgeest?"
Medewerker: "Er gaat geen rechtstreekse trein naar Uitgeest, dan moet u overstappen in Amsterdam Centraal."
R: "En stopt die trein dan ook in Amsterdam Amstel?"
M: "Nee, dan moet u vanaf Amsterdam Centraal met de metro." [Er waren werkzaamheden op dat moment]
R: "O, en hoe kom ik dan in Maarssen? Want ik moet naar Maarssen."


Zucht.
hmmm ja, zo had ik eens een keer onderstaande discussie:
R: Gaat deze bus naar Overdinkel?
C: Nee, deze gaat maar tot Ootmarsum (hadden toen nog 2 ritten die in Ootmarsum eindigden)
R: Oh ja, want ik moet naar Tubbergen en dan moet ik altijd de bus naar Overdinkel hebben.
C: Okay, ja, dan moet u met mij mee.
R: Maar ik moet de bus naar Overdinkel hebben, die stopt in Tubbergen.
C: Ja, dat klopt. Maar 's avonds rijdt de bus niet verder dan Ootmarsum, dus dit is de juiste bus.
R: Jullie verzinnen ook zo maar wat. Jullie moeten gewoon Overdinkel op de bus zetten, anders weet ik niet welke bus ik moet hebben.
C: Ja, maar mevrouw, u moet naar Tubbergen, ik kom in Tubbergen. Als ik Overdinkel op de bus zet, dan lieg ik omdat ik daar niet kom.
R: Ja, allemaal smoesjes. U moet gewoon Overdinkel op de bus zetten omdat ik de bus naar Overdinkel moet hebben. Ik ga wel mee, maar jullie moeten toch altijd Overdinkel op de bus zetten.

Echt, soms wil je ze wel achter het behang plakken.
When you're tired of London, you're tired of life
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door TLP »

Bij dergelijke mensen kun je wellicht proberen om ze op het regionale adviesorgaan te wijzen, daar maken ze wellicht een kans om hun wensen voor een gelijke lijn- en dus bestemmingsvoering gedurende de hele week werkelijkheid te laten worden :mrgreen:.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

Ik begreep, als chauffeur van een motorvoertuig vanochtend, de chauffeur van de bus van lijn 280 in Woudenberg niet.. Stond op één halte voor vertrekhalte zijn tijd af te wachten met de knipperlicht naar rechts uit.. remlichten aan (halterem?) terwijl de deuren dicht waren en de chauffeur op de stoel rechtsvoor zat.. :?:

Als bestuurder houd ik er dan rekening mee dat de bus op ieder moment kan vertrekken en ik dus voorrang moet gaan geven... terwijl er van vertrek dus geen sprake was.. :twisted:

Zijn collega had het bij de Poort in Woudenberg beter begrepen (naar mijn mening). Gewoon bus op stadslicht en geen fratsen met ingeschakelde knipperlichten.

Is er nog enig 'beleid' / voorschrift op dit gebied?


( vervolgens reed ik dus langs de halte en las op de DRIS dat de betreffende bus er eigenlijk al wel had moeten staan: tijd was 0:00 en de mensen op de halte keken reikhalzend uit naar de bus die zij ff verderop konden zien staan.. :) )
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Tom98 »

Zolang je op de halte staat altijd richting naar rechts en wanneer je weg wilt rijden naar links.
Dus 6 minuten staan is 6 minuten naar rechts knipperen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Daniel »

Waar is "één halte voor de vertrekhalte" dan? Of bedoel je dat hij bij halte Laanzicht stond?

Dat de DRIP al op 0 minuten stond kan komen door de afronding van rijtijden in seconden, lijn 280 heeft een enkele rit die 30 seconden na de vermelde vertrekminuut als officiële vertrektijd heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten