Bankbiljetten

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6040
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Bankbiljetten

Bericht door ZO6176 »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onlangs kocht ik dit setje van 3 biljetten van Rusland. Maar verdere info kan ik niet krijgen. IK weet dat het iets met 100 jaar is en de biljetten zijn gedateerd op 20 januari 1999. Nu weet ik dat de Trans Siberië Express ongeveer 100 jaar ervoor is geopend. De plaats (en regio) betreft Krasnoyarsk. Aangezien alle serienummers nullen bevatten lijkt het mij dat het consumptiegeld of zo was voor een festival.
Weet iemand van jullie wanneer Krasnoyarsk op de Trans Siberië Express werd aangesloten en dat op 20 januari 1999 een festival of zo iets was aldaar?
Of zit ik helemaal mis en is het iets anders?
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Bankbiljetten

Bericht door JothamvW »

No hablo ruso/Nem beszélek oroszul; dus dan wordt het al gauw lastig.

Ook omdat ik het Cyrillisch schrift niet kan lezen.

Maar ik kom ook niet verder dan dat die tekst links/rechtsboven iets met het jubileum te maken heeft.
Laatst gewijzigd door JothamvW op ma 02 sep 2019, 06:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
gkw1969
Berichten: 1766
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Bankbiljetten

Bericht door gkw1969 »

Ik kan het helaas ook niet lezen.
Googlen op Krasnoyarsk levert een wikipedia pagina op waarin aangegeven wordt dat in 1896 de stad is aangesloten op de Trans-Siberie-Express.

Het lijkt me niet alleen de Trans-Siberie-Express toe waar het over gaat. Ik denk dat het gaat om de aangelegde spoorbrug gaat die in 1896 gereed was. Maar dan zijn ze 3 jaar te laat met vieren. Tenzij de eerste trein pas in 1899 hier over heen reed, maar dat kan ik niet terug vinden.

A bridge near Krasnoyarsk carries the Trans-Siberian Railway across the Yenisei. This structure, one of the longest at the time, was constructed between 1893 and 1896 to an award-winning design by Lavr Proskuryakov. When approved for the inscription on the World Heritage List in 2003, the bridge was described by the UNESCO as "an early representation of a typical parabolic polygonal truss bridge in Russia" which became "a testing ground for the application of engineering theories and the development of new innovative solutions, which had numerous successors"

The first train arrived to Krasnoyarsk on 6 December 1895 at two o'clock. The first building of the railway station was built in 1895 by the architect Nikolai Solovyov.

De data kloppen dan niet helemaal, hoewel de brug uiteindelijk wel van grote waarde was voor de architectuur.
When you're tired of London, you're tired of life
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Bankbiljetten

Bericht door Selivio »

Als je de 10 roebel(kant met het hoofd) opzoekt met afbeelding zoeken van Google, kom je een site tegen waar deze aangeboden wordt in Rusland(een soort Russische Ebay). En als je dan de omschrijving daarvan weer door de translator haalt, krijg je: Krasnoyarsk. Verjaardag betaalkaarten 1999 jaar. 100 jaar Krasnojarsk-spoorweg./Krasnoyarsk. Jubileumbetalingen 1999. 100 jaar Krasnoyarsk-spoorweg.

http://eng.rzd.ru/statice/public/en?STR ... 18&id=2552
En volgens deze site van de RZD kan dat ook wel kloppen, aangezien toen de Krasnoyarsk - Irkutsk sectie in gebruik werd gesteld en daarmee de krasnoyarsk railway(die begint in Novosibirsk) compleet was. Even inhakend, de Yenitsei bridge begonnen ze met bouwen 1895, eerste legging van de steen op 30 augustus 1896 en werd opengesteld voor treinen op 28 maart 1899(de Russchische spoorwegen hebben het allemaal keurig gedocumenteerd op bovenstaande site)
Grt. Stefan
ZO6176
Donateur
Berichten: 6040
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bankbiljetten

Bericht door ZO6176 »

Wow
Super goed speurwerk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten