Pagina 1 van 2

Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 16:07
door Jeaniqu
Misschien een gekke vraag, maar waarom hebben lijnen heen en terug altijd hetzelfde nummer? Zijn er plekken (in of buiten NL) waar dat niet zo is en een tram of bus heen bijv nr 12 is en terug 13, of heen 12a en terug 12b?

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 16:34
door Aking
In Novi Sad hebben een aantal lijnen een a-variant als ik het me goed herinner. In ieder geval de ringlijn (7) volgens mij

En in Utrecht hadden we ooit heul lang geleden lijn 10 en lijn 20 die hetzelfde rondje de andere kant op reden.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 16:35
door BrengMe
Geen idee waarom precies, denk omdat het gewoon makkelijker te onthouden is. Als je voor elke reisrichting weer een ander lijnnummer moet onthouden kan dat best verwarrend zijn. Er zijn wel lijnen in Nederland waarbij de tegenrichting een ander lijnnnummer heeft, maar dat zijn allemaal ringlijnen die eindigen op hetzelfde punt als waar ze beginnen. Voorbeelden zijn de lijnen 97 en 98 in Krimpen a/d IJssel en de lijnen 32 en 33 bij Sittard.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 17:01
door JordiBrabant
Bekend zijn ook S41 en S42 en bekijk die over de ringspoorweg om Berlijn heen rijden, de ene met de wijzers van de klok mee de andere ertegen in.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 17:14
door Suus
Ik verdenk de AMT in Catania er nog steeds van dat ze lijnnummers dubbel gebruiken. Er is wel een begin- en eindpunt, maar elke overeenkomst in de heen- en terugweg berust op louter toeval. Maargoed, dat is Zuid-Italië dus misschien zijn we hier in Nederland ook wel verwend met teveel logica ;-)

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 17:26
door Daniel
Tussen Dordrecht en Ridderkerk hebben een hele tijd lijn 11 en 12 gereden, waarbij 11 de ene kant op ging en 12 de andere kant op.
Had daar te maken met een lus door Zwijndrecht op de route, waardoor dit duidelijker was dan hetzelfde lijnnummer in beide richtingen (want dan had lijn 11 in vier verschillende richtingen op station Zwijndrecht gehalteerd).

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 18:19
door ArrivaBas
In veruit de meeste systemen is meestal weinig ruimte om lijnnummers per richting te hebben. Suffixen als a of b staan er ook om bekend dat zij een lijnnummer onnodig moeilijker te onthouden maken.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 18:34
door WSM
BrengMe schreef:Geen idee waarom precies, denk omdat het gewoon makkelijker te onthouden is. Als je voor elke reisrichting weer een ander lijnnummer moet onthouden kan dat best verwarrend zijn. Er zijn wel lijnen in Nederland waarbij de tegenrichting een ander lijnnnummer heeft, maar dat zijn allemaal ringlijnen die eindigen op hetzelfde punt als waar ze beginnen. Voorbeelden zijn de lijnen 97 en 98 in Krimpen a/d IJssel en de lijnen 32 en 33 bij Sittard.
71 en 72 in Zoetermeer :Y.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 19:01
door Z2N
Lijn 1/2 en 3/4 in Alphen zijn allevier ringlijnen die maar 1 kant op bestaan

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 19:20
door dennistd
In Almelo heb je de lijnen 21/22 en 23/24 die precies tegengesteld rijden op de hele route station -> wijk -> station.

Daarentegen heb je in Hengelo de lijnen 11 en 13 die juist 'in de wijk' op het eindpunt in elkaar over gaan, waardoor je aan de westkant van Hengelo noord aan beide zijden van de weg lijn 13 hebt en aan de oostkant aan beide zijden lijn 11.

Het Almelose systeem heeft het voordeel dat je onder één nummer blijft rijden, terwijl je in het Hengelose systeem juist voor de kortste route hetzelfde lijnnummer heen en terug pakt. Wat dan weer niet altijd de snelste optie is, omdat ze om de twintig minuten rijden om en om, waardoor je voor een bestemming niet ver voorbij het 'eindpunt' (eigenlijk lijnnummerwisselpunt) soms beter via de andere lijn kunt reizen.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 20:07
door reisthijs
Leuk, aldus ringlijnen, maar zij er nou ook ergens gewone heen-en-weerlijnen te noemen met een verschillende aanduiding per richting?
BrengMe schreef:Als je voor elke reisrichting weer een ander lijnnummer moet onthouden kan dat best verwarrend zijn.
Het kan ook juist meer duidelijkheid verschaffen, denk aan dat topic laatst van de chauffeur die niet snapte dat sommige reizigers het verschil tussen de richtingen niet snappen.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 20:14
door Daniel
reisthijs schreef:Leuk, aldus ringlijnen, maar zij er nou ook ergens gewone heen-en-weerlijnen te noemen met een verschillende aanduiding per richting?
Ja, al bestaan die lijnen dus niet meer.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 20:16
door Chrysa
Lijn 589 en 590 rijden allebei hetzelfde rondje in tegengestelde richting.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 21:07
door Meltrain
In Utrecht heb je ook nog de lijnen 211 en 212 gehad.
Bij de U-bahn Nürnberg had je een lijn U21 die maar in één richting reed. Dit was een iets ingekorte versie van lijn U2. In de andere richting reden de ritten gewoon als U2.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: di 22 okt 2019, 23:39
door ov'tje
Leeuwarden heeft de lijnen 5 en 15 die 1x per uur in tegengestelde richting een ronde door de wijken ten oosten en zuiden van het station maken.

In Groningen zou lijn 9 wel een lettercode kunnen gebruiken. Daar zijn gedurende de dag 4 varianten van. Alleen het middenstuk De Weijert Noord - WKC Paddepoel is hetzelfde.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: wo 23 okt 2019, 09:19
door nvdw
reisthijs schreef:Het kan ook juist meer duidelijkheid verschaffen, denk aan dat topic laatst van de chauffeur die niet snapte dat sommige reizigers het verschil tussen de richtingen niet snappen.
En die chauffeur snapt het nog steeds niet. Laatst ook weer: een dame die bij des werkgevers Twitter aan de bel trekt omdat de vertrektijden van de 77 vanaf Utrecht Centraal op de papieren dienstregeling (richting Nieuwegein) niet overeenkomen met die op het elektronische bord op het perron (richting Bilthoven).

Hoe functioneren die mensen? Als ze met de auto gaan en ze moeten de A12 richting Den Haag nemen, eindigen ze dan ook in Duitsland?

Re: Lijnnummers

Geplaatst: wo 23 okt 2019, 10:34
door Daantje
Eén van mijn collega's vond het heel raar dat als er een stremming op het spoor is tussen Rotterdam en Den Haag, dat er dan ook meestal geen treinen rijden van Den Haag naar Rotterdam. Als er file de ene kant op staat, kan je (kijkersfile uitgezonderd) normaal gesproken wel probleemloos de andere kant op.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: wo 23 okt 2019, 10:56
door Meltrain
Een goed antwoord daarop is te zeggen dat als hij met zijn auto in de file van Den Haag naar Rotterdam staat, zijn vrouw niet met dezelfde auto van Rotterdam naar Den Haag kan rijden, doordat die auto niet beschikbaar is. :wink:

Re: Lijnnummers

Geplaatst: wo 23 okt 2019, 18:42
door ZO6176
De s-baan in Wenen heeft toch steeds hetzelfde lijnnummer naar het eindpunt maar s1 kan verschillende beginstations hebben. Dat was in ieder geval in 1995 zo.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: wo 23 okt 2019, 20:42
door Dorine
Bedankt allen!
Heb hierover inmiddels een stukje geschreven dat waarschijnlijk zaterdag in NRC te lezen is. Zal tzt een linkje posten.



PS: De vraag stelde ik via een vriendin die op dat moment wel achter een computer zat, vandaar dat bij de vraag de naam Jeaniqu stond :oops:

Re: Lijnnummers

Geplaatst: do 24 okt 2019, 19:34
door Vinny

Re: Lijnnummers

Geplaatst: vr 25 okt 2019, 14:06
door dorine
Dorine schreef:Bedankt allen!
Heb hierover inmiddels een stukje geschreven dat waarschijnlijk zaterdag in NRC te lezen is. Zal tzt een linkje posten.

Hierbij: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/25/wa ... e-a3978033

Re: Lijnnummers

Geplaatst: vr 25 okt 2019, 16:40
door regenmaker
De E (Einsatzwagen) in Duitsland wordt eigenlijk gebruikt voor scholierenvervoer, niet als een lijn maar een gedeelte van de route rijdt. Het klopt dat de Einsatzwagen soms maar een gedeelte van de route rijdt omdat het eindpunt bij een school ligt of later op de rit pas opstart als versterking. Maar soms wordt ook een compleet ander lijnnummer en/of route gebruikt, zoals in Essen (bron).

Re: Lijnnummers

Geplaatst: vr 25 okt 2019, 17:58
door Rob van Hulst
Ik weet alleen dat er in Dordrecht een ringlijn was die 3A en 3B heette, en die reden dus precies dezelfde route in tegengestelde richting. Ik begrijp wel wat je bedoeld. Vooral in metrostations, zowel in Nederland als in het buitenland, staan op de richtingaanwijzers in de stations meestal de eindpunten van de metrolijnen, bijv. In Rotterdam staat er op station Beurs Lijn E Richting Den Haag en Lijn E richting Slinge. Je moet dus wel eerst even kijken welke kant je op moet om bij het goede perron te komen. Hier zou dus Lijn E1 en lijn E2 duidelijker zijn.

Re: Lijnnummers

Geplaatst: vr 25 okt 2019, 18:11
door trolly
Voor een ter plaatse niet bekende reiziger maak het weinig uit of hij lijnnummer+bestemming of lijnnummer+suffix moet onthouden. Voor wie wel bekend is met de situatie lijkt me de eerste optie eenvoudiger, omdat er geen extra informatie aangeleerd hoeft te worden. Lijnnummerparen voor een enkele lijn zijn vooral verwarrend, hoewel dat mogelijk een kwestie van gewenning is. Conclusie: fapper-en/of-first-world-probleem, elke oplossing is erger danwel vergissingsgevoeliger dan de status quo, if it ain't broke, don't fix it.