Haltenamen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Haltenamen

Bericht door waldo79 »

En in het grijze verleden veranderde een bank niet zo gauw van locatie (A)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Haltenamen

Bericht door ZO6176 »

huibf schreef:Min of meer is de afspraak dat de de zijweg aan de halte de haltenaam wordt. Verder moeten zoveel mogelijk commerciële namen worden vermeden, zoals Rabobank, Cafe X. Namen van Scholen, Ziekenhuizen en Winkelcentra zijn wel prima.
Dat geldt dan niet voor de Eindhovense lijn 3. Koning arthurlaan, lohengrinlaan, elckerlyclaan, noordzeelaan en grebbeberglaan zijn gewoon vernoemd naar de straten waar deze lijn door heen rijdt.
Paasberglaan is dan wel vernoemd naar een zijstraat. Holterberglaan was (denk ik) duidelijker geweest.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door ArrivaBas »

Als ik zelf haltenamen wijzig bij het maken van een dienstregeling kijk ik vooral naar herkenningspunten in de omgeving. Soms liggen de zijstraten waar haltes naar vernoemd worden ruim 50 meter verder.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Haltenamen

Bericht door gkw1969 »

dennistd schreef:Zo is er op lijn 66 in Almelo ook een halte 'Viaduct', genoemd naar het viaduct waarmee de A35 de Pastoor Ossestraat kruist. Het is op lijn 66 trouwens wel heel erg met oude haltenamen:
- 't Schaafje (restaurant dat al voor 2010 ophield te bestaan)
- Camping Westerholt (vorig jaar ontruimd)
- Politiebureau (die is al heel lang weg uit Delden lijkt me)
- De Rustende Jager (zit al vijf jaar een wok in en daarvoor nog een ander restaurant)
- Smeenk + Rupert + Groothuis + Nijhuis + Scholten + Ten Dam (die zullen vast ooit bij deze haltes gewoond hebben...)
Met name in Twente en de Achterhoek was het gebruikelijk de halte te vernoemen naar een cafe of boerderij. Dat stamt uit de tijd dat er nog geen bushaltes gebruikt werden. De busondernemer bepaalde destijds zelf de route en die voerde langs grotere kruispunten en pleisterplaatsen, dat was in de tijd van de diligence al zo in de 18e en 19e eeuw. De pleisterplaats, vaak een cafe of herberg, kreeg dan een vlag van de vervoerder, passagiers melden zich bij de waard en die hing de vlag uit (hier komt ook de uitdrukking vandaan dat als iemand weg gaat, de vlag uit gaat). De koetsier, en later de chauffeur, kon dan zien dat er bij die herberg passagiers waren die mee wilden. Later kwamen hier ook grotere boerenhoven bij omdat er steeds meer mensen gingen reizen en niet zo ver wilden lopen naar de dichtstbijzijnde herberg. En de boeren maakten daar gretig gebruik van door een ruimte op de boerderij beschikbaar te stellen, met een borreltje er bij (uiteraard tegen betaling, voor de chauffeur was deze dan vaak weer gratis(toen kon het nog)).
Toen in de jaren 30 van de vorige eeuw het vervoer meer gereguleerd werd kwam ook de roep om meer duidelijkheid te scheppen waar mensen konden wachten en deed de haltepaal haar intrede. Voor de duidelijkheid werden vaak huizen of bekende gebouwen in de omgeving gebruikt. In Twente en de Achterhoek was het dan vaak de naam van het boerenhof of herberg waar eerder de passagiers al konden wachten. Zodoende hebben daar veel haltes nog steeds de naam van een boerderij, cafe of bedrijf. Gewoon omdat het voor de lokale bevolking duidelijk is waar ze moeten zijn. Dat het inmiddels achterhaald is doet verder niet ter zake.

In Groningen en Drenthe werd vaak volledige adressen gebruikt om aan te geven waar de halte staat.

Maar tegenwoordig is het gebruikelijk om de straatnaam te gebruiken voor een bushalte, behalve.... in de Hengelose wijk Hasseler Es:
Bij de aanleg van de wijk en de bushaltes waren er 6 bushaltes op de Noordelijke Esweg en waren allemaal vernoemd naar de zijstraten. Tot er wethouder kwam die vond dat er te veel bushaltes waren op zo'n korte afstand, hij heeft 3 haltes geschrapt en alle andere haltes in de hele wijk (m.u.v. winkelcentrum Hasselo en Robert Stolzstraat) een andere naam gegeven. Niet naar de straatnaam waar de mensen wonen, maar naar de namen van de "erven" die er vroeger lagen, zoals Bruninkshoek, Tijertshoek etc. Onder het mom van: de mensen weten toch wel in welk deel van de wijk ze wonen.
Een actie die geen enkele inwoner van Hengelo ooit heeft begrepen en het is nog steeds niet uit te leggen aan een bezoeker.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Haltenamen

Bericht door gkw1969 »

Ardan schreef:Eenzelfde situatie gebeurt nu in Deventer: bij de tegenwoordige rotonde van de Zwolseweg en de Overstichtlaan lag daar 'Rustoord Het Platvoet', sowieso in 1860. Later De Platvoet. Begin 20e eeuw kwamen er wat huizen omheen en werd het een buurtschap, dat ook Platvoet ging heten, met een 'uitspanning' erbij (zo werden landelijk gelegen horecazaken toen nog genoemd). In de jaren 1970 kwam er een stadsuitbreiding van Deventer te liggen, de hier gebouwde wijk werd vernoemd naar de buurtschap Platvoet en ging over van de gemeente Diepenveen naar de gemeente Deventer. Diepenveen is in 1999 op zijn beurt in zijn geheel bij Deventer gevoegd.
Op verschillende plekken lees ik dat het treinstation, dat men zou willen bouwen in deze buurt, 'Deventer Platvoet' zal gaan heten. Ik zou Platvoet een vreselijke keuze vinden, dat we allemaal dan te danken hebben aan iemand die in 18-zoveel een rustoord ging bouwen met die naam. Noem het alsjeblieft Noord of Borgele.
Sorry plaatsgenoot, maar dit vind ik nou je reinste onzin. De wijk Platvoet is weliswaar vernoemd naar de vroegere buurtschap, maar is een officiële wijk. Ik vind Noord te simpel en Borgele ligt er te ver vanaf. Sterker nog: de wijk Platvoet ligt tussen de spoorlijn en Borgele in :P.
Dan moet je hem Zandweerd gaan noemen.
Maar ik ben geen voorstander van een station op die plek omdat een domme vervoerder dan denkt dat lijn 2 en 3 opgeheven kunnen worden, met alle gevolgen voor de omliggende wijken.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Haltenamen

Bericht door Ardan »

Heuw? :D Platvoet ligt links van de spoorlijn, Borgele rechts. Vroeger buurtschappen, nu wijken. De oorspronkelijke bebouwing staat er nog :Y
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Haltenamen

Bericht door Vinny »

Dat haltes en stations werden vernoemd naar herbergen waar reizigers overnachtten is niet uniek voor de Achterhoek: station De Vink en Veenendaal-De Klomp danken hier ook hun naam aan :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Haltenamen

Bericht door Vistaus »

Daniel schreef: vr 25 okt 2019, 17:44 Er is altijd een balans natuurlijk tussen bekendheid van een haltenaam en het verwijzen naar niet meer bestaande gebouwen. Voor reizigers kan een bepaalde naam immers nog wel eens vanzelfsprekend zijn.
Ook, maar ook het voorkomen van genummerde halten kan een rol spelen. Neem bijv. lijn 122 Utrecht --> Nieuw-Loosdrecht: langs de Nieuw-Loosdrechtsedijk liggen een paar haltes die waarschijnlijk genoemd zijn naar oude cafés of bedrijfjes. Maar er zijn verder geen zijstraten die een andere naam hebben dan Nieuw-Loosdrechtsedijk, dus veranderen zou betekenen dat je dan haltes krijgt als Nieuw-Loosdrechtsedijk 59, 81 , etc. (fictieve nummers). Daar houden vervoerders in de regel niet van en ik geef ze groot gelijk.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Haltenamen

Bericht door Vistaus »

Tom98 schreef: vr 25 okt 2019, 19:18 Ik weet wel dat in Enschede ooit een halte was ''TC Tubantia'', vlak naast het gebouw van die krant. Jaren later kwam de Rabobank in dat gebouw en werd de halte hernoemd naar "Rabobank".

In Babberich had je volgens mij ook lange tijd een halte Rabobank.

Soms worden commerciële namen ook bijgevoegd, denk maar aan het voormalige Amsterdam Zuid/WTC :)
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Haltenamen

Bericht door gkw1969 »

Vistaus schreef: di 27 jul 2021, 15:05
Tom98 schreef: vr 25 okt 2019, 19:18 Ik weet wel dat in Enschede ooit een halte was ''TC Tubantia'', vlak naast het gebouw van die krant. Jaren later kwam de Rabobank in dat gebouw en werd de halte hernoemd naar "Rabobank".

In Babberich had je volgens mij ook lange tijd een halte Rabobank.

Soms worden commerciële namen ook bijgevoegd, denk maar aan het voormalige Amsterdam Zuid/WTC :)
Welke dan alweer enkele jaren enkel Amsterdam Zuid heet.
When you're tired of London, you're tired of life
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Haltenamen

Bericht door Vistaus »

Daarom zei ik ook voormalige ;)
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Haltenamen

Bericht door Dennenboom »

Wat betreft de Rabobank: in OVInfo kom ik nog acht haltes met de naam Rabobank tegen. Het lijkt me dat gezien het tempo waarin Rabobank vestigingen sluit dat een aantal hiervan al geen bank meer in de buurt heeft. Plaatsen als Kampen en binnenkort Veenendaal zijn al te klein om een dergelijke bank te hebben.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Haltenamen

Bericht door ZO6176 »

Noem je de halte voormalige Rabobank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten