Haltenamen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Rob van Hulst

Haltenamen

Bericht door Rob van Hulst »

Ik heb een algemene vraag over haltenamen (van stad- en streekvervoer, niet zozeer van treinvervoer). Is er beleid om haltenamen niet te veranderen?
Het gaat om het volgende: Er zijn in Dordrecht twee bushaltes die genoemd zijn naar gebouwen ipv straten, maar de gebouwen in kwestie zijn er al geruime tijd niet meer. Het gaat om resp. 'Lips' (naar de sleutel- en slotenfabriek die al minstens 20 jaar weg is), en 'de Schuur', een feestzaal die ca. 15 jaar geleden is afgebrand en niet herbouwd is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door Daniel »

Er is altijd een balans natuurlijk tussen bekendheid van een haltenaam en het verwijzen naar niet meer bestaande gebouwen. Voor reizigers kan een bepaalde naam immers nog wel eens vanzelfsprekend zijn.
Mooi praktijkvoorbeeldje uit Dordrecht stamt uit de tijd toen SVD net onderdeel van HTM was: de bestemming van lijn 4 werd toen geactualiseerd naar "Ziekenhuis Amstelwijck", maar vervolgens vroegen reizigers massaal of de bus naar Wielwijk ging terwijl er niets aan de route gewijzigd was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Haltenamen

Bericht door Hainje »

Er is niet echt beleid voor. Kan mij best voorstellen dat men op de HQ van Qbuzz echt niet weet dat "De Schuur" al 15 jaar geleden afgebrand is. Er zijn genoeg andere dingen om je primair druk om te maken. Wellicht dat als je een keer een bericht naar Qbuzz stuurt met de opmerkingen die je hier plaatst, dat de haltenamen dan op een zeker moment veranderd zullen worden.
🍉
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door Tom98 »

Ik weet wel dat in Enschede ooit een halte was ''TC Tubantia'', vlak naast het gebouw van die krant. Jaren later kwam de Rabobank in dat gebouw en werd de halte hernoemd naar "Rabobank".
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door Suus »

Er is geen vast beleid, maar een grote aanpassing van de dienstregeling of het ingaan van een nieuwe concessie is de meest logische aanleiding ook eens met een kam door de haltenamen te gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rob van Hulst

Re: Haltenamen

Bericht door Rob van Hulst »

Ik ben ook wel van plan om het aan Qbuzz te gaan vragen, maar ik wilde eerst weten of er mischien landelijk beleid voor is.

Voor wat betreft de aanduiding van het eindpunt van lijn 4. Ik geloof dat er sinds de overname door Qbuzz 'Amstelwijck' op staat, want het eindpunt is verlegd van het ziekenhuis dat niet meer bestaat naar het bedrijventerrein Amstelwijck, een eindje verderop. In de spits rijden er ook bussen van lijn 4 door naar bedrijventerrein Dordtse Kil, dus daar zullen ook wel veel mensen die in Wielwijk moeten zijn door in verwarring raken.

Toevallig las ik net dat het Stadskantoor in Dordrecht ook gaat verdwijnen, en daar is ook een bushalte die zo heet. Over een paar jaar hebben we er dus nog een halte bij waarvan de naam de lading niet meer dekt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Haltenamen

Bericht door Tochjo »

In het vervoerplan 2020 van U-OV (Utrecht) staat dat er in de nieuwe dienstregeling 23 haltes hernoemd worden en ik herinner me ook van vorig jaar een hele lijst. Qbuzz is dus in het algemeen niet te beroerd wat wijzigingen in haltenamen door te voeren.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Haltenamen

Bericht door dennistd »

Tom98 schreef:Ik weet wel dat in Enschede ooit een halte was ''TC Tubantia'', vlak naast het gebouw van die krant. Jaren later kwam de Rabobank in dat gebouw en werd de halte hernoemd naar "Rabobank".
Niet helemaal: het gebouw van de krant staat aan de overkant van de weg, maar de krant is daar al een jaar of vijf weg. De Rabobank zit al een jaar of tien op de huidige plaats. De halte is hernoemd nadat Tubantia weg was. Maar gelijk met het hernoemen naar Rabobank verscheen op veel halteborden in Emschede en Haaksbergen reclame van de Rabobank. De naamswijziging is dus ongetwijfeld onderdeel geweest van een reclamedeal.

Er zijn in Twente ook nog wel voorbeelden van oude namen trouwens: de Sint Martinusschool in Losser is al wel 20 jaar weg bij de halte van lijn 61.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Haltenamen

Bericht door Wannes »

Rob van Hulst schreef: Toevallig las ik net dat het Stadskantoor in Dordrecht ook gaat verdwijnen, en daar is ook een bushalte die zo heet. Over een paar jaar hebben we er dus nog een halte bij waarvan de naam de lading niet meer dekt.
Het stadskantoor in Dordrecht gaat inderdaad verhuizen, maar ik ga er vanuit dat de bushalte Stadskantoor dan wel vernoemd zal worden. Ik neem aan dat het aantal reizigers dat naar het stadskantoor wil dusdanig is dat het wel handig is om die halte dan te hernoemen om bij de verkeerde halte uitstappen te voorkomen. Overigens komt het nieuwe Stadskantoor zo ongeveer naast de bushalte Centrum te staan. Bij de Schuur maakt het niet uit, aangezien er niemand is die naar de Schuur wil gezien die toko al jaren dicht is.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Haltenamen

Bericht door Frank93 »

Haltes zoals Stadskantoor en Ziekenhuis zijn wel zo belangrijk dat het handig is om die te veranderen lijkt me, dus dat is dan ook wel logisch. We hebben hier op de route van lijn 129 (Alkmaar - Purmerend) een aantal haltes die volgens mij vernoemd zijn naar de boerenbedrijven die er zitten of heel vroeger gezeten hebben. Enkele voorbeelden zijn Kruis, Velzeboer en Jansen. Net zoals De Schuur die hier genoemd wordt lijkt het me niet echt nodig om dat soort haltes een andere naam te geven.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Haltenamen

Bericht door VIRM »

Suus schreef:Er is geen vast beleid, maar een grote aanpassing van de dienstregeling of het ingaan van een nieuwe concessie is de meest logische aanleiding ook eens met een kam door de haltenamen te gaan.
Goed voorbeeld is de opening van de Noord/Zuidlijn, toen tramhaltes Spui en Weteringcircuit werden veranderd naar respectievelijk Rokin en Vijzelgracht.
Beul van de blindegeleidelijn
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Haltenamen

Bericht door Rikkel »

In Vorden/Warnsveld aan lijn 80 is de halte de Boggelaar, eerder zat daar restaurant de Boggelaar maar die is al bijna 15 jaar failliet en zit sinds dien wok Maxis. De straat de Boggelaar ligt daar wel ergens in de binnenlanden, maar niet bij de bushalte.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Haltenamen

Bericht door Bart »

Dat kan ook gewoon de naam van het buurtschap zijn. Halte 'Wok Maxis' zou ook niet zo geschikt zijn.

In dezelfde categorie bestaat herberg De Vink ook al een tijdje niet meer. Herberg Nieuw Oost Indië ook niet trouwens. Maar beide hebben nog een station dat ernaar vernoemd is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door Daniel »

Nouja, Nieuw Oost Indië is eerder vernoemd naar de laan die er onderdoor loopt. Waarbij die dan wellicht vernoemd kan zijn naar die herberg, maar da's voor de naam van het station niet zo relevant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Haltenamen

Bericht door Bart »

Dat is waar, bij gebouw -> straat -> halte is het logischer dat je de haltenaam houdt als het gebouw weg is, dan bij gebouw -> halte. Maar wat ik bedoelde is bij dat voorbeeld van het restaurant in Vorden, dat niet altijd duidelijk is wat precies waarnaar is vernoemd. Er ligt daar dus een ex-restaurant, een ex-kegelclub, een halte en een stukje verderop een straat die hetzelfde heten/heetten.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Haltenamen

Bericht door TLP »

Bart schreef:In dezelfde categorie bestaat herberg De Vink ook al een tijdje niet meer. Herberg Nieuw Oost Indië ook niet trouwens. Maar beide hebben nog een station dat ernaar vernoemd is.
Wat betreft de Laan van Nieuw Oost Indië zijn er in de Haagse Hout, welke wijk aan deze straat grenst, diverse straten vernoemd naar personen die verband houden met de VOC of Nieuw Oost-Indië zelf. Dat de straat dus nog zo heet lijkt me niet meer dan logisch en het lijkt me dat de herberg destijds eerder vernoemd is naar de straat dan andersom.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Haltenamen

Bericht door Anne »

De naam Laan van Nieuw-Oost Indië veel ouder dan wijk Bezuidenhout.
Volgens diverse bronnen (o.a het boekje Haagsche Straatnamen uit 1935 dat ik heb) is de weg vernoemd naar herberg en uitspanning Nieuw Oostinje bij de Bezuidenhoutseweg. Dit al in de 17e eeuw.
Op een kaart uit 1825 is er nog geen wijk Bezuidenhout maar wel de straatnaam Laan van Nieuw Oost-Indiën.

De tramhalte Oostinje is vernoemd naar de vroegere aanduiding.
Info/leesvoer
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Haltenamen

Bericht door Vinny »

Je kunt gewoon beter geen haltes of stations noemen naar veranderlijke dingen, zoals merken (bedrijven) of horeca-faciliteiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Haltenamen

Bericht door Ardan »

Eenzelfde situatie gebeurt nu in Deventer: bij de tegenwoordige rotonde van de Zwolseweg en de Overstichtlaan lag daar 'Rustoord Het Platvoet', sowieso in 1860. Later De Platvoet. Begin 20e eeuw kwamen er wat huizen omheen en werd het een buurtschap, dat ook Platvoet ging heten, met een 'uitspanning' erbij (zo werden landelijk gelegen horecazaken toen nog genoemd). In de jaren 1970 kwam er een stadsuitbreiding van Deventer te liggen, de hier gebouwde wijk werd vernoemd naar de buurtschap Platvoet en ging over van de gemeente Diepenveen naar de gemeente Deventer. Diepenveen is in 1999 op zijn beurt in zijn geheel bij Deventer gevoegd.
Op verschillende plekken lees ik dat het treinstation, dat men zou willen bouwen in deze buurt, 'Deventer Platvoet' zal gaan heten. Ik zou Platvoet een vreselijke keuze vinden, dat we allemaal dan te danken hebben aan iemand die in 18-zoveel een rustoord ging bouwen met die naam. Noem het alsjeblieft Noord of Borgele.
Ik doe ook maar wat
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Haltenamen

Bericht door ZO6176 »

Het is in ieder geval gemakkelijk te onthouden
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 31 jul 2020, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Haltenamen

Bericht door huibf »

Min of meer is de afspraak dat de de zijweg aan de halte de haltenaam wordt. Verder moeten zoveel mogelijk commerciële namen worden vermeden, zoals Rabobank, Cafe X. Namen van Scholen, Ziekenhuizen en Winkelcentra zijn wel prima.

Mocht je niet tevreden zijn meldt het gewoon bij de vervoerder of het reizigersplatform aldaar.
In Limburg zijn met de concessieovergang veel namen gewijzijgd. Haltename met Cafe X, Huis X of een of ander vergane restaurant zal je niet vaak meer treffen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door Suus »

huibf schreef:Min of meer is de afspraak dat de de zijweg aan de halte de haltenaam wordt.
Ja, daar is Rotterdam dus alweer de uitzondering op :lol: In Rotterdam wordt alleen een zijstraat als haltenaam gebruikt als er geen plein voorhanden is en de straat waar de lijn doorheen rijdt zo lang is dat er meerdere haltes aan komen te liggen die niet naar een plein vernoemd kunnen worden.

Serieus, Rotterdam heeft echt een obsessie met haltes naar pleinen vernoemen. Ik kan er zonder inspanning al minstens twintig bedenken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door Daniel »

Kan heel goed een lokale afspraak zijn in de omgeving Eindhoven waar huibf het over heeft.

Zijstraten zijn wel het meest gebruikt als haltenaam, maar lang niet overal consequent: neem Woudenberg Europaweg die direct naast een zijstraat ligt maar vernoemd is naar de straat waarin de halte ligt. Sowieso komen er nog genoeg commerciële namen voor hier in de provincie (lijn X80 heeft er met Schalm/De Hof, De Dennen, De Boom en Leusbroekerweg/De Mof al vier).
Briljantste vernoeming naar een zijstraat die ik ken is er eentje uit Dordrecht in het verleden: in de Transvaalstraat lag een halte naast een voetgangerstunnel onder het spoor door en die was keurig naar die "zijstraat" vernoemd en heette zodoende "Tunneltje" :mrgreen:

En dan heb je uiteraard ook nog de onhandige gevallen. Zo bestaat er in Rivierenland ergens een lijn met iets van vijf haltes Rabobank (welke weet ik zo even niet te herinneren) en heeft lijn 388 in DMG maarliefst drie haltes Provincialeweg direct achter elkaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Haltenamen

Bericht door dennistd »

Zo is er op lijn 66 in Almelo ook een halte 'Viaduct', genoemd naar het viaduct waarmee de A35 de Pastoor Ossestraat kruist. Het is op lijn 66 trouwens wel heel erg met oude haltenamen:
- 't Schaafje (restaurant dat al voor 2010 ophield te bestaan)
- Camping Westerholt (vorig jaar ontruimd)
- Politiebureau (die is al heel lang weg uit Delden lijkt me)
- De Rustende Jager (zit al vijf jaar een wok in en daarvoor nog een ander restaurant)
- Smeenk + Rupert + Groothuis + Nijhuis + Scholten + Ten Dam (die zullen vast ooit bij deze haltes gewoond hebben...)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Haltenamen

Bericht door nvdw »

In de tijd voor de smartphone, Google Maps en 9292.nl was het natuurlijk wel praktisch om een halte Rabobank te noemen; makkelijker te vinden in het straatbeeld dan zo’n generieke haltepaal.

Tegenwoordig is het vinden van een halte een stuk makkelijker, dus gaat het er vooral om dat de haltenaam op het bord correspondeert met die in de reisinfo, ook al is die nog vernoemd naar een oud wachtlokaal van de GDS of zoiets ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten