Kortste afstand tussen haltes

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Daelea »

Gisteren mocht ik een ritje maken met de altijd mooie lijn 183 van Alphen a/d Rijn naar Leiden. Op het traject binnen Alphen zitten op een aantal plekken haltes vrij dicht bij elkaar. Op het stukje tussen de haltes Herenhof en J. de Bosch Kemperstraat heb ik getimed hoe lang de bus erover gedaan heeft: welgeteld 12 seconden vanaf het vertrekken van de halte Herenhof. Voor een visualisatie: https://www.google.com/maps/dir/52.1546 ... m2!4m1!3e3

Hierbij dan de vraag: waar in Nederland zou de kortste afstand in tijd, en/of de kortste afstand in meters liggen tussen twee haltes?

Ik nomineer dus: Alphen a/d Rijn, Herenhof > Alphen a/d Rijn, J. de Bosch Kemperstraat - 12 seconden, 110 meter.

Kom maar op! *O*
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Wannes »

Ik nomineer de Dordtse haltes Vissersdijk en Hastingsweg van lijn 5 in de rijrichting Station. Ik heb de tijd niet gemeten maar qua afstand zit er volgens google maps 180 meter tussen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door isadora »

Niet korter, want circa 200 meter, maar wel R-Net;
Huizen halte de Haar en halte Jol, en nog eens 300 meter verder halte Fauna.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Stefan »

Lijn 1 in Gorinchem, de afstand tussen de haltes Walstraat en De Nieuwe Doelen, zal toch ongeveer 80 meter tussen zitten. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1482
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door JordiBrabant »

En ik maar denken dat Min Goselinglaan <-> Mgr Schaepmanlaan in Dongen met 300 meter richting Oosterhout al heel dichtbij elkaar was., de andere kant op is trouwens 400 meter volgens Google.
Rueckertbaan naar Rueckertbaan-West in Tilburg is ook kort 210 meter volgens Google, de reistijd ertussen is natuurlijk afhankelijk of je op een of beide haltes moet stoppen.
Beide halteparen zijn natuurlijk ook BravoDirect.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door dennistd »

Lijn 1 in Enschede zit ook niet veel tussen de GJ van Heekstraat en de Toekomststraat. En de andere kant op liggen UT/Sportpark en UT/Bastille vlak bij elkaar.

In Almelo Klokkenbelt en Buurstede. In Hengelo Schothorsthoek en Wkc Hasselo.
Laatst gewijzigd door dennistd op di 10 dec 2019, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Wannes »

Wederom Dordrecht, op lijn 10 is de afstand tussen Visbrug en Scheffersplein maar 160 meter. Sowieso zijn de halteafstanden op lijn 10 bijzonder kort. Zo zit tussen Mattensteiger en Groothoofd maar 90 meter.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Bemined »

Het is discutabel, maar in de reisinformatie worden de tramhaltes "Opstelspoor Kreekhuizenlaan" en "Kreekhuizenlaan" in Rotterdam als twee aparte haltes beschouwd. Ze liggen op maar zo'n 60 meter van elkaar maar hebben eigen haltepalen, een eigen vertrektijd op de dienstregeling en staan apart op de lijnenkaart vermeld. Reden hiervoor zal zijn dat de halte in de keerlus niet rolstoeltoegankelijk is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Aking »

Ik denk de verschillende haltes aan de jaarbeurszijde. Tussen C en D zit dan misschien nog een meter of tien, maar tussen bijvoorbeeld C3 en C5 zit 0,niks *O*
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Bemined »

Maar kan je een bus pakken tussen die twee haltes? Dat lijkt me wel een vereiste namelijk om in dit overzicht te verschijnen.

De bushaltes "G.H. Betzweg" en "Alexandrium II" in Rotterdam zijn trouwens ook leuk, heb wel eens gezien dat iemand die z'n bus had gemist deze achterna rende om hem bij de volgende halte alsnog te halen :D
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Aking »

Tussen C3 en C5 niet geloof ik, maar op het D perron gooien de meeste chauffeurs de mensen er onderaan de roltrap uit, waarna ze door rijden naar hun vertrekhalte. Dus het kan niet overal, maar het kan wel :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Daniel »

@Aking: Maar daar bestaat geen lijn die op beide halteert :wink:

Ik dacht zelf aan de halte Slotlaan en Slotlaan van lijn 58 in Zeist (die komt richting Zeist langs twee haltes met dezelfde naam), maar daar blijkt toch nog 150 meter tussen te zitten.
Stefan schreef:Lijn 1 in Gorinchem, de afstand tussen de haltes Walstraat en De Nieuwe Doelen, zal toch ongeveer 80 meter tussen zitten. :P
Volgens Google Maps zelfs maar 70 meter :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door ArrivaBas »

Het is dan wel geen Nederlandse lijn (Lijn 33 van de ASEAG), maar tussen de twee overbodige haltes Korenstraat en Flats in Vaals zit ook maar 150 meter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door nvdw »

Stefan schreef:Lijn 1 in Gorinchem, de afstand tussen de haltes Walstraat en De Nieuwe Doelen, zal toch ongeveer 80 meter tussen zitten. :P
Ja, da's een mooie!

Utrecht heeft ook nog een paar pareltjes: haltes Klopvaart en Sint Maartendreef (o.a. lijn 1 en 3) met 125 meter, haltes De Hoogstraat en Prins Hendriklaan met 110 meter...

Alphen aan den Rijn heeft wel meer haltes die relatief kort op elkaar zitten, zo rond de 200-250 meter. Dat is niet zo absurd kort als de hierboven genoemde voorbeelden maar ze zitten wel heel duidelijk in elkaars invloedssfeer. Het is soms ook maar net welke rijrichting je aanhoudt: de combinatie van een haltepaar in bajonetligging rondom een groot kruispunt tegenover een haltepaar dat wel exact tegenover elkaar ligt geeft vaak ook kort op elkaar liggende haltes.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Milco »

In Almere hebben we Station Buiten - Baltimoreplein - Molenbuurt Zuid, liggen alledrie dicht op elkaar. De afstand Stadhuisplein - Flevoziekenhuis is ook niet zo heel groot. Hoeveel de tussenafstanden exact bedragen weet ik niet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door nvdw »

Aking schreef:Tussen C3 en C5 niet geloof ik, maar op het D perron gooien de meeste chauffeurs de mensen er onderaan de roltrap uit, waarna ze door rijden naar hun vertrekhalte. Dus het kan niet overal, maar het kan wel :P
Daar bestaat overigens een officiële variant van: lijn 74 van Vianen naar Zeist halteert zowel op C6 (voor de uitstappers) als C4 (voor de instappers). Die zie je ook terug in de reisinformatie met een voetnootje ("Bij deze halte wordt alleen gestopt op verzoek van uitstappende passagiers"). Laten we dat op een meter of 50 afmaken voor de lengte van de halte plus de tussenruimte. Lijn 28 heeft ook zo'n geintje op Centrumzijde, maar alleen in de richting Vleuterweide > Science Park, en dat ommetje is aanzienlijk langer ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Daniel »

@Milco:Je kunt ze in Google Maps mooi meten, waarbij soms wel blijkt dat wat volgens het gevoel kort op elkaar ligt in de praktijk verder van elkaar zit.

Zo zat ik zelf te denken aan Centrum en Zonnehof-West in Amersfoort, maar daar haal je alsnog de 150 meter. Het is dat de Uithoflijnen tegenwoordig niet meer zowel bij Zonnehof-Oost en De Kei stoppen, maar daar zit letterlijk alleen een verkeerslicht tussen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Aking »

Daniel schreef:@Aking: Maar daar bestaat geen lijn die op beide halteert :wink:
Blijkbaar dus wel:
nvdw schreef:
Aking schreef:Tussen C3 en C5 niet geloof ik, maar op het D perron gooien de meeste chauffeurs de mensen er onderaan de roltrap uit, waarna ze door rijden naar hun vertrekhalte. Dus het kan niet overal, maar het kan wel :P
Daar bestaat overigens een officiële variant van: lijn 74 van Vianen naar Zeist halteert zowel op C6 (voor de uitstappers) als C4 (voor de instappers). Die zie je ook terug in de reisinformatie met een voetnootje ("Bij deze halte wordt alleen gestopt op verzoek van uitstappende passagiers"). Laten we dat op een meter of 50 afmaken voor de lengte van de halte plus de tussenruimte. Lijn 28 heeft ook zo'n geintje op Centrumzijde, maar alleen in de richting Vleuterweide > Science Park, en dat ommetje is aanzienlijk langer ;)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Milco »

@Daniel: weet ik, alleen op de iPad lukt dat me nooit en ik heb geen zin om de computer aan te zetten. :p Ga morgen wel even nameten. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Frank93 »

Op lijn 2 in Alkmaar is de afstand tussen de haltes Louise Henriettestraat en Rhijnvis Feithlaan ongeveer 80-90 meter.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Aking »

Vroegah heel lang geleden had de Kranenburgerweg in Utrecht trouwens twee haltes voor de lijnen 10, 40 en 43. Daar zat ook niet heel veel tussen *O*
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door nvdw »

Milco schreef:@Daniel: weet ik, alleen op de iPad lukt dat me nooit en ik heb geen zin om de computer aan te zetten. :p Ga morgen wel even nameten. ;)
Het is in beide gevallen afgerond 270 meter ;)
Aking schreef:Blijkbaar dus wel:
En toch en toch en toch: om het helemaal zuiver te maken voor deze competitie moet ik hem toch weer afschrijven. De eerste halte is immers geen instaphalte, en ik vind dat je voor deze competitie in ieder geval een reis tussen twee haltes vOlgEns dE rEgeLtJeS moet kunnen maken ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Aking »

-o- Opheuen met je regeltjes! :evil:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Milco »

@Nvdw voor Almeerse begrippen is dat vrij dicht op elkaar :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door ZO6176 »

Ik denk dat woensxl - genovevalaan met lijn 3 in eindhoven toch ook niet ver is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten