Kortste afstand tussen haltes

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Bijwyks »

Nolenstraat is de uitstaphalte en de Sav.Lohmanstraat de instaphalte
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Ardan »

Oh, Drentepark naar RAI. Hooguit 100 meter?
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Milco »

Tsja, zijn aparte haltes dus dan tel ik het mee :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door PatrickM »

Tussen de haltes Kooilandsedijk en Steenplaats in Strijen zit welgeteld 30 meter. Ik denk dat je het niet veel korter dan dat gaat krijgen :D
(als je overigens van de ene naar de andere halte wil met de bus moet je mee heen en weer naar Strijensas en dan is het opeens 5,6 kilometer..)
PHS

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door PHS »

Het kan nog korter: in Eindhoven liggen 18 Septemberplein en Dommelstraat tegenover elkaar :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Daniel »

@PatrickM: Ik kom in Amersfoort aardig in de buurt met de afstand tussen halte Nieuwland-Zuid en Hooglandsepoort, die is 35 meter. (Van de ene naar de andere met de bus is daar slechts 850 meter).

Kortste afstand die hier in Amersfoort met een bus kan is de 50 meter van Groningerstraat/Oppidium naar Eemplein. Lopend doe je het in 1 minuut, per bus kost het je 24 minuten :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Vistaus »

Even uit mijn hoofd een aantal noemen:

Hilversum (lijn 104):

-C. Evertsenstraat --> Kolhornseweg
-Regenboog --> Jol
-Oude Molenmeent --> Gemeentehuis
-Loosdrechtse Bos --> Zonnestraal

Helemaal Regenboog --> Jol, waar je bijna letterlijk een steen van de ene (Regenboog) naar de andere (Jol) abri kan gooien (bij de andere twee genoemde zit er nog een haakse bocht met bebouwing erlangs in waardoor een steen gooien onmogelijk is :P).

En lijn 107: Beeld en Geluid --> Mediapark (station).

En lijn 105/106/107: Station Hilversum --> Stationsstraat. Tenminste, als we het over de letterlijke afstand hebben. Technisch gezien is de afstand met de bus iets langer omdat ze nog over de Schapenkamp moeten, maar lopend is de afstand erg kort.

En ook Koninginneweg --> Melkpad.

En lijn 1/104/121: Schapenkamp --> Groest.

---

Ook in Huizen wel kanshebbers, zoals De Haar --> Busstation, De Haar --> Jol, Jol --> Fauna en Enkhuizerzand --> Middelgronden.

---

En in Almere Baltimoreplein --> Station Almere Buiten en Baltimoreplein --> Molenbuurt-Zuid.
En Jean Perrinstraat --> Hendrik Lorentzweg.

---

En als we twee verschillende lijnen meetellen: Poststraat --> Havenstraat in Bussum.
En twee verschillende haltes met dezelfde lijnen: Kerkbrink --> Langestraat in Hilversum.

---


En als trams ook meetellen: lijn 6 (HTM) Aegonplein --> Margarethaland.
En Valkenboslaan --> Fahrenheitstraat.


---

O ja, en inmiddels niet meer, maar voorheen ook in Amsterdam Bijlmer met bij zo'n beetje elke boom aan de Daalwijkdreef een halte.
Laatst gewijzigd door Vistaus op di 27 jul 2021, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Vistaus »

ZO6176 schreef: za 27 mar 2021, 20:06 Wat is eigenlijk de kortste afstand tussen 2 treinstations in Nederland?

Ik denk dat Hilversum --> Hilversum Media Park en Hilversum --> Hilversum Sportpark erg goede kanshebbers zijn. En Almere Centrum --> Almere Parkwijk en Almere Buiten --> Almere Oostvaarders ook.


Ook een interessante vraag is misschien wat in bijv. 1910 de kortste afstand was, je weet wel, in de tijd dat treinen nog bij elke boom stopten :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Suus »

Een tussenstandje met betrekking tot de kortste afstanden tussen 2 treinstations in Nederland, op basis van suggesties die ik vandaag ontving op de Twitters.

Afbeelding

De nummer 1 (Soest - Soest Zuid) en 2 (Boskoop - Boskoop Snijdelwijk) verschillen op Sporenplan.nl slechts 1 meter _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Daniel »

Deze top 14 kan ik in elk geval nog aanvullen met Hardinxveld Blauwe Zoom - Hardinxveld-Giessendam, die liggen volgens Sporenplan.nl 1,38 km van elkaar.
En eentje die je wellicht niet direct zou verwachten, maar met maar 1,5 km mag Rijswijk - Den Haag Moerwijk er ook nog tussen. Of de 1,4 km van Diemen naar Amsterdam Science Park.

Die anderhalve kilometer lijkt daarmee een soort van typische afstand te zijn in stedelijker gebieden, die komt nog behoorlijk vaak voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Suus »

Het is ook nog geen complete lijst, ik zal je suggesties morgenavond er nog even bijzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door reisthijs »

Deze mogen er ook nog bij:
Koog aan de Zaan - Zaandijk Zaanse Schans 1,1 km
Kropswolde - Martenshoek 1,3 km
Venlo - Blerick 1,3 km
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door ArrivaBas »

Hoe zit dat met Barneveld Centrum - Barneveld Zuid? Aangezien Connexxion twee minuten plant tussen beide haltes kan die afstand ook niet heel veel zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Daniel »

Dat is 1,69 km volgens Sporenplan.

In die omgeving kijkend zie ik er gelijk nog eentje: Veenendaal West - Veenendaal Centrum is 1,56 km volgens Sporenplan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Ardan »

Het verbaast me eigenlijk hoeveel er van die anderhalvekilometertjes zijn, als je in de trein zit lijkt het toch altijd nog wel een eindje maar het is hemelsbreed maar een kwartiertje lopen :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Daniel »

Aan de andere kant: Dordrecht - Zwijndrecht lijkt een gevalletje van even de brug over, maar da's door de hele wisselstraat aan de Dordtse kant toch nog ruim 2 km.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door dennistd »

Ik weet niet hoe ze meten, maar Hgl - Hglg is ook maar 1,52km tussen de puntjes perron.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door umbusko »

Puntje perron Maastricht - puntje perron Maastricht Randwyck is hemelsbreed ook maar 1,22 km. Wikipedia komt op 1,6 km.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door ov'tje »

Tussen Gn en Gerp zit volgens sporenplan 1,42 kilometer, maar van puntje perron naar puntje perron is het op dit moment ongeveer 1,15 kilometer. In de toekomst zal dat ietsje langer worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Ik weet niet hoe ze meten, maar Hgl - Hglg is ook maar 1,52km tussen de puntjes perron.
Niet tussen de puntjes van het perron, maar vanaf de middelpunten van de stations. Anders zou de uitslag in bovenstaand lijstje ook een beetje anders zijn voor Hilversum - Hilversum Sportpark.

Ik heb jullie suggesties gezien, zoals gezegd zal ik ze vanavond in de lijst zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Suus »

Helaas kon ik niet van alle suggesties de afstand op SporenplanOnline achterhalen, maar hierbij een nieuwe lijst met alle ingezonden suggesties.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Daniel »

Soest - Soestdijk is 1,3 km volgens de kilometreringen (Aldus Stationsweb ligt Soestdijk op km 7.5 namelijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Suus »

Het zal. Ik vond drie bronnen al genoeg en helaas zit daar een fout in Sporenplan.nl.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door Vinny »

Het is een mooi overzicht :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kortste afstand tussen haltes

Bericht door JordiBrabant »

Tussen Sneek en Sneek Noord ligt volgens Sporenplan Online 1,309km, lopend is het volgens Google 1,4km.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten