Volle trein beeldmateriaal gezocht

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
MiepMiep

Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door MiepMiep »

Beste reizigers (dames en heren...)

Voor een stuk wat ik aan het maken ben over het OV heb ik verschillende beelden nodig van vol materieel. Het gaat dan om beeld vanaf het balkon van de trein (enkeldeks) of direct boven/onder aan de trap met telkens zicht rechtdoor op het gangpad. (Het liefst boven de koppen uit) Vanuit mezelf ben ik nu voorzien van de VIRM, ICM, DDZ, SLT en de treinstellen van Emmen - Zwolle. Ook de diverse bussen rondom Drente heb ik op de gevoelige plaat vastgelegd. De SNG ga ik deze week vastleggen als ik weet waar de trein het volst staat.

Nu ben ik nog opzoek naar bruikbaar beeldmateriaal van in de SGM en R-NET treinstellen. Deze stellen rijden bij langena niet binnen mijn bereik. Belangrijk bij de beelden is dat je kan zien dat er over de koppen gelopen kan worden. (lees: niet meer kunnen lopen door het gangpad) Hopelijk is er hier iemand te vinden die in dit materieel reist en regelmatig daarin 'klem' zit en daarbij een video wilt maken. Een foto mag ook! Waarbij de gezichten geblurd mogen worden.
Een voorbeeld van wat ik zoek: Afbeelding

Bedankt voor een ieder die kan helpen.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door waldo79 »

Ha MiepMiep,

Wat ben je precies van plan?
Want als ik lukraak een foto neem van een vol deel van de trein wil niet zeggen dat dit representatief is voor de hele trein. Bovendien is onbekend of er sprake is van structurele drukte of een incident?

En voor zover ik weet krijgen vervoerders al langs verschillende kanalen signalen binnen van drukte.
Bijvoorbeeld druktemeldingen via de apps, Meldpunt Volle Treinen, Twitter, Facebook en NS Forum.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door Z2N »

De vraag is natuurlijk ook: wat is de bedoeling? Is het een collage van volle treinen om daarmee een punt te maken, of gaat het om een illustratie bij de bezettingscijfers van bijvoorbeeld NS?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door waldo79 »

Precies ook mijn vraag :) dus ik hoop van ganser harte dat Miep Miep hier terugkeert om ons te informeren.
MiepMiep

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door MiepMiep »

Hoyhoy,

Het is niet de bedoeling om de NS te gaan bestoken met volle treinen informatie. Dat is toch per defenitie kansloos. Ik ben bekend met de druktemelding knop in de NS app, al heb ik daar ook mijn grote twijfels over. Het lijkt mij een beetje de bekende brievenbus met papierversnipper eraan principe. Sins de meldknop bestaat is de trein alleen maar voller geworden. #persoonlijkefrustratie

Ik ga uit van structurele drukte in/rondom de spits. Geen incidenten of treinen buiten de spits.

Ik schrijf een (werk)stuk waarin ik per treintype onderzoek doe over een aantal onderwerpen zoals uitstraling, comfort en service. En daarbij komt het kopje drukte natuurlijk ook aan te pas. De collage daarbij ondersteund het schrijven. Als het af is kan ik dat natuurlijk altijd delen hier.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door bys1 »

Ik ben het niet helemaal met je eens dat alles in de versnipperaar verdwijnt. Ik ben geen dagelijkse treinreiziger, maar ik weet wel dat NS simpelweg niet overal de mogelijkheid heeft om iets aan drukte te doen. Het spoor is vol, en op sommige trajecten is het erg moeilijk om nog meer of nog langere treinen in te zetten. Dit kan komen doordat er te weinig sporen zijn, doordat er niet genoeg materieel is of doordat de perronlengte/-capaciteit niet voldoende is.

Ik wens je in elk geval succes met schrijven en zou het leuk vinden om het resultaat hier te zien.

Oh enneh... ondersteunt* (A)
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door Z2N »

Dan alsnog: Wat is het doel van de collage? Want dat wordt mij niet duidelijk, gaat het erom voorbeelden te geven van hoe een volle trein eruit ziet, gaat het erom het staan in drukke treinen te analyseren om zo tot een ideale staplaats te komen, of is het iets compleet anders?

En wat Bys1 zegt kan ik wel onderschrijven. Ik forens zes dagen per week, met een beetje pech met trein 8827 naar Utrecht in de ochtend. Die trein is chronisch overbelast, maar er is geen enkele manier om de capaciteit uit te breiden op de verbinding Leiden - Utrecht. Om dan met foto's te gaan wapperen van volle treinen is leuk, maar dat lost natuurlijk niets op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door waldo79 »

In elk geval succes met je werkstuk. Voorlopig gebruik ik de trein met name in de weekenden.
MiepMiep

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door MiepMiep »

Om mijn antwoord te versimpelen: Het gaat inderdaad om een voorbeeld per materieel waar ik naar opzoek ben. Alles blijft intern dus je zal het niet ergens in een krant gaan vinden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door Z2N »

Dat beantwoordt nog steeds mijn persoonlijke vraag niet: wat is het doel van het artikel? Waar dienen de foto's voor, behalve ter illustratie?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MiepMiep

Re: Volle trein beeldmateriaal gezocht

Bericht door MiepMiep »

Z2N schreef:Dat beantwoordt nog steeds mijn persoonlijke vraag niet: wat is het doel van het artikel? Waar dienen de foto's voor, behalve ter illustratie?
Het doel is om per hoofdstuk een duidelijk beeld te laten zien. Zo ook een stuk over lege treinen. (En laten die nou juist wel makkelijk te vinden zijn) De foto's zijn puur ter illustratie. (Ik zou niet weten wat ik er anders mee moet doen?)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten