Lange Afstand

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Lange Afstand

Bericht door Plutona »

Weet iemand van de forumgebruikers wat de grootste afstand tussen twee stations aan 1 spoorlijn is in Nederland?
Het gaat dus om de grootste ruimte tussen twee individuele stations in.
Zelf dacht ik aan 's-Hertogenbosch-Tilburg, Roermond-Weert, Blerick-Venray of stations aan de spoorlijn tussen Zwolle en Groningen (Assen-Haren bijvoorbeeld?).
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Lange Afstand

Bericht door dennistd »

Apeldoorn-Amersfoort lijkt me. Barneveld Noord ligt aan een andere lijn dus die ligt er niet tussen, en Stroe is opgebroken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lange Afstand

Bericht door Suus »

Hoevelaken - Apeldoorn met 36,6 kilometer.

's-Hertogenbosch - Tilburg is 22,3 kilometer.
Roermond - Weert is 24,1 kilometer.
Blerick - Venray is 20,7 kilometer.
Assen - Haren is 21,9 kilometer (en Assen - Beilen 15,6 km; Beilen - Hoogeveen 13,9 km; Hoogeveen - Meppel 19,8 km).

Tenzij je de HSL meetelt, dan is Schiphol Airport - Rotterdam Centraal de langste afstand tussen twee stations met 52 km.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Lange Afstand

Bericht door dennistd »

Oh ja, Hoevelaken was ik nog even vergeten... Nou ja, twee stations aan dezelfde lijn waartussen geen directe verbinding is dan (A)
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Lange Afstand

Bericht door cassie127 »

De Hsl van Rotterdam Centraal tot aan Hoofddorp natuurlijk 47,8 kilometer.
En tussen Breda Prinsenbeek (ja je zou ook lage zwaluwe kunnen nemen maar er ligt geen perron daar langs de hsl) en Rotterdam Lombardijen via de Hsl 33,8km
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lange Afstand

Bericht door Meltrain »

Bij Rotterdam Lombardijen ligt er ook geen perron langs de sporen van de HSL, dus moet je er nog een kleine 3 km bij optellen tot Rotterdam Zuid. (Tenzij we Rotterdam Stadion meetellen natuurlijk. :X )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lange Afstand

Bericht door Wubbo »

Als perrons langs de sporen een ding is komt ook Amsterdam Bijlmer - Utrecht Centraal nog in het rijtje voor. Daar liggen ook geen perrons langs de IC-sporen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lange Afstand

Bericht door Suus »

Maar je kan vanaf de IC-sporen bij Amsterdam Bijlmer ArenA dankzij wissels wel langs het perron van Abcoude komen, net zoals je (ik dacht dat het niet zo was, maar ik was abuis) van de buitensporen naast de perrons van Hoofddorp nog op HSL kan bereiken. Bij Lombardijen is het echt fysiek onmogelijk om langs het perron te komen en nog de HSL te bereiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Lange Afstand

Bericht door regenmaker »

dennistd schreef:Oh ja, Hoevelaken was ik nog even vergeten... Nou ja, twee stations aan dezelfde lijn waartussen geen directe verbinding is dan (A)
Met lijn 102 bestaat gewoon een directe verbinding. (A)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Lange Afstand

Bericht door en-es »

cassie127 schreef:De Hsl van Rotterdam Centraal tot aan Hoofddorp natuurlijk 47,8 kilometer.
Ik denk dat dit het goede antwoord is. Een traject zonder tussenstations.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Lange Afstand

Bericht door Plutona »

Rotterdam - Hoofddorp is inderdaad het langst! Maar ik denk dat ik Apeldoorn - Amersfoort het antwoord is dat ik zocht; namelijk op het ''conventionele'' spoor. Hoevelaken - Apeldoorn is het eigenlijk, maar er is geen trein die tussen die twee plekken rijdt (wat overigens ook voor Rotterdam - Hoofddorp) geldt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lange Afstand

Bericht door Daniel »

Het kan overigens nog net wat langer via de HSL: Tussen Rotterdam Zuid en Noorderkempen zit immers 66,7 km. En als je het Belgische stuk niet meetelt dan heb je op de grens ook al 50,5 km gereden over Nederlands spoor zonder langs het perron van een tussenstation te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gpvos
Berichten: 594
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Lange Afstand

Bericht door gpvos »

Hoe ver is Zaltbommel-Nijmegen=Lent via de Betuweroute? De Betuweroute wordt vaak genoeg als omleidingsroute voor passagierstreinen gebruikt om mee te tellen vind ik; deze specifieke verbindingssporen misschien niet...
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 594
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Lange Afstand

Bericht door gpvos »

En overigens ben ik van mening dat er een halte bij de Beneluxhaven moet komen om op de veerboot naar Hull te kunnen stappen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lange Afstand

Bericht door Suus »

En wat moet daar stoppen dan? Een bus, een tram, een metro, een trein? Komen er allemaal niet echt in de buurt :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lange Afstand

Bericht door Meltrain »

Je zou (enkele keren per dag) lijn 105 vanaf Rozenburg of lijn 403 vanaf Brielle erheen kunnen verlengen, maar of dat veel reizigers trekt? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Lange Afstand

Bericht door Z2N »

Speciaal voor de veerboot rijdt er een pendelbus vanaf Rotterdam Centraal en de Amsterdamse Prins Hendrikkade, dat is voor de mensen die makkelijk naar de boot willen ideaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Lange Afstand

Bericht door en-es »

Wat heeft dat met lange afstand te maken? Off topic?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Lange Afstand

Bericht door Z2N »

Off-topic! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 594
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Lange Afstand

Bericht door gpvos »

Suus schreef:En wat moet daar stoppen dan? Een bus, een tram, een metro, een trein? Komen er allemaal niet echt in de buurt :|
Een trein, er ligt spoor op een paar honderd meter van de veerterminal. En Beneluxhaven-Zwijndrecht zou een aardige kandidaat zijn voor de grootste afstand tussen twee stations, vandaar. Maar idd is dit luchtfietserij en een beetje off-topic. Het volgende niet:

Ondertussen ben ik nog steeds benieuwd naar de afstand Zaltbommel-Nijmegen=Lent via de Betuweroute, of eventueel Geldermalsen-Elst, die in elk geval kwalificeert aangezien daar best vaak reizigerstreinen rijden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lange Afstand

Bericht door reisthijs »

Geldermalsen-Elst heb ik een keer nagemeten, kwam uit op ongeveer 47 km. Net iets minder dan Hoofddorp-Rotterdam.
Als je andere afstanden graag wil weten: Afstandmeten.nl
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lange Afstand

Bericht door Wubbo »

Die boog van de Betuweroute naar Nijmegen is niet in dienst.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Lange Afstand

Bericht door Aking »

Hier een beetje op aanhakend, wat is eigenlijk de kortste afstand? Het viel me van de week op dat het aankondigingsbord voor Amsterdam Zuid al langs het perron van Rai staat, is er een nóg kortere afstand? *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lange Afstand

Bericht door Suus »

Amsterdam Zuid - Amsterdam RAI is 1,4 kilometer (dat is overigens ook de afstand tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Science Park, tussen Amsterdam Science Park en Diemen en tussen Terborg en Gaanderen).

De afstand tussen Waddinxveen en Waddinxveen Noord is 1,2 kilometer. Dat was na het sluiten van de Hoekse Lijn (0,9 kilometer voor Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand) voor het treinverkeer sinds 1 april 2017 de korte afstand tussen twee treinstations. Totdat Boskoop Snijdelwijk opende, want dat ligt slechts op 1 kilometer van Boskoop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lange Afstand

Bericht door Wubbo »

Tellen evenementenhaltes mee? Dan wil ik graag Amsterdam Arena - Amsterdam Bijlmer ArenA nomineren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten