Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door Vistaus »

Ik heb al jaren (door een erfenis) een plakkaat van de NS uit 1907 in mijn bezit. Geen idee in welk treinstel dit heeft gehangen, en waarschijnlijk ook niet meer te achterhalen, maar ik ben toch benieuwd of iemand misschien iets weet. En is dit zeldzaam? En zo ja, zou er een museum zijn dat dit plakkaat zou willen? Want ik vind het erg leuk hangen in mijn huis, maar het zou denk ik beter in een museum passen.


Afbeelding
(op de foto lijkt de tekst misschien een beetje vaag, maar in het echt is de tekst natuurlijk haarscherp)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door trolly »

Boeiend. De N.V. Nederlandsche Spoorwegen is opgericht in 1937, dus ergens klopt er iets niet helemaal.

Ah, het miegelt ervan op het interweb. Zoekterm "h.heinen directeur n.s.". Kennelijk een moderne replica, hoewel dat laatste gezien de datering ook niet erg plausibel is.
Prachtige replica(!) bordje van de NS, uit ca jaren '70

De tekst omvat:

N.V. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN
Het is verboden in den wagen en op de balkons te spuwen en in den wagen te rooken of aldaar eene brandende sigaar, cigarette of pijp mede te brengen.

It is prohibited to spit in the compartment and on the balconies, also to smoke in the compartment or to carry a lighted cigar, cigarette or pipe.

H. HEINEN
DIRECTEUR DER NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN SEPTEMBER 1907

De afmetingen van het koperen bordje zijn: 16,4 x 7,4 cm



Leuk verzamelobject, maar duidelijk niet uit 1907, de NS bestond nog niet.
Een grapje van de NS uit de jaren '70
https://www.specialvintage.nl/a-5867806 ... escription

Leuk, maar of een museum hier nou op zit te wachten...
Laatst gewijzigd door trolly op ma 15 jun 2020, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door Daniel »

Zeldzaam is het sowieso niet, je kunt het bordje voor € 24,95 online kopen: https://www.specialvintage.nl/a-5867806 ... escription

En zoals daar ook staat is 't een replica-bordje, ook herkenbaar doordat er nooit een H. Heinen directeur geweest is van een spoorwegmaatschappij in Nederland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door trolly »

€ 22,- heb ik ook al langs zien komen :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door Vistaus »

Ah, helaas. Bedankt voor jullie reacties, dan laat ik hem gewoon hier in huis hangen, want ik vind hem, ondanks dat het blijkbaar een replica is, erg leuk en mooi :)
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door JordiBrabant »

Ik vraag me vooral af waarom een bordje uit die tijd Engels als tweede taal zou hebben; Frans was de taal van de UIC (Internationale Spoorwegeunie) en Duits was ook veel belangrijker als (spoorweg)taal.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door Aking »

JordiBrabant schreef:Ik vraag me vooral af waarom een bordje uit die tijd Engels als tweede taal zou hebben; Frans was de taal van de UIC (Internationale Spoorwegeunie) en Duits was ook veel belangrijker als (spoorweg)taal.
Omdat demense dat dus niet weten, en gewoon maar wat knutselen. :Y

Overigens mag het bordje altijd gedoneerd worden aan Aking's Železnički muzej *O* *trein* *O* :Y
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door JordiBrabant »

En waar kan ik dat Акинга железнички музеј vinden dan?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door trolly »

Waar denk je zelf? Утрехт uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door Aking »

Dat dus! Al ligt een deel van de kleksie nog in Serbistan :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door trolly »

:Y

In de depedans in Сремска Каменица.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Tweetalig NS-treinstelplakkaat uit 1907

Bericht door Alargule »

Ik krijg hier - naast de servopoolbeloruskroabosnische Akingvibes - sterke Tussen Kunst en Kitsch-déjà vu's bij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten