IC treinen Dordrecht Rotterdam

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door hidihi »

Het is inmiddels bekend geworden dat er vanaf 2022 6 sprinters per uur tussen Dordrecht-Rotterdam gaan rijden. Ik ben nieuwsgierig geworden hoeveel IC treinen per uur op het traject Dordrecht-Rotterdam gaan rijden. Blijft de frequentie in 2022 4x per uur of wordt de frequentie verlaagd naar 2x per uur? Is er iemand die hier meer vanaf weet?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door DDietzen »

Als je 2 IC's zou inruilen voor 2 Sprinters ga je er in totale capaciteit op achteruit, dat lijkt me stug op zo'n druk traject. Ik verwacht behoud van de 4 IC's in kwartiersdienst en dan 6 Sprinters in tienminutendienst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Suus »

Er blijven vier IC's rijden tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door hidihi »

Suus schreef: wo 30 sep 2020, 18:56 Er blijven vier IC's rijden tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht.
Hoe gaat dat dan? In 2022 wordt de IC frequentie Rotterdam-Leiden-Schiphol ook opgehoogd naar 6x per uur. Blijven de IC treinen vanaf Dordrecht nog steeds door rijden naar Leiden (waarbij sommige IC treinen een langere wachttijd in Rotterdam hebben) of gaan sommige IC treinen vanaf Dordrecht door naar Utrecht CS. Of gaat er sprake zijn van een inkorting tot Rotterdam CS voor sommige IC treinen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Suus »

Dordrecht houdt in 2022 dezelfde IC-diensten als nu:

2x/uur Amsterdam Centraal - Vlissingen
2x/uur Dordrecht - Lelystad Centrum (avonduren Venlo)

De tijdsligging van Amsterdam Centraal - Vlissingen ligt behoorlijk vast, dus ik vermoed dat de trein naar Lelystad vijf minuten naar voren of achter gaat schuiven. De vijfde en zesde IC ten noorden van Rotterdam Centraal wordt een IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Daniel »

De vertrektijden in Dordrecht zelf liggen echter ook behoorlijk vast door de brugopening van de spoorbrug over de Oude Maas, dus het zou ook zomaar kunnen uitkomen op een lange stop van de IC Dordrecht - Lelystad op Rotterdam Centraal.
Al zou de verschuiving in Dordrecht die jij vermoed ook wel twee vliegen in één klap kunnen slaan: met name 5 minuten naar voren schuiven levert bijvoorbeeld een betere overstap op de ICs richting Gouda op in Rotterdam. (5 minuten naar achteren ook, hij is nu immers 15 minuten, maar dat verkort 'm minder)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Laatstgenoemde overstap is 11 à 12 minuten. Vanaf de Sprinter is het nu 16 minuten, maar dat wordt dan sowieso 2x/uur korter. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Daniel »

Tja, die overstap is in de loop der jaren zo vaak ligt verschoven... in de tijd dat ik 'm regelmatiger nog maakte was 'ie gelukkig vrij standaard 7 minuten (op zowel de Sprinter als IC) en hij is sowieso ook nog een tijd exact 15 minuten geweest. Evenals exact 30 minuten op de Sprinter in het superdal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Suus »

De brugopening in Dordrecht is tussen xx:12 en xx:18. Met het huidige vertrek om :09 en :39 kan je hem dus niet probleemloos naar achteren schuiven, maar als je hem naar voren haalt wordt de kering in Dordrecht van 17 tot 7 minuten ingekort, ook weinig wenselijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Daniel »

7 minuten is kort, maar aan de andere kant wil je ook weer niet te lang keren op Dordrecht (het station staat al zo vol met kerende treinen soms). Daarnaast: als de trein richting Rotterdam schuift doet de aankomende trein dat aannemelijk ook. En dat zal dan wel de juiste kant op moeten gebeuren anders krijg je de situatie van een heel stel jaren geleden. Toen had de sneltrein naar Amsterdam buiten de spits (als hij maar een uurdienst naar Breda had) een kering van liefst 60 minuten in Dordrecht, gevolgd door een lange stop in Rotterdam.
Dat is destijds vrij snel aangepast naar een kortere stop in Rotterdam waardoor in Dordrecht kort gekeerd kon worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Suus »

Natuurlijk schuift dat de juiste kant op, want een dienstregeling is symmetrisch en dat wordt met een tienminutendienst niet anders. Dus bij een vroeger vertrek uit Dordrecht hoort een latere aankomst in Dordrecht.

Er vanuitgaande dat de IC Vlissingen - Amsterdam Centraal en de IC Eindhoven - Den Haag Centraal niet verschuiven en dat de brugopening op hetzelfde tijdstip blijft, vermoed ik dat je ongeveer de volgende vertrektijden krijgt richting Rotterdam op Dordrecht:

:04 Intercity Lelystad/Venlo
:07 Sprinter Den Haag
:17 Sprinter Den Haag (wellicht 1 minuut later door brugopening)
:24 Intercity Amsterdam
:27 Sprinter Rotterdam
:34 Intercity Lelystad/Venlo
:37 Sprinter Den Haag
:47 Sprinter Den Haag
:54 Intercity Amsterdam
:57 Sprinter Rotterdam

Lelystad als bestemming wordt dan in de dienstregeling 2023 de gehele dag vervangen door Venlo, wat in 2022 alleen nog in het superdal van toepassing is. Dit lijkt mij in ieder geval het schema tot oplevering van de viersporigheid in Delft, wat voor december 2024 gepland is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door ZO6176 »

Maar moeten alle sprinters doorrijden tot Dordrecht. Als er 1 setje keert in Zwijndrecht is het dan niet mogelijk om dan wel starre diensten te generen. Of kan er in Zwijndrecht niet of onhandig gekeerd worden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Wat bedoel je? Het overzicht van Suus lijkt me een behoorlijk starre dienstregeling.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Inderdaad, de brugopening lijkt zo precies tussen twee sprinters in te passen.
Dan is er geen reden om in Zwijndrecht te willen keren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Suus schreef: wo 30 sep 2020, 20:13 De brugopening in Dordrecht is tussen xx:12 en xx:18. Met het huidige vertrek om :09 en :39 kan je hem dus niet probleemloos naar achteren schuiven, maar als je hem naar voren haalt wordt de kering in Dordrecht van 17 tot 7 minuten ingekort, ook weinig wenselijk.
Maar de brugopening wordt ook aangepast (met ongeveer een kwartier).
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door DDietzen »

Zou die aangepaste brugopening dan niet tot gevolg moeten hebben dat de 1900 niet meer kan rijden? Die werd bij mijn weten namelijk in het gat van goederenpaden Kijfhoek-Eindhoven gemikt dat ontstond door die brugopening.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Bemined »

In het volgende document staat een tijdwegdiagram van de beoogde dienstregelingen van 2021 en 2022: https://www.wsvdekil.nl/bestanden/openi ... -dordt.pdf

Brugopening gaat naar :57 - :03. Vertrektijden vanaf Dordrecht in 2022 zijn dan als volgt:
:03 SPR Den Haag
:04 IC Lelystad
:12 SPR Den Haag
:21 SPR Rotterdam
:24 IC Amsterdam
:32 SPR Den Haag
:34 IC Lelystad
:42 SPR Den Haag
:51 SPR Rotterdam
:54 IC Amsterdam
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Interessant document. Bedankt voor het delen.
Onderaan het document staat dat 1 van de 6 Sprinters structureel gehinderd wordt en worden 4 oplossingen genoemd. Blijkbaar heeft NS voor oplossing 4 gekozen, want afgaande op het diagram is er geen strakke 10-minutendienst met de Sprinters, maar ongeveer 9-9-12.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik weet niet of dat al een definitieve keuze is, kan ook zijn dat men slechts een van de vier varianten afgedrukt heeft ter beeldvorming.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door reisthijs »

De eerste drie varianten klinken nou niet erg aantrekkelijk, zeker afwijkingen van het gewone stoppatroon zijn ongewenst. 4 lijkt toch wel de beste keuze. Een kleine afwijking van de exacte 10’-ligging is geen probleem voor NS.
1. 7 tot 8 minuten extra wachttijd te Zwijndrecht
2. Keren in Zwijndrecht
3. Halte overslaan tussen Rotterdam en Dordrecht
4. Afwijken van de exacte 10’-ligging Sprinters
NB: opties 3 & 4 voorzien in herstel overstap op IC Vlissingen
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Klaasje »

Als bij puntje 4 de afwijking maar groot genoeg is levert dat we serieus minder reizigersgroei en een slechtere verdeling van de drukt over de treinen op terwijl de kosten wel stijgen. In dat geval is het rustigste station overslaan logischer.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door MetroRET »

12/9/9 in het slechtste geval, volgens de folder
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Bemined »

Die slechte verdeling ga je sowieso krijgen omdat tot de spoorverdubbeling bij Delft af is 2 van de 6 treinen in Rotterdam gaan keren, en ook overstappers van corridors waar nog wel een kwartierdienst is.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door verfmeer »

In het ideale geval trek je die sprinter naar Rotterdam door naar Gouda, maar dat komt met de IC's op Rotterdam- Gouda niet uit.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: IC treinen Dordrecht Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dat komt op wel meer punten niet uit vermoed ik, omdat je dan het halve emplacement moet oversteken. Daarnaast is de vraag of het wel op elkaar aansluit qua aantal reizigers, zo niet dan kost het je nog meer materieel ook omdat je dan onnodig lange treinen naar Gouda stuurt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten