dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Hilda
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 16:50

dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Hilda »

Kun je met het NS Flex Dal Voordeel-abonnement (reizen op rekening i.p.v. op saldo) een vóór 16 uur begonnen reis, na 16 uur met korting afmaken?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13112
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Z2N »

Ja, het moment van inchecken is namelijk bepalend. Als je in Groningen incheckt om 15:55 en reist naar Maastricht, is de hele reis tegen daltarief.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Hilda
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 16:50

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Hilda »

Dank je wel!
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door VIRM »

Z2N schreef: vr 15 jan 2021, 17:20 Ja, het moment van inchecken is namelijk bepalend. Als je in Groningen incheckt om 15:55 en reist naar Maastricht, is de hele reis tegen daltarief.
Als je ergens halverwege de spits wisselt van treinvervoerder, schijn je wel weer tegen vol spitstarief verder te reizen dacht ik.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13112
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Z2N »

Dat is bij NS Flex dus niet het geval, zie hier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door umbusko »

Inderdaad, bij reizen op saldo. Als je daarentegen met NS Flex reist, blijft het tarief van de eerste incheck ook gelden bij een overstap naar een andere vervoerder.

Edit: Z2N was me net voor.
Hilda
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 16:50

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Hilda »

Dank, dat is interessante nieuwe informatie!
Het voorbeeld waar Z5N naar verwijst gaat wel over een Flex Dal Vrij abonnement. Maar is dus te vertalen naar een Flex Dal Voordeel abonnement?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Tochjo »

Ja, het geldt voor alle NS Flex-abonnementen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door umbusko »

Maar let op: andersom geldt het ook. Bij een reis die in de spits begint, blijft bij een overstap na de spits op een andere vervoerder met NS Flex het tarief van de eerste incheck gelden, het spitstarief dus. Bij reizen op saldo start daarentegen een nieuwe reis, tegen daltarief. Afhankelijk van je reisgedrag kun je dus goedkoper of duurder uit zijn met NS Flex t.o.v. reizen op saldo.

Ook nog belangrijk: er is een marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger. Dat betekent dat een incheck t/m 06:34, vanaf 08:55, t/m 16:04 en vanaf 18:25 als incheck in de daluren geldt.
Hilda
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 16:50

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Hilda »

Super bedankt voor al deze informatie!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Ardan »

Hier wil ik eigenlijk nog wel op door vragen. Stel, ik begin om 15:00 een reis vanuit Limburg naar Amsterdam, waar ik om 17:30 uur aankom. Dan reis ik dus anderhalf uur in spitstijd, maar wel volgens daltarief (in mijn eigen geval gratis want dalvrij). Zou een HC bij controle daar wat van kunnen zeggen? Ik reis gratis in de spits maar het systeem bepaalt dat ik niet hoef te betalen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13112
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Z2N »

Tuurlijk kan die wel wat zeggen, maar dat zal die niet doen omdat je in je recht staat. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door umbusko »

De HC controleert alleen of je een geldig vervoersbewijs hebt voor de juiste klasse en dat is zo, want je bent ingecheckt. Het werkt anders bij sommige actiekaartjes of met een e-ticket, maar als je moet in- en uitchecken is de inchecktijd bepalend.

Ik heb regelmatig met DalVrij reizen gemaakt met een incheck om 06:34 of om 16:04 die dus volledig in de spits plaatsvonden, maar desondanks gratis waren. Zo is het systeem nu eenmaal ingericht. Nooit meegemaakt dat iemand er wat van zei.
Hilda
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 16:50

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Hilda »

Ik heb op basis van jullie informatie net mijn Voordeelurenkaart omgezet in een Flex Dal Voordeel abo. Nogmaals dank.
Goed om te weten: ik zag dat de abonnementen op saldo sinds december niet meer te bestellen zijn. Je kunt dus niet meer terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door Tochjo »

Dal Voordeel blijft wel beschikbaar voor reizen op saldo. Daarnaast zouden er prepaid varianten van Traject Vrij gekocht moeten kunnen worden aan een servicebalie, die geen recht geven op reizen met korting buiten het afgekochte traject.
Laatst gewijzigd door Tochjo op ma 18 jan 2021, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: dalurentarief NS Flex Dal Voordeel

Bericht door hauptbahnhof »

Dal Voordeel kan nog wel he...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten