trein naar zuid-Frankrijk

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Ferdinand »

eind juli heb ik nog een vakantie staan in Antibes (bij Nice). Aangezien we niet meer met z'n allen in de auto passen, ben ik aangewezen om op een alternatieve manier te reizen (wat vervelend nou). Met het vliegtuig wil ik sowieso niet, de trein is veel leuker. Ik ben alleen nog nooit met de trein naar Frankrijk geweest.

Op de boekingswebsite Oui zie ik nu op de 25e juli (de dag dat ik er moet zijn) überhaupt geen opties. De dag ervoor zie ik wel een leuke reisoptie met de intercites de nuit. Die is ook redelijk goedkoop voor 84 euro en ik kom lekker vroeg aan. Is het een goed idee om met de nachttrein te gaan, of is dat niet prettig? Verder vraag ik me af of er nog andere websites zijn voor Franse tickets waar je het nog goedkoper kan krijgen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Suus »

De boeking voor Parijs - Antibes is reeds geopend, de boekingen voor Thalys is slechts geopend tot en met 24 juli, daar ben je een dag te vroeg. Je krijgt sowieso geen doorgaand ticket dus je kan het ook in twee delen boeken, houd wel rekening met een uur overstaptijd in Parijs (ook als buffer voor vertragingen).

Er zijn wel alternatieven voor Oui, zoals Trainline, maar de prijzen zijn identiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Bart »

Die 84 euro lijkt mij een redelijk scherpe prijs voor een zaterdag in het hoofdseizoen en vanuit Nederland. In Frankrijk is er alleen maar couchette in de nachttrein, geen slaaprijtuigen. Het hangt van je persoonlijke smaak af of dat prettig is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door umbusko »

Hoe zit het eigenlijk met de TGV Brussel-Nice, rijdt die nog/weer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Suus »

Vanuit Brussel wordt niet verder gereden dan Marseille en Montpellier zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door DingeZ »

Voor zover ik kan zien zijn er inderdaad drie opties:
- Met Thalys en TGV overdag voor €90, vertrek vroeg in de ochtend aankomst eind van de middag, of vertrek laat in de ochtend aankomst in de avond.
- Met Thalys en Intercites de Nuit op een stoel voor €60, vertrek in de middag aankomst in de ochtend
- Met Thalys en Intercites de Nuit op een (soort van) bed voor €84, vertrek in de middag aankomst in de ochtend

Dit zijn alleen de prijzen die ik doordeweeks zie, dat kan wel oplopen in het weekend.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door en-es »

Ik zou de overstaptijd tussen Paris Nord en Gare de Lyon niet al te krap inplannen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Klaasje »

Een uurtje is te doen maar als je rekening met tegenslagen wilt houden zou ik twee uur aanhouden .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Z2N »

Gezien het feit dat Thalys tot nader orde geen catering aanbiedt, en er in de Intercités de Nuit ook geen maaltijden te verkijgen zijn, zou ik sowieso voor twee uur overstap gaan om te kunnen avondeten in Parijs.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Ferdinand »

Ik probeer nu de thalys om te wisselen voor een thalys eerder. Op de website kun je blijkbaar niet omwisselen. De app verwijst je door naar de website. Aan de telefoon moet je heel lang wachten en word verteld dat je niet kan omwisselen terwijl bij de voorwaarden staat dat dat voor €5 kan.

Kun je op korte termijn weer omwisselen op de website? Het lijkt me vrij bizar dat je hiervoor per se moet bellen. En nog belangrijker; zijn er extra belkosten verbonden aan het nummer van Thalys/Oui? want de wachttijd kan flink oplopen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Z2N »

Waar heb je je ticket geboekt? Want als je op Thalys.com hebt geboekt kan dat in de persoonlijke account-omgeving best makkelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door en-es »

En belangrijk: welk tarief heb je geboekt. Als het goed is heb je de voorwaarden meegekregen bij je boeking.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Z2N »

Thalys verkoopt volgens mij momenteel geen tickets die niet geannuleerd/gewijzigd kunnen worden, vanwege de pandemie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Ferdinand »

Dit was waarschijnlijk niet de moeite waard, maar het is wel gelukt op een enorm omslachtige manier wat volgens mij alleen de Fransen lukt.

Een vrouw met een heerlijk Frans accent heeft me geholpen door heel de rompslomp (u boekte bij SNCF, maar reist met Thalys, bij Thalys makkelijk, hier niet, u kunt niet slechts een deel van de reis aanpassen, lastig lastig). Feit is dat het mogelijk moet zijn zoals in de voorwaarden staat en dat besefte zij zich ook gelukkig.

Ze heeft me uiteindelijk een ticket van €0 gegeven voor 4 uur eerder, die alleen geldig is icm het andere ticket.

Ik ben overigens ook blij dat ik niet op mijn eigen toestel gebeld heb. 30x0,23eur is toch wel zonde.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door VIRM »

Hoe ga je uiteindelijk reizen?

De Thalys is nu boekbaar voor in de zomervakantie. Wellicht zit de rechtstreekse Thalys tussen Nederland en marseille daar ook tussen.
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door en-es »

Ik neem aan Thalys naar Paris Nord, metro naar Gare de Lyon en van daaruit verder met TGV of nachttrein?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Durashift »

Ferdinand schreef: ma 03 mei 2021, 15:47 (..)

Ik ben overigens ook blij dat ik niet op mijn eigen toestel gebeld heb. 30x0,23eur is toch wel zonde.
Wie heeft de belkosten dan wel betaald?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Hainje »

Doe es een gok? :D
🍉
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: trein naar zuid-Frankrijk

Bericht door Ferdinand »

en-es schreef: di 04 mei 2021, 11:50 Ik neem aan Thalys naar Paris Nord, metro naar Gare de Lyon en van daaruit verder met TGV of nachttrein?
Bijna, de nachttrein vertrekt vanaf Gare d'Austerlitz. Mn vaders werk heeft lekker de belkosten betaald hehehe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten