Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Stella K.

Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door Stella K. »

Hallo allemaal,

Ik probeer inzicht te krijgen in de vaste leveranciers van brandstof voor de voertuigen van de verschillende OV-bedrijven. Die informatie is, in tegenstelling tot de afgesloten groene stroomcontracten, niet eenvoudig te achterhalen. Misschien zijn er op dit forum van kenners en goed ingewijden mensen die hier meer weet van hebben.

N.B. Het gaat mij dus om de vaste leveranciers van de diesel en eventueel waterstof, niet om elektriciteit.

vriendelijke groet, Stella
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door dennistd »

Geen idee. Ga een weekje posten bij de stallingen, komt er vanzelf een keer een tankwagen langs om te vullen.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door diederickx »

Als de energie-contracten tot stand zijn gekomen middels openbare aanbesteding dan zou dat terug te vinden moeten zijn. Anderszins bevinden inkoopcontracten van bedrijven zich nu eenmaal niet in het publieke domein, ook niet in het blikveld van hobbyisten en zelfs niet in dat van (rijdend) personeel, zoals dennistd hierboven al aangeeft.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door Tom98 »

De tankwagen die bij ons komt is helemaal wit, zonder naam of logo van een bedrijf erop, dus ik vrees dat er weinig anders op zit dan zo'n tankwagenchauffeur gewoon een keer vragen waar zijn vracht vandaan komt.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door en-es »

Zal wel bedrijfsgeheim zijn. Dus de OV-bedrijven zelf vragen zal geen optie zijn. Zal gevoelig liggen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door Aking »

Tom98 schreef: vr 28 mei 2021, 11:56 De tankwagen die bij ons komt is helemaal wit, zonder naam of logo van een bedrijf erop, dus ik vrees dat er weinig anders op zit dan zo'n tankwagenchauffeur gewoon een keer vragen waar zijn vracht vandaan komt.
Kun je aan de hand van het kenteken niet achterhalen waar zo'n ding vandaag komt?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door nvdw »

Bij Arriva destijds kwamen diverse tankwagens op de stalling: soms een oliehandel uit de buurt, soms eentje van de andere kant van het land, net wie voor de mooiste prijs het vat kwam volgooien. Dat zal voor wel meer firma’s het geval zijn.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door Vinny »

en-es schreef: vr 28 mei 2021, 13:40 Zal wel bedrijfsgeheim zijn. Dus de OV-bedrijven zelf vragen zal geen optie zijn. Zal gevoelig liggen.
Precies, want dan blijkt dat de diesel gewoon hartstikke slecht voor het milieu is en dat de olie ervoor in een land als Saoedi-Arabië is opgepompt. Daar wil je je als "groen'' bedrijf niet mee associëren. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door Karl »

Het zou ook zomaar kunnen zijn, omdat in de bulk-inkoop van Ov-bedrijven de korting zit waardoor mede bedrijven concessies net wel of niet binnenharken. Voordat bussen elektrisch gingen rijden, maakte brandstof circa 1/3 van de kosten uit, dan is 't best interessant als je met goede inkopers daar een paar procent minder voor betaalt dan de concurrent.
Het is een spectrum.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door Durashift »

Stella K. schreef: do 27 mei 2021, 11:02 Hallo allemaal,

Ik probeer inzicht te krijgen in de vaste leveranciers van brandstof voor de voertuigen van de verschillende OV-bedrijven. (..)

N.B. Het gaat mij dus om de vaste leveranciers van de diesel en eventueel waterstof, niet om elektriciteit.

vriendelijke groet, Stella

Je laat (groen)aardgas links liggen? Denk dat dit nog wel een substantiëlere deel uitmaakt van de brandstofmix dan de (minimale) waterstof aangedreven voertuigen.

Dat waterstof is, volgens mij, enkel Linde

Ik ben wel nieuwsgierig waarom Stella deze informatie aan het verzamelen is.. commerciële doeleinden?
Stella K.

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door Stella K. »

Dank voor alle antwoorden. (Groen-)gas hoort er natuurlijk ook bij.
Ik ben wel nieuwsgierig waarom Stella deze informatie aan het verzamelen is.. commerciële doeleinden?
Wij proberen beter in kaart te krijgen wat elektrificatie van met name het vervoer (maar ook de bouw) betekent voor grote en kleine brandstofleveranciers. En het OV is, hoewel zeker niet de enige sector, een belangrijke factor in dit onderzoek; omdat het zowel voorloper in elektrificatie als een grote afnemer van brandstoffen is. Bovendien gaat de elektrificatie van het OV in een hoog, maar tegelijkertijd tamelijk voorspelbaar tempo.

Vanzelfsprekend hebben we de vervoersmaatschappen aangeschreven, maar tevergeefs. Dus mocht iemand ons verder kunnen helpen?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Brandstofleveranciers OV-bedrijven

Bericht door Lijn65 »

Durashift schreef: zo 06 jun 2021, 23:03 Dat waterstof is, volgens mij, enkel Linde
In de concessie GD is Shell de leverancier voor waterstof.
Basislijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten