Andorra vanuit Frankrijk

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Andorra vanuit Frankrijk

Bericht door diederickx »

Vervolg van deze vraag:
Polaroyd7 schreef: do 10 jun 2021, 23:23
diederickx schreef: di 08 jun 2021, 13:54 Je bedoelt de bus van station Andorre-L'Hospitalet naar Pas de la Casa op de Frans-Andorrese grens (het Andorrese deel hoort bij de gemeente Encamp). Die bus rijdt inderdaad niet meer. Ik heb wat informatie over alternatieven. Is er behoefte aan een draadje voor Andorra?
Pardon, Pas de la Casa inderdaad. Zijn er alternatieven vanuit Frankrijk vanuit die spoorlijn tussen Foix en Latour? Ik weet dat er een aantal bussen zijn tussen La Seu d'Urgell en Andorra La Vella, maar andere opties zijn me niet bekend. Ik ben wel benieuwd.
De enige vaste lijndienst vanuit Frankrijk naar Andorra is die van Andbus vanaf Toulouse (station Matabiau en luchthaven Blagnac). Momenteel eenmaal daags, twee jaar geleden was dat nog 2-4 maal daags, afhankelijk van het seizoen. Deze lijn heeft geen andere haltes in Frankrijk, maar bedient wel de dorpen in Andorra t/m de hoofdstad.

Als ik het goed begrijp heeft er gedurende het afgelopen skiseizoen een shuttlebus gereden tussen station L'Hospitalet en Pas de la Casa, gericht op hotelgasten, woensdag t/m maandag. Ik vermoed dat het vervoer gekoppeld is aan de hotelboeking.

En anders zal men via Spanje moeten reizen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Andorra vanuit Frankrijk

Bericht door en-es »

Heeft La Tour de Carol geen busverbinding met Andorra? Heb die bus ooit genomen maar dat is alweer 25 jaar geleden. De volgende dag nam ik een bus naar Barcelona.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Andorra vanuit Frankrijk

Bericht door diederickx »

Nee, die is er al langer niet meer. De laatste dienstregeling die ik hier heb dateer van 2013 en toen was het busverkeer al geconcentreerd op L'Hospitalet. Ik vermoed dat de opheffing van de verbinding met La Tour ergens in de eerste 10 jaar van deze eeuw heeft plaatsgevonden.

Nog ouder overigens was een busverbinding vanaf Ax-les-Thermes waarover ik in een reisbeschrijving uit de jaren 60 las.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Andorra vanuit Frankrijk

Bericht door Dennenboom »

In de Thomas Cook dienstregeling is de bus naar La Tour nog te vinden in jaargang 2004. Die van 2006 vermeldt hem niet meer (2005 heb ik niet).
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Andorra vanuit Frankrijk

Bericht door waldo79 »

Zou het ook niet zijn dat de relatie tussen Andorra en het aansluitende Spaanse deel van Catalonië simpelweg veel sterker is dan met Frankrijk. Dat vertaalt zich dan ook in de afwezigheid van internationaal OV.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Andorra vanuit Frankrijk

Bericht door en-es »

Ik heb eens gegoogeld maar er lijken vrijwel geen busverbindingen te zijn met nabij gelegen stations in Frankrijk.
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Re: Andorra vanuit Frankrijk

Bericht door asd »

Zoals waldo79 aangaf heeft het te maken met vraag & aanbod. Andorra is meer gericht op Catalonië dan op Frankrijk. Dit vanwege taal, cultuur en de geografisch betere verbinding met Catalonië. Sant Julià de Lorià, waar je vanuit Catalonië Andorra binnenkomt, ligt op 908 meter, de Túnel d’Envalira bij El Pas de la Casa en de Franse grens ligt op ruim 2.000 meter. Verder reist een groot deel van de internationale toeristen via Barcelona, en zijn er dus goede verbindingen tussen de Catalaanse hoofdstad en het vliegveld en Andorra. Zoals aangegeven is er ook een verbinding met Toulouse want ook dat is een redelijk groot vliegveld. De TER die rijdt tussen Toulouse en Latour de Carol is blijkbaar niet interessant genoeg voor reizigers naar Andorra om een busdienst te rechtvaardigen.

Dit neemt overigens niet weg dat dromen leuk is, bijvoorbeeld een busdienst Andorra-la-Vella - Latour de Carol, met aansluiting op de trein naar Barcelona, en dan niet een langzame Rodalies zoals nu het geval is (3 uur op harde bankjes), maar een snelle Mitjana distància bijvoorbeeld, met stops in Puigcerdà, La Molina, Ribes de Freser, Ripoll, Vic, Granollers en alle stations in Barcelona vanaf Sant Andreu Arenal via Plaça de Catalunya naar Sants en dan door naar het vliegveld.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Andorra vanuit Frankrijk

Bericht door Vinny »

Is internationaal vervoer :) het staat je vrij om een busdienst op te zetten. Er is weinig concurrentie (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten