Informatie voor passagiers

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Goedendag.

Mijn naam is Marc-Marcel en ik heb een vraag en zou het op prijs stellen als u me zou kunnen helpen. Er is mij verteld dat u de juiste persoon bent om contact mee op te nemen. Het gaat over het busvervoer in Nederland, bijvoorbeeld in de grote steden Amsterdam, Rotterdam.

Ik had een discussie met een vriend over de aankondigingen en uitstallingen op de bussen in 1980/ 1990. Ik zal ook een presentatie over dit onderwerp geven in de klas.
Mijn vriend uit een andere kleine stad zei dat de buschauffeurs in zijn stad de bushalte meestal niet aankondigden. Hoe was het in hun herinnering?

Mijn eerste vraag is: Sinds wanneer worden bushaltes automatisch aangeduid en aangekondigd?

Moest de buschauffeur, voordat de haltes automatisch werden aangegeven en aangekondigd, de haltes via de microfoon aankondigen?
Deden buschauffeurs dat vroeger echt, toen ze zelf de haltes moesten aankondigen?
.
Hoe gingen de buschauffeurs in de steden daarmee om, deden zij het nauwgezet, deden de meesten het of slechts de helft, enz.

Zijn er mensen die weten hoe het was in die dagen?
Ik hou me vooral bezig met de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw.


Ik kijk uit naar uw antwoorden
Met vriendelijke groeten

Marc Moll
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door dennistd »

Zelf geen ervaring in die tijd, maar het lijkt me sterk dat elke halte omgeroepen werd. Misschien een paar haltes met toeristische bestemmingen wel?
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door RobertT »

Bij de BBA in Tilburg,Breda en Den Bosch werden in principe geen haltes omgeroepen.Alleen als er soms iemand in de bus zat die aan de chauffeur had gevragen waar hij/zij moest uitstappen werd dat wel eens gedaan.Maar vaker werd dan gewoon door de chauffeur door de bus geroepen naar die reiziger.Sowieso hadden de oudere bussen geen microfoon
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

dennistd schreef: do 16 sep 2021, 22:10 Zelf geen ervaring in die tijd, maar het lijkt me sterk dat elke halte omgeroepen werd. Misschien een paar haltes met toeristische bestemmingen wel?
Hallo Robert en Dennisd,

Hartelijk dank voor uw berichten.

Is het mogelijk dat het anders was in grote steden als Amsterdam of Rotterdam?
Weet iemand of in zulke grote steden in Nederland de bus- of trambestuurder vroeger altijd de haltes aankondigde?

Veel groeten

Marc
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Karl »

In de Rotterdamse tram was totaal geen reisinformatie. Je kon het aan de bestuurder vragen, maar je moest zelf opletten door de routestrip in de gaten te houden en te hopen dat de tram geen omleiding reed.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door trolly »

marc224 schreef: do 16 sep 2021, 22:45 Is het mogelijk dat het anders was in grote steden als Amsterdam of Rotterdam?
Welnee, geen schijn van kans hoor. Een doodenkele keer bij een toeristische bestemming (FLAUWERMARKUT!!!) of als iemand het erg lief aan de bestuurder gevraagd had. Werkte veel beter als je blond, onder de dertig en bij voorkeur van het vrouwelijk geslacht was.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Hainje »

RobertT schreef: do 16 sep 2021, 22:35 gevragen
Gevraagd*.
Gevroage is Tilburgs/Brabants :lol:
RobertT schreef: do 16 sep 2021, 22:35 Sowieso hadden de oudere bussen geen microfoon
Vanaf de CSA 1 hadden de bussen sowieso een microfoon/boordomroep. De ZABO's en ouder weet ik niet, daar ben ik te jong voor.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door trolly »

Die zullen gerust wel een omroepinstallatie gehad hebben. Op een foto van het interieur van een "bolramer" op Wikipedia, zijn de aan het plafond geschroefde luidsprekers goed te herkennen. En dan hebben we het echt over de vroege middeleeuwen, jongelui!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Tom024 »

Bericht verplaatst naar de vraagbaak.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door ZO6176 »

Ze hebben het in Eindhoven destijds bij de Zuidooster heel kort gedaan. De chauffeur deed dat dus gewoon door de microfoon. Maar dit duurde slechts een paar weken. De reizigers konden het niet waarderen. Van een aantal chauffeurs begrepen dat soms een reiziger naar voren kwam of ze dat niet konden stoppen met blèren. We weten de haltes toch wel. Dit was ergens begin jaren 90.
Later of het nog Zuidooster was of al Hermes weet ik niet meer. Maar lijn 1 werd proef lijn voor digitale informatie. De 2063-2067 en 2008-2012 kregen hiervoor een scherm en omroep. De omroepberichten waren ingesproken door meta de Vries. Later werden deze wagens ook op andere lijnen ingezet.
Het scherm zelf had 4 regels. De bovenste gaf de eerstvolgende halte aan en knipperde. De ene keer gaf het de haltes juist aan. De andere keer heetten de haltes ?#4f@7)/€ of zoiets.
Ook de omroep ging niet altijd vlekkeloos. Een keer meegemaakt dat alle haltes als Catharina ziekenhuis oost werden omgeroepen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door tsov »

In Amsterdam heb ik ervaring vanaf midden jaren '90. Destijds werden er geen haltes omgeroepen in de bus. In de tram alleen als het een conducteurslijn betrof (dat waren toen ongeveer de helft van de lijnen). In de metro uiteraard wel, daar met de befaamde stem van Philip Bloemendal.
Daarbuiten was het zoals hierboven al beschreven werd incidenteel, als iemand er om vroeg.
Met de introductie van de Combino werd de halte-afroep geautomatiseerd en vanaf die tijd werden dergelijke systemen ook in de bus ingebouwd. Pas in de tweede helft van de jaren '00 had elk voertuig een automatische omroep.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Bemined »

Wat ik me herinner is dat reizigers die onbekend waren bij het instappen aan de chauffeur vroegen een seintje te geven bij een bepaalde halte, en de chauffeurs dat ook deden. Net als je op sommige lijnen kon aangeven dat je wilde overstappen en de chauffeur dat doorgaf aan de collega zodat deze bleef wachten bij de overstaphalte.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Wubbo »

Dat herinner ik me ook. Eindbestemmingen werden ook vaak omgeroepen. En op Schiermonnikoog werden alle haltes omgeroepen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Dennenboom »

Herinner me ook dat het regionaal wel verschilde. In Friesland kwam het niet of nauwelijks voor, terwijl in Groningen in de Gado tijd de haltes veel vaker werden afgeroepen. Maar consequent bij alle haltes heb ik nooit meegemaakt.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door erka »

Ik kan me niet herinneren dat de GADO of het Groningse GVB in de stad haltes omriep. Je moest het zelf maar uitzoeken of aan de chauffeur vragen. Dan riep die jouw halte meestal wel om.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door ZO6176 »

Dat vragen aan de chauffeur werkte meestal wel goed op 1 keer bij het GVU na.
Ik moest een halte hebben van lijn 3 en vroeg dus of hij dat kon aangeven. Antwoord: er hangen borden met alle haltes in de bus en je moet het zelf maar bijhouden. Dus naar het bord met de haltes gekeken, alleen was deze van lijn 6. Dus ik weer naar voren. Dat was niet zijn probleem. Gelukkig zijn er wel behulpzame reizigers
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Hallo, dank u voor uw interessante bijdragen.

Ik had verschillende mensen gevraagd om realistische antwoorden te krijgen.

Helaas moet ik zeggen dat ik onder andere van Romeo Rotterdam en Verkehrsbetriebe Amsterdam totaal tegenovergestelde antwoorden heb gekregen.

Zowel Romeo als Verkehrsbetriebe Amsterdam en talrijke busmusea in Nederland hebben mij verteld dat de bus- en trambestuurders alle haltes altijd betrouwbaar via de microfoon aankondigen.

Ik vraag me af waarom ik zulke valse informatie kreeg van de experts.
Sommige leden van de historische verenigingen in Amsterdam of Rotterdam schreven zelfs dat zij de buschauffeurs altijd zelf de haltes hoorden aankondigen.

Ik vind het heel vreemd dat ik zulke valse informatie van de instellingen heb gekregen.
Begrijp je hoe dit kan zijn?
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Beste marc24,
Wat betreft Uw vraag betr. het afroepen van haltes kan ik U het volgende mededelen:
In een reglement van 15 November 1963 staat het volgende vermeld:
"De chauffeur is verplicht bij het naderen van iedere halte tijdig en in de bus
duidelijk verstaanbaar de naam van de halte af te roepen".
In principe is het altijd verplicht geweest om de eerstvolgende halte af te roepen en dat
werd dan in het algemeen trouw gedaan.
Als extra service werd door veel chauffeurs ook nog op overstapmogelijkheden gewezen.
Met de komst van de gelede bussen deed in 1988 het automatische halteafroepsysteem
zijn intrede en toen verschenen er ook routeborden in de bus waarop via een lampje
de eerstevolgende halte werd aangegeven en dat heeft zich uiteindelijk ontwikkeld tot de
displays die we nu kennen.
Hoe passagiers het afroepen hebben ervaren kan ik U niet zeggen.Mijn eigen ervaring is
dat de meeste chauffeurs zich aan de regels hielden.

Ik hoop U hiermee voldoende te hebben ingelicht.

groetend,
Contactpersoon Romeo, werkgroep historie
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Dit is het bericht dat ik kreeg van Romeo Rotterdam
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door trolly »

Beste marc224, "Contactpersoon Romeo werkgroep historie" refereert aan hoe het destijds had gemoeten. Een enkele beginnende chauffeur zal zich daar vast aan hebben gehouden, maar ook toen hield niet iedereen zich altijd precies aan de regels — al helemaal niet als dat een zekere alertheid en een licht inspanning vereiste. De praktijk lag dan ook ver af van het voorschrift. Ik snap dat dit een tegenvaller voor je is, maar het komt vaker voor dat mensen niet altijd alles precies volgens de regels doen. Als troost kan ik je melden dat naast de haltes waarvan een passagier gevraagd had gewaarschuwd te worden (wat uiteraard ook nog wel eens mis ging) belangrijke overstaphaltes vaak wel door de bus schalden — meer of minder verstaanbaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door en-es »

Topicstarter maakt ons uit voor leugenaars?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door trolly »

Nee, topicstarter heeft het lastig met tegenstrijdige informatie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door en-es »

marc224 schreef: za 18 sep 2021, 22:37
Ik vraag me af waarom ik zulke valse informatie kreeg van de experts.


Ik vind het heel vreemd dat ik zulke valse informatie van de instellingen heb gekregen.
Lijkt me duidelijk toch? We hebben valse informatie verstrekt. :6
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Ardan »

Wel of niet omgeroepen: een gemiddeld bericht van de buschauffeur klinkt toch maar als "bffhmbl mfhgkafhhkggggggggggggg"
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door dennistd »

Wat dan weer vooral ligt aan de slechte kwaliteit van een deel van de microfoons. En vooral vroeger natuurlijk ook aan de speakers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten