Informatie voor passagiers

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Durashift »

^^^^ in combinatie met het geluid van die stampende middenmotor.
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Nogmaals bedankt.

Maar ik vroeg "Contactpersoon Romeo werkgroep historie" alleen naar de praktijk, niet naar de theorie.
Ik ben alleen geïnteresseerd in de praktijk, niet in de theorie.
Daarom vroeg ik "Contactpersoon Romeo werkgroep historie" specifiek hoe hoog het quotum was van chauffeurs die altijd de haltes aankondigden.

"Contactpersoon Romeo werkgroep historie" zei dat bijna alle buschauffeurs/trambestuurders in de jaren 1980/1990 de haltes aankondigden.
Daarom neem ik aan dat dit ook het geval was.
Maar dit komt niet overeen met de werkelijkheid zoals ik die hier heb ervaren, of wel?

Was het zo dat in Amsterdam en Rotterdam de belangrijkste haltes altijd door de buschauffeur / trambestuurder werden aangekondigd?
Dit is wat een forumlid schreef
Of waren er ook uitzonderingen?

Deze kaarten met de haltes waren verkrijgbaar in alle bussen en trams in Amsterdam en Rotterdam?
Hebben ze de passagiers ook geholpen ?

Waren er ook conducteurs op de bussen?
Henk schreef dat er in Rotterdam vanaf 1988 automatische halte-aankondigingen op bussen zijn geïnstalleerd, klopt dat?

Denkt u dat als deze kaarten niet op de bussen en trams hadden gezeten, meer buschauffeurs en trambestuurders de haltes zouden hebben aangekondigd?

Ik weet uit Duitsland dat in Hamburg en München enz. de haltes ook in werkelijkheid door de bestuurder werden aangekondigd.

Sorry voor de lange boodschap

Veel groeten
Marc
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Meltrain »

Bij de introductie van lijn 20 in 1996 kregen enkele trams van de RET een automatische omroep.
Voor die tijd hadden de trams dat niet en werden de haltes mogelijk door de bestuurder omgeroepen, maar zeker weten doe ik dat niet, want ik was toen 5.
en-es schreef: zo 19 sep 2021, 13:45
marc224 schreef: za 18 sep 2021, 22:37
Ik vraag me af waarom ik zulke valse informatie kreeg van de experts.


Ik vind het heel vreemd dat ik zulke valse informatie van de instellingen heb gekregen.
Lijkt me duidelijk toch? We hebben valse informatie verstrekt. :6
Werk(te) jij bij Romeo Rotterdam en/of Verkehrsbetriebe Amsterdam? Daar sloeg de opmerking namelijk op.
marc224 schreef: zo 19 sep 2021, 22:29 Maar ik vroeg Henk alleen naar de praktijk, niet naar de theorie.
Ik ben alleen geïnteresseerd in de praktijk, niet in de theorie.
Het verschil tussen theorie en praktijk is dat ze in theorie hetzelfde zijn, maar in de praktijk niet. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Durashift »

marc224 schreef: zo 19 sep 2021, 22:29 Nogmaals bedankt.

Maar ik vroeg "Contactpersoon Romeo werkgroep historie" alleen naar de praktijk, niet naar de theorie.
(..)
Veel groeten
Marc
Ik vind het eigenlijk niet zo netjes om deze meneer bij naam en toenaam hier te noemen en ook de onderlinge correspondentie die jij met hem gehad hebt hier te openbaren.

~~~~~~~~~~~~~~~

Wat is de reden van al je vragen eigenlijk?
Wat wil je ermee bereiken?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door huibf »

Nou in Zuidooster en LTM werd er iig nooit een halte omgeroepen. Ook in Eindhoven Stad niet. Alleen als de reiziger specifiek naar een halte vroeg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door ZO6176 »

Heel kort is in Eindhoven stad omgeroepen. Maar dat was dus zo weer over
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door DPDelft »

marc224 schreef:

Ik heb de naam van de contactpersoon overal weggehaald, deze persoon heeft (waarschijnlijk) geen toestemming gegeven om zijn naam zo online te gebruiken.
Iedereen schreef:

Reageer serieus op elkaar zonder elkaar te beledigen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door htm_tram »

Van mijn leermeester in 2014 begrepen dat de chauffeurs elke halte moesten omroepen. Tijdens de opleiding en rijden met leermeester werd hier dan ook streng opgelet. Zodra de chauffeur alleen mocht rijden was de praktijk toch anders. Meestal werden alleen de haltes afgeroepen waar de reiziger naar hadden gevraagd. De automatische afroep in de bus is pas gekomen toen ze met de gasploffers zijn gaan rijden in Den Haag.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door ZO6176 »

Destijds hadden de chauffeurs bij de Zuidooster in Eindhoven een boekje bij zich waarin alle straatnamen stonden met de dichtsbijzijnde halte.
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Hallo, sorry voor de late reactie.
Ik ben in dit onderwerp geïnteresseerd omdat ik in het algemeen geïnteresseerd ben in het verleden.

Ik dacht altijd dat de buschauffeurs en trambestuurders preciezer waren en dat het personeel meer passie voor hun werk had.
Ik zou ook gedacht hebben dat de bus- en trambestuurders de instructies consequent zouden hebben opgevolgd, het was tenslotte een verplichting.
Ik vind het schandalig dat geen van de chauffeurs zich aan de regel heeft gehouden.

Buschauffeurs werken in de klantendienst, maar dit gedrag was niet klantvriendelijk.
Ik heb daar geen begrip voor.

Iedereen heeft dingen die hij niet graag doet in zijn job, maar je kan niet kiezen om bepaalde dingen wel of niet na te leven.

Was er echt geen buschauffeur/trambestuurder die consequent de haltes aankondigde?

Waarom niet? De conducteurs kondigden de haltes aan.

Hoe lang waren er conducteurs op bussen en trams?

Veel groeten

Marc
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door ZO6176 »

Ik heb nooit bij een ov-bedrijf gewerkt. Maar misschien dat er geen controles waren binnen het bedrijf?
Ik las ergens ooit dar bijvoorbeeld bij het GVB in Amsterdam voor een bepaalde lijn in de avond 7 dienstwagens nodig waren. Maar dat er in de praktijk slechts 2 onderweg waren en dat de rest aan het buurten was onder elkaar bij de eindpunten. Tegenwoordig kun je alles gemakkelijker controleren. Ook als reiziger. En als er niet gecontroleerd wordt dan treedt gemakzucht snel op.
Ik heb bij Lidl wel diverse controles binnen het bedrijf gehad waarin onder andere klantvriendelijkheid gecontroleerd werd
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door dennistd »

marc224 schreef: ma 27 sep 2021, 12:18 Ik dacht altijd dat de buschauffeurs en trambestuurders preciezer waren en dat het personeel meer passie voor hun werk had.
Ik zou ook gedacht hebben dat de bus- en trambestuurders de instructies consequent zouden hebben opgevolgd, het was tenslotte een verplichting.
Ik vind het schandalig dat geen van de chauffeurs zich aan de regel heeft gehouden.

Buschauffeurs werken in de klantendienst, maar dit gedrag was niet klantvriendelijk.
Ik heb daar geen begrip voor.
Zolang je geen stapels met klachten ontvangt kun je doen en laten wat je wil. Er zijn geen mystery-guests of zo, zeker niet met resultaten die terug te voeren zijn op één bepaalde bus/chauffeur.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door en-es »

Al die chauffeurs met terugwerkende kracht alsnog straffen!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Hainje »

dennistd schreef: ma 27 sep 2021, 14:15 Er zijn geen mystery-guests of zo, zeker niet met resultaten die terug te voeren zijn op één bepaalde bus/chauffeur.
Die zijn er wel degelijk, ben wel eens mystery guest geweest. :p
Maar inderdaad, je moet het wel heel bont maken om echt problemen te krijgen.
🍉
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Bemined »

Ik had eens een metrobestuurder die de stationsnamen niet eens foutloos uitgesproken kreeg. Was bij een verstoring waardoor men niet op de automatische omroep kon vertrouwen.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door gkw1969 »

Haltes omroepen was bij de OAD en TET vroeger niet verplicht. Alleen als de passagier er om vroeg deed je het om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat de passagier een halte eerder al was uitgestapt omdat hij/zij in de gaten had dat die halte dichterbij was.

Om als chauffeur alle haltes om te roepen is vaak ook niet te doen; ik heb het wel eens geprobeerd, maar je vergeet het snel of.... de haltes zitten zo dicht achter elkaar dat het eigenlijk niet lukte.

Wat betreft Mysterie Guests: deze zijn er wel degelijk. Zowel vanuit het bedrijf (georganiseerd) of vanuit de opdrachtgever.
Ik kan me een situatie herinneren dat de mysterie Guest van de opdrachtgever een al afgestempeld kaartje wilde verkopen; later bleek dat de chauffeur na elke rit de bus door ging op zoek kaartjes (hij stempelde ze wat verder vooruit) om deze dan op de volgende rit weer te verkopen.... dan had hij 2x het geld voor 1 kaartje.
When you're tired of London, you're tired of life
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

hallo,

Ik vind dat als er een regel is, je je er aan moet houden. Vooral in grote steden als Amsterdam of Rotterdam waren de haltes in het verleden belangrijk en maakten ze deel uit van de dienstverlening aan de klant.

Ik had niet gedacht dat een van de chauffeurs zich daaraan hield.
Ik ben verbaasd dat niemand ooit geklaagd heeft.

Dus niemand van jullie herinnert zich nog stopberichten van de chauffeur vroeger?

Sinds wanneer zijn er geen conducteurs meer in bussen en trams?

belangrijke haltes waren ook nooit aangekondigd?

Maar in Rotterdam zijn er toch al sinds 1988 automatische bushalte-aankondigingen?

Beheer: berichten samengevoegd.
marc224
Berichten: 10
Lid geworden op: do 16 sep 2021, 21:37

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door marc224 »

Kunnen we samenvatten dat belangrijke haltes werden aangekondigd door de buschauffeur/trambestuurder in Amsterdam /Rotterdam of werden er helemaal geen haltes aangekondigd?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Z2N »

Als ik dit hele verhaal aanhoor denk ik dat je alleen kan samenvatten dat er soms iets werd omgeroepen, maar dat van een consistente praktijk geen sprake was.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door en-es »

Of er werd alleen omgeroepen als de buschauffeur er zin in had. *bus*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Informatie voor passagiers

Bericht door Vinny »

De jaren '80 waren wel de zwarte jaren in het openbaar vervoer; het was structureel verliesgevend; en buschauffeurs hadden ook de indruk op de schopstoel te zitten. Destijds werd ook de ene naar de andere lijn opgedoekt wegens gebrek aan reizigers. Er werd vanuit de opdrachtgever veel meer gestuurd op punctualiteit. Ik weet wel dat ze nog een keer tijdhaltes hebben ingevoerd omdat bussen structureel te vroeg vertrokken. Dan sta je als reizigers 28 minuten in de kou op de volgende te wachten.

Wat dat betreft is de situatie echt heel veel verbeterd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten