Pagina 1 van 2

Informatie voor passagiers

Geplaatst: do 16 sep 2021, 22:00
door marc224
Goedendag.

Mijn naam is Marc-Marcel en ik heb een vraag en zou het op prijs stellen als u me zou kunnen helpen. Er is mij verteld dat u de juiste persoon bent om contact mee op te nemen. Het gaat over het busvervoer in Nederland, bijvoorbeeld in de grote steden Amsterdam, Rotterdam.

Ik had een discussie met een vriend over de aankondigingen en uitstallingen op de bussen in 1980/ 1990. Ik zal ook een presentatie over dit onderwerp geven in de klas.
Mijn vriend uit een andere kleine stad zei dat de buschauffeurs in zijn stad de bushalte meestal niet aankondigden. Hoe was het in hun herinnering?

Mijn eerste vraag is: Sinds wanneer worden bushaltes automatisch aangeduid en aangekondigd?

Moest de buschauffeur, voordat de haltes automatisch werden aangegeven en aangekondigd, de haltes via de microfoon aankondigen?
Deden buschauffeurs dat vroeger echt, toen ze zelf de haltes moesten aankondigen?
.
Hoe gingen de buschauffeurs in de steden daarmee om, deden zij het nauwgezet, deden de meesten het of slechts de helft, enz.

Zijn er mensen die weten hoe het was in die dagen?
Ik hou me vooral bezig met de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw.


Ik kijk uit naar uw antwoorden
Met vriendelijke groeten

Marc Moll

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: do 16 sep 2021, 22:10
door dennistd
Zelf geen ervaring in die tijd, maar het lijkt me sterk dat elke halte omgeroepen werd. Misschien een paar haltes met toeristische bestemmingen wel?

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: do 16 sep 2021, 22:35
door RobertT
Bij de BBA in Tilburg,Breda en Den Bosch werden in principe geen haltes omgeroepen.Alleen als er soms iemand in de bus zat die aan de chauffeur had gevragen waar hij/zij moest uitstappen werd dat wel eens gedaan.Maar vaker werd dan gewoon door de chauffeur door de bus geroepen naar die reiziger.Sowieso hadden de oudere bussen geen microfoon

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: do 16 sep 2021, 22:45
door marc224
dennistd schreef: do 16 sep 2021, 22:10 Zelf geen ervaring in die tijd, maar het lijkt me sterk dat elke halte omgeroepen werd. Misschien een paar haltes met toeristische bestemmingen wel?
Hallo Robert en Dennisd,

Hartelijk dank voor uw berichten.

Is het mogelijk dat het anders was in grote steden als Amsterdam of Rotterdam?
Weet iemand of in zulke grote steden in Nederland de bus- of trambestuurder vroeger altijd de haltes aankondigde?

Veel groeten

Marc

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: do 16 sep 2021, 22:53
door Karl
In de Rotterdamse tram was totaal geen reisinformatie. Je kon het aan de bestuurder vragen, maar je moest zelf opletten door de routestrip in de gaten te houden en te hopen dat de tram geen omleiding reed.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: do 16 sep 2021, 23:01
door trolly
marc224 schreef: do 16 sep 2021, 22:45 Is het mogelijk dat het anders was in grote steden als Amsterdam of Rotterdam?
Welnee, geen schijn van kans hoor. Een doodenkele keer bij een toeristische bestemming (FLAUWERMARKUT!!!) of als iemand het erg lief aan de bestuurder gevraagd had. Werkte veel beter als je blond, onder de dertig en bij voorkeur van het vrouwelijk geslacht was.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: do 16 sep 2021, 23:16
door Hainje
RobertT schreef: do 16 sep 2021, 22:35 gevragen
Gevraagd*.
Gevroage is Tilburgs/Brabants :lol:
RobertT schreef: do 16 sep 2021, 22:35 Sowieso hadden de oudere bussen geen microfoon
Vanaf de CSA 1 hadden de bussen sowieso een microfoon/boordomroep. De ZABO's en ouder weet ik niet, daar ben ik te jong voor.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: do 16 sep 2021, 23:25
door trolly
Die zullen gerust wel een omroepinstallatie gehad hebben. Op een foto van het interieur van een "bolramer" op Wikipedia, zijn de aan het plafond geschroefde luidsprekers goed te herkennen. En dan hebben we het echt over de vroege middeleeuwen, jongelui!

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: vr 17 sep 2021, 06:24
door Tom024
Bericht verplaatst naar de vraagbaak.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: vr 17 sep 2021, 07:57
door ZO6176
Ze hebben het in Eindhoven destijds bij de Zuidooster heel kort gedaan. De chauffeur deed dat dus gewoon door de microfoon. Maar dit duurde slechts een paar weken. De reizigers konden het niet waarderen. Van een aantal chauffeurs begrepen dat soms een reiziger naar voren kwam of ze dat niet konden stoppen met blèren. We weten de haltes toch wel. Dit was ergens begin jaren 90.
Later of het nog Zuidooster was of al Hermes weet ik niet meer. Maar lijn 1 werd proef lijn voor digitale informatie. De 2063-2067 en 2008-2012 kregen hiervoor een scherm en omroep. De omroepberichten waren ingesproken door meta de Vries. Later werden deze wagens ook op andere lijnen ingezet.
Het scherm zelf had 4 regels. De bovenste gaf de eerstvolgende halte aan en knipperde. De ene keer gaf het de haltes juist aan. De andere keer heetten de haltes ?#4f@7)/€ of zoiets.
Ook de omroep ging niet altijd vlekkeloos. Een keer meegemaakt dat alle haltes als Catharina ziekenhuis oost werden omgeroepen.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: vr 17 sep 2021, 10:47
door tsov
In Amsterdam heb ik ervaring vanaf midden jaren '90. Destijds werden er geen haltes omgeroepen in de bus. In de tram alleen als het een conducteurslijn betrof (dat waren toen ongeveer de helft van de lijnen). In de metro uiteraard wel, daar met de befaamde stem van Philip Bloemendal.
Daarbuiten was het zoals hierboven al beschreven werd incidenteel, als iemand er om vroeg.
Met de introductie van de Combino werd de halte-afroep geautomatiseerd en vanaf die tijd werden dergelijke systemen ook in de bus ingebouwd. Pas in de tweede helft van de jaren '00 had elk voertuig een automatische omroep.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: vr 17 sep 2021, 12:16
door Bemined
Wat ik me herinner is dat reizigers die onbekend waren bij het instappen aan de chauffeur vroegen een seintje te geven bij een bepaalde halte, en de chauffeurs dat ook deden. Net als je op sommige lijnen kon aangeven dat je wilde overstappen en de chauffeur dat doorgaf aan de collega zodat deze bleef wachten bij de overstaphalte.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: vr 17 sep 2021, 12:34
door Wubbo
Dat herinner ik me ook. Eindbestemmingen werden ook vaak omgeroepen. En op Schiermonnikoog werden alle haltes omgeroepen.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: vr 17 sep 2021, 13:18
door Dennenboom
Herinner me ook dat het regionaal wel verschilde. In Friesland kwam het niet of nauwelijks voor, terwijl in Groningen in de Gado tijd de haltes veel vaker werden afgeroepen. Maar consequent bij alle haltes heb ik nooit meegemaakt.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: za 18 sep 2021, 09:55
door erka
Ik kan me niet herinneren dat de GADO of het Groningse GVB in de stad haltes omriep. Je moest het zelf maar uitzoeken of aan de chauffeur vragen. Dan riep die jouw halte meestal wel om.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: za 18 sep 2021, 11:39
door ZO6176
Dat vragen aan de chauffeur werkte meestal wel goed op 1 keer bij het GVU na.
Ik moest een halte hebben van lijn 3 en vroeg dus of hij dat kon aangeven. Antwoord: er hangen borden met alle haltes in de bus en je moet het zelf maar bijhouden. Dus naar het bord met de haltes gekeken, alleen was deze van lijn 6. Dus ik weer naar voren. Dat was niet zijn probleem. Gelukkig zijn er wel behulpzame reizigers

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: za 18 sep 2021, 22:37
door marc224
Hallo, dank u voor uw interessante bijdragen.

Ik had verschillende mensen gevraagd om realistische antwoorden te krijgen.

Helaas moet ik zeggen dat ik onder andere van Romeo Rotterdam en Verkehrsbetriebe Amsterdam totaal tegenovergestelde antwoorden heb gekregen.

Zowel Romeo als Verkehrsbetriebe Amsterdam en talrijke busmusea in Nederland hebben mij verteld dat de bus- en trambestuurders alle haltes altijd betrouwbaar via de microfoon aankondigen.

Ik vraag me af waarom ik zulke valse informatie kreeg van de experts.
Sommige leden van de historische verenigingen in Amsterdam of Rotterdam schreven zelfs dat zij de buschauffeurs altijd zelf de haltes hoorden aankondigen.

Ik vind het heel vreemd dat ik zulke valse informatie van de instellingen heb gekregen.
Begrijp je hoe dit kan zijn?

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 13:03
door marc224
Beste marc24,
Wat betreft Uw vraag betr. het afroepen van haltes kan ik U het volgende mededelen:
In een reglement van 15 November 1963 staat het volgende vermeld:
"De chauffeur is verplicht bij het naderen van iedere halte tijdig en in de bus
duidelijk verstaanbaar de naam van de halte af te roepen".
In principe is het altijd verplicht geweest om de eerstvolgende halte af te roepen en dat
werd dan in het algemeen trouw gedaan.
Als extra service werd door veel chauffeurs ook nog op overstapmogelijkheden gewezen.
Met de komst van de gelede bussen deed in 1988 het automatische halteafroepsysteem
zijn intrede en toen verschenen er ook routeborden in de bus waarop via een lampje
de eerstevolgende halte werd aangegeven en dat heeft zich uiteindelijk ontwikkeld tot de
displays die we nu kennen.
Hoe passagiers het afroepen hebben ervaren kan ik U niet zeggen.Mijn eigen ervaring is
dat de meeste chauffeurs zich aan de regels hielden.

Ik hoop U hiermee voldoende te hebben ingelicht.

groetend,
Contactpersoon Romeo, werkgroep historie

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 13:08
door marc224
Dit is het bericht dat ik kreeg van Romeo Rotterdam

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 13:32
door trolly
Beste marc224, "Contactpersoon Romeo werkgroep historie" refereert aan hoe het destijds had gemoeten. Een enkele beginnende chauffeur zal zich daar vast aan hebben gehouden, maar ook toen hield niet iedereen zich altijd precies aan de regels — al helemaal niet als dat een zekere alertheid en een licht inspanning vereiste. De praktijk lag dan ook ver af van het voorschrift. Ik snap dat dit een tegenvaller voor je is, maar het komt vaker voor dat mensen niet altijd alles precies volgens de regels doen. Als troost kan ik je melden dat naast de haltes waarvan een passagier gevraagd had gewaarschuwd te worden (wat uiteraard ook nog wel eens mis ging) belangrijke overstaphaltes vaak wel door de bus schalden — meer of minder verstaanbaar.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 13:37
door en-es
Topicstarter maakt ons uit voor leugenaars?

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 13:42
door trolly
Nee, topicstarter heeft het lastig met tegenstrijdige informatie.

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 13:45
door en-es
marc224 schreef: za 18 sep 2021, 22:37
Ik vraag me af waarom ik zulke valse informatie kreeg van de experts.


Ik vind het heel vreemd dat ik zulke valse informatie van de instellingen heb gekregen.
Lijkt me duidelijk toch? We hebben valse informatie verstrekt. :6

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 13:47
door Ardan
Wel of niet omgeroepen: een gemiddeld bericht van de buschauffeur klinkt toch maar als "bffhmbl mfhgkafhhkggggggggggggg"

Re: Informatie voor passagiers

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 14:32
door dennistd
Wat dan weer vooral ligt aan de slechte kwaliteit van een deel van de microfoons. En vooral vroeger natuurlijk ook aan de speakers.