Landen met treininformatie in Google Maps

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door Joey »

Beste allemaal,

Na laatst een mooie treinreis door Slowakije te hebben gemaakt, is mijn interesse om vaker door Europa te gaan treinreizen aangewakkerd. In Slowakije viel me op dat in Google Maps vrijwel geen reisinformatie te vinden is over de treinen (vooral de bus komt wel vaker voor), waardoor ik vast zat aan Slowaakse reisinformatie op websites en apps. Dit maakte het reizen avontuurlijk, maar soms ook lastig. Als we in de toekomst vaker internationaal de trein willen gebruiken, lijkt het mij het handig als je alle info op 1 plek zou kunnen vinden. Google Maps lijkt mij zo'n mogelijkheid. Uit interesse was ik daarom eens benieuwd: in welke Europese landen is wel en geen treininformatie te vinden in Google Maps?

Tot nu toe kwam ik er op uit dat in de volgende landen in ieder geval totaal geen treininfo te vinden is:
- Albanië
- Kosovo
- Montenegro
- Noord-Macedonië
- Servië

In veel landen lijkt weinig treininfo te zijn maar wel een beetje en zelfs in West-Europese landen lijkt niet alle treininfo compleet te zijn. In Frankrijk en Portugal kreeg ik bijvoorbeeld regelmatig de melding dat Google Maps niet beschikt over de meest recente info in het gebied.

Wie weet hebben de hobbyisten hier ook geen idee, maar het lijkt mij wel eens interessant en leuk om kennis hierover met elkaar te kunnen delen :).
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door cassie127 »

In Duitsland zijn er ook genoeg stations/treinen die niet te vinden zijn op Google Maps, om nog maar te zwijgen over het busvervoer
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door Vinny »

Oei goede vraag :)

Ik weet dat Google bezig is geweest om een zo compleet mogelijk overzicht van het openbaar vervoer te krijgen, alleen overheden en vervoersbedrijven doen over het algemeen behoorlijk moeilijk om de dienstregelingen in een hanteerbaar format aan te leveren aan private bedrijven. Het zal dus lang niet overal lukken. En met Kosovo en Albanië noem je ook landen waar het treinverkeer sowieso in het slop zit. Een aantal jaar geleden was er nog sprake van dat er helemaal geen treinen meer zouden rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door Joey »

cassie127 schreef: zo 07 nov 2021, 13:09 In Duitsland zijn er ook genoeg stations/treinen die niet te vinden zijn op Google Maps, om nog maar te zwijgen over het busvervoer
Interessant! Ik dacht dat Duitsland helemaal compleet erin zat. Dan geldt dat ongetwijfeld voor veel meer (zo niet alle) landen.
Vinny schreef: zo 07 nov 2021, 13:10 Ik weet dat Google bezig is geweest om een zo compleet mogelijk overzicht van het openbaar vervoer te krijgen, alleen overheden en vervoersbedrijven doen over het algemeen behoorlijk moeilijk om de dienstregelingen in een hanteerbaar format aan te leveren aan private bedrijven.
Wat zonde! Dat zal dan vast in de toekomst niet bepaald veranderen, tenzij er makkelijkere manier komen om die info toch op de goede manier te exporteren en in te lezen. Het is gewoon best bijzonder dat voor alle vervoerswijzen ongeveer alle informatie vanaf 1 plek te halen is maar dat ov-info zo versnipperd te vinden is.
Vinny schreef: zo 07 nov 2021, 13:10 En met Kosovo en Albanië noem je ook landen waar het treinverkeer sowieso in het slop zit. Een aantal jaar geleden was er nog sprake van dat er helemaal geen treinen meer zouden rijden.
Ik wist wel dat het treinverkeer in die hoek niet zo lekker loopt, maar dat het echt compleet gestopt zou worden... En dat terwijl volgens mij er een nieuw station in Tirana wordt gebouwd.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door gpvos »

Dat nieuwe station in Tirana komt een stuk verder buiten het centrum dan het vorige. Wel dichterbij dan het huidige station Kashar, maar dat ligt dan ook zo'n beetje aan de rand van de bebouwing.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door umbusko »

De 9292 van Slowakije en Tsjechië zijn trouwens respectievelijk www.cp.sk en www.idos.cz
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door Suus »

Ik weet van Duitsland dat de treindiensten van VIAS in het zuidoosten van Hessen zowel bij Google als Apple ontbreken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door ArrivaBas »

In Oostenrijk komen over het algemeen weinig (kloppende) data van het onderliggend netwerk door. Alles wat in Maps verschijnt valt onder verantwoordelijkheid van de ÖBB. Van het Verkehrsverbund Vorarlberg komt bijvoorbeeld alleen informatie over ÖBB-treinen door, zodat er ten onrechte gaten van twee tot drie uur in de dienstregeling tussen Bludenz en Schruns vallen volgens Google Maps. Binnen Oostenrijk is de data voor het hele land daarentegen wel weer bij elk Verkehrsverbund in zijn app opvraagbaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door Chrysa »

Ben benieuwd waar Google die data vandaan haalt dan. Ik gebruik de SBB app voor zo'n beetje alles, en daar zie ik gewoon 2 treinen per uur de hele dag tussen die 2 plaatsen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door regenmaker »

cassie127 schreef: zo 07 nov 2021, 13:09 In Duitsland zijn er ook genoeg stations/treinen die niet te vinden zijn op Google Maps, om nog maar te zwijgen over het busvervoer
In NRW is dat qua busvervoer de laatste jaren wel verbeterd. Voorheen waren de bushaltes- en diensten in Münsterland niet te vinden in Google Maps.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Landen met treininformatie in Google Maps

Bericht door cassie127 »

Tot ongeveer 2 a 3 jaar terug stonden de stations tussen Siegen en Hagen niet in Google Maps. Nu lijken in NRW inmiddels alle stations er wel in te staan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten