"Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
traminteresseRdam

"Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door traminteresseRdam »

Dag allen, beste deskundigen,

Wat ik mij al enige tijd afvraag, is waar in Rotterdam tramspoor “ongebruikt door de hedendaagse lijndiensten” (in de vaste dienstregeling) ligt. Bijv. de keerlus bij de Gaesbeekstraat, de trambaan over de Putselaan, en de baan over de Claes de Vrieselaan tussen het Middellandplein en de Mathenesserlaan. Bestaat hier wellicht een overzichtskaart van? En welke voorbeelden zijn er nog meer te geven? Ik hoor ’t graag :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door umbusko »

Gleisplanweb heeft een uitstekende kaart; ik denk dat daar alles op te vinden is waar je naar op zoek bent. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Suus »

Waarbij de ongebruikte keerlus bij Schiemond de Pelgrimsstraat heet, en op de Mathenesserlaan de haltes Mathenesserplein (Noodhalte), Hooidrift, Heemraadsplein, Claes de Vrieselaan en Nieuwe Binnenweg (alleen richting Eendrachtsplein) aanwezig zijn voor de tram.

De sporen door de Statentunnel zijn niet meer aangesloten, maar hebben nog wel een actieve bovenleiding. De sporen op de Claes de Vrieselaan ten zuiden van de Mathenesserlaan zijn daarentegen wel aangesloten, maar hebben geen bovenleiding meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door umbusko »

Dat klinkt als aanvullende info voor het Kontaktformular, dan wordt de kaart nog beter. ;)
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Bemined »

Bovenleiding bij de Statentunnel is ook al een tijdje geleden onklaar gemaakt en gedeeltelijk verwijderd.

Wat kleinere stukjes ongebruikt spoor: afgelopen zomer lag er nog een restant van de aansluiting met de remise Hilledijk, bovenleiding is verwijderd maar sporen lagen er nog tot het hek van het bouwterrein. Remise Beverwaard had ook een stompje spoor richting Ridderkerk liggen (wissel + kruising), geen idee of dat spoor er nog steeds ligt verstopt onder het gras.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Daantje »

In Blijdorp ligt natuurlijk nog een keerlus die alleen bij omleidingen gebruikt wordt en spoor op de Bergselaan, Bentincklaan en Provenierssingel.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Bemined »

En in Schiedam heb je nog een enkelsporige tram/busbaan op de 's-Gravelandseweg, onderdeel van de keerlus bij Schiedam Centrum (een lus van 1,4 kilometer).

Rondom Oostplein heb je trouwens ook veel tramsporen liggen waar geen reguliere lijnen overheen gaan. En verder nog wat korte verbindingssporen (Bergweg, Zaagmolenstraat).
traminteresseRdam

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door traminteresseRdam »

Dank, allen :)

De voorbeelden die ik verder in mijn hoofd had, waaronder inderdaad de Statentunnel, Van Aerssenlaan en Meent - Oostplein - Boezemweg komen allemaal op deze heerlijke kaart voor. (Waarvoor dank, umbusko.)

Hier (op notabene het Wegenforum!) vond ik meer interessante informatie over (o.a.) de bovenleiding in de Statentunnel die inderdaad, zoals door een van jullie aangegeven, niet meer overal hangt.

Als ik 't mij wel herinner reed tot een, zeg, tiental jaar geleden lijn 7 naar Kralingen via Kipstraat - Oostplein - Boezemweg. De lus in Blijdorp kan ik mij als twintiger niet herinneren vast in gebruik te hebben gezien, uitgezonderd werkzaamheden en een ringlijntje naar de diergaarde. (11??)

Waarop mijn volgende vraag luidt: welke van de hierboven genoemde ongebruikte sporen zijn nog in deze eeuw aangedaan door vaste lijndiensten?

En wanneer je met lijn 44 naar CS rijdt, zoals ik frequent doe, kom je vanaf Dijkzigt dus meer ongebruikt tramspoor tegen dan in dienst zijnd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Bemined »

In 2002 werden de sporen in Blijdorp en het Oude Noorden allemaal nog gebruikt. Lijn 3 reed toen Blijdorp - Centraal - Lijnbaan - Stadhuis - Jonker Fransstraat - Noord - Kleiweg terwijl lijn 8 Oostplein - Bergweg - Centraal reed en lijn 7 inderdaad via Oostplein. Toen werden dus ook het stuk Zaagmolenstraat tussen Bergweg en Benthuizerstraat nog gebruikt. Lijn 3 was overigens een ringlijn door Blijdorp destijds, dus de sporen werden slechts in één richting gebruikt en de keerlus bij Blijdorp was niet in gebruik.

Pelgrimsstraat, Matherlesserlaan, Statentunnel en Claes de Vrieslaan werden toen ook al niet meer gebruikt. Gaesbeekstraat en het stuk Putselaan tussen Hillevliet en Beijerlandselaan waren ook niet in gebruik toen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Daantje »

Ik ben er al een tijdje niet meer geweest maar op de GJ de Jongh weg lag ook altijd nog spoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Suus »

Ga er een keertje langs, ik vermoed dat je het niet terug kan herkennen nu met Little C :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Bemined »

Die straat is ruim 3 jaar afgesloten geweest vanwege bouwwerkzaamheden, bij de heropening is de tramrails verdwenen op wat restantjes na.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Meltrain »

Ik vind het wel zonde dat ze de tramsporen niet teruggelegd hebben. :( Het was een handige omleidingsroute als het centrum gestremd is.
traminteresseRdam schreef: do 02 dec 2021, 16:32 Als ik 't mij wel herinner reed tot een, zeg, tiental jaar geleden lijn 7 naar Kralingen via Kipstraat - Oostplein - Boezemweg.
Lijn 7 heeft daar inderdaad t/m augustus 2004 én van december 2006 t/m december 2011 gereden.
Maar in december 2011 werd buslijn 46 ingekort, waardoor lijn 7 weer via Crooswijk ging rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "Ongebruikt" tramspoor in R'dam e.o.

Bericht door Bemined »

Je hebt er alleen bij hele specifieke stremmingen wat aan, het was wel de minst voor de hand liggende omleidingsroute. Werd volgens mij vooral gebruikt bij het zomercarnaval omdat die via Eendrachtsplein ging.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten