Exacte vertrektijden NS

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Exacte vertrektijden NS

Bericht door Philip »

Goedenavond,

Morgenavond wil ik van Rotterdam naar Veenendaal-West reizen. Ik heb dan op Utrecht Centraal een overstap van de serie 500/600 (Rotterdam - Groningen/Leeuwarden) op de 7300 (Breukelen - Rhenen). Deze overstap is volgens de reisplanner 32 minuten van spoor 12 naar spoor 15. Ik verwacht dat dit in twee minuten te doen is. Ik ben goed bekend op Utrecht Centraal en ben goed ter been.

Ik weet dat de NS tegenwoordig de vertrektijden tot op de zes seconden plant. Waar kan ik de exacte vertrektijd vinden?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Bemined »

Op de grote stations zijn de vertrektijden meestal afgerond op hele minuten. Meestal, er zijn uitzonderingen waarbij op een halve minuut vertrokken wordt en heel soms op de 6 seconde nauwkeurig, maar dat zijn uitzonderingen, meestal wordt alleen bij de kleine stations op 6 seconden nauwkeurigheid gepland.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Philip »

Dank je wel!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Ardan »

Het is bij dit soort secondenwerk wel handig om de vuistregel in je achterhoofd te houden dat er 20 seconden voor de vertrekminuut aanbreekt gefloten wordt en de deuren gaan sluiten.
Ik doe ook maar wat
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door DDietzen »

30 seconden toch? Dat herinner ik mij in ieder geval uit de berichtgeving van enkele jaren terug (toen het fluiten voor vertrektijd officieel werd ingevoerd) en maak ik ook in de praktijk mee.

Tenzij er 30 seconden voor IC's en 20 seconden voor Sprinters wordt aangehouden, ivm sneller vertrekproces van Sprintermaterieel bijvoorbeeld. Daar heb ik alleen nog niks van gehoord qua richtlijnen, ook al zou ik er nog wel de logica van kunnen inzien.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Philip »

Ardan schreef: za 05 mar 2022, 00:41 Het is bij dit soort secondenwerk wel handig om de vuistregel in je achterhoofd te houden dat er 20 seconden voor de vertrekminuut aanbreekt gefloten wordt en de deuren gaan sluiten.
Dat is mij bekend ja. Ik heb in eerdere jaren wekelijks zo'n overstap gehad. Maar nu met de vertrektijden per zes seconden wou ik graag weten hoeveel tijd ik exact heb.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Z2N »

Dat maakt op Utrecht Centraal dus niet uit. En als vuistregel geldt sowieso dat de aangegeven tijd naar beneden wordt afgerond, 12:06:54 wordt bijvoorbeeld aangegeven als 12:06.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Philip »

Dank! Dat laatste wist ik ook niet.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Bemined »

Overigens lijk je in dit geval geluk te hebben, de 7300 is zo'n trein die op de halve minuut gepland staat om :14:30, dus je hebt 30 seconden extra.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Philip »

Ah, dat scheelt weer :) Waar kun je dat vinden?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Bemined »

Z2N schreef: za 05 mar 2022, 07:31En als vuistregel geldt sowieso dat de aangegeven tijd naar beneden wordt afgerond, 12:06:54 wordt bijvoorbeeld aangegeven als 12:06.
Maar dat is ook zo voor aankomsttijden, die worden nu zo te zien ook naar beneden afgerond waardoor je dus in werkelijkheid minder tijd hebt voor je overstap dan de reisplanner laat zien. Nu zul je weinig aankomsttijden van xx:xx:54 hebben, op kleine stations wordt geen aparte aankomsttijd vermeld en op de knooppunten schat ik dat 85% van de tijden op hele minuten is afgerond en 14% op halve minuten. Voor de resterende 1% moet je denken aan de ICE die tussen de drukke ETMET corridor gepropt is en daarom niet netjes afgerond kan worden, die heeft geloof ik een vertrektijd van xx:04:18 uit Utrecht richting Arnhem en xx:29:12 uit Arnhem richting Utrecht.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Exacte vertrektijden NS

Bericht door Jultar »

Voor overstappen tussen treinen wordt daar in principe altijd rekening mee gehouden in de planning. Op die stations zal voor die treinen de aankomsttijd altijd om :00 zijn of op tienden van minuten in de minuut daarvoor zodat er altijd voldoende overstaptijd is.
Als de overstap langer is dan de minimale tijd, dan zie je wel dat er ook op andere tienden gepland kan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten