Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
kristuipan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:38

Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door kristuipan »

Hallo, ik ben woonachtig in Noord-Brabant en ga graag voor mijn plezier wat ritjes maken met de bus. Ik ben benieuwd welke buslijnen aan te raden zijn, die langs mooie dorpjes of natuurgebieden gaan. Om niet te ver te hoeven reizen ben ik daarom vooral geïnteresseerd in buslijnen in en om Noord-Brabant. Bij voorbaat dank
PHS

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door PHS »

Er steekt er voor mij niet echt een bovenuit, maar rond Tilburg zijn lijnen 132, 141, 142 en 143 alleraardigst. Bij Bergen op Zoom lijnen 104, 105 en 106. En in Oost-Brabant lijn 23.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door regenmaker »

Voor mij steekt lijn 11 tussen Eindhoven en Weert er bovenuit. Ook aardige lijn is de 96.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door ZO6176 »

Lijn 18 Eindhoven - Bergeijk vind ik toch ook niet verkeerd.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door Chrysa »

In West-Brabant zijn inderdaad de lijnen die PHS noemde bij Bergen op Zoom mooi, en de lijnen 6, 122 en 132.

En natuurlijk lijn 620 door de Biesbosch, maar die rijdt niet gek vaak.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door Durashift »

^^^ maar ja.. als TS'er in, ik noem maar wat, omgeving Cuijk woont.. is dat best een stukkie weg..
Dan heb je mooie lijnen in het Nijmeegse achterland dichterbij huis. (tipje voor TS' er).
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door huibf »

lijn 262 Deurne - Griendtsveen - Helenaveen. By far de mooiste buslijn
kristuipan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:38

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door kristuipan »

Chrysa schreef: di 29 mar 2022, 19:47 In West-Brabant zijn inderdaad de lijnen die PHS noemde bij Bergen op Zoom mooi, en de lijnen 6, 122 en 132.

En natuurlijk lijn 620 door de Biesbosch, maar die rijdt niet gek vaak.
Ja die lijn 620 wil ik heel graag doen. Ik ben er een keer speciaal voor om 6:00 opgestaan, kwam ik in Werkendam aan. Bleek dat hij opgeheven was. Gebeurt dat vaker? Ik zou hem wel weer een keer willen proberen, maar dat ik dan niet met dezelfde teleurstelling te maken krijg haha. De rest bedankt voor de antwoorden.
kristuipan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:38

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door kristuipan »

Durashift schreef: di 29 mar 2022, 20:19 ^^^ maar ja.. als TS'er in, ik noem maar wat, omgeving Cuijk woont.. is dat best een stukkie weg..
Dan heb je mooie lijnen in het Nijmeegse achterland dichterbij huis. (tipje voor TS' er).
Welke lijnen raad je hier aan dan? Ik kom ook vaak in de regio Arnhem dus een paar leuke buslijnen rond Nijmegen zou ik ook wel op mijn lijstje willen zetten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door Daniel »

kristuipan schreef: di 29 mar 2022, 20:39Ja die lijn 620 wil ik heel graag doen. Ik ben er een keer speciaal voor om 6:00 opgestaan, kwam ik in Werkendam aan. Bleek dat hij opgeheven was. Gebeurt dat vaker?
Het is tegenwoordig een echte schoolbus, dus je moet wel heel goed de vakanties in de gaten houden. Realiseer je daarbij ook goed dat hij natuurlijk rijdt voor vervoer naar de scholen in Dordrecht en dat het daar wat wisselt met welke vakantieregio ze mee doen. Maar over het algemeen lopen veel scholen daar qua vakantie niet synchroon met Brabant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door WALUIGI96 »

kristuipan schreef: di 29 mar 2022, 20:40
Durashift schreef: di 29 mar 2022, 20:19 ^^^ maar ja.. als TS'er in, ik noem maar wat, omgeving Cuijk woont.. is dat best een stukkie weg..
Dan heb je mooie lijnen in het Nijmeegse achterland dichterbij huis. (tipje voor TS' er).
Welke lijnen raad je hier aan dan? Ik kom ook vaak in de regio Arnhem dus een paar leuke buslijnen rond Nijmegen zou ik ook wel op mijn lijstje willen zetten.
Als je de tijd hebt: lijn 83, helemaal vanaf Nijmegen, via Gennep naar Venlo. (kleine tip, probeer een bus van Arriva te pakken, die rijden met luxe Volvo Limburgliners)

Verder wat al genoemd is lijn 23 (Boxmeer - Helmond) (evt samen met lijn 84/684 (Gennep - Boxmeer)). Vanaf Nijmegen is lijn 99 naar Uden ook een leuke volgens mij.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door huibf »

regenmaker schreef: di 29 mar 2022, 18:41 Voor mij steekt lijn 11 tussen Eindhoven en Weert er bovenuit. Ook aardige lijn is de 96.
Ieder zijn smaak. Stukken snelweg en Meerheze en Budel zijn nu ook niet bepalend.
Het stukje bij Leenderstrijp is wel fraai.
Lijn 23 is ook een mooie.
Lastige van 262 is dat je dat stuk terug moet. Of je loopt het mooie stuk van Helenaeen naar Grashoek (45 min) of Liessel, Kanaalstraat (1u). Of de route teruglopen en na 1 uur weer terug de bus in. Eingenlijk is dat nog de mooiste route. Dwars door de Peel, langs de vaart.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door Suus »

Ik ben eerder dit jaar in Griendtsveen geweest. De bus die daar komt moet je hebben, tot nu toe het mooiste stukje Brabant dat ik ken.

Ah, Apple zegt ook dat dat de 262 is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door teun »

De route van de 262 is inderdaad prachtig, ook om te fietsen (de bus heb ik er nog nooit genomen). Tussenstops bij herberg de Morgenstond en de Willem III hoeve zijn tevens de moeite waard.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door Michael »

Lijn 121 Den Bosch-Gorinchem vind ik persoonlijk ook wel leuk. En dan om precies te zijn vanaf Wijk en Aalburg. Lijn 135 Den Bosch-Wijk en Aalburg is ook een leuke. Met name omdat je dan door het mooie vestingstadje Heusden gaat. Dus mocht je deze routes willen doen is mijn advies om vanaf Den Bosch lijn 135 naar Wijk en Aalburg te nemen en dan door met lijn 121 richting Gorinchem. Of andersom. Net hoe het het beste uitkomt voor jou.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door TomSteyl »

Suus schreef: wo 30 mar 2022, 07:51 Ik ben eerder dit jaar in Griendtsveen geweest. De bus die daar komt moet je hebben, tot nu toe het mooiste stukje Brabant dat ik ken.

Ah, Apple zegt ook dat dat de 262 is.
Alleen... Griendtsveen ligt in Limburg :mrgreen:
Maar het is echt een prachtige omgeving.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door huibf »

dar heb je dan gelijk ik. maar van de pakweg 18 kilometer enkele reis is 2.1 km door Limburg. 10 km ervan gaat dwars door de Peel.
Als je snel last krijg van wagenziekte, neem dan wat pilletjes mee. De weg is nogal hobbelig of eigenlijk meer golvend, ook na renovatie en een fundering van 80 cm blijft de weg 'zweven' over de instabiele ondergrond.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door Durashift »

WALUIGI96 schreef: di 29 mar 2022, 23:10
kristuipan schreef: di 29 mar 2022, 20:40
Durashift schreef: di 29 mar 2022, 20:19 ^^^ maar ja.. als TS'er in, ik noem maar wat, omgeving Cuijk woont.. is dat best een stukkie weg..
Dan heb je mooie lijnen in het Nijmeegse achterland dichterbij huis. (tipje voor TS' er).
Welke lijnen raad je hier aan dan? Ik kom ook vaak in de regio Arnhem dus een paar leuke buslijnen rond Nijmegen zou ik ook wel op mijn lijstje willen zetten.
Als je de tijd hebt: lijn 83, helemaal vanaf Nijmegen, via Gennep naar Venlo. (kleine tip, probeer een bus van Arriva te pakken, die rijden met luxe Volvo Limburgliners)

Verder wat al genoemd is lijn 23 (Boxmeer - Helmond) (evt samen met lijn 84/684 (Gennep - Boxmeer)). Vanaf Nijmegen is lijn 99 naar Uden ook een leuke volgens mij.

^^^ deze plus:

Lijn 80 naar Millingen aan de Rijn > poldergebied

Lijn 60 naar Tolkamer > kijkje nemen op de Rijn bij Lobith

Lijn 8 naar Berg en Dal

Ervaring niet gebaseerd op het daadwerkelijk meerijden in de bus.. maar vooral de betreffende buslijnen tegemoet / achter rijdend gespot. ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door Meltrain »

En al die buslijnen rijden dus niet in Noord-Brabant. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door OV-Hobbyist »

kristuipan schreef: di 29 mar 2022, 20:40 Ik kom ook vaak in de regio Arnhem dus een paar leuke buslijnen rond Nijmegen zou ik ook wel op mijn lijstje willen zetten.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door gkw1969 »

Ik heb per windrichting een draadje aangemaakt in OV in binnen- en buitenland. Dan kun je daar inspiratie op doen voor tripjes

Noord Nederland
viewtopic.php?f=33&t=16513

Oost Nederland
viewtopic.php?f=35&t=16514

Zuid Nederland
viewtopic.php?f=36&t=16515

West Nederland
viewtopic.php?f=34&t=16516
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Mooiste buslijnen van Noord-Brabant

Bericht door gkw1969 »

OV-Hobbyist schreef: zo 03 apr 2022, 13:43
kristuipan schreef: di 29 mar 2022, 20:40 Ik kom ook vaak in de regio Arnhem dus een paar leuke buslijnen rond Nijmegen zou ik ook wel op mijn lijstje willen zetten.
Het is net wat je leuk vind: natuur, kleine dorpjes met smalle straatjes, busbanen.
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten