Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door michiel71 »

Waarom kun je bij NMBS niet simpel een standaard kaartje kopen met 100% korting om het Nederlandse traject?
Het heeft mij gisteren veel moeite gekost om in station Liège-Guillemins bij het loket (op zondag open tot 19:30u)
een papieren kaartje te kopen van Luikk naar Maastricht met 100% korting op het Nederlandse deel (€4,10)
In eerste instantie kreeg ik maximaal 40% korting. Pas na lang aandringen kreeg ik voor €4,10
een standaard kaartje van Liege Zone naar Maastricht met als vermelding RESEAU GRATUIT NS (NS netwerk gratis).
Ik kreeg de waarschuwing dat ik op eigen risico zou reizen. De conducteur scande (nog in België)
mijn papieren kaartje zonder te vragen naar mijn OV-Chipkaart met een NS Weekend Vrij Abonnement.

Waarom kan ik een international kaartje met vrij reizen in Nederland niet in de app van NMBS International kopen?
Je kunt online bijvoorbeeld wel een kaartje kopen met 100% korting op reizen in Luxemburg.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door waldo79 »

En je verwacht van ons een reactie op jouw stelling?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door Z2N »

Simpel: gewoon bij NS International kopen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door gpvos »

Ik vroeg me dat van het weekend ook al af, maar dan op de NMBS-website. Volgens mij kon dit vroeger wel, ik herinner me in elk geval dat je op de NMBS-site zelfs sommige kaartjes tussen Nederland en Duitsland kon kopen die je bij NS noch DB online kon krijgen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door diederickx »

Is je OV-Chipkaart met Weekend-vrij abonnement, of met welk afgekocht reisrecht dan ook, wel geldig als je op het moment van Nederland inrijden niet bent ingecheckt? Vroeger was het antwoord op die vraag altijd nee, en had NMBS dus groot gelijk je geen kaartje met 100% korting binnen NL te verkopen; maar wellicht is er de afgelopen jaren wat veranderd aan de regels.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door Suus »

Conducteurs kunnen op hun apparaat zien welk abonnement je bent, ook als je Flex hebt. Je mag gewoon 100% korting Nederland aanvinken op de site van NS International.

Vind het wel intrigerend dat NMBS de 100% korting voor CFL wel heeft (waar het OV gratis is in de tweede klas) maar niet voor NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door umbusko »

diederickx schreef: ma 25 apr 2022, 12:34 Is je OV-Chipkaart met Weekend-vrij abonnement, of met welk afgekocht reisrecht dan ook, wel geldig als je op het moment van Nederland inrijden niet bent ingecheckt? Vroeger was het antwoord op die vraag altijd nee, en had NMBS dus groot gelijk je geen kaartje met 100% korting binnen NL te verkopen; maar wellicht is er de afgelopen jaren wat veranderd aan de regels.
Zeker, kijk maar op de website van NS International. Sterker nog, op het volledige traject van je kaartje moet je helemaal niet in- of uitchecken. Als je van Brussel naar Groningen wilt reizen, kun je dus gerust een kaartje Brussel-Groningen met 100% korting in Nederland kopen, en dan hoef je tot Groningen niet in te checken, ook niet als je overstapt. Al willen NS-conducteurs nog wel eens iets anders beweren. :roll:
Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door diederickx »

Zo leer je weer ens wat :pos: .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door ZO6176 »

Destijds bij het kopen van een kaartje naar Eindhoven te Brussel Zuid werd me keurig door de lokettist gevraagd of ik een kortingskaart of vrij reizen in Nederland had. Misschien dat je een verkeerde hebt getroffen
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door gpvos »

diederickx schreef: ma 25 apr 2022, 12:34Is je OV-Chipkaart met Weekend-vrij abonnement, of met welk afgekocht reisrecht dan ook, wel geldig als je op het moment van Nederland inrijden niet bent ingecheckt? Vroeger was het antwoord op die vraag altijd nee,
Incorrect. Dat antwoord is altijd ja geweest.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door gpvos »

NMBS biedt nu wel (weer) 100% korting in Nederland aan op hun website.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door Daniel »

Dat deden ze vorig jaar zomer overigens al, maar het blijft gunstiger het kaartje via NS International te kopen omdat je dan geen toeslag voor het e-ticket betaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door Suus »

Die toeslag is komen te vervallen. Maar als je een iPhone hebt en het ticket niet wil afdrukken zou ik toch NS International aanbevelen, want NMBS Internationaal onderdrukt Apple Pay nog steeds niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door Daniel »

Dat is dan weer recenter, want vorig jaar augustus was die er nog.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door Suus »

Ik heb een hele boze mail van B-Europe gehad toen ik dat op het internet schreef.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Hoe koop je bij de NMBS International een kaartje met 100% korting op het Nederlandse traject?

Bericht door trolly »

Ik denk dat je een heel boze e-mail gaat krijgen, PHS. Je speelt met vuur :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten