Pagina 1 van 2

Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 10:01
door Meltrain
In welke landen rijden de treinen links? Ik ken in elk geval het Verenigd Koninkrijk, België en (sinds vandaag) Zwitserland.
Waarom rijden in een aantal landen de treinen links, terwijl de auto's wel rechts rijden?

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 10:10
door TffpaA

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 10:13
door Karl
Eenvoudig gezegd: de Britse ingenieurs waren gewend om spoor voor links rijden aan te leggen. Dat is nooit meer aangepast.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 10:52
door Suus
Hierbij een handige kaart van Frankrijk over aan welke kant Franse treinen rijden bij dubbelsporige lijnen :)

Afbeelding

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 11:09
door TffpaA
Mooi he, oorlogen.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 11:22
door Bemined
Oorlog voeren is wel de belangrijkste reden van links rijden ja, voor een rechtshandig iemand is het makkelijker om een tegemoetkomende vijand met je zwaard te lijf te gaan als deze aan jouw rechterzijde passeert.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 11:43
door TffpaA
Klopt. Maar als linkshandige is dat voor mij juist weer erg onhandig. Ik ben dan ook erg blij dat we hier rechts aanhouden.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 11:49
door reisthijs
Hier is een handig kaartje voor Europa te vinden:
http://www.bueker.net/trainspotting/vol ... europe.php
Karl schreef: za 17 sep 2022, 10:13 Eenvoudig gezegd: de Britse ingenieurs waren gewend om spoor voor links rijden aan te leggen. Dat is nooit meer aangepast.
In sommige landen, Zweden bijvoorbeeld, was het ook best logisch omdat alles daar links reed.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 13:13
door trolly
Daarbij is het goed te bedenken dat "alles" bij introductie van de spoorwegen in Zweden in 1856 bestond uit rijdieren, koetsen en boerenkarren. Verkeersregels waarin een verplichting was vastgelegd elkaar aan een bepaalde zijde te passeren ontstonden pas nadat het automobiel zijn intrede had gedaan.

De spoorwegen hadden met andere woorden dus geen voorbeeld. Daarmee is je opmerking dus een anachronisme.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 14:01
door ArrivaBas
In Zweden hebben auto's wel degelijk links gereden. Het land schakelde pas in 1967 over op rechts rijden.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 14:21
door Klaasje
Ook als er geen wettelijke regeling was kan het gebruik best zijn geweest dat als men elkaar met paard en wagen tegenwam op een karrespoor elkaar links passeerde.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 16:22
door AppleMoose
ArrivaBas schreef: za 17 sep 2022, 14:01 In Zweden hebben auto's wel degelijk links gereden. Het land schakelde pas in 1967 over op rechts rijden.
Wat Trolly bedoelde te zeggen, is dat toen de eerste spoorwegen in Zweden werden aangelegd, er nog geen auto's waren en dat dus links rijden voor auto's, wat inderdaad lange tijd gebruikelijk was in Zweden, niet de verklaring kan zijn waarom de treinen daar links rijden.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 17:14
door Meltrain
Karl schreef: za 17 sep 2022, 10:13 Eenvoudig gezegd: de Britse ingenieurs waren gewend om spoor voor links rijden aan te leggen. Dat is nooit meer aangepast.
Maar zijn de spoorwegen in Nederland dan niet door Britse ingenieurs aangelegd?

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 17:26
door Ardan
Nee, hier kreeg men hulp van Duitse ingenieurs.
Het heeft ook invloed op de inrichting van de stoomlocomotief: bij rechterspoor staan de seinen rechts dus moest de machinist en zijn bedienpaneel rechts van de ketel staan en de stoker links, bij linkerspoor andersom.
Tegenwoordig maakt dat natuurlijk geen donder meer uit.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 17:32
door marvinkok
En toch heeft het nog steeds invloed....
De Belgische diesellocomotieven Reeks 77 met toelating in Nederland mogen alleen met de korte huif voorop rijden omdat de machinist aan de "verkeerde" kant zit en met de lange huif voor niet voldoende zicht heeft :Y

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 17:36
door TffpaA
Wat me dan wel weer verwondert, is dat de treinen in Frankrijk links houden, maar de Parijse metro vanaf dag 1 rechts houdt. Dat levert me soms enige verwarring op bij een bezoek aan de hoofdstad als ik tussen metro en RER overstap.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 17 sep 2022, 18:41
door Suus
De metro in Parijs heeft een kleiner profiel en rijdt rechts zodat er niet direct een doorverbinding met het landelijke spoorwegnet mogelijk was. Dit was ook ter verdediging van de stad, toen de eerste metrolijn werd gebouwd had men het Beleg van Parijs van 1871 nog in het achterhoofd.

Re: Links rijden

Geplaatst: zo 18 sep 2022, 15:11
door diederickx
De situatie in Spanje is ingewikkeld en niet in een simpel kaartje te vangen.

Op het breedspoor wordt rechts gereden behalve in het noordwestkwadrant, van Madrid uit gezien alles tussen Salamanca en Baskenland: Daarbinnen wordt links gereden. Er is maar één dubbelsporig contactpunt tussen beide delen, en wel bij Las Rozas. De noordwestelijke ringlijn van Madrid wordt rechts bereden, de radiaal naar Ávila links. De overgang gebeurt in de driehoek middels fly-overs en dive-unders, waarbij handig gebruik is gemaakt van de natuurlijke hoogteverschillen ter plekke.
Van Baskenland (links) naar de omgeving van Zaragoza (rechts) lopen twee enkelsporige lijnen (een via Pamplona en een via Logroño), zodat daar geen aparte voorzieningen nodig zijn.

Op het normaalsporige hogesnelheidsnet wordt overal rechts gereden, ook in Noordwest-Spanje. Op de internationale hogesnelheidslijn van Perpignan naar Figueres wordt links gehouden tot 10 km voor de Spaanse grens, waar een fly-over ligt. Het Spaanse deel is geheel "rechtsrijdend".

Het noordwestelijke smalspoornet van Renfe-Feve is grotendeels enkelsporig, maar waar dubbelspoor ligt wordt links gereden. Dat geldt ook voor de Baskische spoorwegen, met uitzondering van San Sebastián Amara - Irún (- Hendaye); daar wordt rechts gereden. Irún - Hendaye is overigens enkelspoor. De overgang van links naar rechts en vice versa gebeurt met het kopmaken op station Amara en is daarbij eerder een voordeel dan een nadeel.

De diverse lokaalspoorwegen (breed-, normaal en smalspoor) aan de Middellandse zee rijden rechts. De metro van Madrid rijdt links.

Re: Links rijden

Geplaatst: wo 21 sep 2022, 21:16
door gpvos
De Duitse Wikipedia heeft een heel verhaal over de situatie in Oostenrijk: https://de.wikipedia.org/wiki/Mehrgleis ... ahrordnung ; tegenwoordig rijdt men daar bijna overal rechts, maar in het verleden was het een zooitje.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 13:18
door Meltrain
Maar de Fransen zijn zo'n beetje de uitvinders van het rijden aan de rechterkant van de weg. Ik vind het dan raar dat juist daar de treinen links rijden.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 13:28
door ArrivaBas
De Fransen hebben zelf niets van doen met de uitvinding van de spoorwegen. Toen Frankrijk wel spoorlijnen ging bouwen hebben ze Britse ingenieurs ingehuurd, die het gewend waren om alles op linksverkeer in te richten. In Nederland hebben Duitse technici geassisteerd bij de aanleg van spoorwegen.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 13:28
door Vinny
Overigens passeren treinen elkaar in Nederland ook vaak links als het enkelspoor verdubbelt. Als er rechts wordt gereden dan liggen de perrons bij het betreffende station in bajonetligging.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 13:33
door verfmeer
Vinny schreef: za 21 jan 2023, 13:28 Overigens passeren treinen elkaar in Nederland ook vaak links als het enkelspoor verdubbelt. Als er rechts wordt gereden dan liggen de perrons bij het betreffende station in bajonetligging.
In Bodegraven en Boskoop wordt rechts gereden terwijl de perrons niet in bajonetligging liggen.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 13:50
door Suus
De rijrichting in Boskoop is met de upgrade voor de kwartierdienst omgedraaid. Er kan tegenwoordig ook gekeerd worden bij verstoringen.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 13:58
door dennistd
Vaak ligt het er ook aan waar het overpad ligt als het een eilandperron betreft. Meestal wordt er dan voor gekozen de trein bij binnenkomst over het overpad te laten gaan, zodat deze daarna open kan blijven.