Pagina 2 van 2

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 14:00
door Bemined
Ook de dienstregeling kan meespelen, als de rijtijd in een bepaalde richting krapper is kan het gunstig zijn die richting recht over de wissels te laten gaan en de andere richting krom. En op baanvakken met automatische wissels zit je vervolgens vast aan die keuze want beveiligingstechnisch is het dan niet mogelijk om op het andere spoor binnen te komen.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 14:06
door umbusko
verfmeer schreef: za 21 jan 2023, 13:33
Vinny schreef: za 21 jan 2023, 13:28 Overigens passeren treinen elkaar in Nederland ook vaak links als het enkelspoor verdubbelt. Als er rechts wordt gereden dan liggen de perrons bij het betreffende station in bajonetligging.
In Bodegraven en Boskoop wordt rechts gereden terwijl de perrons niet in bajonetligging liggen.
En ook in Reuver.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 14:23
door Suus
dennistd schreef:Vaak ligt het er ook aan waar het overpad ligt als het een eilandperron betreft. Meestal wordt er dan voor gekozen de trein bij binnenkomst over het overpad te laten gaan, zodat deze daarna open kan blijven.
Dit was vroeger juist het argument om in Boskoop links te rijden, want zo ging een vertrekkende trein over het (nog lang onbewaakte) overpad, zodat de snelheid nog erg laag was mocht iemand toch zo dom zijn over te steken.

Re: Links rijden

Geplaatst: za 21 jan 2023, 16:03
door dennistd
Bij een onbewaakt overpad is dat inderdaad beter.

Re: Links rijden

Geplaatst: vr 03 feb 2023, 06:12
door cassie127
dennistd schreef: za 21 jan 2023, 13:58 Vaak ligt het er ook aan waar het overpad ligt als het een eilandperron betreft. Meestal wordt er dan voor gekozen de trein bij binnenkomst over het overpad te laten gaan, zodat deze daarna open kan blijven.
En als het even uitkomt bij een eilandperron het liefst helemaal niet over het overpad hoeft te rijden (zoals in Raalte bijvoorbeeld) waar men om .24 krom via spoor 2 rijdt zodat het overpad niet bereden hoeft te worden (maar die situatie ken je zelf natuurlijk al :p)