Kortste treinperron

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Kortste treinperron

Bericht door Joey »

Hoi allemaal. Excuses als deze vraag al eerder is gesteld, ik kon de vraag zo niet vinden. Op dit forum is al enkele keren genoemd dat station Sittard het langste treinperron heeft, maar langs welk spoor en op welk station ligt het kortste treinperron? Vandaag liep ik even langs spoor 13 in Zwolle en deze lijkt mij nog wat korter dan het laatst genoemde spoor 4 in hetzelfde Zwolle. Verder ken ik lang niet alle stations, maar kreeg wel het idee dat spoor 13 in Zwolle een kanshebber zou zijn.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kortste treinperron

Bericht door ZO6176 »

Spoor 20 in Dordrecht is ook niet bepaald lang. Net als spoor 6 in Venlo en spoor 2 te Heerlen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortste treinperron

Bericht door Daniel »

Spoor 13 in Zwolle is met 69 meter (gemeten via Google Maps) idd al korter dan het deel van spoor 4 dat onder de kap uitsteekt.

Verder wel een goeie vraag of er nog kortere perrons zijn. Ik moest denken aan spoor 6 in Venlo (maar dat is bijna twee keer zo lang) en ook aan spoor 1 in Den Helder (maar die blijkt een meter langer dan het Zwolse spoor 13).
ZO6176 schreef: ma 03 okt 2022, 19:52 Spoor 20 in Dordrecht is ook niet bepaald lang. Net als spoor 6 in Venlo en spoor 2 te Heerlen
Spoor 20 in Dordrecht zit op zo'n 160 meter, spoor 2 in Heerlen is zeker langer alleen al op de satelietbeelden van Google Maps te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kortste treinperron

Bericht door isadora »

Volgens stationsinfo moeten we in het zuiden zijn, Landgraaf, 56 meter:

http://www.stationsinfo.nl/AchterDeHoven.htm
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Kortste treinperron

Bericht door Joey »

isadora schreef: ma 03 okt 2022, 20:07 Volgens stationsinfo moeten we in het zuiden zijn, Landgraaf, 56 meter:

http://www.stationsinfo.nl/AchterDeHoven.htm
Aah, kijk eens aan, is dat raadsel snel opgelost. Dank! En ook dank aan de anderen. Fascinerend eigenlijk dat er zulke korte perrons bestaan.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Kortste treinperron

Bericht door Hendrik »

Heeft Landgraaf nog steeds zo'n kort perron? Als ik op de satelietweergave van Google Maps kijk, zie ik het niet zo snel...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10506
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kortste treinperron

Bericht door trolly »

Het kortste perron is een meter of 70, maar het lijkt niet al te lang geleden verlengd te zijn. Uiteraard zonder de blindengeleidelijn ook te verlengen, want je moet wel blind zijn om niet te zien waar je naartoe moet.
Laatst gewijzigd door trolly op ma 03 okt 2022, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kortste treinperron

Bericht door Gamma »

Landgraaf is verbouwd toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kortste treinperron

Bericht door Suus »

Spoor 3 in Landgraaf lijkt inderdaad een stukje verlengd te zijn in 2019.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Kortste treinperron

Bericht door Joey »

In dat geval is het wel interessant welk perron dan nu de kortste is sinds die verbouwing. Is dat dan inderdaad spoor 13 in Zwolle met naar schatting 69 meter, alsnog spoor 3 in Landgraaf met 70 meter of nog een ander perron op een ander station?
Bemined
Berichten: 5863
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kortste treinperron

Bericht door Bemined »

Als je perronfases meeneemt heb je Venlo 3b met een nuttige lengte van 25 meter, kijk je naar hele sporen dan Zuidhorn spoor 3 met 62 meter. Al is dat perron wel iets langer maar voorbij het stootjuk is geen nuttige lengte.
VIRM
Berichten: 7565
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kortste treinperron

Bericht door VIRM »

trolly schreef: ma 03 okt 2022, 20:31 Het kortste perron is een meter of 70, maar het lijkt niet al te lang geleden verlengd te zijn. Uiteraard zonder de blindengeleidelijn ook te verlengen, want je moet wel blind zijn om niet te zien waar je naartoe moet.
Ga met mij mee! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kortste treinperron

Bericht door Meltrain »

Hoe lang is 5b van Amersfoort eigenlijk? Dat deel is ook niet al te lang.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kortste treinperron

Bericht door Z2N »

Lang genoeg voor vier bakken, dus sowieso meer dan 100 meter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Kortste treinperron

Bericht door gkw1969 »

Ik dacht dat alle perrons minimaal 4 bakken moest kunnen huisvesten. Dat lukt je met 69 dus niet.
When you're tired of London, you're tired of life
Bemined
Berichten: 5863
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kortste treinperron

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: di 04 okt 2022, 18:04 Hoe lang is 5b van Amersfoort eigenlijk?
130 meter
Gast

Re: Kortste treinperron

Bericht door Gast »

Gamma schreef: ma 03 okt 2022, 20:39 Landgraaf is verbouwd toch?
Ja, voorjaar 2022. Spoor 3 heeft een compleet nieuw perron gekregen van 130 meter lang.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kortste treinperron

Bericht door dennistd »

gkw1969 schreef: do 06 okt 2022, 08:20 Ik dacht dat alle perrons minimaal 4 bakken moest kunnen huisvesten. Dat lukt je met 69 dus niet.
Hier, vijf bakken en toch nog geen 53 meter (A)
DDietzen
Berichten: 1304
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kortste treinperron

Bericht door DDietzen »

Als het gaat om korte langste perrons (dus stations waar het langste perron erg kort is) bied ik nog Edn en Kmw met pakweg 100 meter. Of is Edn verlengd toen het perron werd vernieuwd een tijdje terug?
Gast schreef: do 06 okt 2022, 11:58
Gamma schreef: ma 03 okt 2022, 20:39 Landgraaf is verbouwd toch?
Ja, voorjaar 2022. Spoor 3 heeft een compleet nieuw perron gekregen van 130 meter lang.
130 meter maar liefst? :shock: Wil Arriva ritten van de Drielandentrein graag met dubbele stellen gaan uitvoeren of zo?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kortste treinperron

Bericht door umbusko »

Pin me er niet op vast, maar volgens mij is Edn niet verlengd. Dat gaat ook niet zo 1-2-3, kijk maar op Google Maps op de satelliet, daar is geen ruimte voor tussen de sporen. Volgens mij was dat een van de redenen dat Edn dicht moest toen de Maastricht-Brussel-Express kwam: te kort perron en verlengen geen optie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3433
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kortste treinperron

Bericht door Tom024 »

DDietzen schreef: vr 07 okt 2022, 12:50
Gast schreef: do 06 okt 2022, 11:58
Gamma schreef: ma 03 okt 2022, 20:39 Landgraaf is verbouwd toch?
Ja, voorjaar 2022. Spoor 3 heeft een compleet nieuw perron gekregen van 130 meter lang.
130 meter maar liefst? :shock: Wil Arriva ritten van de Drielandentrein graag met dubbele stellen gaan uitvoeren of zo?
Zou die verlenging niet speciaal voor Pinkpop kunnen zijn?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Kortste treinperron

Bericht door ovVeluwe »

De Pinkpoppendel vertrekt altijd vanaf spoor 1. Tijdens Pinkpop wordt spoor 2 gebruikt voor een pendel naar Kerkrade en is spoor 3 buiten dienst.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10506
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kortste treinperron

Bericht door trolly »

Wellicht omdat spoor 3 vroeger niet lang genoeg was?

(A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DDietzen
Berichten: 1304
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kortste treinperron

Bericht door DDietzen »

Je zou nu inderdaad tweemaal zoveel pendeltreinen Hrl-Lg kunnen laten rijden, waarbij de toegevoegde treinen afwisselend keren op spoor 2 (wanneer de Ahbf-pendel op 3 staat) en 3 (wanneer de Krd-pendel op 2 staat). Al kan ik me wel voorstellen dat Arriva liever niet wisselende vertrekperrons wilt bij grote mensenmassa's, want de Hrl-pendels vertrekken dan van 3 verschillende perrons.

Hoe dan ook hoef je in elk geval niet meer de dienst naar Ahbf op te heffen. Tenzij de seinen op spoor 3 niet toestaan om te keren natuurlijk, maar dat zou wel een beetje knullig zijn.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Kortste treinperron

Bericht door ovVeluwe »

De overweg van spoor 3 staat ook volledig afgezet om te voorkomen dat iemand daar het spoor op gaat. Dus naar Aachen zou dan de enige optie zijn. Begrijpelijk ook bij zo'n mensenmassa dat de overweg continu open blijft. De overweg naar spoor 2 is juist continu gesloten. Voor reizigers naar Kerkrade staan er stewards die de spoorbomen omhoog houden, en zo de reizigers naar het perron begeleiden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast