Pagina 1 van 1

Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: do 17 nov 2022, 15:37
door TheAgedGamerYt
Het lijkt wel erger te worden elk jaar.

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: do 17 nov 2022, 16:02
door en-es
Heb je het nieuws wel gevolgd de laatste jaren?

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: do 17 nov 2022, 16:04
door TffpaA
DaT kOmT dOoR dE VVD!!!1!

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: do 17 nov 2022, 16:25
door Milco
Heb je ook onderbouwingen waar er wat precies wordt afgeschaald?

Grotendeels valt het samen met de personeelstekorten overal, wat dus ook in het openbaar vervoer speelt. Zonder chauffeur kan een bus niet rijden. Waar mogelijk proberen de meeste bedrijven zoveel mogelijk te rijden en aan de wensen van de gebruikers te voldoen, maar dat lukt helaas niet altijd.

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: do 17 nov 2022, 17:09
door Bemined
Je zal je vraag iets duidelijker moeten specificeren, anders krijg je het soort antwoorden ala die van en-es en TffpaA. Welke jaren bedoel je precies, de Coronajaren of ook daarvoor al? Want ook voor Corona werd er hier en daar al gesneden in het aanbod, maar ik heb geen totaalbeeld of dat in alle regio's het geval was. Rotterdam kende rond 2004 een zware bezuinigingsronde waar nooit volledig van hersteld is, het aanbod is sindsdien wel weer uitgebreid maar nooit op het oude niveau gekomen. En lijnen die na herintroductie nog steeds onrendabel bleken worden ook sneller weer geschrapt.

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: do 17 nov 2022, 17:28
door Daniel
Sowieso is het ook goed te beseffen dat diverse concessieverleners dit jaar zelf ook extra geld in het OV gestoken hebben (i.v.m. de lagere BVOV). De bezuinigingen hadden echt nog veel erger kunnen zijn.

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: do 17 nov 2022, 18:16
door TheAgedGamerYt
Bemined schreef: do 17 nov 2022, 17:09 Je zal je vraag iets duidelijker moeten specificeren, anders krijg je het soort antwoorden ala die van en-es en TffpaA. Welke jaren bedoel je precies, de Coronajaren of ook daarvoor al? Want ook voor Corona werd er hier en daar al gesneden in het aanbod, maar ik heb geen totaalbeeld of dat in alle regio's het geval was. Rotterdam kende rond 2004 een zware bezuinigingsronde waar nooit volledig van hersteld is, het aanbod is sindsdien wel weer uitgebreid maar nooit op het oude niveau gekomen. En lijnen die na herintroductie nog steeds onrendabel bleken worden ook sneller weer geschrapt.
Rond de 2010s.

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 08:39
door Roeland
Er is sprake van een wisselend beeld.

Bij NS is de dienstregeling sinds de jaren '90 (gemiddeld genomen) best wel erop vooruit gegaan. Op sommige trajecten zijn er meer IC's gaan rijden, vooral in de randstad en op Amsterdam - Eindhoven.
Ook zijn bijv. veel sprinters, die vroeger 1x/uur reden, en alleen in de spits 2x/uur, ook buiten de spits (en soms ook 's avonds) 2x/uur gaan rijden.
Totdat NS begin 2022 er ineens achter kwam, dat ze te weinig machinisten en conducteurs hebben, terwijl ze in 2021 nog tegen het Locov riepen, dat ze het helemaal zagen zitten om in 2022 juist méér te gaan rijden. Toen is de NS-drg ineens drastisch afgeschaald.

In het regionaal spoorvervoer zijn, sinds de aanbestedingen rond 2007, veel treinen vaker gaan rijden. Ook daar waren veel treinen, die vroeger 1x/uur reden, en alleen in de spits 2x/uur, ook buiten de spits (en soms ook 's avonds) 2x/uur gaan rijden. Maar sinds 2021 rijden daar ook minder treinen, door Corona en eveneens door personeelstekorten.

Bij het grootstedelijke OV zie je dat er de afgelopen decennia wel metro- en sneltramlijnen bij zijn gekomen (Randstadrail, NZ-lijn), maar dat daardoor een aantal buslijnen zijn vervallen. En ook daar sinds 2020 forse afschalingen wegens Corona en 2022 door personeelstekorten.

Bij het stad- en streekvervoer zie je eigenlijk al sinds 1990 een kaalslag op de dunnere lijnen, waarbij alleen de dikkere "HOV-lijnen" op niveau zijn gebleven of zelfs vaker zijn gaan rijden. Per saldo was er in het busvervoer een afname van het aantal ritten. Redenen:
- meer autobezit, waardoor minder mensen met de bus reizen
- bezuinigingen, waardoor lijnen/ritten met de laagste kostendekkingsgraad zijn verdwenen
Met de eerste ronde van de aanbestedingen (in de jaren 2003-2010 zie je een tijdelijke toename van het aantal ritten. Door bezuinigingen (en door een afname van het gebruik in sommige regio's) zie je dat het aantal ritten sinds 2010 weer langzaam afneemt, behalve op de HOV-lijnen.
Totdat, sinds 2020 door Corona en 2022 door personeelstekorten, ook de HOV-lijnen weer sterk in frequentie worden verlaagd (bijv. van 4x naar 2x/uur), en er in 2022 door personeelstekorten (en ook het wegvallen van de Corona-steun).

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: za 19 nov 2022, 09:26
door Vinny
Daling van het aantal reizigers, toenemende kosten voor de vervoerders van mensen en materieel, bezuinigingen van de overheid. Dit speelt vooral op het platteland. In en om grote steden neemt het aantal reizigerskilometers wel licht toe, en daar zie je dus wel groei van aanbod. Wel wordt het een stuk efficiënter (bijv. een halte op 800 meter in plaats van 400 meter). Dat kun je ook daar als verschraling zien; maar de 'R-net' heeft niet of nauwelijks invloed op het totaal aantal reizigers; wel op de kostendekkingsgraad van de vervoerder. Die verbetert namelijk wel door snellere rittijden en vrije busbanen met verkeersregelbeïnvloeding.

Bovenstaande staat los van incidentele dingen als de coronapandemie, het personeelstekort en de energiecrisis. Het is natuurlijk logisch dat dat ook niet zo goed is voor het openbaar vervoersaanbod.

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: za 26 nov 2022, 14:57
door gkw1969
Hoewel alle antwoorden kloppen mis ik een belangrijk element: de aanbestedingen. Er wordt ingeschreven met meer lijnen en verbindingen met de verwachting het initiële verlies voor de helft van de concessie om te zetten in winst. Dit kan door de opdrachtgever te paaien, efficiency toe te passen of ritten te bezuinigen.
Bij vrijwel alle nieuwe contracten zie je lijnen die eigenlijk niet noodzakelijk zijn, zogenaamde “schraplijnen”. Lijn 170 in IJssel Vecht is zo’n voorbeeld. Als er dan bezuinigt moet worden gaan die lijnen als eerste. Na 2 of 3 jaar gaan ze kijken of een lijn voldoet aan een bepaalde bezetting. In de meeste gevallen gaat het om een gemiddelde bezetting van 4 passagiers per rit. Lijnen die minder bezet zijn dan dit worden opgeheven of omgezet naar buurtbus. En dat is een proces dat zich na iedere aanbesteding opnieuw voor gaat doen.

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: za 26 nov 2022, 22:39
door huibf
Wat betreft het busvervoer.
Bovenstaand klopt helemaal en ook de echte enige waarheid.
Dat komt door het beleid van de provincie's. De meeste Provincies zetten doelbewust in op afbraak OV en het OV moet ten koste van alles winst maken
Lijnen strekken, halten verwijderen. De dunne lijnen nog meer versoberen en de dikke lijnen opwaarderen.
Daarnaast meent men, gestaaft op niets, dat Flexibel openbaar vervoer goedkoper is dan een vaste buslijn. En dat mag wel geld kosten omdat Flex hip is.

Opzich heb ik niets tegen snelle lijnen. Ik denk echter dat in de avond en weekenden juist een wat slingerlijntje veel meer reizigers trekt gezien de doelgroep. Ook wat betreft de veiligheid voor het voor en natransport in de donkere koude dagen.
Kortere loopafstanden zijn dan stukken prettiger.

Ik denk dat bij de spoorwegen, buiten de Coronapandemie en nu de tekorten in personeel er juist geen verschraling is.

Re: Wat is de oorzaak van al die verschralingen in het Openbaar Vervoer de afgelopen Jaren?

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 09:29
door Roeland
Daarnaast speelt ook nog mee, dat veel busroutes de afgelopen 30 jaar langzamer zijn geworden door verkeersdrukte, maar ook door allerlei drempels, 30-km-zones, andere snelheidsremmende objecten en (lusjes door) nieuwbouwwijken.
Met hetzelfde aantal DRU's kun je daardoor dan minder ritten rijden.