Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Amsterdam7

Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Amsterdam7 »

Weet iemand of je in de Bizzliner of bijvoorbeeld bus 346 van Amsterdam naar Haarlem verplicht een veiligheidsgordel moet dragen? Zijn volgens mij allebei T-100 bussen
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door April064 »

Voor alle bussen die 100 km/h gaan is het verplicht, voor de Bizzliners en de Gelede bussen op de 346 kan ik niet spreken, want daar heb ik nog nooit ingezeten, maar in de dubbeldekkers op de 346 en bijvoorbeeld de Snelbuzz die tussen Utrecht en Gorinchem of Rotterdam rijden wel.
zij/haar/hen/hun
Amsterdam7

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Amsterdam7 »

April064 schreef: do 09 feb 2023, 17:34 Voor alle bussen die 100 km/h gaan is het verplicht, voor de Bizzliners en de Gelede bussen op de 346 kan ik niet spreken, want daar heb ik nog nooit ingezeten, maar in de dubbeldekkers op de 346 en bijvoorbeeld de Snelbuzz die tussen Utrecht en Gorinchem of Rotterdam rijden wel.
Interessant, ook in de Snelbuzz is het nou (vind ik) niet per se duidelijk dat een veiligheidsgordel verplicht is. Naar ik weet rijden er geen gelede bussen op de 346 ;-)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Lijn 45 »

De enkeldeks bussen die op lijn 346 rijden hebben geen gordels.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door April064 »

Ik dacht dat ik vorige zomer een gelede bus op de 346 zag, maar wellicht was dat een uitzondering.
De enkeldeksbussen zijn dan diegenen waar ik niet voor kan praten :P
zij/haar/hen/hun
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Milco »

De dubbeldekker-VDL's zijn speciaal aangeschaft voor lijn 346 en hebben dus gordels. De enkeldeksbussen, de Ebusco's, rijden ook op het reguliere R-net en hebben verder geen gordels en mogen dus staand passagiers vervoeren.

Geleed op lijn 346 is zeldzaam en gebeurt soms als er te weinig dubbeldekkers zijn. De geledes hebben geen gordels.

De Bizzliners van EBS hebben wel gordels, net als de Scania's van Qbuzz (snelBuzz).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Amsterdam7

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Amsterdam7 »

Milco schreef: do 09 feb 2023, 19:21 De dubbeldekker-VDL's zijn speciaal aangeschaft voor lijn 346 en hebben dus gordels. De enkeldeksbussen, de Ebusco's, rijden ook op het reguliere R-net en hebben verder geen gordels en mogen dus staand passagiers vervoeren.

Geleed op lijn 346 is zeldzaam en gebeurt soms als er te weinig dubbeldekkers zijn. De geledes hebben geen gordels.

De Bizzliners van EBS hebben wel gordels, net als de Scania's van Qbuzz (snelBuzz).
Aha, dan gaat waarschijnlijk dus de redenering op: als er veiligheidsgordels inzitten, dan dienen deze ook gebruikt te worden. Zie bijvoorbeeld ook de buurtbussen.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door April064 »

Maar ook niet altijd: Op de Setra's van Syntus Utrecht zitten gordels omdat ze soms gebruikt worden als touringcars door Pouw vervoer, maar als die zelfde bussen in lijndienst zitten zijn gordels niet verplicht.

Dat is echter een uitzondering, meestal geldt het wel dat als er gordels inzitten, dat ze verplicht zijn.
zij/haar/hen/hun
Amsterdam7

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Amsterdam7 »

April064 schreef: do 09 feb 2023, 20:51 Maar ook niet altijd: Op de Setra's van Syntus Utrecht zitten gordels omdat ze soms gebruikt worden als touringcars door Pouw vervoer, maar als die zelfde bussen in lijndienst zitten zijn gordels niet verplicht.

Dat is echter een uitzondering, meestal geldt het wel dat als er gordels inzitten, dat ze verplicht zijn.
Kortom, het is maar een raar systeem :-) Wel is het zo dat vooral de driepuntsgordels al onnodig strak zitten, dus mensen dan nog minder snel geneigd zijn om ze om te doen. Zie bijvoorbeeld toen er nog veiligheidsgordels in de 320 zaten, maar ook in buurtbussen vaak... Maar ja, veiligheid voor alles zullen we maar zeggen ;-)
Gast

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Gast »

Milco schreef: do 09 feb 2023, 19:21 De dubbeldekker-VDL's zijn speciaal aangeschaft voor lijn 346 en hebben dus gordels. De enkeldeksbussen, de Ebusco's, rijden ook op het reguliere R-net en hebben verder geen gordels en mogen dus staand passagiers vervoeren.

Geleed op lijn 346 is zeldzaam en gebeurt soms als er te weinig dubbeldekkers zijn. De geledes hebben geen gordels.

De Bizzliners van EBS hebben wel gordels, net als de Scania's van Qbuzz (snelBuzz).
De Scania's van Qbuzz zijn Tempo 100 bussen (net als veel qliners in het noorden en de Brabantliners). Daarin zijn gordels en het gebruik ervan verplicht en staanplaatsen niet toegestaan. De praktijk is anders.....
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Michael »

April064 schreef: do 09 feb 2023, 20:51 Maar ook niet altijd: Op de Setra's van Syntus Utrecht zitten gordels omdat ze soms gebruikt worden als touringcars door Pouw vervoer, maar als die zelfde bussen in lijndienst zitten zijn gordels niet verplicht.
Dat lijkt me wel apart. Het zijn geen T100 bussen en mogen dus maar max 80km/u rijden en dus zouden de gordels niet verplicht hoeven te zijn lijkt mij. Of ze nou bij Keolis of voor een touringcarbedrijf rijden zou dus niet uit moeten maken.
Amsterdam7 schreef: do 09 feb 2023, 21:11
April064 schreef: do 09 feb 2023, 20:51 Maar ook niet altijd: Op de Setra's van Syntus Utrecht zitten gordels omdat ze soms gebruikt worden als touringcars door Pouw vervoer, maar als die zelfde bussen in lijndienst zitten zijn gordels niet verplicht.

Dat is echter een uitzondering, meestal geldt het wel dat als er gordels inzitten, dat ze verplicht zijn.
Kortom, het is maar een raar systeem :-) Wel is het zo dat vooral de driepuntsgordels al onnodig strak zitten, dus mensen dan nog minder snel geneigd zijn om ze om te doen. Zie bijvoorbeeld toen er nog veiligheidsgordels in de 320 zaten, maar ook in buurtbussen vaak... Maar ja, veiligheid voor alles zullen we maar zeggen ;-)
In praktijk zijn er niet veel passagiers die de gordel om doen is mijn ervaring. Passagiers zijn zelf verantwoordelijk voor het dragen van de gordel. Dus mocht er een politiecontrole zijn of iets gebeuren is de chauffeur daar niet aansprakelijk voor.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door IIVQ »

In touringcars is de autogordel verplicht, in lijnbussen (uitgezonderd T100) niet.
Uitleg en reden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gebruiken

De lijn 346 rijdt met dubbeldekkers die T-100-bus zijn, dus zijn gordels wel verplicht.
Maar, in een dubbeldekker (zowel touringcar als OV) zijn staanplaatsen verboden vanwege de hogere kans op letsel. Omdat er toch alleen maar zitplaatsen zijn, kan je er net zo goed een T100 van maken en dan ook gordels in zetten.
Gast

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Gast »

Op de wesbite van de Rijksoverheid: Gordels niet verplicht in de bus

U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Selivio »

Heeft het er misschoen ook mee te maken voor welke klasse een bus gekeurd is bij de RDW? Groningse Qliners zitten in klasse 3(gordels verplicht bij Qbuzz), de streek in klasse 1.

Van de RDW datasheet:
Voertuigklasse
Dit gegeven wordt vastgesteld tijdens de goedkeuring van een voertuig en geeft aan voor welke klasse(n) het voertuig is goedgekeurd.
Een voertuig mag tot meer dan één klasse behoren. In zo’n geval kan het voertuig voor elke klasse waarin het kan worden ingedeeld, worden goedgekeurd.
Het gegeven wordt alleen vastgesteld bij voertuigen van de Europese voertuigcategorieën M2 en M3 (bussen)
Het gegeven kan ontbreken als deze bij een goedkeuring nog niet werd vastgelegd .

Voor voertuigen met een capaciteit van meer dan 22 passagiers, de bestuurder niet meegerekend, bestaan er drie klassen voertuigen:
klasse I., voertuigen gebouwd met ruimte voor staande
passagiers die vaak in- en uitstappen
klasse II., voertuigen voornamelijk gebouwd voor het vervoer van zittende passagiers en ontworpen voor het vervoer van staande passagiers in het gangpad en/of op een oppervlak dat niet groter is dan de ruimte voor twee dubbele zitplaatsen;
klasse III., voertuigen uitsluitend gebouwd voor het vervoer van zittende passagiers.

Voor voertuigen met een capaciteit van maximaal 22 passagiers, de bestuurder niet meegerekend, zijn er twee voertuigklassen:
klasse A., voertuigen ontworpen voor het vervoer van staande passagiers; een voertuig van deze klasse heeft zitplaatsen en moet ook voorzieningen voor staande passagiers hebben;
klasse B., voertuigen niet ontworpen voor het vervoer van
staande passagiers; een voertuig van deze klasse heeft dus geen voorzieningen voor staande passagiers.
Grt. Stefan
Gast

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door Gast »

IIVQ schreef: vr 10 feb 2023, 15:13 In touringcars is de autogordel verplicht, in lijnbussen (uitgezonderd T100) niet.
Uitleg en reden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -gebruiken

De lijn 346 rijdt met dubbeldekkers die T-100-bus zijn, dus zijn gordels wel verplicht.
Maar, in een dubbeldekker (zowel touringcar als OV) zijn staanplaatsen verboden vanwege de hogere kans op letsel. Omdat er toch alleen maar zitplaatsen zijn, kan je er net zo goed een T100 van maken en dan ook gordels in zetten.
Ik denk dat je in bepaalde typen lijnbussen veel eerder kans op letsel hebt dan in tourwagens.
In het verleden hadden veel streekvervoerbedrijven semi toerwagens die gekeurd waren als streekbus met staanplaatsen en als toerwagen zonder staan plaatsen. Als de bus als toerwagen reed was ook roken toegestaan!!

Bij Juijn hebben/hadden(?) zelfs de gelede Citaro's gordels voor als ze voor groepsvervoer gebruikt worde.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door omaylie »

De gelede Citaro's zijn er nog steeds bij Juijn en die rijden in Rivierenland.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Gordels in Bizzliner/bus 346 Amsterdam-Haarlem etc.

Bericht door gkw1969 »

Gast schreef: vr 10 feb 2023, 15:14 Op de wesbite van de Rijksoverheid: Gordels niet verplicht in de bus

U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels. In andere bussen of touringcars met autogordels moet u de gordel wel gebruiken.
En dit is het enige juiste antwoord indien er gordels in de bus zitten. Controle zal hierop op de 80-km wegen niet snel plaatsvinden in het OV. Op de snelwegen wel omdat het risico op letsel bij een ongeval veel groter is.

Overigens geld dit alleen voor voertuigen ingericht voor het vervoer van 9 of meer personen (de bestuurder niet meegerekend).
In 8-persoons busjes is een gordel wel verplicht omdat het onder de categorie personenauto valt. Maar de chauffeur is, indien hij betalende passagiers vervoert, vrijgesteld uit veiligheidsoverwegingen. Dit laatste geldt dan voornamelijk voor taxi’s.
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten