In de maand juli ben ik 3 weken vrij en ben ik van plan om een rondreis te maken door Duitsland, hierbij gebruik makend van het maandticket en daarbij dus de IC/ICE-treinen te vermijden.
Momenteel ben ik hier en daar alvast wat aan het plannen. Ik ben van plan om vanuit Nederland via Hamburg naar Berlin te reizen, daar een dag of vier te blijven en dan zuidwaarts terug te reizen. Het liefst pak ik wat daarbij mooie trajecten langs de Rijn mee. Ik wil op de heenweg met een relatief goedkoop busticket (“OV Oost”) naar de grens reizen, lopend oversteken of met de OV-chipkaart naar bijvoorbeeld Gronau en daarvandaan doorreizen met het 49€-Ticket. Ik wil van te voren enkel voor meerdere dagen een hotel in of net buiten Berlin boeken; de rest wil ik op de bonnefooi doen. Overstappen plan ik het liefst zeer ruim in zodat ik onderweg voldoende tijd heb om foto’s te maken van het aldaar rijdend OV en dan het liefst ook op mooie locaties (dus niet op het busstation).
Voor de heenreis naar Berlin had ik het volgende in gedachten: op zondag wil ik vanuit Almere vertrekken en moet het lukken, volgens mij, om tot in Münster te komen. De volgende dag wil ik daarvandaan doorreizen naar Hamburg met het idee daar voor het einde van de middag aan te komen, zodat ik daar nog voldoende tijd heb om een rondje door de stad te maken voor het echt donker wordt. Wellicht plan ik twee hotelovernachtingen in Hamburg. De derde (of vierde) dag wil ik dan vanuit Hamburg naar Berlin reizen, het liefst zoals de DB-planner aangeeft via Uelzen, Stendau en Rathenow en deze drie overstappen met minstens een uur oprekken. Onderweg wil ik veelal leuke locaties zoeken om het openbaar vervoer op de foto te zetten.
Vanuit Berlin wil ik dus richting de Rijn om daarlangs terug te kabbelen, met hier en daar wat leuke stops.
Nu heb ik een aantal vragen, die ik op dit forum denk ik prima kan stellen:
- Kan het ticket straks inderdaad voor 1 maand gekocht worden en geldt dit ook voor Nederlanders?
- Wat zijn volgens jullie mooie OV-routes in Duitsland? Denk aan mooie uitzichten; (bus)routes door dorpjes/kleine stadjes waar ook onderweg nog wat OV te fotograferen valt, haarspeldbochten, etc.? Kortweg: wat zijn dé aanraders volgens jullie?
- Welke musea op het gebied van OV zijn interessant en waar bevinden deze zich in Duitsland (en zijn deze goed bereikbaar)?
- Zijn er, bijvoorbeeld langs de Rijn, leuke plaatsen/kleine stations waar je letterlijk langs de Rijn mooie OV-foto’s kunt maken?
- Zijn er bepaalde mooie/bijzondere OV-materieelsoorten die de moeite waard zijn en op welke routes/lijnen rijden deze?
- Zijn hotels naar verwachting snel volgeboekt in juli of heb ik kans op de bonnefooi nog iets te vinden in de meeste plaatsen? Berlin ga ik wél van te voren boeken, hierbij wil ik op de heenweg een dag marge inplannen (dus 4 reisdagen naar Berlin terwijl er 3 nodig zijn).
- Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Dit is voor nu even wat in mij opkomt en zijn voor nu nog schetsen. Ik ben mij nu puur aan het oriënteren: wat wil ik? Daarbij zijn tips en ideeën uiteraard van harte welkom. Voor nu alvast bedankt en ik hoor het graag!