Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door Milco »

Zoals reeds bekend komt er in Duitsland dit jaar weer een maandticket voor een zeer aantrekkelijke prijs. De exacte informatie, zoals hoe te koop en waar precies geldig, is uiteraard nog niet bekend en volgt nog. Ik ga er vanuit dat de geldigheid aardig in lijn ligt met het vorig jaar aangeboden 9€-Ticket.

In de maand juli ben ik 3 weken vrij en ben ik van plan om een rondreis te maken door Duitsland, hierbij gebruik makend van het maandticket en daarbij dus de IC/ICE-treinen te vermijden.

Momenteel ben ik hier en daar alvast wat aan het plannen. Ik ben van plan om vanuit Nederland via Hamburg naar Berlin te reizen, daar een dag of vier te blijven en dan zuidwaarts terug te reizen. Het liefst pak ik wat daarbij mooie trajecten langs de Rijn mee. Ik wil op de heenweg met een relatief goedkoop busticket (“OV Oost”) naar de grens reizen, lopend oversteken of met de OV-chipkaart naar bijvoorbeeld Gronau en daarvandaan doorreizen met het 49€-Ticket. Ik wil van te voren enkel voor meerdere dagen een hotel in of net buiten Berlin boeken; de rest wil ik op de bonnefooi doen. Overstappen plan ik het liefst zeer ruim in zodat ik onderweg voldoende tijd heb om foto’s te maken van het aldaar rijdend OV en dan het liefst ook op mooie locaties (dus niet op het busstation).

Voor de heenreis naar Berlin had ik het volgende in gedachten: op zondag wil ik vanuit Almere vertrekken en moet het lukken, volgens mij, om tot in Münster te komen. De volgende dag wil ik daarvandaan doorreizen naar Hamburg met het idee daar voor het einde van de middag aan te komen, zodat ik daar nog voldoende tijd heb om een rondje door de stad te maken voor het echt donker wordt. Wellicht plan ik twee hotelovernachtingen in Hamburg. De derde (of vierde) dag wil ik dan vanuit Hamburg naar Berlin reizen, het liefst zoals de DB-planner aangeeft via Uelzen, Stendau en Rathenow en deze drie overstappen met minstens een uur oprekken. Onderweg wil ik veelal leuke locaties zoeken om het openbaar vervoer op de foto te zetten.

Vanuit Berlin wil ik dus richting de Rijn om daarlangs terug te kabbelen, met hier en daar wat leuke stops.

Nu heb ik een aantal vragen, die ik op dit forum denk ik prima kan stellen:
- Kan het ticket straks inderdaad voor 1 maand gekocht worden en geldt dit ook voor Nederlanders?
- Wat zijn volgens jullie mooie OV-routes in Duitsland? Denk aan mooie uitzichten; (bus)routes door dorpjes/kleine stadjes waar ook onderweg nog wat OV te fotograferen valt, haarspeldbochten, etc.? Kortweg: wat zijn dé aanraders volgens jullie?
- Welke musea op het gebied van OV zijn interessant en waar bevinden deze zich in Duitsland (en zijn deze goed bereikbaar)?
- Zijn er, bijvoorbeeld langs de Rijn, leuke plaatsen/kleine stations waar je letterlijk langs de Rijn mooie OV-foto’s kunt maken?
- Zijn er bepaalde mooie/bijzondere OV-materieelsoorten die de moeite waard zijn en op welke routes/lijnen rijden deze?
- Zijn hotels naar verwachting snel volgeboekt in juli of heb ik kans op de bonnefooi nog iets te vinden in de meeste plaatsen? Berlin ga ik wél van te voren boeken, hierbij wil ik op de heenweg een dag marge inplannen (dus 4 reisdagen naar Berlin terwijl er 3 nodig zijn).
- Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Dit is voor nu even wat in mij opkomt en zijn voor nu nog schetsen. Ik ben mij nu puur aan het oriënteren: wat wil ik? Daarbij zijn tips en ideeën uiteraard van harte welkom. Voor nu alvast bedankt en ik hoor het graag! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door ArrivaBas »

Juli is de zomervakantie. Ik zou, zeker als je meerdere nachten ergens wil blijven, snel boeken in toeristische gebieden als de Boven- en Middenrijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door umbusko »

Ik geloof dat wel al duidelijk is dat het €49-Ticket alleen als abonnement beschikbaar zal zijn. Houd daar wel rekening mee. In Berlijn zit je bijvoorbeeld met een abonnement vast aan minimaal 12 maanden en heb je een Duits adres nodig. Maar wellicht zijn er Verkehrsverbunde waarbij dat makkelijker zal gaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door Suus »

Het ticket moet maandelijks opzegbaar worden en alleen digitaal of op een chipkaart verkrijgbaar worden, je kan het dus niet zo eenvoudig uit de kaartautomaat trekken als vorig jaar.

Als je in Hamburg bent moet je sowieso naar Miniatur Wunderland. Het nationale spoorwegmuseum zit in Nürnberg, met buitenlocaties in Koblenz en Halle/Saale. Verder zijn er heel veel kleine musea, een lijst staat op https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_von ... eutschland

Mooie spoorlijnen zijn er ook heel veel in Duitsland. Over het algemeen geldt voor Duitsland, hoe zuidelijker je gaat, hoe glooiender het landschap.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de lijnen in het zuiden van Sachsen, bijvoorbeeld het Elbedal achter Sachsen, of de zijlijnen van de Sachsen-Franken-Magistrale. De Vogtlandbahn heeft ook mooie treindiensten. Ook heb je in die regio nog een aantal smalspoor-stoomtreinen. Voor smalspoor kan je ook in de Harz terecht, bij de HSB. De lijn naar de Brocken is echter wel uitgesloten van elk actietarief.

Ook een echte verrassing vorig jaar was voor mij de Waldbahn in Beieren, die een netwerk hebben vanaf Plattling naar de Tsjechische grens toe. In Thüringen is de Süd-Thüringen-Bahn Eisenach - Meiningen - Sonneberg - Neuhaus am Rennweg prachtig.

Ook heel erg de moeite waard is de Schwäbischen Alb Bahn (SAB). Die hebben een eigen spoorlijn Engstingen – Schelklingen - Gammertingen waar ze een dienstregeling met NE81 rijden. NE81 doet ook nog dienst op de Wieslauftalbahn, dat lijkt nog even zo te blijven omdat op de Schönbuchbahn nog steeds de nieuwe treinstellen niet zijn toegelaten.

Ook een ondergewaardeerde lijn is langs de Main, van Lauda via Miltenberg naar Aschaffenburg.

Mooie steden zijn er ook genoeg in Duitsland. Grote Duitse steden die zeer de moeite waard zijn om aan te gluren, zijn o.a. Dresden, Nürnberg, Heidelberg, Erfurt, Bremen, Mainz, Freiburg, Passau, Braunschweig, Schwerin en Lübeck. Er zijn ook heel veel kleine plaatjes de moeite waard, zoals Celle, Goslar, Zittau, Wertheim, Cochem, Quedlinburg en natuurlijk Rothenburg ob der Tauber. Leipzig is niet echt de mooiste stad, maar vond ik van de grote steden in Duitsland wel de fijnste sfeer hebben. Daar heb je ook nog de grootste kans een Tatra T4 in dienst tegen te komen.

Houd verder rekening met heel veel werkzaamheden en vertragingen. De zomer is bovendien het favoriete seizoen van DB Netz om spoorlijnen gedurende lange tijd te onderwerpen aan werkzaamheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door regenmaker »

Voor mij was het een behoorlijk gedoe om een Duits abonnement te krijgen. Als je naar het loket van een lokale (bus)onderneming gaat dan accepteerd het systeem vaak alleen de Duitse 5-cijferige postcode. Ook via het digitale formulier wordt de Nederlandse postcode niet geaccepteerd en dat is een beetje jammer als ze de chipkaart per post opsturen. Wat ik dus had gedaan om een VRR abonnement te krijgen, is het papieren formulier invullen en toen in het Duits per mail naar Transdev VRR servicedesk gestuurd. Dat is uiteindelijk verwerkt. Echter, waren er 2 problemen: 1. Na 3 weken was de chipkaart nog steeds niet afgeleverd. 2. Het huisnummer bleek foutief te zijn verwerkt. Maar ook op dat huisnummer hadden ze niets ontvangen.

Uiteindelijk dus na mijn werk naar Düsseldorf gereisd om een vervangende chipkaart op te halen. Wel in het Duits de hele situatie uitleggen en ook dat ik uit Nederland kwam. Heel aardige vrouw bij de VRR desk heeft direct een chipkaart voor mij geactiveerd. Nouja, dat scheelt dus nu weer dat ik het abonnement straks automatisch bij Transdev kan laten omzetten naar een 49 euro ticket. Maar afwachten of de vervangende chipkaart op tijd komt. :mrgreen:

Inmiddels heb ik ook al een keer post van Transdev ontvangen. Dat ging over een stikker van DB die ik over het Abellio logo heen moest plakken. Anders zou de geldigheid van het abonnement vervallen. :')
Suus schreef: do 09 feb 2023, 23:40 Het ticket moet maandelijks opzegbaar worden en alleen digitaal of op een chipkaart verkrijgbaar worden, je kan het dus niet zo eenvoudig uit de kaartautomaat trekken als vorig jaar.
Dit is ook de reden dat de invoering lang op zich laat wachten. Dat het maandelijks opzegbaar is, is nieuw voor veel Duitse ov-bedrijven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door Etienne »

Moraal van het hele verhaal is dat het nieuwe ticket straks moeilijker verkrijgbaar is?
Ik ben in juni een week vrij en wil dan evenzo met dat ticket gaan reizen.....
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door en-es »

Mooie trajecten zijn wel die spoorlijnen van/naar Koblenz die langs de rijn en moezel gaan. Met name naar/van Giessen. Hausach-Villingen en Freiburg-Seebrugg zijn ook toppers. Verder in het oosten Arnstadt-Meiningen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door umbusko »

regenmaker schreef: vr 10 feb 2023, 08:14 Voor mij was het een behoorlijk gedoe om een Duits abonnement te krijgen. Als je naar het loket van een lokale (bus)onderneming gaat dan accepteerd het systeem vaak alleen de Duitse 5-cijferige postcode. Ook via het digitale formulier wordt de Nederlandse postcode niet geaccepteerd en dat is een beetje jammer als ze de chipkaart per post opsturen. Wat ik dus had gedaan om een VRR abonnement te krijgen, is het papieren formulier invullen en toen in het Duits per mail naar Transdev VRR servicedesk gestuurd. Dat is uiteindelijk verwerkt. Echter, waren er 2 problemen: 1. Na 3 weken was de chipkaart nog steeds niet afgeleverd. 2. Het huisnummer bleek foutief te zijn verwerkt. Maar ook op dat huisnummer hadden ze niets ontvangen.

Uiteindelijk dus na mijn werk naar Düsseldorf gereisd om een vervangende chipkaart op te halen. Wel in het Duits de hele situatie uitleggen en ook dat ik uit Nederland kwam. Heel aardige vrouw bij de VRR desk heeft direct een chipkaart voor mij geactiveerd. Nouja, dat scheelt dus nu weer dat ik het abonnement straks automatisch bij Transdev kan laten omzetten naar een 49 euro ticket. Maar afwachten of de vervangende chipkaart op tijd komt. :mrgreen:

Inmiddels heb ik ook al een keer post van Transdev ontvangen. Dat ging over een stikker van DB die ik over het Abellio logo heen moest plakken. Anders zou de geldigheid van het abonnement vervallen. :')
In Berlijn kreeg ik de chipkaart gewoon meteen mee. Maar ze willen wel een bewijs dat je adres bij jou hoort. In Duitsland is dat normaal je ID of, als daar geen adres op staat, je Anmeldung. Met een Nederlands adres is het wellicht verstandig iets aan officiële post mee te nemen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door regenmaker »

Ja, ik had dus alles online geregeld. Aangezien ze in het lokale systeem geen Nederlands adres konden invullen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door cassie127 »

Mij is het zonder noemenswaardige problemen gelukt via de VRR Transdev website een abonnement af te sluiten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door regenmaker »

Met een Duits adres begreep ik?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door cassie127 »

Ik heb de chipkaart gewoon op mijn Nederlandse huisadres ontvangen :Y
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door regenmaker »

Bij is ook alles goedgekomen, maar het kost wat meer moeite dan een kaartje uit de automaat trekken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door waldo79 »

Het kan zijn omdat het reductietarief ook met name bedoeld is om het OV laagdrempeliger te maken voor Duitse ingezetenen, niet zozeer om inwoners van buurlanden goedkoop te laten kilometer knallen :Y
Gast

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door Gast »

cassie127 schreef: ma 13 feb 2023, 04:59 Ik heb de chipkaart gewoon op mijn Nederlandse huisadres ontvangen :Y
Ben nu heel benieuwd hoe die chipkaarten eruit zien (ik verzamel ov-kaartjes). Heb je mss een afbeelding? (mag ook in de dm ;)
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door TomSteyl »

Er ging iets mis, bovenstaande ben ik dus :D
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door Nitein-Repart »

Het Deutschlandticket is NIET geldig op de IC-trajecten die als RE gelden.

Het gaat hier om bijvoorbeeld:

-Bremen-Leer-Emden-Norddeich (IC35/IC56)
-Dortmund-Siegen-Dillenburg (IC34)
-Stuttgart-Singen (IC87)
-Freilassing-Berchtensgarden (IC26)
-Erfurt-Gera (IC51)

De deelstaten en Deutsche Bahn zijn in onderhandeling om ook in de Intercities op bovenstaande trajecten het Deutschlandticket geldig te laten zijn. Zie hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 737,page=1
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door ArrivaBas »

Ik zou ook niet weten waarom het Deutschlandticket geldig zou moeten zijn op de enige intercity per dag tussen Freilassing en Berchtesgaden. Bij mij weten vervangt die geen rit van de reguliere stoptrein, waar de andere verbindingen wel nuttige aanvullingen zijn in het nationale RE-netwerk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door cassie127 »

Berchtesgaden - Freilassing is een rit die anders door de S4 gereden wordt (zie dienstregeling komende ochtend). Indien die Intercity niet als IC zou rijden ontstaat er een gat van 2,5 uur tussen 2 S4 ritten. Overigens eindigt de rit uit Hamburg tegenwoordig meestal in Freilassing en rijdt dan niet door naar Berchtesgaden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door PHS »

NOS: 'Gratis over de Nederlandse grens met het Deutschlandticket'
Met een nieuw, goedkoop 'Deutschlandticket' kan straks gratis over de grens worden gereisd vanuit Hengelo en Enschede. De provincie Overijssel betaalt de kosten.

Op de trajecten Hengelo-Bielefeld, Enschede-Dortmund en Enschede-Münster reizen nu al veel Nederlanders die in Duitsland werken en Nederlandse en Duitse studenten die in Nederland studeren. De Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman denkt dat het grensoverschrijdend verkeer met de trein nog zal toenemen als de reis goedkoper wordt. "Als we kijken naar de impact die het heeft op de economie, het makkelijk kunnen gaan van de ene naar de andere plek over de grens, dan is dat een mooie impuls"
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door April064 »

Het artikel is nu aangepast van "Gratis" naar "Goedkoop", gratis is ook wel misleidend.

In dit topic staat wel dat het voor niet-Duitsers wel een uitdaging kan zijn om aan dat abonnement te komen. Ik hoop wel dat dit verbeterd is.
zij/haar/hen/hun
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door en-es »

Waar zit die uitdaging dan in? Wat maakt het moeilijk voor mensen uit het buitenland om dit ticket aan te schaffen?
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door April064 »

regenmaker schreef: vr 10 feb 2023, 08:14 Voor mij was het een behoorlijk gedoe om een Duits abonnement te krijgen. Als je naar het loket van een lokale (bus)onderneming gaat dan accepteerd het systeem vaak alleen de Duitse 5-cijferige postcode. Ook via het digitale formulier wordt de Nederlandse postcode niet geaccepteerd en dat is een beetje jammer als ze de chipkaart per post opsturen. Wat ik dus had gedaan om een VRR abonnement te krijgen, is het papieren formulier invullen en toen in het Duits per mail naar Transdev VRR servicedesk gestuurd. Dat is uiteindelijk verwerkt. Echter, waren er 2 problemen: 1. Na 3 weken was de chipkaart nog steeds niet afgeleverd. 2. Het huisnummer bleek foutief te zijn verwerkt. Maar ook op dat huisnummer hadden ze niets ontvangen.

Uiteindelijk dus na mijn werk naar Düsseldorf gereisd om een vervangende chipkaart op te halen. Wel in het Duits de hele situatie uitleggen en ook dat ik uit Nederland kwam. Heel aardige vrouw bij de VRR desk heeft direct een chipkaart voor mij geactiveerd. Nouja, dat scheelt dus nu weer dat ik het abonnement straks automatisch bij Transdev kan laten omzetten naar een 49 euro ticket. Maar afwachten of de vervangende chipkaart op tijd komt. :mrgreen:

Inmiddels heb ik ook al een keer post van Transdev ontvangen. Dat ging over een stikker van DB die ik over het Abellio logo heen moest plakken. Anders zou de geldigheid van het abonnement vervallen. :')
Ik doel hier voornamelijk op het verhaal van Regenmaker hier in dit topic.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door Vinny »

en-es schreef: wo 19 apr 2023, 10:44 Waar zit die uitdaging dan in? Wat maakt het moeilijk voor mensen uit het buitenland om dit ticket aan te schaffen?
Het geciteerde artikel maakt dat niet duidelijk, maar ik neem aan dat je het abbonement straks gewoon op Nederlandse stations kunt aanschaffen en dat je er niet eerst voor naar Duitsland moet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reis door Duitsland met het 49€-Ticket in juli 2023

Bericht door waldo79 »

Dat zou impliceren dat je het abonnement uit een kaartjesautomaat kunt halen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten