Tips voor treinreizen in België

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Tips voor treinreizen in België

Bericht door April064 »

Volgende week heb ik voorjaarsvakantie en dan is de youth holiday ticket ook geldig in België, dus ik ga die week voor een paar (minstens 2, misschien vaker) dagen naar België. Ik heb nog geen planning, en weet erg weinig over Belgische spoorlijnen, dus ik heb een paar vragen:

1. Welke spoorlijnen zijn mooi en raden jullie aan om echt een keer te doen?

2. Als ik de youth ticket gebruik, moet ik dan ik een apart kaartje kopen van/naar de grens? Binnen Nederland reis ik met mijn studenten ov, maar die is zover ik weet nergens in België geldig.

3. Als er verder nog tips/opmerkingen zijn die mij kunnen helpen, hoor ik het graag.

Alvast bedankt :trein:
zij/haar/hen/hun
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Tips voor treinreizen in België

Bericht door jjasloot »

Luik - Verviers Central en het stukje Pepinster - Spa zijn allebei erg mooi.


Er waren vroeger speciale versies van/naar Maastricht en Roosendaal maar die zie ik niet meer terug op de NMBS website
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Tips voor treinreizen in België

Bericht door PatrickM »

Je moet een apart kaartje kopen voor Grens-1e station in BE, handigste is om het bij NS International te kopen met 100% korting NL. Roosendaal-Essen is dan €2,50, Eijsden-Wezet net zoiets, Breda-Noorderkempen is duurder. Naar Antwerpen kan (over Roosendaal) met 100% korting NL voor €4,20 trouwens, voor nu niet van toepassing maar misschien wel een goede deal voor op een later moment.
Qua spoorlijnen is Luik-Gouvy-Luxemburg wel een erg interessante.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Tips voor treinreizen in België

Bericht door MaartenD »

Het hele traject van Luik naar Luxemburg, en omdat je in Luxemburg gratis met het OV kunt kun je daar ook een dag besteden.
Zelf ben ik fan van marginale lijntjes. Bijvoorbeeld lijn 26 langs Brussel. Of Charleroi of lijn 125A bij Luik als je geïnsteresseerd bent in vervallen industrie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tips voor treinreizen in België

Bericht door Suus »

Je hebt voor Luxemburg nog wel een apart ticket nodig tussen het laatste station in België en de Luxemburgse grens. Controleer voor Luik - Luxemburg ook even of de problemen met een ingestorte tunnel in Luxemburg al zijn opgelost, anders wordt je onaangenaam verrast met een vervangbus.

Luik - Marloie, en Namen - Dinant - Bertrix zijn ook landschappelijk mooie spoorlijnen, evenals de diesellijntjes in de Vlaamse Ardennen (Gent - Ronse en Gent - Geraardsbergen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Tips voor treinreizen in België

Bericht door DDietzen »

Sommige stations op buitenlands grondgebied die door de CFL worden bediend vallen ook onder het 'gratis reizen'-tarief van Luxemburg. Athus is daar bij mijn weten één van, Arlon en Gouvy volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tips voor treinreizen in België

Bericht door Suus »

Dat zijn Athus, Audun-le-Tiche en Volmerange-les-Mines.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Tips voor treinreizen in België

Bericht door April064 »

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik ga vanmiddag een planning maken. Ik denk dat ik maandag, donderdag, en vrijdag op pad ga. Maandag met de Benelux bij Breda de grens over, donderdag en vrijdag bij Maastricht. Waarbij ik in de nacht van donderdag op vrijdag ergens een overnachting neem. :trein:
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten