GTBV bij laatste (internationale) verbindingen.

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

GTBV bij laatste (internationale) verbindingen.

Bericht door Ardan »

Voor wie mij nog niet zo goed kent: ik woon in Deventer en ik mag graag een dagje met trein en tram naar de mooiste plekjes in Duitsland reizen. Meestal NRW met een STT, soms NDS met een NDS-ticket, afgelopen zomer was ik ook een van de vele kilometervreters met een 9-euro-ticket en ik ga nog even uitzoeken hoe ik aan een Deutschlandticket kom. Soms gaat vriendlief mee, maar in de volgende twee situaties was ik alleen.

Situatie 1. In juni 2022 was ik 's ochtends met de auto naar Kleve gegaan, heb een leuk rondje gereisd, en reisde 's avonds uit Köln via Krefeld weer terug naar Kleve en weer met de auto naar huis. Het plan was om in Krefeld de trein van 23:zoveel naar Kleve te halen, en ik had die ochtend gezien dat er om 00:zoveel ook nog een trein ging.
In Köln had de RE7 naar Krefeld vertraging opgebouwd waardoor de aansluiting op de trein van 23:zoveel naar Kleve verloren ging. Maar bij aankomst in Krefeld bleek de trein van 00:zoveel niet op die dag te rijden, ik had me gruwelijk vergist in het verschil tussen een Nederlandse en een Duitse dienstregelingsdag (In NL gaat de volgende dag pas om 4:00 in, in Duitsland echter wel echt om 0:00), daarom had ik onderweg niet de conducteur verwittigd. Ik heb dus een taxi moeten nemen van Krefeld naar Kleve, kosten 150 euro.

Situatie 2. Op woensdag 1 maart was ik niet met de auto, maar per trein vanuit Deventer via Arnhem naar ons buurland gegaan. Op de terugweg wilde ik met de RE19 van 21:23 uit Düsseldorf naar Arnhem, aankomst 23:13. Daar haal ik normaal gesproken de laatste IC naar Deventer van 23:41. Ruim op tijd in Düsseldorf zag ik dat de RE19 maar tot Emmerich reed door onbekende oorzaak. Het lukte me niet om een kaartje voor de ICE te kopen, de RE19 liep een half uur vertraging op onderweg (overwegstoring op de omleidingsroute via Wedau), de conductrice wist ook niet waarom we maar tot Emmerich gingen en riep bij aankomst aldaar op dat er SEV zou zijn, wat niet waar was. Ik moest met de RE19 van een uur later, die 20 minuten vertraging had, naar Arnhem waar ik bij het binnenrijden nog net de laatste sprinter naar Zutphen zag langsrijden.
Dat werd dus weer een taxirit, van Arnhem naar Deventer, kosten 80 euro.

De situatie van een week later dan situatie 1, waar wéér Krefeld-Kleve eruit lag, laat ik buiten beschouwing. Seinhuisstoring, ditmaal met 7 medepassiers een taxi en dito kosten gedeeld tot Geldern en met een nachttrein door naar Kleve. Kosten voor mij 10 euro. Veel slechte ervaringen in ieder geval.

Voor situatie 1 heb ik 60 euro teruggekregen, na de NWB te hebben gemaild. Voor situatie 2 krijg ik geen cent terug, zo schrijft VIAS:
"Bla bla bla we doen altijd ons best maar kunnen vertraging, uitval en verloren aansluitingen helaas niet altijd voorkomen." Seit dem 29. Juli 2009 gelten in diesen Fällen erweiterte Rechte wie Entschädigungen oder Erstattungen.

Der von Ihnen geschilderte Fall fällt leider nicht in diesen Geltungsbereich. Nutzen Sie mit einer einzigen Fahrkarte mehrere Beförderer hintereinander, werden diese Beförderungsverträge für Erstattungs-, Aufwendungsersatz- und Entschädigungsansprüche in Rahmen der gesetzlichen Fahrgastrechte zu Ihren Gunsten grundsätzlich, wie ein einziger Beförderungsvertrag behandelt.
Nutzen Sie mehrere Fahrkarten unterschiedlicher Tarife hintereinander, stellen diese keine durchgehenden Beförderungsverträge dar und werden entsprechend der gesetzlichen Fahrgastrechte getrennt voneinander behandelt.

Ein Anspruch auf eine Erstattung oder Entschädigung besteht aus diesem Grund nicht.

Trotz der Unannehmlichkeiten wünschen wir Ihnen allzeit eine gute Fahrt!
My ass.
Als ik het goed begrijp, kort door de bocht, is het "als je buiten het geldigheidsbereik van je bij ons geldige kaartje komt is het niet meer ons probleem". Het staat nergens vastgelegd dat ik naar Deventer wilde. Vanuit dat oogpunt kan ik het wel begrijpen. De vertraagde ritten van VIAS waren echter wel de oorzaak van deze ervaring.

Dus vraag ik me af of er niet nog een achterdeurtje is. Ik heb in deze twee gevallen netto 170 euro voor taxi's betaald terwijl ik dat niet wilde, en het niet mijn schuld was, hoewel er in situatie 1 nog enige discussie mogelijk was omdat ik dacht dat er nog een latere aansluiting was maar die er niet bleek te zijn, als ik dat wist had ik de conducteur aangesproken maar dat had ik dus niet gedaan. Ik vind het belachelijk dat je maar hooguit 60 euro terugkrijgt als je in de nacht met ander vervoer verder moet reizen, terwijl je op die tijdstippen juist geen enkele andere mogelijkheid hebt om verder te komen (het is nacht, omreisroutes gaan ook stilliggen, bussen gaan niet meer, vrienden met auto's slapen, je wil verdikke gewoon naar huis, naar je bed, je gaat geen 5 uur wachten op de eerste trein). En in geval 2 krijg ik dus helemaal geen geld terug, 80 euro buiten mijn schuld om door de plee gespoeld.

Mijn les: ik ga in ieder geval never nooit meer met de trein de grens over op dergelijke dagjes, maar ga met de auto naar een Duits station want als ik een taxi nodig heb, kan ik in ieder geval nog 60 euro terugkrijgen.

Mijn vraag aan de community: weten jullie nog een achterdeurtje om in ieder geval iets terug te krijgen voor mijn laatste situatie? En is Duitsland nou echt zo van 'zoek het maar uit en we laten je in de kou staan' als het gaat om laatste aansluitingen? Die indruk krijg ik wel. Hoe gaan dergelijke situaties in Nederland? In mijn ervaring wordt er door de spoorwegen ALTIJD een taxi geregeld en krijg je zonder pardon je geld terug als je hem onverhoopt toch moet voorschieten.

Dank!
Ik doe ook maar wat
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: GTBV bij laatste (internationale) verbindingen.

Bericht door Dionysusnu »

VIAS heeft helaas gelijk. Als je meerdere kaartjes hebt gekocht is het altijd voor je eigen rekening als je het begin van een volgend kaartje mist door vertraging in een eerdere. Sommige personeelsleden zullen wel eens coulant zijn, maar ze hebben daar geen wettelijke verplichting voor.
Bij internationale reizen krijg je vaak ook meerdere kaartjes, zelfs als je de reis in een keer boekt.

Bij meer dan een uur vertraging (in een en hetzelfde kaartje) heb je gratis recht op een hotelverblijf als het een nacht extra betekent. Maar zie het nog maar eens geregeld te krijgen. Recht op alternatief vervoer heb je alleen als de "spoorwegdienst niet meer kan worden voortgezet".

Uit eigen ervaring gaat het in Nederland niet enorm veel beter. NS geeft ook geen GTBV voor overstappen vanaf of naar andere vervoerders. Ze hebben vziw wel het beleid om bij laatste-trein-gemist situaties taxi's te regelen. Ook wat logischer aangezien dat in Nederland vaak goedkoper zal zijn dan de hotel-optie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: GTBV bij laatste (internationale) verbindingen.

Bericht door umbusko »

Voor internationale langeafstandstreinen geldt in een zeer beperkt aantal gevallen wel HOTNAT (Hop On The Next Available Train), maar dat is in dit geval niet van toepassing.

Verder is er nog AJC (Agreement on Journey Continuation), waarbij een aantal spoorbedrijven hebben afgesproken in het geval van een internationale reis met meerdere losse tickets toch coulant te zijn en je kosteloos met een latere trein verder te laten reizen, als je door vertraging het begin van je volgende kaartje mist. O.a. NS en DB zijn onderdeel van die afspraak. Maar ik zie hier niks staan over taxi's en hotels (misschien is er een uitgebreide tekst ergens online beschikbaar?), en het is ook een service en geen recht. :|

==
Heb je in Arnhem geprobeerd contact te zoeken met de klantenservice (of personeel) van NS? Altijd het proberen waard; nu kom je waarschijnlijk nergens meer doorheen. :cry: Een volgende keer (als je het nog aandurft ;) ) zou ik adviseren om bij NS International op de avond zelf een kaartje Emmerich -> Deventer (met eventueel 40% of 100% korting binnen NL) te kopen als het er moeilijk uitziet. Of desnoods uit een automaat of een DB-kaartje. Het kost je een paar euro extra, maar je hebt dan wel een overlap in je kaartjes gecreëerd waardoor je gecoverd bent. Als je dan vanuit Emmerich in Arnhem strandt, moet NS je wel verder helpen. Liever €5 dan €80 extra kosten, en waarschijnlijk krijg je nog een deel terug ook. :Y Wellicht is zelfs inchecken in Emmerich voldoende, maar waarschijnlijk gaat men zeuren dat je "te laat" bent ingecheckt als je dat pas doet nadat je oorspronkelijk geplande laatste trein daar had moeten vertrekken, dus een kaartje is veiliger. Dan heb je ook zwart op wit staan waar je heen wilt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten