Oudste OV-gebouw [Bus en tram]

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Oudste OV-gebouw [Bus en tram]

Bericht door IIVQ »

Wat zou, buiten het spoor, het oudste gebouw zijn dat continue bij een stad- of streekvervoerder in gebruik is?

Per 30 april is een eind gekomen aan het gebruik van het oude Gooische Stoomtram-station aan de Larenseweg 1 in Hilversum, dat achtereenvolvens in gebruik is geweest bij de Gooische Stoomtram, Gooische Tramweg-Maatschappij, Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij, Centraal Nederland, Midnet, Connexxion en Transdev.

Er is daar een station sinds 1882, maar op de bagviewer en monumentenlijsten staat het gebouw uit 1901, dus "slechts" 122 jaar oud, ipv 141 zoals ik eerder schreef.

Zijn er oudere gebouwen die nog steeds bij een vervoerder in gebruik zijn?
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 02 mei 2023, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Oudste OV-gebouw [Bus en tram]

Bericht door ZO6176 »

Station Valkenburg uit 1853?
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Oudste OV-gebouw [Bus en tram]

Bericht door IIVQ »

Buiten het spoor!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oudste OV-gebouw [Bus en tram]

Bericht door Meltrain »

Het busstation van Zierikzee dateert volgens mij nog uit de tijd van de RTM, maar ik dacht dat het tramstation ergens anders lag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Oudste OV-gebouw [Bus en tram]

Bericht door trolly »

Het eerste dat me te binnen schiet is de Amsterdamse remise Lekstraat uit 1927. Er zal vast wel wat ouders te bedenken zijn, maar het is een begin.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oudste OV-gebouw [Bus en tram]

Bericht door reisthijs »

1 keer klikken verder wist ik al dat remise Havenstraat ouder is (1914). In Rotterdam hebben ze een nog oudere, Remise Kralingen bestaat sinds 1905.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Oudste OV-gebouw [Bus en tram]

Bericht door diederickx »

Tellen OV-restauraties ook mee? Dan nomineer ik het Noord-Zuid Hollandsch Koffiehuis uit 1911, zij het niet helemaal continu.

EDIT 1

De Haagse remise Frans Halsstraat is van 1906, en sedert 1989 een OV-museum.

EDIT 2
IIVQ schreef: di 02 mei 2023, 19:14 Voor de reiziger niet interessant, maar gister is na 141 122 jaar een einde gekomen aan het gebruik van het oude tramstation van Hilversum. Er was hier een station sinds 1882, maar het gebouw is van 1901 en is achtereenvolvens in gebruik geweest bij de Gooische Stoomtram, Gooische Tramweg-Maatschappij, Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij, Centraal Nederland, Midnet, Connexxion en Transdev.
De achterliggende garage en werkplaats (oorspronkelijk tramremise) zijn nog wel bij Transdev in gebruik.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... omtram.jpg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten