Fietsen op de bus?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Jos

Fietsen op de bus?

Bericht door Jos »

Kan men de fiets meenemen op de bus in Nederland?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door ArrivaBas »

In de meeste lijnbussen is een gewone fiets niet toegestaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door DDietzen »

In het overgrote deel van de bussen mag het niet, al hoor ik heel soms dat een chauffeur met goed humeur een oogje toe wil knijpen als je het heel lief vraagt. Ik zou er zelf niet op rekenen.

Volgens mij zijn er wel wat uitzonderingen qua bussen die speciale fietsplekken of een fietsendrager hebben; ik meen dat dat oa voorkomt bij bussen richting Zeeuws-Vlaanderen, maar kan me vergissen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door ArrivaBas »

Fietsendragers heb ik bij Nederlandse lijnbussen nog nooit gezien. In berggebieden daarentegen wel, omdat de bussen daar sowieso al montagepunten voor een stellage achterop hebben. In de winter kunnen daar ski's op, in de zomer fietsen.

Voor fietsers naar Zeeuws-Vlaanderen heb je de Westerschelde Ferry van Vlissingen naar Breskens, en in de zomermaanden een veerdienst tussen Kruiningen en Perkpolder.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
albertjan96
Berichten: 561
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door albertjan96 »

Op dit moment mag dat echt maar op een paar plekken in Nederland, zoals de bussen door de Westerscheldetunnel en de tijdelijke fietsbus over de Afsluitdijk. Voor de rest wordt het over het algemeen niet toegestaan, is meestal ook geen plek voor.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door Meltrain »

In Zuid-Holland mag het volgens mij buiten de spitsuren in de buslijnen 194, 196 en 436.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door Daniel »

In lijn 90 van Arriva ZHN ook, daar heb ik al meermaals de voetnoot "Op deze rit is het mogelijk een fiets mee te nemen" in OVinfo zien staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door DPDelft »

Meltrain schreef: zo 20 aug 2023, 19:32 In Zuid-Holland mag het volgens mij buiten de spitsuren in de buslijnen 194, 196 en 436.
Lijn 436 ook? Dat heb ik niet eerder gelezen.
Arriva heeft in ZHN inderdaad een aantal lijnen waar de bussen, als het goed is, iets zijn aangepast om de fietsen mee te nemen op de rolstoelplek.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door Bemined »

Ja maar de vraag was of fietsen op de bus mee mochten, niet of ze in de bus op een rolstoelplek mee mochten :6

Ik mis in deze een beetje de context van de gestelde vraag. Het klinkt als een algemene vraag, en dan is het antwoord dus nee. Als de vraagsteller op zoek was naar een specifieke plek waar het wel kon had de vraag anders gesteld moeten worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door umbusko »

In Limburg mag het in de meeste bussen wel (met een fietskaartje), alleen in de Limburgliners (de luxe snelbussen) en in kleine bussen niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door Meltrain »

DPDelft schreef: zo 20 aug 2023, 22:05
Meltrain schreef: zo 20 aug 2023, 19:32 In Zuid-Holland mag het volgens mij buiten de spitsuren in de buslijnen 194, 196 en 436.
Lijn 436 ook? Dat heb ik niet eerder gelezen.
Ik dacht dat ooit eens gelezen te hebben, maar ik denk dat ik me dan vergist heb. :@
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door Hendrik »

In het verleden kon dat inderdaad wel, maar dat was nog in het Arriva-tijdperk (toen het nog lijn 136 was). In de praktijk bleek het eigenlijk toch niet zo handig, een normale fiets in een bus. Daar is simpelweg te weinig plaats voor. Daarom is er al snel weinig bekendheid meer aan gegeven, waardoor het een stille dood is gestorven.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Fietsen op de bus?

Bericht door erjeebee »

umbusko schreef: zo 20 aug 2023, 23:28 In Limburg mag het in de meeste bussen wel (met een fietskaartje), alleen in de Limburgliners (de luxe snelbussen) en in kleine bussen niet.
Dawissiknie.
Bij Veolia mocht het niet (hoewel ik wel eens 's avonds laat in de stromende regen een fietser met fiets met lekke band heb meegenomen van Elsoo naar Urmond)
Sinds wanneer is dat? Sinds de start van Arriva in 2016?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten