DB - Fahrplanänderung - mag andere grens?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
esha
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 20:49

DB - Fahrplanänderung - mag andere grens?

Bericht door esha »

Ha allen in de ovnl-hive-mind!,

Na jarenlang lurken op dit best fijne forum een account aangemaakt omdat ik een vraag heb, en zie ik vervolgens bij de vraagbaak dat daar geen account voornodig is. Doh! Maar goed.
Voor de kenners van hoe de DB omgaat met Fahrplanänderung (en dat zijn er nogal wat :) :

Gaat om een reis van hamburg naar Asd op zondag 12 november, tijd geleden geboekt. Omdat de IC berlijn zo onbetrouwbaar en vol is niet via Osnabrück maar via Leer-Groningen. Vanochtend bericht van DB:
Ihre Reise von Hamburg Hbf nach Amsterdam Centraal am 12. Nov. 2023 ist wegen einer Fahrplanänderung nicht wie geplant möglich. Klicken Sie auf "Alternativen suchen", um weitere Verbindungen zu Ihrem Reiseziel zu finden. Die Zugbindung ist aufgehoben.Sie können eine neue Zugverbindung, z.B. auf bahn.de oder im DB Navigator, für denselben Tag und über die gleiche Strecke wählen.
Oeps... dat zijn die werkzaamheden rond Groningen. Via Leer kan nog wel maar duurt flink langer met een extra ritje naar Leeuwarden.
Alle alternatieven op bahn.de gaan wél via Osnabrück. Dat is de vraag waar ik nu voor sta: betekent 'die gleiche Strecke' dat ik gebonden ben aan dezelfde grensovergang, ook als hafas (showing my age ;) die pas toont als ik een via invoer?

Senk ü! Esha
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: DB - Fahrplanänderung - mag andere grens?

Bericht door Philip »

Dat lijkt me geen probleem. Toen de grensovergang Arnhem eruit lag, kreeg ik bij het DB Reisezentrum Duisburg probleemloos een advies via Venlo. De Duitse conducteur vond alles prima, in Nederland geen controle gehad.

Zeker in Nederland durf ik het er wel op aan te laten komen. Een boete uitschrijven gebeurt niet zo snel. En ze kunnen niet flauw automatisch en zonder aankondiging een correctietarief in rekening brengen. Een conducteur moet echt moeilijk gaan doen en daar hebben ze meestal geen zin in.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: DB - Fahrplanänderung - mag andere grens?

Bericht door Vinny »

Uhm, Nederlandse conducteurs zijn echt wel een een stuk soepeler met de regels dan die in Duitsland over het algemeen. Volgens mij kunnen ze overigens wel voor buitenlandse bestemmingen nog steeds een apart (duurder) kaartje uitschrijven zonder formele boete. Nou ja, jaren gelden kon dat nog (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: DB - Fahrplanänderung - mag andere grens?

Bericht door Philip »

Daarom juist. Ik kreeg in Duitsland probleemloos officiële toestemming een andere grensovergang te gebruiken. De baliemedewerker tikte mijn bestemming in in de reisplanner, draaide het eerste de beste advies uit en zei ' 14:44 Gleis 5' of zoiets en ik kom weer gaan. Blijkbaar is een andere grensovergang geen probleem.
esha
Berichten: 2
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 20:49

Re: DB - Fahrplanänderung - mag andere grens?

Bericht door esha »

Klinkt hoopvol, dank! Als ik in hamburg aankom (een paar dagen voor de terugreis :) kan ik daar ook nog even langs het reizecentrum.

Ik stelde deze vraag trouwens hier omdat ik bij db geen online contactmogelijkheden kon vinden, alleen het speciale duitse telefoonnummer (en een contactformulier voor feedback, dat er niet hoopvol uitziet). NS klantenservice is via twitter heel goed te bereiken (het is de enige reden dat ik nog een twitteraccount heb). Is er zoiets voor db? Ik weet het, het is duitsland, maar een mens kan hopen...
DDietzen
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: DB - Fahrplanänderung - mag andere grens?

Bericht door DDietzen »

Ook met DB heb ik regelmatig contact via Xwitter gehad over omreisroutes, treinbinding, het al dan niet laten wachten van aansluitingen etc. Dus houd je Xwitteraccount nog maar even aan ;)
Gast

Re: DB - Fahrplanänderung - mag andere grens?

Bericht door Gast »

Inderdaad: bevestiging ontvangen via twitter van @DB_bahn dat via Osnabruck ook mag!
voor mijn plezier zit ik op masto, maar idd zal ik twitter nog maar even aanhouden ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten