Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
kristuipan
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:38

Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door kristuipan »

Hallo,
Ik wilde graag weten of mensen hier kunnen vertellen waar zoal in de afgelopen 10 jaar de bus uit de kern van het dorp is verdwenen en vervangen door een halte aan de rand van het dorp. Ook als er toevallig een buurtbus of flexbus is die wel nog in het dorpscentrum komt. Ik ben op zoek naar zo veel mogelijk voorbeelden. Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door Suus »

Dinteloord, in West-Brabant. Lijn 310 stopt nu bij de halte Noordlangeweg direct buiten de bebouwde kom, bij de vroegere halte Zuideinde komt nog wel een buurtbus zes dagen per week.

In Wagenberg, ten noorden van Breda, zijn alle haltes in het dorp verdwenen, er komen alleen nog bussen bij Wagenberg Kruispunt nabij de rotonde naast het dorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door regenmaker »

In Zeeland (Noord-Brabant) wordt niet meer door de dorpskern gereden maar langs twee nieuwe haltes aan de provinciale weg. De haltes in Zeeland zelf worden zes dagen per week door een buurtbus ontsloten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door MaartenD »

Lijn 370 Arriva Limburg in Maasbree en Nederweert. Nederweert heeft wel nog lijn 74 die door de bebouwde kom gaat, Maasbree heeft alleen nog een lijn 79 die een andere relatie via een andere route zeer perifeer door het dorp bedient.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door Meltrain »

Mijnsherenland in de Hoeksche Waard. Ik twijfel of dat ook voor Klaaswaal (in dezelfde gemeente) geldt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door Z2N »

In Zuid-Holland Noord zijn Hoogmade, Zoeterwoude-Dorp en Stompwijk goede voorbeelden. Papenveer en Langeraar kregen in 2012 weer een vaste bus, maar die verdween in 2017 weer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door Tom024 »

Hoeven, lijn 311 blijft op de doorgaande weg tegenwoordig. In Terheijden reed de bus vroeger door de kern, maar dat is er ook vanaf. Zelfde geldt voor Sprundel, St. Willebrord en Oud Gastel. In Oost-Brabant lijken Oeffelt en Erp me goede voorbeelden.
Geldermalsen, Vuren, Herwijnen, Hellouw, Zoelen, Wadenoijen, Echteld, IJzendoorn en Ochten in Rivierenland. Over een week ook Erichem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door Suus »

In Terheijden rijdt de 123 toch nog door het dorp?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door Tom024 »

Oh, die had ik even niet in de gaten. Vroegah reden de 122/123 nog langs de molen richting Wagenberg/Drie Hoefijzers.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door gkw1969 »

Met ingang van 10 december 2023 Arcen, Limburg. Lijn 83 gaat vanaf die datum via de rondweg en komt niet meer in het dorp.

Usselo, Overijssel, sinds de komst van de nieuwe N18 en de afwaardering van de oude N18 naar 60 km rijdt lijn 62 niet meer door Usselo, alleen nog buurtbus 506.
Laatst gewijzigd door gkw1969 op za 02 dec 2023, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
When you're tired of London, you're tired of life
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door Philip »

Meltrain schreef: vr 01 dec 2023, 23:14 Mijnsherenland in de Hoeksche Waard. Ik twijfel of dat ook voor Klaaswaal (in dezelfde gemeente) geldt.
De provinciale weg in Klaaswaal gaat door de oude dorpskern heen, dus formeel niet.

Arcen is ook een goed voorbeeld. Daar verdwijnt de bus over 8 dagen. Ais je een reportage wilt maken, zou ik daarheen gaan.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door erjeebee »

Zelfde voor Jabeek.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dorpen waar de bus alleen nog maar langs reist.

Bericht door Michael »

Tom024 schreef: za 02 dec 2023, 10:26 Oh, die had ik even niet in de gaten. Vroegah reden de 122/123 nog langs de molen richting Wagenberg/Drie Hoefijzers.
Er word al een aantal jaren een andere route door Terheijden gereden waarbij er per saldo 1 halte meer is in de dorpskern van Terheijden nu. Voorheen waren dat de haltes Hoofdstraat, Dorpsplein en Molenstraat. Tegenwoordig zijn er de haltes Hoofdstraat, Polderstraat, Abtslaan en Koningsveld. De halte Zeggelaan tel ik even niet mee omdat die langs de N285 ligt.
Suus schreef: za 02 dec 2023, 10:10 In Terheijden rijdt de 123 toch nog door het dorp?
Klopt en ook de 117 rijdt door het dorp heen maar dan alleen op werkdagen in de avonduren(overdag rijdt ie langs Terheijden over de N285) en op zaterdag heel de dag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten