Stoppen na halte ivm gemiste stop

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door hauptbahnhof »

Wel grappig om te lezen dat hier opgelet wordt wanneer het beste op de stopknop gedrukt kan worden. Ik merk in Amsterdam dat er zowel in tram als bus heel soms al op de knop wordt gedrukt voordat de deuren bij de halte ervoor al goed dicht zijn of meestal terwijl er wordt gewacht op het verkeerslicht om weg te rijden. Is ook het andere uiterste maar liever dat, dan op het laatste moment de knop drukken.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door MaartenD »

Ik kan me indenken dat het psychologisch beter is om "een tijdje voor de halte" de stopknop te drukken zodat er een wisseling in de aanduiding is. Als die lamp de hele tijd brandt dan kun je daar blind voor worden. Of natuurlijk voor elke halte heel bewust naar die lamp kijken.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Bemined »

Ik druk meestal gewoon direct na de halteafroep.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door ArrivaBas »

Ik gebruik bijna alleen de bus hier in mijn eigen 'Heimat' Dordrecht, en voor mijn bestemmingen in de stad hoef ik negen van de tien keer niet te drukken. Bij de halte aan het einde van mijn straat druk ik altijd als de bus volledig is opgetrokken vanaf de vorige halte. Dat laat gezien de pieptoon van de Ebusco's van Qbuzz hier weinig ruimte tot vergissingen in tegenstelling tot bij EBS.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Durashift »

Er is ook nog de variant,, zoals ik vanmiddag beleefde, dat de stopknoppen niet werken. :shock:

Ik had de bus van station Den-Helder naar het ziekenhuis, kippe stukje máár wél handig om vanaf het centrum nog ff op tijd te zijn in de laatste minuten van het bezoekuur (was tussendoor ff inkopen gaan doen voor mijn moeder die daar nu moet verblijven). Enfin, bij instappen werkten de chipkaartlezers niet (waren nog in opstartmodus*). Zijn we bij het park, druk ik op de stopknop. Ik hoor wel een piep maar er brandt geen lamp achter het STOP glas.
Ik denk: knop stuk. Andere knop proberen gaf ook geen sjoege. Nog één op de stang van de eerste zitrij geprobeerd maar gaf ook geen resultaat. :(

Nou, denk ik..er stapt vast wel iemand in bij de halte (immers, begin van de avondspits) maar dat ook niet. Dus, toch maar ff de chauffeur in kennis gesteld en toen kon ik mooi langs de stoep (natuurlijk is dat vaak zo bij een halte) maar buiten de formele halte de bus uit, gratis ritje gehad.

* Edit: Ik lees net in het A'dam-Meerlanden draadje dat de cico's bij geheel Transdev NL in storing waren vandaag.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door gkw1969 »

MaartenD schreef: ma 08 jan 2024, 15:28 Ik kan me indenken dat het psychologisch beter is om "een tijdje voor de halte" de stopknop te drukken zodat er een wisseling in de aanduiding is. Als die lamp de hele tijd brandt dan kun je daar blind voor worden. Of natuurlijk voor elke halte heel bewust naar die lamp kijken.
Ik neem aan dat je geen buschauffeur bent. “Blind” worden voor een stoplamp is met de relatief korte afstanden iets wat niet snel gebeurt. En liggen haltes verder van elkaar dan kijk je wel naar de stoplamp. Tegenwoordig hebben we geluidssignalen, vroeger moesten we het doen met lampen ergens boven je hoofd en dat ging ook goed. Een chauffeur kan meer dan alleen rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door gkw1969 »

Durashift schreef: ma 08 jan 2024, 22:44 Er is ook nog de variant,, zoals ik vanmiddag beleefde, dat de stopknoppen niet werken. :shock:

Ik had de bus van station Den-Helder naar het ziekenhuis, kippe stukje máár wél handig om vanaf het centrum nog ff op tijd te zijn in de laatste minuten van het bezoekuur (was tussendoor ff inkopen gaan doen voor mijn moeder die daar nu moet verblijven). Enfin, bij instappen werkten de chipkaartlezers niet (waren nog in opstartmodus*). Zijn we bij het park, druk ik op de stopknop. Ik hoor wel een piep maar er brandt geen lamp achter het STOP glas.
Ik denk: knop stuk. Andere knop proberen gaf ook geen sjoege. Nog één op de stang van de eerste zitrij geprobeerd maar gaf ook geen resultaat. :(

Nou, denk ik..er stapt vast wel iemand in bij de halte (immers, begin van de avondspits) maar dat ook niet. Dus, toch maar ff de chauffeur in kennis gesteld en toen kon ik mooi langs de stoep (natuurlijk is dat vaak zo bij een halte) maar buiten de formele halte de bus uit, gratis ritje gehad.

* Edit: Ik lees net in het A'dam-Meerlanden draadje dat de cico's bij geheel Transdev NL in storing waren vandaag.
Stopknoppen kunnen een storing hebben, wat wel op prijs gesteld wordt door de chauffeur is dat je het netjes zegt en niet door de bus loopt te schreeuwen: HO HO STOP. Daar ben ik persoonlijk allergisch voor en veel van mijn collega’s met mij.

En ook vandaag is er een landelijke storing met de kaartlezers. Dus andermaal gratis vervoer, in ieder geval in Transdev gebied.
When you're tired of London, you're tired of life
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Durashift »

^^ Dat is niet zo mooi.. als bekend is waar dat aan kan liggen, kan er dan contractueel schade op de leverancier van de (software) lezers verhaalt worden?

@gkw1969: ik was beschaafd, stond op en zei iets van oh, de stopknoppen doen het niet maar toen had de chauffeur het ook al in de gaten en stopte netjes en liet mij zelfs via de voordeur eruit (korste klap). :pos:

Ik kan mij goed voorstellen dat dat geschreeuw en paniek in een bus niet prettig is. Aan de andere kant raken mensen soms gauw in paniek als er iets niet gebeurt zoals verwacht, daar kan zo'n oerkreet ook vandaan komen, denk ik dan.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door MaartenD »

gkw1969 schreef: di 09 jan 2024, 11:10
MaartenD schreef: ma 08 jan 2024, 15:28 Ik kan me indenken dat het psychologisch beter is om "een tijdje voor de halte" de stopknop te drukken zodat er een wisseling in de aanduiding is. Als die lamp de hele tijd brandt dan kun je daar blind voor worden. Of natuurlijk voor elke halte heel bewust naar die lamp kijken.
Ik neem aan dat je geen buschauffeur bent. “Blind” worden voor een stoplamp is met de relatief korte afstanden iets wat niet snel gebeurt. En liggen haltes verder van elkaar dan kijk je wel naar de stoplamp. Tegenwoordig hebben we geluidssignalen, vroeger moesten we het doen met lampen ergens boven je hoofd en dat ging ook goed. Een chauffeur kan meer dan alleen rijden.
Uiteraard is een chauffeur niet achterlijk. Maar het gebeurt toch dat hij niet stopt, zelf ook meer dan eens meegemaakt. Een chauffeur is ook maar een mens, die kan ook wel eens wegdromen (en nee, je kunt me niet overtuigen dat chauffeurs zulke professionals zijn dat die NOOOIT een fout maken).
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door hauptbahnhof »

Wellicht dat een radiootje daarbij kan helpen :')
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door MaartenD »

Ja, lekker muziekje erbij zodat je nog minder op de weg let :D
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door dennistd »

Op de weg letten kan prima met een radio aan hoor. Kijken doe je met je ogen, luisteren met je oren...
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door gkw1969 »

MaartenD schreef: di 09 jan 2024, 14:16 Ja, lekker muziekje erbij zodat je nog minder op de weg let :D
Daarom rijden truckers ook allemaal zonder radio en kun je op motoren en in auto’s geen radio bestellen.
When you're tired of London, you're tired of life
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door waldo79 »

Ik raak vermoeid van de stekelige manier van posten...Het lijkt me dat de inhoudelijke punten al gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door TffpaA »

Ja, ik snap ook niet waarom dit draadje open blijft. Het antwoord is al min of meer gegeven; we zitten nu gewoon in de derde helft wat stokpaardjes uit te wisselen.
🗣
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Hainje »

April064 schreef: ma 08 jan 2024, 11:34 en vanuit die hoek vind ik het rode licht niet storend. Ik neem ook wel aan dat het licht zo ontworpen is om niet storend te zijn voor de chauffeur, al kunnen de buschauffeurs onder ons hier beter aan de discussie meedoen ipv dat wij slechts op gevoel afgaan.
Zelf vind ik het lampje niet storend, het zoemertje soms juist wel. Vooral de zoemertjes in MAN's kan ik heel slecht hebben.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Meltrain »

Ik druk zelf vaak al als het voertuig net wegrijdt bij de voorgaande halte.
htm_tram schreef: zo 07 jan 2024, 13:26 en dan een slechte bus (Mercedes-Benz Citaro) hebt
Off-topic, maar ik vind die wel tot de meest comfortabele streekbussen van Nederland behoren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door htm_tram »

Een oude citaro rijdt fijn als chauffeur. Een Mercedes-Bkeuze wat EBS in haaglanden had was dat dus niet. Dan reden de MAN's beter. Maar goed ik kan alleen als chauffeur en als reiziger spreken.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door Meltrain »

Ik spreek als reiziger en ik heb qua comfort nog nooit zo'n vooruitgang meegemaakt als bij de introductie van EBS. Die MAN's van Veolia Transport zaten echt voor geen meter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door DPDelft »

htm_tram schreef: vr 12 jan 2024, 22:04 Een oude citaro rijdt fijn als chauffeur. Een Mercedes-Bkeuze wat EBS in haaglanden had was dat dus niet. Dan reden de MAN's beter. Maar goed ik kan alleen als chauffeur en als reiziger spreken.
Hoe prettig een type materieel rijdt is persoonlijk. Er zijn genoeg chauffeurs die de Mercedes fijner vinden tussen dan de MAN en er zijn zelfs chauffeurs die juist blij zijn met een 9,9m VDL.
De Citaro stuurt wat zwaarder dan de MAN maar ligt wel steviger op de weg. Ook de cruisecontrol is voor sommigen een pluspunt.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door ZO6176 »

Wat heeft de favoriete bus om in te rijden of reizen met het oorspronkelijke onderwerp te maken?
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door en-es »

Dat snap ik ook niet. Maar dat zullen de betrokken forumleden wel kunnen uitleggen. *O*
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door TffpaA »

Ik heb net lekker wat eieren gebakken met kaas eroverheen en wat salami. Op brood met mayo en ketchup: heerlijk!

Nu Star Wars kijken. Zijn er nog mensen die morgen wat gaan doen?
🗣
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door rooddolfijn »

Het aftreden van koningin Margrethe II aan mij voor bij laten lopen, hoe zo?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop

Bericht door DPDelft »

Gezien er geen inhoudelijke reacties meer komen sluiten we het onderwerp af.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten