Stoppen na halte ivm gemiste stop
-
- Berichten: 4071
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Wel grappig om te lezen dat hier opgelet wordt wanneer het beste op de stopknop gedrukt kan worden. Ik merk in Amsterdam dat er zowel in tram als bus heel soms al op de knop wordt gedrukt voordat de deuren bij de halte ervoor al goed dicht zijn of meestal terwijl er wordt gewacht op het verkeerslicht om weg te rijden. Is ook het andere uiterste maar liever dat, dan op het laatste moment de knop drukken.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ik kan me indenken dat het psychologisch beter is om "een tijdje voor de halte" de stopknop te drukken zodat er een wisseling in de aanduiding is. Als die lamp de hele tijd brandt dan kun je daar blind voor worden. Of natuurlijk voor elke halte heel bewust naar die lamp kijken.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ik druk meestal gewoon direct na de halteafroep.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ik gebruik bijna alleen de bus hier in mijn eigen 'Heimat' Dordrecht, en voor mijn bestemmingen in de stad hoef ik negen van de tien keer niet te drukken. Bij de halte aan het einde van mijn straat druk ik altijd als de bus volledig is opgetrokken vanaf de vorige halte. Dat laat gezien de pieptoon van de Ebusco's van Qbuzz hier weinig ruimte tot vergissingen in tegenstelling tot bij EBS.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Er is ook nog de variant,, zoals ik vanmiddag beleefde, dat de stopknoppen niet werken.
Ik had de bus van station Den-Helder naar het ziekenhuis, kippe stukje máár wél handig om vanaf het centrum nog ff op tijd te zijn in de laatste minuten van het bezoekuur (was tussendoor ff inkopen gaan doen voor mijn moeder die daar nu moet verblijven). Enfin, bij instappen werkten de chipkaartlezers niet (waren nog in opstartmodus*). Zijn we bij het park, druk ik op de stopknop. Ik hoor wel een piep maar er brandt geen lamp achter het STOP glas.
Ik denk: knop stuk. Andere knop proberen gaf ook geen sjoege. Nog één op de stang van de eerste zitrij geprobeerd maar gaf ook geen resultaat.
Nou, denk ik..er stapt vast wel iemand in bij de halte (immers, begin van de avondspits) maar dat ook niet. Dus, toch maar ff de chauffeur in kennis gesteld en toen kon ik mooi langs de stoep (natuurlijk is dat vaak zo bij een halte) maar buiten de formele halte de bus uit, gratis ritje gehad.
* Edit: Ik lees net in het A'dam-Meerlanden draadje dat de cico's bij geheel Transdev NL in storing waren vandaag.
Ik had de bus van station Den-Helder naar het ziekenhuis, kippe stukje máár wél handig om vanaf het centrum nog ff op tijd te zijn in de laatste minuten van het bezoekuur (was tussendoor ff inkopen gaan doen voor mijn moeder die daar nu moet verblijven). Enfin, bij instappen werkten de chipkaartlezers niet (waren nog in opstartmodus*). Zijn we bij het park, druk ik op de stopknop. Ik hoor wel een piep maar er brandt geen lamp achter het STOP glas.
Ik denk: knop stuk. Andere knop proberen gaf ook geen sjoege. Nog één op de stang van de eerste zitrij geprobeerd maar gaf ook geen resultaat.
Nou, denk ik..er stapt vast wel iemand in bij de halte (immers, begin van de avondspits) maar dat ook niet. Dus, toch maar ff de chauffeur in kennis gesteld en toen kon ik mooi langs de stoep (natuurlijk is dat vaak zo bij een halte) maar buiten de formele halte de bus uit, gratis ritje gehad.
* Edit: Ik lees net in het A'dam-Meerlanden draadje dat de cico's bij geheel Transdev NL in storing waren vandaag.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ik neem aan dat je geen buschauffeur bent. “Blind” worden voor een stoplamp is met de relatief korte afstanden iets wat niet snel gebeurt. En liggen haltes verder van elkaar dan kijk je wel naar de stoplamp. Tegenwoordig hebben we geluidssignalen, vroeger moesten we het doen met lampen ergens boven je hoofd en dat ging ook goed. Een chauffeur kan meer dan alleen rijden.MaartenD schreef: ↑ma 08 jan 2024, 15:28 Ik kan me indenken dat het psychologisch beter is om "een tijdje voor de halte" de stopknop te drukken zodat er een wisseling in de aanduiding is. Als die lamp de hele tijd brandt dan kun je daar blind voor worden. Of natuurlijk voor elke halte heel bewust naar die lamp kijken.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Stopknoppen kunnen een storing hebben, wat wel op prijs gesteld wordt door de chauffeur is dat je het netjes zegt en niet door de bus loopt te schreeuwen: HO HO STOP. Daar ben ik persoonlijk allergisch voor en veel van mijn collega’s met mij.Durashift schreef: ↑ma 08 jan 2024, 22:44 Er is ook nog de variant,, zoals ik vanmiddag beleefde, dat de stopknoppen niet werken.
Ik had de bus van station Den-Helder naar het ziekenhuis, kippe stukje máár wél handig om vanaf het centrum nog ff op tijd te zijn in de laatste minuten van het bezoekuur (was tussendoor ff inkopen gaan doen voor mijn moeder die daar nu moet verblijven). Enfin, bij instappen werkten de chipkaartlezers niet (waren nog in opstartmodus*). Zijn we bij het park, druk ik op de stopknop. Ik hoor wel een piep maar er brandt geen lamp achter het STOP glas.
Ik denk: knop stuk. Andere knop proberen gaf ook geen sjoege. Nog één op de stang van de eerste zitrij geprobeerd maar gaf ook geen resultaat.
Nou, denk ik..er stapt vast wel iemand in bij de halte (immers, begin van de avondspits) maar dat ook niet. Dus, toch maar ff de chauffeur in kennis gesteld en toen kon ik mooi langs de stoep (natuurlijk is dat vaak zo bij een halte) maar buiten de formele halte de bus uit, gratis ritje gehad.
* Edit: Ik lees net in het A'dam-Meerlanden draadje dat de cico's bij geheel Transdev NL in storing waren vandaag.
En ook vandaag is er een landelijke storing met de kaartlezers. Dus andermaal gratis vervoer, in ieder geval in Transdev gebied.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
^^ Dat is niet zo mooi.. als bekend is waar dat aan kan liggen, kan er dan contractueel schade op de leverancier van de (software) lezers verhaalt worden?
@gkw1969: ik was beschaafd, stond op en zei iets van oh, de stopknoppen doen het niet maar toen had de chauffeur het ook al in de gaten en stopte netjes en liet mij zelfs via de voordeur eruit (korste klap).
Ik kan mij goed voorstellen dat dat geschreeuw en paniek in een bus niet prettig is. Aan de andere kant raken mensen soms gauw in paniek als er iets niet gebeurt zoals verwacht, daar kan zo'n oerkreet ook vandaan komen, denk ik dan.
@gkw1969: ik was beschaafd, stond op en zei iets van oh, de stopknoppen doen het niet maar toen had de chauffeur het ook al in de gaten en stopte netjes en liet mij zelfs via de voordeur eruit (korste klap).
Ik kan mij goed voorstellen dat dat geschreeuw en paniek in een bus niet prettig is. Aan de andere kant raken mensen soms gauw in paniek als er iets niet gebeurt zoals verwacht, daar kan zo'n oerkreet ook vandaan komen, denk ik dan.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Uiteraard is een chauffeur niet achterlijk. Maar het gebeurt toch dat hij niet stopt, zelf ook meer dan eens meegemaakt. Een chauffeur is ook maar een mens, die kan ook wel eens wegdromen (en nee, je kunt me niet overtuigen dat chauffeurs zulke professionals zijn dat die NOOOIT een fout maken).gkw1969 schreef: ↑di 09 jan 2024, 11:10Ik neem aan dat je geen buschauffeur bent. “Blind” worden voor een stoplamp is met de relatief korte afstanden iets wat niet snel gebeurt. En liggen haltes verder van elkaar dan kijk je wel naar de stoplamp. Tegenwoordig hebben we geluidssignalen, vroeger moesten we het doen met lampen ergens boven je hoofd en dat ging ook goed. Een chauffeur kan meer dan alleen rijden.MaartenD schreef: ↑ma 08 jan 2024, 15:28 Ik kan me indenken dat het psychologisch beter is om "een tijdje voor de halte" de stopknop te drukken zodat er een wisseling in de aanduiding is. Als die lamp de hele tijd brandt dan kun je daar blind voor worden. Of natuurlijk voor elke halte heel bewust naar die lamp kijken.
-
- Berichten: 4071
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Wellicht dat een radiootje daarbij kan helpen
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ja, lekker muziekje erbij zodat je nog minder op de weg let
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Op de weg letten kan prima met een radio aan hoor. Kijken doe je met je ogen, luisteren met je oren...
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Daarom rijden truckers ook allemaal zonder radio en kun je op motoren en in auto’s geen radio bestellen.
You only live once, but if you do it right, once is enough
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ik raak vermoeid van de stekelige manier van posten...Het lijkt me dat de inhoudelijke punten al gemaakt zijn.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ja, ik snap ook niet waarom dit draadje open blijft. Het antwoord is al min of meer gegeven; we zitten nu gewoon in de derde helft wat stokpaardjes uit te wisselen.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Zelf vind ik het lampje niet storend, het zoemertje soms juist wel. Vooral de zoemertjes in MAN's kan ik heel slecht hebben.April064 schreef: ↑ma 08 jan 2024, 11:34 en vanuit die hoek vind ik het rode licht niet storend. Ik neem ook wel aan dat het licht zo ontworpen is om niet storend te zijn voor de chauffeur, al kunnen de buschauffeurs onder ons hier beter aan de discussie meedoen ipv dat wij slechts op gevoel afgaan.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ik druk zelf vaak al als het voertuig net wegrijdt bij de voorgaande halte.
Off-topic, maar ik vind die wel tot de meest comfortabele streekbussen van Nederland behoren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Een oude citaro rijdt fijn als chauffeur. Een Mercedes-Bkeuze wat EBS in haaglanden had was dat dus niet. Dan reden de MAN's beter. Maar goed ik kan alleen als chauffeur en als reiziger spreken.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ik spreek als reiziger en ik heb qua comfort nog nooit zo'n vooruitgang meegemaakt als bij de introductie van EBS. Die MAN's van Veolia Transport zaten echt voor geen meter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Hoe prettig een type materieel rijdt is persoonlijk. Er zijn genoeg chauffeurs die de Mercedes fijner vinden tussen dan de MAN en er zijn zelfs chauffeurs die juist blij zijn met een 9,9m VDL.
De Citaro stuurt wat zwaarder dan de MAN maar ligt wel steviger op de weg. Ook de cruisecontrol is voor sommigen een pluspunt.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Wat heeft de favoriete bus om in te rijden of reizen met het oorspronkelijke onderwerp te maken?
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Dat snap ik ook niet. Maar dat zullen de betrokken forumleden wel kunnen uitleggen.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Ik heb net lekker wat eieren gebakken met kaas eroverheen en wat salami. Op brood met mayo en ketchup: heerlijk!
Nu Star Wars kijken. Zijn er nog mensen die morgen wat gaan doen?
Nu Star Wars kijken. Zijn er nog mensen die morgen wat gaan doen?
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Het aftreden van koningin Margrethe II aan mij voor bij laten lopen, hoe zo?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Stoppen na halte ivm gemiste stop
Gezien er geen inhoudelijke reacties meer komen sluiten we het onderwerp af.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten