Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

Goedenavond

Ik reis voor mijn werk van station Sassenheim naar Apeldoorn. Nu nog met de rechtstreekse intercity schiphol - enschede (zal helaas niet lang meer duren). Helaas zag ik op het nieuws dat er ivm werkzaamheden van de zomer geen treinen van, naar en langs amersfoort CS kunnen rijden voor een vrij lange periode.

Helaas heb ik nog altijd geen rijbewijs (CBR is een drama) dus auto kan ook niet.

Op het nieuws staat dat de lijnvoering tijdens de werkzaamheden van treinen en (vervangende) bussen nog niet duidelijk is. Er wordt aangeraden níet te reizen of met de auto te reizen. De benodigde capaciteit is namelijk dusdanig groot, dat NS bussen dit niet allemaal kunnen opvangen.

Ook zit je nog met het probleem dat er niet zo veel ligt rondom Amersfoort. Waar gaan treinen vanuit de richting apeldoorn eindigen? Op station hoevelaken kan volgens mij niet, nou werk ik niet voor prorail dus als iemand mij kan vertellen dat een trein vanuit apeldoorn op hoevelaken kan eindigen en dan weer kan keren, graag, maar voor zover ik weet kan dat niet. Dat wordt dus een erg lange rit met de NS-bus. Vanuit het westen kom je tot in Baarn en dan zou een NS bus naar Amersfoort Schothorst kunnen rijden en dan verder naar Apeldoorn. Maar dan zit je dus echt wel een heel end in die NS bus, op de A1 waar dan meer verkeer rijdt wat file zou kunnen veroorzaken.

Dus is er misschien iemand hier op dit forum die hier wat meer over kwijt zou kunnen van hoe ik tijdens deze periode op mijn werk kan geraken? Want voor zover ik het nu bezie lijkt het erop dat ik er simpelweg helemaal niet kan komen tijdens die werkzaamheden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Milco »

Ik weet niet in hoeverre alle trajecten van en naar Amersfoort op alle dagen tegelijk verbust zullen worden. Vanuit het oosten zal Apeldoorn het keerpunt worden voor de treinen alwaar men overstapt op de bus. Je kan er denk ik niet aan ontkomen om met de NS-bus te moeten reizen, dat zal mogelijk tussen Utrecht of Den Dolder en Apeldoorn worden of vanaf Hilversum of Baarn (dat is nu immers nog niet bekend). Een ander alternatief zonder NS-bus is wellicht om met de trein naar bijvoorbeeld Ede-Wageningen te reizen (kan 2x/uur rechtstreeks vanaf Schiphol) en daar overstappen op de 1 of 2x/uur rijdende streeklijn 108. Het is niet anders, je ontkomt niet aan omreizen of je reis deels afleggen met een treinvervangende busdienst.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

En hoeveel langer duurt dat dan per enkele reis? Ik weet dat je nog geen precieze dienstregeling hebt, maar een indicatie zou fijn zijn natuurlijk.
Milco schreef: wo 13 mar 2024, 20:58 Ik weet niet in hoeverre alle trajecten van en naar Amersfoort op alle dagen tegelijk verbust zullen worden. Vanuit het oosten zal Apeldoorn het keerpunt worden voor de treinen alwaar men overstapt op de bus. Je kan er denk ik niet aan ontkomen om met de NS-bus te moeten reizen, dat zal mogelijk tussen Utrecht of Den Dolder en Apeldoorn worden of vanaf Hilversum of Baarn (dat is nu immers nog niet bekend). Een ander alternatief zonder NS-bus is wellicht om met de trein naar bijvoorbeeld Ede-Wageningen te reizen (kan 2x/uur rechtstreeks vanaf Schiphol) en daar overstappen op de 1 of 2x/uur rijdende streeklijn 108. Het is niet anders, je ontkomt niet aan omreizen of je reis deels afleggen met een treinvervangende busdienst.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Milco »

Dat is niet in te schatten omdat onduidelijk is of er mogelijk snelbussen rechtstreeks van bijvoorbeeld Hilversum of Baarn naar Apeldoorn gaan rijden of dat alles via Amersfoort moet. Dat is zo ver van tevoren nog niet in te schatten. Je zou wat indicaties kunnen opzoeken door je reis te plannen per trein tot bijvoorbeeld Hilversum of Den Dolder (geen idee of de bussen vanaf daar gaan rijden, maar stel...) en dan de routeplanner van Google Maps ernaast houden voor een reis per auto/bus naar Apeldoorn, al dan niet via Amersfoort.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Daniel »

Ik zou als ik jou was de bussen helemaal proberen te omzeilen, maar dat zou wel reizen via Deventer en Zwolle betekenen en da's ook best om.

Vanuit Rover dringen we ook wel aan op bussen om Amersfoort heen voor doorgaande reizigers zoals jou waarbij de omreis per trein wel erg om is. Alles de stad in kost immers nog meer bussen (vanuit Apeldoorn ben je buitenom over de A1 al in Baarn in waarschijnlijk minder tijd dan reizen naar station Amersfoort). Ook al omdat het gewoon niet te doen is om al die bussen bij station Amersfoort te laten stoppen. Dan zou je op zowat elke minuut een bus zitten en dat kan het busstation niet aan.

Overigens rijden er alleen van 13 t/m 28 juli (en twee werkdagen in augustus) helemaal geen treinen van/naar Amersfoort (en vervolgens in augustus nog een periode). De overige vier weken kan je vanuit Apeldoorn als het goed is nog in Amersfoort komen.
In de week voorafgaand aan die drie weken rijden er ook geen treinen vanuit Amersfoort richting Baarn, maar vanaf 29 juli kan je als het goed is die kant wel weer op en ligt alleen de richting Utrecht en Ede-Wageningen er nog uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

Daniel schreef: wo 13 mar 2024, 21:07 Ik zou als ik jou was de bussen helemaal proberen te omzeilen, maar dat zou wel reizen via Deventer en Zwolle betekenen en da's ook best om.

Vanuit Rover dringen we ook wel aan op bussen om Amersfoort heen voor doorgaande reizigers zoals jou waarbij de omreis per trein wel erg om is. Alles de stad in kost immers nog meer bussen (vanuit Apeldoorn ben je buitenom over de A1 al in Baarn in waarschijnlijk minder tijd dan reizen naar station Amersfoort). Ook al omdat het gewoon niet te doen is om al die bussen bij station Amersfoort te laten stoppen. Dan zou je op zowat elke minuut een bus zitten en dat kan het busstation niet aan.

Overigens rijden er alleen van 13 t/m 28 juli (en twee werkdagen in augustus) helemaal geen treinen van/naar Amersfoort (en vervolgens in augustus nog een periode). De overige vier weken kan je vanuit Apeldoorn als het goed is nog in Amersfoort komen.
In de week voorafgaand aan die drie weken rijden er ook geen treinen vanuit Amersfoort richting Baarn, maar vanaf 29 juli kan je als het goed is die kant wel weer op en ligt alleen de richting Utrecht en Ede-Wageningen er nog uit.


Naar hilversum is 53 minuten, dus als die intercity dan zou eindigen in Baarn (of zelfs via het lijntje via soest in een kringetje naar utrecht, maar dan moeten die allemaal over enkelspoor...) kan je rekenen op 60 minuten ofzo. Dan nog ongeveer 40 minuten naar Apeldoorn. Dan zou het nog wel meevallen ja. Maar het feit dat dit nog niet eens zeker is baart mij best wel zorgen.

Via den dolder is geen haalbaar alternatief; er is geen goede treinverbinding.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Etienne »

Voorheen lag er nog een leuk perronnetje in Stroe............ (A)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

Tsja stroe of hoevelaken, allemaal leuk en aardig maar dan hadden ze eerst werkzaamheden moeten verrichten om daar een tijdelijke keermogelijkheid aan te leggen voordat deze grote geplande werkzaamheden zouden kunnen worden uitgevoerd. Daar is duidelijk dus... niet echt... over nagedacht.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5271
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Lijn 45 »

Ik heb wat dienstregelingen van NS-bussen op 1 oktober jl, toen alle spoorlijnen rond Amersfoort volledig waren vervangen door bussen. Toen reden onder andere de volgende verbindingen:
- Snelbus naar Apeldoorn, enkele reis 60 minuten.
- Snelbus naar Driebergen-Zeist, enkele reis 15 minuten
- Stopbus naar Baarn, enkele reis 20 minuten.

Er reden geen directe bussen van Apeldoorn naar plaatsen voorbij Amersfoort.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

Dus als ik toen al deze reis dagelijks had moeten maken hoe lang extra had het dan geduurd?

1 uur en 20 minuten vanaf baarn, en als er een intercity schiphol-baarn reed duurde dat al 60 minuten, dus 2 uur en 20 minuten. Dan moet ik daar nog de sprinter vanuit sassenheim naar schiphol erbij optellen, dan kom ik op meer dan 2 en een half uur enkele reis.

Wordt dat gezien als acceptabele reistijd?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door waldo79 »

Wat heeft die laatste zin voor een relevantie op een OV forum?

Face it, als je iets van een carrière in Nederland wilt opbouwen, hoort die reistijd erbij. Of echt een functie dichter bij huis zoeken.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Klaasje »

Sassem schreef: wo 13 mar 2024, 21:26 Dus als ik toen al deze reis dagelijks had moeten maken hoe lang extra had het dan geduurd?

1 uur en 20 minuten vanaf baarn, en als er een intercity schiphol-baarn reed duurde dat al 60 minuten, dus 2 uur en 20 minuten. Dan moet ik daar nog de sprinter vanuit sassenheim naar schiphol erbij optellen, dan kom ik op meer dan 2 en een half uur enkele reis.

Wordt dat gezien als acceptabele reistijd?
Als je nou op de fiets naar Olst gaat. Met de pont, hartstikke leuk, pak je vanaf daar de trein naar Schiphol en dan de sprinter naar Sassenheim. Eitje toch? Komt geen bus aan te pas en je zit minder dan 2 uur in de trein. :trein: *bus*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: wo 13 mar 2024, 21:23 Ik heb wat dienstregelingen van NS-bussen op 1 oktober jl, toen alle spoorlijnen rond Amersfoort volledig waren vervangen door bussen.
Ik hoop wel dat ze van de puinzooi op die dag hebben geleerd voor komende zomer, want toen was 't echt een ramp op station Amersfoort. Eén rij voor de bussen alle richtingen op, compleet onduidelijk wanneer een bus waarheen ging (de halve rij wilde richting Driebergen-Zeist, maar er kwamen achter elkaar bussen naar Baarn) en de bussen dus ook amper afgestemd op waar de reizigers heen wilden.

Vanuit Baarn terug ging toen wel beter met een bus die klaar stond toen de trein aankwam en vrij snel ook vertrok.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

waldo79 schreef: wo 13 mar 2024, 21:29 Wat heeft die laatste zin voor een relevantie op een OV forum?

Face it, als je iets van een carrière in Nederland wilt opbouwen, hoort die reistijd erbij. Of echt een functie dichter bij huis zoeken.
Een reistijd van een uur extra of zelfs meer per enkele reis 'hoort erbij' ... Meen je dit serieus, waldo?
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door en-es »

Vervangend trein/busvervoer is toch al jaren een drama in Nederland. Vaak ook chauffeurs die de weg niet weten.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

Nou als je als chauffeur niet eens van Baarn naar apeldoorn kan rijden over de A1, hoe heb je dan het busrijbewijs gehaald?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Milco »

Er zijn genoeg mensen met een rijbewijs die niet weten hoe ze in Groningen of Maastricht komen per auto…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

En die hebben een nokia3310 dus kunnen ook niet navigeren met de smartphone. En vroeger had je nog 'het beste boek voor de weg' om op de kaart de route te plannen, maar dat bestaat ook niet meer. Wat vervelend moet dat zijn voor die mensen, zeg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Milco »

Je hebt ook genoeg mensen die de mogelijkheid hebben tot thuiswerken en anders de extra reistijd voor lief nemen. Lullig gezegd maar wel waar: je kiest er zelf voor om meer dan 100 km van huis te gaan werken en er vinden altijd wel werkzaamheden aan het spoor plaats, hoe vervelend het uiteraard ook kan zijn.

Bovendien geldt het ‘slechts’ in enkele dagen van het hele jaar. De rest van de dagen reis je gewoon per trein.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

Slechts enkele dagen? Het is echt wekenlang. Als het enkele dagen was geweest was thuiswerken geen probleem geweest.

En toen ik deze baan aannam, reed er nog een rechtstreekse intercity. Die wordt al afgeschaft voor de periode van een jaar. En vervolgens deze werkzaamheden die wel een heel grote impact hebben op de reistijd. Allemaal gebeurd vér nadat ik het contract getekend had.

Dus vind je dan echt serieus dat dit 'erbij hoort'? Of zeg je dit alleen maar omdat je voor prorail / ns/ etc. werkt ? Ik vraag me dus af wat je hier zélf van vindt.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Chrysa »

Sassenheim - Apeldoorn is ook wel een pleuriseind zeg. :')
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5271
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef: wo 13 mar 2024, 21:36
Lijn 45 schreef: wo 13 mar 2024, 21:23 Ik heb wat dienstregelingen van NS-bussen op 1 oktober jl, toen alle spoorlijnen rond Amersfoort volledig waren vervangen door bussen.
Ik hoop wel dat ze van de puinzooi op die dag hebben geleerd voor komende zomer, want toen was 't echt een ramp op station Amersfoort. Eén rij voor de bussen alle richtingen op, compleet onduidelijk wanneer een bus waarheen ging (de halve rij wilde richting Driebergen-Zeist, maar er kwamen achter elkaar bussen naar Baarn) en de bussen dus ook amper afgestemd op waar de reizigers heen wilden.

Vanuit Baarn terug ging toen wel beter met een bus die klaar stond toen de trein aankwam en vrij snel ook vertrok.
Ik heb ergens gelezen dat ze van de zomer ook bussen aan de achterkant van het station willen laten stoppen. Het probleem met die ene rij zou daarmee al voor een deel opgelost kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op wo 13 mar 2024, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Sassem
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 11 feb 2024, 17:24

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Sassem »

Chrysa schreef: wo 13 mar 2024, 22:01 Sassenheim - Apeldoorn is ook wel een pleuriseind zeg. :')
Met de auto valt dat wel mee en ook met de (nu nog bestaande) rechtstreekse inter city vanaf Schiphol valt dat ook wel mee
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door Meltrain »

En volgend jaar blijft de reistijd precies even lang en valt het ook wel mee.
Het is alleen komende zomer een stuk vervelender.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Werkzaamheden Amersfoort Centraal in de zomer

Bericht door nvdw »

Met de auto valt het ook niet mee, maak je geen illusies. Hartje ‘Sassem’ naar hartje Apeldoorn is op moment van schrijven, dus ‘s avonds half elf, 119 km en 1 uur 14 minuten. Met de spits heen en terug zit je gerust 3,5 à 4 uur per dag in de auto.

Samengevat: een pleuriseind.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten