Enquête flexvervoer

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2074
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Enquête flexvervoer

Bericht door BrengMe »

Beste medeforummers,

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek, ter afronding van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik doe onderzoek naar flexvervoer, busjes die zonder vaste route en vaste dienstregeling binnen een gebied rijden. Om het gebruik van flexvervoer zo makkelijk mogelijk te maken, ben ik benieuwd welke wensen reizigers ervoor hebben. Daarom heb ik een enquête opgesteld met een aantal vragen over flexvervoer.

Ik ben zeer benieuwd naar de mening van iedereen die weleens met de bus reist. Ook als je nog nooit van flexvervoer gebruik hebt gemaakt en niet van plan bent dat te doen, is je bijdrage aan dit onderzoek waardevol en zou ik het zeer op prijs stellen als je deelneemt. De enquête bestaat uit 27 vragen en het invullen ervan neemt ongeveer 10 minuten in beslag. Deelname aan het onderzoek is volledig anoniem.

Alvast bedankt voor je deelname!

Link naar de enquête: https://forms.gle/FKyKafx4hV8R5EKx6
gkw1969
Berichten: 1789
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door gkw1969 »

Flexvervoer is een interessant onderwerp. Ik ben mijn carrière begonnen bij de TET als chauffeur op de Octobus (vergelijkbaar met het huidige WMO/regiotaxi) en Teletaxi. In 1993 werden er enkele pilots gestart als Teletaxi in Zeeland en Twente. In Zeeland was de proef snel over maar in Nijverdal was het een groot succes en bleef het zelfs bestaan toen de treintaxi zijn intrede deed.
Zelf ben ik, in gebieden waar normaal OV geen kans van slagen heeft, voorstander van flexvervoer, mits…. Het goed en logisch ingericht wordt.

Ik zal eerst de enquete invullen en mocht ik nog aanvullende ervaringen of aanbevelingen hebben wil ik deze wel met jullie delen.
When you're tired of London, you're tired of life
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door JordiBrabant »

Nog wat formulierfeedback:
Als je om postcodes, geboortejaren etc. vraagt zijn er genoeg respondenten lui, overijverig of dom en voeren het niet in op de manier die je zou willen. Voor dit soort gevallen kun je simpele reactievalidatie toepassen zodat je data goed machineleesbaar blijft. Óf je moet je data automatisch kunnen standaardiseren; geen aanrader.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
huibf
Donateur
Berichten: 4115
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door huibf »

BrengMe schreef: di 07 mei 2024, 10:47 ...Ik doe onderzoek naar flexvervoer, busjes die zonder vaste route en vaste dienstregeling binnen een gebied rijden. Om het gebruik van flexvervoer zo makkelijk mogelijk te maken, ben ik benieuwd welke wensen reizigers ervoor hebben. Daarom heb ik een enquête opgesteld met een aantal vragen over flexvervoer.
Om het gebruik van Flexvervoer zo makkelijk mogelijk te maken... Inkoppertje: Schaf Flexvervoer af en ga gewoon bussen rijden van A naar B, elk uur....
iamthedutchdude
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door iamthedutchdude »

Voor de meeste plekken waar flexvervoer wordt ingezet zijn vaste ritten niet rendabel uit te voeren. Het flexvervoer is dan ook vaak een alternatief voor geen ov-verbinding. Dit verzinsel is dan ook grotendeels ontstaan uit de marktwerking die in het ov heerst, waarbij alles rendabel moet zijn. Daar ben ik het niet mee eens, maar dat is geen onderdeel van dit onderzoek (als ik de enquête mag geloven en me daarnaast mede baserende op de organisatie waarvoor dit onderzoek wordt uitgevoerd).

Daar waar het ook mogelijk is om rendabel vaste ritten te rijden ben ik het (uitgaande van de heersende marktwerking) met je eens, maar voor andere plekken is jouw logica niet afdoende.
Chrysa
Berichten: 8012
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door Chrysa »

huibf schreef: di 07 mei 2024, 18:20 Om het gebruik van Flexvervoer zo makkelijk mogelijk te maken... Inkoppertje: Schaf Flexvervoer af en ga gewoon bussen rijden van A naar B, elk uur....
Enquêtes werken beter als je de antwoorden in de enquête zelf geeft in plaats van op een forum.
huibf
Donateur
Berichten: 4115
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door huibf »

dat ging niet... ik kan geen opmerking kwijt of Flexvervoer wel een oplossing is.
iamthedutchdude schreef: di 07 mei 2024, 19:07 Voor de meeste plekken waar flexvervoer wordt ingezet zijn vaste ritten niet rendabel uit te voeren. Het flexvervoer is dan ook vaak een alternatief voor geen ov-verbinding. Dit verzinsel is dan ook grotendeels ontstaan uit de marktwerking die in het ov heerst, waarbij alles rendabel moet zijn.
Het is inderdaad een verzinsel dat Flexveroer goedkoper is dan een reguliere bus. Het is voor niemand goedkoper.
- De exploitatie is vele malen duurder (lees belastingbetaler).
- Voor de gebruiker is de ritprijs meestal duurder.
- Het is een crime om te zoeken naar 'flexvervoer'

Probleem is dat niemand de beleidsmakers terugfluit en iedereen in de "verkooptrucjes" en glossy flexrapporten trapt. Engelse woorden als Hub maken het nog erger :oops: :X
iamthedutchdude
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door iamthedutchdude »

huibf schreef: di 07 mei 2024, 20:26 Het is inderdaad een verzinsel dat Flexveroer goedkoper is dan een reguliere bus.
Dan lees je die zin iets anders dan hoe ik hem bedoelde. "Dit verzinsel" verwijst naar flexvervoer, oftewel: Flexvervoer is grotendeels ontstaan uit de marktwerking die in het ov heerst, waarbij alles rendabel (lees: zo rendabel mogelijk) moet zijn.
huibf schreef: di 07 mei 2024, 20:26 Het is voor niemand goedkoper.
- De exploitatie is vele malen duurder (lees belastingbetaler).
- Voor de gebruiker is de ritprijs meestal duurder.
- Het is een crime om te zoeken naar 'flexvervoer'
Overigens hoeft flexvervoer niet noodzakelijkerwijs duurder te zijn in de exploitatie. Zo kan flexvervoer gecombineerd worden met wmo-vervoer en/of regiotaxi's en andere ritten die sowieso al rijden. Daarnaast is het principe van flexvervoer juist dat je alleen rijdt als er ook daadwerkelijk reizigersaanbod is (en dus inkomsten zijn), waardoor dus niet alle aangegeven ritten rijden. Bij vaste ritten rijdt je ook zonder reizigersaanbod (en dus zonder inkomsten).

Volgens mij is een van de redenen dat flexvervoer in de praktijk vaak wel duurder is in de exploitatie dat er door concessieverleners vaak legio eisen/wensen gesteld worden aan flexvervoer waardoor het nagenoeg onmogelijk wordt om een combinatie met wmo-vervoer/regiotaxi/taxiritten te maken. Denk bijvoorbeeld aan een verplichting tot het accepteren van de OV-chipkaart (zoals in het verleden bij de lijnbelbussen in GD). Een dergelijke plicht betekent dat elke taxi die misschien een lijnbelbusrit toegewezen gaat krijgen, ook (mobiele) OV-chipkaartapparatuur bij zich zou moet hebben (of bij toewijzing eerst terug moet naar de centrale om deze op te halen). Dit gebeurde vaak niet, waardoor deze ritten dan gratis zijn voor de gebruiker en dus duur voor de belastingbetaler.
Spoiler: show
Anekdotisch bewijs: Ik heb een poos bij Plopsa Indoor Coevorden gewerkt in de tijd dat deze nog door lijn 25 bediend werd. De heenweg had ik altijd één van de vaste ritten, maar de terugweg rond 17:30 was dan een belbusrit. In alle tijd dat ik er gewerkt heb, heb ik slechts één keer moeten betalen: alle andere keren was er geen OV-chipkaartapparatuur aanwezig.
Ook de ritprijs hoeft niet noodzakelijkerwijs duurder te zijn voor de gebruiker. Zo kan vastgesteld worden dat de reguliere kilometertarieven gelden en dat slechts de kortst mogelijke afstand tussen A en B gerekend mag worden, waarbij eventueel combineren van ritten (dus een rit van A naar C combineren met een rit van B naar C) dus niet van invloed is op het tarief. De (meeste) concessieverleners hebben invloed op de prijsvoering en voorwaarden, maar besteden hier onvoldoende aandacht aan.

En je laatste punt wat je geeft komt gewoon neer op beroerde reisinformatie. Als flexvervoer gewoon aangegeven wordt in de reisplanner, dan hoef je helemaal niet te zoeken. Als concessieverlener kan je dus "gewoon" de vervoerder/concessiehouder afrekenen op beroerde reisinformatie als de vindbaarheid van flexvervoer problematisch is.
MaartenD
Berichten: 740
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door MaartenD »

Ik heb wel een paar opmerkingen over de enquete.
Vraag twee is te absoluut. Ik heb geen voorkeur.
4 is een beetje vreemd. Of ik een voorkeur voor tablet, laptop of computer zou hebben. Wat heeft dat er mee te maken? En waarom geen smartphone? De vraag wordt met 5 toch afgedekt?
6 zijn IMHO twee ongerelateerde stellingen.
9 dwingt mij één optie te kiezen terwijl ik meerdere wil aanvinken. Zelfde geldt voor 14.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 459
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door ThatPCDude »

Daarboven oogt deze enquête wat meer sturend in het voordeel van flexvervoer, terwijl er ook legio mensen zijn die het flexvervoer liever kwijt dan rijk zijn.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
iamthedutchdude
Berichten: 1060
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door iamthedutchdude »

Dat verbaast me ook niet, aangezien het onderzoek plaatsvindt bij een van de vervoerders. Ik denk ook dat je het onderzoek dan ook vooral moet zien als "hoe kan het beter?" en niet als "is het een goed idee of niet?" of "moeten we het behouden of niet?". Terwijl die laatste vragen wat mij betreft interessanter zijn...
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 459
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Enquête flexvervoer

Bericht door ThatPCDude »

Exact, wat het dus in de meest ruime zin des woords een sturende enquête maakt, waarbij gestuurd wordt op dat flexvervoer god's gift to man is.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten