Langste reis met R-net

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Meltrain
Donateur

Langste reis met R-net

Bericht door Meltrain »

Wat zou de langste reis zijn die je volledig met R-net kunt afleggen?
Ik denk zelf Schoonhoven - Hoorn met buslijn 497, trein, buslijn 470, buslijn 397, metrolijn 51 en buslijn 314.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ITF

Re: Langste reis met R-net

Bericht door ITF »

Ligt er aan wat je eisen zijn voor de langste route. Op het moment dat je niet mag terugsteken maar wel een onlogische route mag nemen, vind ik de route Rockanje - Katwijk ook een kanshebber. Lijn 403 of 404 naar Spijkenisse, metro D naar Zuidplein, lijn 491 naar Sliedrecht, lijn 416 naar Dordrecht, 488 naar Kralingse Zoom, metro A/B/C naar Schiedam, 456 naar Naaldwijk, 455 naar Zoetermeer en 401 naar Katwijk.

Of de route Schoonhoven - Gouda - Alphen a/d Rijn - Schiphol Handelskade - Haarlem - IJmuiden - Sloterdijk - Schiphol Noord - Amstelveen Busstation - Sarchovlaan - Ouderkerkerlaan - Bijlmer - Sloterdijk - Amsterdam, Westkolkdijk - Noorderpark - Centraal - Amstel - Almere 't Oor - Blaricum - Hilversum. (497, trein, 470, 300, 385, 382, 369, 356, 357, 25, 365, 50, 395, 394, 52, 51/53/54, 327, 326 & 320.

En mag ik ook even kwijt dat de interactieve lijnennetkaart op de R-Net website talloze fouten bevat _O- :')
Laatst gewijzigd door ITF op zo 12 jan 2025, 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Geldermalsen - Katwijk (trein, 488, A/B/C, 456, 455, 401) kan ook. Opvallend wel dat je er een R-net loze gordel dwars door Zuid-Holland is waardoor je minder ver komt vanuit het zuiden van de provincie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Afhankelijk van je definitie van "langste". Maar ik neem maar even aan "reis met de langste afstand-in-vogelvlucht tussen begin- en eindpunt".

In dat geval is Bergambacht, Centrum — Hoorn, Station verder, met 81,51 km, tegen 79,28 vanaf Schoonhoven, Centrum/Veer.
Geldermalsen, Station ­— Ouddorp, Bernhardweg is langer, met 92,08 km.
Als je bereid bent een iets langere afstand te lopen, van bijvoorbeeld Waddinxveen Triangel naar Bleiswijk, dan kan je van Hoorn, Station — Oude-Tonge, Busstation 120,24 km doen.

De "langste kortste reis, kilometers via de route" dat is wat lastiger.
Probeerseltje:
0,40 km 436 Ouddorp, Hoge Pad — Ouddorp, Bernhardweg
71,32 km 436 — Rotterdam, Zuidplein
23,29 km 491 —Sliedrecht, station Baanhoek
41,88 km Trein — Geldermalsen, Station
145,89 km totaal

Bij jouw route - iets aangepast omdat er een in kilometers snellere route is via M52 en 315
19,24 km 479 Schoonhoven, Centrum/Veer — Gouda, Station
17,54 km Trein — Alphen a/d Rijn
25,57 km 470 — Schiphol, Airport
10,87 km 379 — Amsterdam, Amstelveenseweg
1,12 km M50/51 — Amsterdam, Zuid
9,29 km M52 — Amsterdam, Noord
3,02 km 315 — Schouw, Splitsing
31,66 km 314 — Hoorn, Station
118,31 km totaal

In R·Net-Noord kan je dit nog verlengen door in plaats van naar Hoorn vanaf Schiphol af te slaan naar Hillywood.
62.35 km Schoonhoven-Schiphol via 479,trein,470 (zie hierboven)
17,76 km 300 Schiphol, Airport/Plaza — Amsterdam, Bijlmer ArenA
10,32 km 330 — Muiden, P+R Terrein
15,08 km 320 — Huizen, Crailo P+R
3,76 km 321 — Eemnes/Laren P+R (Tak)
7,72 km 320 — Hilversum, Station
2,38 km 320 — Hilversum, Arenapark
119,53 km totaal
Wel grappig dat je dan 3 ritten in dezelfde lijn 320 moet maken!

Waarschijnlijk kan je nog wat meters smokkelen door de route in de andere richting te doen, immers dan reis je linksaf wat i.h.a. wat langere bogen oplevert. Dan heb je ook nog de mogelijkheid de reis in 1 dag te doen, want het lijkt me sterk dat dat lukt vóór 9:36 (laatste aankomst in Arenapark). De andere kant op is het eerste vertrek uit Arenapark om 15:21. Of dat kan laat ik aan de lezer over.
En wellicht zijn er nog wel langere routes, bijv, naar Almere Hout, Stichtste Brug
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 12 jan 2025, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

ITF schreef: zo 12 jan 2025, 12:43 Ligt er aan wat je eisen zijn voor de langste route. Op het moment dat je niet mag terugsteken maar wel een onlogische route mag nemen, vind ik de route Rockanje - Katwijk ook een kanshebber. Lijn 403 of 404 naar Spijkenisse, metro D naar Zuidplein, lijn 491 naar Sliedrecht, lijn 416 naar Dordrecht, 488 naar Kralingse Zoom, metro A/B/C naar Schiedam, 456 naar Naaldwijk, 455 naar Zoetermeer en 401 naar Katwijk.

Of de route Schoonhoven - Gouda - Alphen a/d Rijn - Schiphol Handelskade - Haarlem - IJmuiden - Sloterdijk - Schiphol Noord - Amstelveen Busstation - Sarchovlaan - Ouderkerkerlaan - Bijlmer - Sloterdijk - Zaandam - Noorderpark - Centraal - Amstel - Almere 't Oor - Blaricum - Hilversum. (497, trein, 470, 300, 385, 382, 369, 356, 357, 25, 365, 50, 395, 394, 52, 51/53/54, 327, 326 & 320.

En mag ik ook even kwijt dat de interactieve lijnennetkaart op de R-Net website talloze fouten bevat _O- :')
Naar Zaandam mag niet, dan steek je terug. Via de Westkolkdijk steek je ook terug maar kom je geen haltes tweemaal tegen (dat vind ik mogen, anders heb je op een aantal busstations ook een probleem), maar dat ligt nog in Amsterdam ;-)

Dat zou je nog kunnen verlengen door na Amstelveen Busstation met 357 naar Aalsmeer te gaan, dan 340 naar UIthoorn Busstation en dan de 25 naar Ouderkerkerklaan.
En je mist vanaf Amsterdam Centraal nog het lusje N47/57 Amstelveenseweg, 50/51 naar RAI, 321 weer terug naar de De Boelelaan, 346 weer naar Zuid en dan de 52 terug naar Centraal. En vanaf daar niet naar Amstel, maar eerst naar Isolatorweg met de 51, dan naar Bijlmer ArenA, dan de 360 naar Gaasperplas, 53 naar Verrijn Stuartweg en vanaf daar de 330 naar Almere 't Oor.
Vanaf Blaricum ga je uiteraard met de 320 naar Crailoo, vanaf daar de 321 naar Eemnes/Laren, P+R (Tak) en dan de 320 naar Hilversum Arenapark.

Ik heb geen idee hoe ver je komt met Ouddorp - Zuidplein - Dordrecht - Baanhoek - Papendrecht - Alblasserdam - Papendrecht - Kralingse Zoom - Blaak -Schiedam Centrum - Beurs - Zuidplein - Tussenwater - Schiedam Centrum - Naaldwijk - Den Haag Monstersestaat - Statenlaan - Hollands Spoor - Centraal Station - Kalvermarkt - Voorburg 't Loo - Rodenrijs - LaLaZoMe (via Bleiswijk) - Zoetermeer - Leiden - Katwijk Boulevard.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

ITF schreef: zo 12 jan 2025, 12:43 En mag ik ook even kwijt dat de interactieve lijnennetkaart op de R-Net website talloze fouten bevat _O- :')
Hij lijkt gewoon al even niet bijgewerkt. Nee, er zitten inderdaad wel fouten in.
Zo zit volgens mij het hele tramnet van Den Haag er in. In de lijst van lijnen zijn niet lijn 3 en 4 (want Randstadrail) opgenomen, maar wel metrolijn E (die kennelijk R·andstadNETrail is ;-)
Ook zijn weer wel de nachtlijnen van Connexxion AML maar niet van Transdev G&V opgenomoen.

En Arriva mag volgens mij van de "Reizen met de zekerheid van R·NET door:"-lijst op de homepagina af.

Heb me trouwens nooit gerealiseerd dat er wel 5 R·NET-lijnen zijn in Utrecht en zelfs 1 in Gelderland ;-)
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: zo 12 jan 2025, 15:42 Heb me trouwens nooit gerealiseerd dat er wel 5 R·NET-lijnen zijn in Utrecht en zelfs 1 in Gelderland ;-)
Vijf in Utrecht? Ik tel er maar 3*: de Merwedelingelijn, 320 en 321.

*) 326 rijdt formeel ook door de provincie Utrecht (op de afrit Blaricum), maar heeft er geen haltes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ

Bericht door IIVQ »

326 idd, en N32.
ITF

Bericht door ITF »

IIVQ schreef: zo 12 jan 2025, 13:07
ITF schreef: zo 12 jan 2025, 12:43 Ligt er aan wat je eisen zijn voor de langste route. Op het moment dat je niet mag terugsteken maar wel een onlogische route mag nemen, vind ik de route Rockanje - Katwijk ook een kanshebber. Lijn 403 of 404 naar Spijkenisse, metro D naar Zuidplein, lijn 491 naar Sliedrecht, lijn 416 naar Dordrecht, 488 naar Kralingse Zoom, metro A/B/C naar Schiedam, 456 naar Naaldwijk, 455 naar Zoetermeer en 401 naar Katwijk.

Of de route Schoonhoven - Gouda - Alphen a/d Rijn - Schiphol Handelskade - Haarlem - IJmuiden - Sloterdijk - Schiphol Noord - Amstelveen Busstation - Sarchovlaan - Ouderkerkerlaan - Bijlmer - Sloterdijk - Zaandam - Noorderpark - Centraal - Amstel - Almere 't Oor - Blaricum - Hilversum. (497, trein, 470, 300, 385, 382, 369, 356, 357, 25, 365, 50, 395, 394, 52, 51/53/54, 327, 326 & 320.

Naar Zaandam mag niet, dan steek je terug. Via de Westkolkdijk steek je ook terug maar kom je geen haltes tweemaal tegen (dat vind ik mogen, anders heb je op een aantal busstations ook een probleem), maar dat ligt nog in Amsterdam ;-)

[...]
De halte Westkolkdijk ligt dus blijkbaar niet in Zaandam, maar in Amsterdam. Weer wat geleerd :pos:
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
ITF

Bericht door ITF »

IIVQ schreef: zo 12 jan 2025, 13:07

[...]
Dat zou je nog kunnen verlengen door na Amstelveen Busstation met 357 naar Aalsmeer te gaan, dan 340 naar UIthoorn Busstation en dan de 25 naar Ouderkerkerklaan.
En je mist vanaf Amsterdam Centraal nog het lusje N47/57 Amstelveenseweg, 50/51 naar RAI, 321 weer terug naar de De Boelelaan, 346 weer naar Zuid en dan de 52 terug naar Centraal. En vanaf daar niet naar Amstel, maar eerst naar Isolatorweg met de 51, dan naar Bijlmer ArenA, dan de 360 naar Gaasperplas, 53 naar Verrijn Stuartweg en vanaf daar de 330 naar Almere 't Oor.
Vanaf Blaricum ga je uiteraard met de 320 naar Crailoo, vanaf daar de 321 naar Eemnes/Laren, P+R (Tak) en dan de 320 naar Hilversum Arenapark.
[...]
Het lusje vanaf Amsterdam Centraal gaat niet, aangezien in mijn originele route, ik de metro nam vanaf Bijlmer naar Sloterdijk. Hierdoor kun je niet vanaf de Amstelveenseweg naar de RAI met de 50/51. En daardoor valt de 51 vanaf Centraal naar Sloterdijk ook af, 2x zelfs.

De verlenging van de 321 naar Eemnes stond nog niet op mijn netvlies en ook niet op de R-Net ''interactieve'' lijnennetkaart. Maar dat is nog handig lusje inderdaad.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nouja, dan kan je vanaf Centraal alsnog naar Amstelveenseweg (alleen per nachtbus), per bus naar Zuid, en daar per M52 weer naar Centraal ;-)

En die 6 woningen aan de Oostzanerdijk (en aannemelijk de woonboten aan de Zijkanaal H-weg) zijn de enigen in Amsterdam met een 075-telefoonnummer. (Ja, Amsterdam heeft vziw 3 netnummers, ook voordat Weesp geannexeerd werd).
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

In één van de bovenstaande berichten staat metro D als R-net ?
Is me werkelijk nog nooit opgevallen. Waar kan ik dat als reiziger aan zien en wat is het voordeel?
Bemined

Bericht door Bemined »

De kleurstelling van de voertuigen (behalve dan in geval dat er een RandstadRail kleurstelling metro ingezet wordt op een R-Net lijn).
IIVQ

Bericht door IIVQ »

R·NET zie ik altijd als een verbinding die snel (hoge gemiddelde snelheid, door weinig haltes, meer 1 per grote wijk dan 1 per zijstraat) en frequent (minstens 4xpu ma-za overdag) is, en vooral knooppunten aandoet. Metro, lightrail en trein voldoen bijna per definitie al aan die voorwaarden.

RET en GVB hebben wel bijzonder weinig gedaan aan de vermarkting van het R·NET: anders dan een kleurtje op de metro's spuiten (uiteraard niet volgens het standaard R·NET-kleurenschema, maar voor railvoertuigen bedenkt gewoon iedereen zelf iets leuks) en in Amsterdam ook nog kleine letters onder de metrokubussen, en dat is het. Op de websites is weinig speciale vermelding te zien.

Er is helaas ook geen bureau meer dat R·NET beheert en lijnen "keurt".

Bij GVB vind ik dat bijvoorbeeld tramlijn 26 uitstekend in het R·NET-schema zou passen, door de hogere gemiddelde snelheid.

Anderszins vind ik dat een lijn als 341 wat mij betreft het stempel R·NET onwaardig is, weliswaar 8xpu, maar 23mn tussen Spaarne Gasthuis en Station Hoofddorp terwijl de 300 het in 11 kan. Dat is gewoon een lokale aanvoerlijn, dat mag wat mij betreft wel aan het begin of einde van een lange lijn (ideaal voorbeeld: de lijnen van Almere Haven: daar ophalen, dan nog stoppen op het lokale knooppunt 't Oor, knooppunten Muiden P+R en Diemerknoop (die echt alleen voor overstappers bedoeld zijn) en dan in Amsterdam-Oost weer een paar haltes, waardoor op dat tussenstuk een gemiddelde snelheid van 52 km/h gehaald wordt.

Bij andere lijnen helpt het stempel R·NET om snelheids- en kwaliteitsverhogingen er door te krijgen. Ik denk dat zonder dat stempel de 357 nog steeds via de Flora naar Hortensiaplein zou kronkelen en de 340 ook nog via het Driekolommenplein in Aalsmeer.
Gideon
Contacteer:

Bericht door Gideon »

Blijf dat wel grappig vinden, dat 170 en 173 van RET niet zijn vernummerd naar 4xx.
Zeker sinds je in Zuid-Holland, vaak alle R-net lijnen naar de 4xx reeks ziet veranderen. Noord-. was toch 3xx?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
erjeebee

Bericht door erjeebee »

En wat is de langste reis -in afgelegde kilometers) die je in NL binnen een periode van 24 uur kunt maken zonder R-net te gebruiken en zonder terug te steken en zonder een halte/station twee of meer keer aan te doen?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Koop een Porsche.
Plaats reactie