Mag je overnachten in NS stations?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
joos77

Mag je overnachten in NS stations?

Bericht door joos77 »

Verder

1. kun je 24/7 het station in?
2. kun je 24/7 het station uit?
gpvos

Re: Mag je overnachten in NS stations?

Bericht door gpvos »

0. Nee, maar als je geluk hebt is er misschien geen controle.
1 & 2. Nee, behalve op kleine stations die alleen uit een perron met abri's bestaan, en sommige heel grote stations (i.h.a. die aan het 24-uurs-nachtnet).
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
joos77

Bericht door joos77 »

Dus als je op het perron of trein in slaap valt zit je die nacht opgesloten?
gpvos

Bericht door gpvos »

Als het goed is wordt het station ontruimd door de beveiligers die het op slot doen. Evenzo de trein door de conducteur.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
joos77

Bericht door joos77 »

Vreemd eens een station ingeweest, kon er gewoon in en uit en was voledigverlaten, mischien waren die beveiligers toen nog ergens binnen?
joos77

Bericht door joos77 »

schijnt er incidenteel nog weleens 1 wakker te worden op het rangeerterein, conducteur toch 1 gemist blijkbaar.
joos77

Bericht door joos77 »

gpvos schreef: do 06 feb 2025, 00:58 Als het goed is wordt het station ontruimd door de beveiligers die het op slot doen. Evenzo de trein door de conducteur.
Het lijkt mij niet dat iniminie stations beveiligers hebben en zekker geen deur die op slot kan...
Hier bv. zou je zo via het spoor erop of af kunnen.: Afbeelding

Dat hekje klim je ook zo overheen of onderdoor, die stroomkastjes schikken ook niet echt af als je het mij vraagt..

Nou dit station gaat ook niet op slot hoor... https://www.google.nl/maps/@52.4571924, ... FQAw%3D%3D
gpvos

Bericht door gpvos »

Natuurlijk, als je van de straat het perron op kan wordt dat niet afgesloten. Je vroeg of het mag. En je kan er niet van op aan dat een stationsgebouw open blijft.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nee.

Op station Asb (en ik neem aan op alle stations) hangt een sticker met huisregels: "ProRail en NS heten u welkom op dit station" met daarin:
Het is eenieder verboden zich op te houden in het gehele station inclusief de perrons vanaf een kwartier na de laatste trein of einde dienstregeling tot een kwartier voor het begin van de dienstregeling.
Onderaan wordt verwezen naar de AVR-NS, maar daarin staat die zinsnede niet.

Vroeger zaten er ook stickers met voorwaarden van ProRail op bijv. abri's, maar die kon ik niet vinden.

Direct onder die sticker op Asb hangt een sticker met regels in geval van brand etc, en een met een klok zonder wijzers en "deze ingang is 24h open."

=====

Ander antwoord:

ja, dat mag. Als je maar geld neerlegt. :D
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

joos77 schreef: do 06 feb 2025, 01:16
gpvos schreef: do 06 feb 2025, 00:58 Als het goed is wordt het station ontruimd door de beveiligers die het op slot doen. Evenzo de trein door de conducteur.
Het lijkt mij niet dat iniminie stations beveiligers hebben en zekker geen deur die op slot kan...
Dat zegt gpvos toch ook?
gpvos schreef: do 06 feb 2025, 00:50 1 & 2. Nee, behalve op kleine stations die alleen uit een perron met abri's bestaan,
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
en-es

Bericht door en-es »

joos77 schreef: do 06 feb 2025, 01:00 Vreemd eens een station ingeweest, kon er gewoon in en uit en was voledigverlaten, mischien waren die beveiligers toen nog ergens binnen?
Welk station was dat als ik dat mag vragen?
joos77

Bericht door joos77 »

@en-es

Deventer, maar ongeveer half uur later was het wel op slot, dus blijkbaar was ik toen nog net op tijd.
cassie127

Bericht door cassie127 »

In Deventer opent en sluit V&S het station. En aangezien die ook nog wel eens wat andere taken te doen hebben is het niet altijd direct na de laatste trein dat de boel op slot gaat.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RobertT

Bericht door RobertT »

Het stomme is,dat als,ik een internationale reis plan,de reisplanner ook een lange overstaptijd op een station midden in de nacht geeft.
Bijvoorbeeld als ik plan van Tilburg naar Berlijn,krijg ik ook een late trein in de avond met lange tijd in Eindhoven of Venlo.
Die stations zijn in de nacht toch echt op slot
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik vraag me altijd af hoe dat werkt als je een ticket voor zo'n verbinding (die meerdere dagen duurt) zou kopen...
en-es

Bericht door en-es »

Dan zul je al die tijd binnen het station zitten. Je hoeft er toch niet uit als je alleen maar overstapt. ;)
MaartenD

Bericht door MaartenD »

RobertT schreef: ma 10 feb 2025, 01:15 Het stomme is,dat als,ik een internationale reis plan,de reisplanner ook een lange overstaptijd op een station midden in de nacht geeft.
Bijvoorbeeld als ik plan van Tilburg naar Berlijn,krijg ik ook een late trein in de avond met lange tijd in Eindhoven of Venlo.
Die stations zijn in de nacht toch echt op slot
De reisplanner geeft de reis, maar de reisplanner legt jou niet op dat je bij overstappen verplicht op het station blijft. Die kan ook niet ruiken dat je niet even een hotel voor de overnachting neemt of zo.
Dat de reisplanner je die lange overstap dus geeft is geen reden om te kunnen eisen dat je in het station mag verblijven.
RobertT

Bericht door RobertT »

Dat snap ik,maar ik denk dat een gemiddelde reiziger die deze route zou volgen,met een aankomst in Venlo om 1 uur in de nacht en vertrek om 5 uur in de ochtend toch echt niet nog even voor 4 uur een hotel gaat zoeken
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Gezien hoe vaak die treinen van Venlo naar Duitsland uitvallen, is zo'n hotel boeken zo gek nog niet (A)
Maar even serieus, wie zal zo'n reis daadwerkelijk plannen?
En blandning av sött och salt.
en-es

Bericht door en-es »

Vorig jaar toch wel een overstap in München Hbf met 1.00 aankomst en 4.45 vertrek. En ook nog tijdens het Oktoberfest. :Y
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Maar Duitsland is anders, daar heb je 3,5 uur overstaptijd nodig als je een beetje zeker wilt zijn van het halen van je overstap. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Matt

Bericht door Matt »

RobertT schreef: di 11 feb 2025, 01:49 Dat snap ik,maar ik denk dat een gemiddelde reiziger die deze route zou volgen,met een aankomst in Venlo om 1 uur in de nacht en vertrek om 5 uur in de ochtend toch echt niet nog even voor 4 uur een hotel gaat zoeken
Beter nog, ik denk dat het merendeel van de reizigers die deze route volgen niet eens hebben gezien dat er een lange overstap in de nacht in Venlo is. Die denken dan "handig, een verbinding in de nacht".
IIVQ

Bericht door IIVQ »

IIVQ schreef: ma 10 feb 2025, 07:29 Ik vraag me altijd af hoe dat werkt als je een ticket voor zo'n verbinding (die meerdere dagen duurt) zou kopen...
Ik bedoelde eigenlijk meer op: Krijg je dan één doorgaand ticket voor verder alleen maar dagtreinen die over meerdere dagen geldig is?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: di 11 feb 2025, 10:04
IIVQ schreef: ma 10 feb 2025, 07:29 Ik vraag me altijd af hoe dat werkt als je een ticket voor zo'n verbinding (die meerdere dagen duurt) zou kopen...
Ik bedoelde eigenlijk meer op: Krijg je dan één doorgaand ticket voor verder alleen maar dagtreinen die over meerdere dagen geldig is?
Ja, binnenlandse tickets in Duitsland en internationale tickets waren altijd al meerdere dagen geldig. Dat is nu behoorlijk ingeperkt maar een meerdaags internationaal ticket bestaat nog steeds.
Plaats reactie