Fahrgastrechte bij ontbrekend treindeel

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Fahrgastrechte bij ontbrekend treindeel

Bericht door Daniel »

Op m'n reis huiswaarts vandaag had ik te maken met een situatie waarvan ik al weet dat ik geld terug zou moeten krijgen, maar ik zie zo gauw even niet hoe ik het nu aan moet vragen. Dus voor de experts hier: hoe? ;)

M'n reis was als volgt: RE20 van Bamberg naar Würzburg, ICE 722 naar Düsseldorf, ICE 124 naar Utrecht en daarvandaan naar Amersfoort.
Probleemgeval was ICE 722 die het tweede stel miste en ik had een reservering in rijtuig 33. Actie die ik daarop zelf hem ondernomen is terwijl ik aan m'n ontbijt zat maar gauw een nieuwe reservering te maken op een van de laatste vrije plaatsen in rijtuig 23 (en gezien de drukte blij dat ik dat gedaan had)

Als het goed is kan ik dan geld terugvragen voor een van die dubbele reserveringen. Maakt het daarbij dan nog uit dat ik die samen met de reservering voor de 124 geboekt heb? (Dus maar één keer € 5,20 betaald heb voor de reservering die bij de oorspronkelijke boeking hoorde).
Wanneer ik echter via m'n DB-account een fahrgastrechte-aanvraag start heb ik alleen de keuze uit meer dan 60 minuten vertraging, reis afgebroken of teruggereisd naar het vertrekpunt. En geen van die opties is van toepassing, want heb m'n reis gewoon kunnen maken en slechts een kwartier vertraging (door andere oorzaken) opgelopen.
Maar waar moet ik dan wel zijn om dit in te dienen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt

Re: Fahrgastrechte bij ontbrekend treindeel

Bericht door rvdborgt »

Het papieren formulier heeft de optie: "Ich habe meine Reisen wegen dieser Verspätung im nachfolgenden Bahnhof unterbrochen und musste mit einem anderen Verkehrsmittel/Zug weiterfahren, für das/den zusätzliche Kosten entstanden sind - bitte Originalbelege beifügen"
Dat komt denk ik het dichtste bij.
Verder meldt DB: "Konnten reservierte Sitzplätze nicht zugeteilt oder zugeteilte Sitzplätze nicht bereitgehalten oder wegen Zugverspätung nicht eingenommen werden, haben Sie Anspruch auf Rückzahlung des gezahlten Reservierungsentgelts. Die Rückzahlung des Reservierungsentgelts können Sie (formlos) im Servicecenter Fahrgastrechte beantragen. Oder wenden Sie sich alternativ an eine DB-Verkaufsstelle (DB Reisezentrum oder DB Agentur)."

Je zou eventueel ook dit contactformulier kunnen gebruiken:
https://www.bahn.de/kontakt/serviceanli ... denservice
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Even een briefje tikken met je probleem en een kopie van je reservering en naar

DB Dialog GmbH
Servicecenter Fahrgastrechte
D-60647 Frankfurt am Main
Duitsland

sturen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

rvdborgt schreef: do 27 mar 2025, 22:20 Je zou eventueel ook dit contactformulier kunnen gebruiken:
https://www.bahn.de/kontakt/serviceanli ... denservice
Dat contactformulier lijkt me niet helemaal geschikt gezien het gebrek aan bijlagemogelijkheden (of kunnen ze de reserveringen ook op m'n klantnummer terugvinden?). Dus denk dat ik maar voor de optie van Suus ga dan, dank voor het adres in elk geval.

(Ik denk ook niet dat iemand het merkt overigens als ik de extra reservering op m'n onkostendeclaratie op 't werk zet, maargoed, dat is de minder nette optie dus die ga ik maar niet gebruiken)
Schapekop in de Keistad

rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Suus schreef: do 27 mar 2025, 22:23 D-60647 Frankfurt am Main
Duitsland
Het toevoegen van landcodes voor de postcode wordt overigens door veel postdiensten (incl. de Deutsche Post) afgeraden. De PTT (of hoe heten ze dit jaar) interpreteert dat dan soms als een Nederlandse postcode, zeker als je 2 letters gebruikt, met alle gevolgen van dien...
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

PostNL beveelt het voor diverse landen juist aan, net zoals twee spaties achter de postcode en plaatsnamen altijd volledig in hoofdletters. Letters staan in Nederlandse postcodes overigens achter de cijfers, dus bij PostNL krijg je er geen problemen mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

Mijn ICE was een tijdje geleden geannuleerd waardoor ik een andere ICE moest nemen. Voor de nieuwe ICE heb ik opnieuw een zitplaats gereserveerd. Uiteraard had ik hier contact over opgenomen en ze zeiden dat ik moest mailen naar [email protected] met tekst en uitleg. Dezelfde dag nog kreeg ik bevestiging dat mijn zitplaatsreservering voor de geannuleerde ICE terugbetaald zou worden. Dus wellicht is dit ook een optie voor jou, gaat wat sneller dan over de post.
Matt

Bericht door Matt »

Je hebt recht op terugbetaling van je oorspronkelijke zitplaatsreservering, ook als je voor meerdere treinen maar één keer hebt betaald. Je kan het beste een brief sturen om de situatie (kort) uit te leggen.

Goed om te weten: bij treinuitval, een ontbrekend rijtuig of een andere reden waarom je geen gebruik kan maken van je zitplaatsreservering, heb je recht op een gratis vervangende zitplaats. Deze kan je halen bij de ticketbalie of bij de klantenservice van het bedrijf waar je het ticket hebt gekocht. Maar goed, daar heb je niet veel aan als je er pas in de trein achter komt.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Daniel schreef: do 27 mar 2025, 21:26 Wanneer ik echter via m'n DB-account een fahrgastrechte-aanvraag start heb ik alleen de keuze uit meer dan 60 minuten vertraging, reis afgebroken of teruggereisd naar het vertrekpunt. En geen van die opties is van toepassing, want heb m'n reis gewoon kunnen maken en slechts een kwartier vertraging (door andere oorzaken) opgelopen.
Maar waar moet ik dan wel zijn om dit in te dienen?
Ik had van de zomer een vergelijkbare situatie, met maar 20 minuten vertraging maar wel een gemiste zitplaatsreservering. Daar heb ik gewoon de optie voor 60 minuten vertraging geselecteerd. Als je dan invult dat je geen/beperkte vertaging had maar wel een gemiste zitplaatsreservering, dan krijg je het geld gewoon teruggestort. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Suus schreef: do 27 mar 2025, 22:55 PostNL beveelt het voor diverse landen juist aan, net zoals twee spaties achter de postcode en plaatsnamen altijd volledig in hoofdletters. Letters staan in Nederlandse postcodes overigens achter de cijfers, dus bij PostNL krijg je er geen problemen mee.
In sommige landen maakt het deel uit van de postcode, in veel landen niet, zoals voor Duitsland.
Ik heb al van alles met toegevoegde landcodes meegemaakt, met name bij post uit Nederland, die dan een rondje Nederland of een rondje Europa had gedaan.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik had in de zomer dit probleem, dat reserveringen ongeldig werden door de inzet van een ICE 1 in plaats van een ICE-T waardoor ons rijtuig niet meer bestond, en de reserveringen voor de trein daarna vervielen ook want de trein viel uit. Ik ben een paar weken later met de 3 x 2 reserveringen naar het DB Reisezentrum gegaan en stond zonder problemen een paar minuten later buiten met meer cash dan daarvoor. :Y Volgens mij heb ik nog een papier ondertekend voor ontvangst, al weet ik dat niet meer 100% zeker.

Mocht je binnenkort nog eens naar Duitsland gaan, is dat wellicht een makkelijkere optie. Of anders maar gewoon met de post.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Ik heb ook goede ervaringen met cashterugbetaling bij de loketten, als het om reserveringen gaat. Zelfs eens 5 euro extra gekregen vanwege het ongemak.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
en-es

Bericht door en-es »

Heb heel wat ongebruikte reserveringen betaald bij DB. Heb ze nooit terug gevraagd omdat ik denk dat het teveel moeite is.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Bij mij treedt ook een geval annulering van de ICE op. De reservering is niet meegenomen naar de vervangende trein die ik heb geselecteerd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

en-es schreef: vr 28 mar 2025, 08:36 Heb heel wat ongebruikte reserveringen betaald bij DB. Heb ze nooit terug gevraagd omdat ik denk dat het teveel moeite is.
Ik maak sinds een tijdje vaker reserveringen via de ČD. Vooral in eerste klas heb je er al 3 nodig voordat DB voor een reis goedkoper is. Voordeel is dat je die tot een kwartier van tevoren kunt annuleren en dan hoef je niks terug te vragen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar kun je dan ook reserveringen boeken via ČD als je niet in of via Tsjechië reist?
En zo ja, hoe maak je die reserveringen dan?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Meltrain schreef: vr 28 mar 2025, 10:30 Maar kun je dan ook reserveringen boeken via ČD als je niet in of via Tsjechië reist?
En zo ja, hoe maak je die reserveringen dan?
Gewoon, verbinding opvragen en dan "reservation only" kiezen. Je kunt ook een stoel kiezen maar daarvoor moet je dan wel rijtuig- en plaatsnummer weten.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Muj Vlak is wat mij betreft een van de betere apps van Europese spoorwegmaatschappijen. Op die manier zijn reserveringen zelfs tot een kwartier voor vertrek gratis te annuleren.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ook de reisplanner vind ik erg handig, omdat hij (in tegenstelling tot sommige reisplanners, *kuch* DB Navigator *kuch*) geoptimaliseerd is op zo weinig mogelijk klikken. Je kunt heel eenvoudig swipen om eerdere treinen te vinden, latere treinen, een later alternatief midden in je reis (!), enzovoorts. En de planner werkt desnoods offline. Ik gebruik de app voortdurend om een eerste indruk te krijgen van mogelijke verbindingen door heel Europa heen; met name in het VK vind ik hem echt een uitkomst. :mrgreen:
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Matt schreef: do 27 mar 2025, 23:07 Goed om te weten: bij treinuitval, een ontbrekend rijtuig of een andere reden waarom je geen gebruik kan maken van je zitplaatsreservering, heb je recht op een gratis vervangende zitplaats. Deze kan je halen bij de ticketbalie of bij de klantenservice van het bedrijf waar je het ticket hebt gekocht. Maar goed, daar heb je niet veel aan als je er pas in de trein achter komt.
Wist ik op zich wel, maar in Bamberg heb ik het Reisezentrum zogauw niet open gezien en gezien de beperkte hoeveelheid plekken die er überhaupt nog vrij waren heb ik maar niet gewacht tot Würzburg om dat te regelen.
De conducteur van de 722 had het zelfs nog over automatisch omgeboekte reizigers, maar dat is in elk geval nooit gebeurt (ik kreeg ook braaf alle notificaties over die trein twee keer via de DB Navigator app).
Ow, en de Komfort Check-in werkt dus ook niet als je op een andere plek zit die je later zelf gereserveerd hebt :mrgreen:
umbusko schreef: vr 28 mar 2025, 02:33 Mocht je binnenkort nog eens naar Duitsland gaan, is dat wellicht een makkelijkere optie. Of anders maar gewoon met de post.
Grote kans dat de eerstvolgende keer pas in de zomer is, dus heb nu maar een mailtje gestuurd naar het eerder hier vermelde mailadres.
Schapekop in de Keistad

ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Tom024 schreef: vr 28 mar 2025, 14:28 Muj Vlak is wat mij betreft een van de betere apps van Europese spoorwegmaatschappijen. Op die manier zijn reserveringen zelfs tot een kwartier voor vertrek gratis te annuleren.
Ik heb net deze app gedownload en geïnstalleerd. Net wat gekeken maar de app spreekt nog over Eindhoven Beukenlaan
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Voor de meelezers hier: zaterdag het mailtje naar het adres van de fahrkartenservice dat hierboven genoemd werd gestuurd en vanmorgen rond 10.00 uur ontving ik een mail ter bevestiging van de annulering van mijn reservering en de opdracht om € 5,20 naar mijn creditcard terug te boeken.
Schapekop in de Keistad

Plaats reactie