Pagina 1 van 1

Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 27 mar 2008, 13:11
door Cookie
In het kader van toekomstig te plannen reisjes, ben ik eigenlijk wel benieuwd welke trajecten in Duitsland nog echte 'Nebenbahnnostalgie' hebben. Dus armseinen, schränkenposten en de 'X-factor'...

Wie heeft ideeën voor aan te raden lijntjes? :)

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 27 mar 2008, 13:53
door Jeroen
Van Kleve - Düsseldorf is het eerste deel tot aan Geldern nog nostalgisch. Vanaf daar beginnen de hoge perrons, nette stations, dubbelspoor etc.

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 27 mar 2008, 13:56
door Caspar
Bedoel je dit soort dingen:

Afbeelding
Bad Harzburg, 25.03.2008

De diesellijnen in Harz zijn nog volop vertegenwoordigd van dit soort kunstwerken. Als je geen gebruik wilt maken van IC/ICE's is Harz misschien net even te ver om op 1 dagje te doen, vanaf Hannover is het een anderhalf uur tot Bad Harzburg. Een aardige rit met BR 612, of een getrokken trein met een dieselloc BR 218 ervoor.
Ook de nevenlijnen in de regio Pfalz zijn de moeite waard, hier zijn ook veel museumlijnen, heb er een boekje van meegenomen afgelopen weekend met tientallen tips erin. Echter, dat is zeker te ver om op 1 dag heen en terug te doen vanuit NL. Als je die kant op wilt gaan heb je misschien wat aan deze site: http://www.der-takt.de/

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 27 mar 2008, 13:57
door BR628
Schränkenposten heb je aan bijna alle lijnen nog wel. Voor armseinen wordt het wat lastiger. Ik wist er wel een paar, maar die zijn helaas sinds niet al te lange tijd allemaal vervangen.

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 27 mar 2008, 17:24
door dvdhoven
Op deze site vindt je alles over signalen in Duitsland:
http://www.stellwerke.de/
Beetje zoeken, maar er zijn lijsten waarin voor vele stations de status van de beveiliging wordt aangegeven.
Voor klassieke signalen hoef je niet ver over de grens, volgens mij heeft Gronau nog steeds armsignalen en de lijn naar Coesfeld ook. Die heeft ook nog handbediende overwegen. Gronau-Münster heeft nog deels armsignalen.

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 27 mar 2008, 21:10
door Ronald
dvdhoven schreef:Voor klassieke signalen hoef je niet ver over de grens, volgens mij heeft Gronau nog steeds armsignalen en de lijn naar Coesfeld ook.
Klopt inderdaad, laatst nog gezien op het traject van Gronau richting Coesfeld en Dortmund 8-) . Ik vond het trouwens wel een aparte combinatie, de ouderwetse beveiliging met de moderne Talent-treintjes.

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 27 mar 2008, 21:15
door Cookie
Eigen topic even verplaatst naar rubriek waar deze thuishoort :)

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 27 mar 2008, 22:08
door Vlight
Telkens als ik ritjes maak valt het mij weer op hoeveel armseinen er nog staan in ieder geval. Op de meeste nevenlijntjes kan je wel wat vinden. :)

Echt Nebenbahncharakter (met overal lage perrons enzo en niet al te modern materieel) hebben bijvoorbeeld Buchholz - Soltau - Bennem

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: wo 02 apr 2008, 20:03
door Fles
Vlight schreef:Uelzen - Gifhorn - Braunschweig (waar Fles 7 seconden is geweest)
't was genoeg, toch 8-)

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: wo 02 apr 2008, 22:13
door Cookie
Bedankt voor de tips allemaal, de lijntjes die Vlight voorstelt, was ik van plan in de zomervakantie aan te doen. Dit aangezien de serie BR 614 er per december voor het grootste deel uitgaat en plaats moet maken voor moderner spul :( . En op de Heidebahn ( Buchholz - Soltau - Bennemühlen ) worden nog een aantal ritten met dit materieel gereden, dus daar moeten maar eens wat typische Nebenbahnplaten gemaakt worden.

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 10:42
door IC3
Jeroen schreef:Van Kleve - Düsseldorf is het eerste deel tot aan Geldern nog nostalgisch. Vanaf daar beginnen de hoge perrons, nette stations, dubbelspoor etc.
Alle stations aan deze lijn zijn - op Weeze na - recent gerenoveerd, dus iets minder nostalgisch dan voorheen. In Bedburg-Hau, Goch en Kevelaer zie je nu ook hoge perrons. Wel zijn de armseinen nog steeds in gebruik (Kleve heeft wel lichtseinen overigens) en zijn er nog handbediende overwegen.

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 11:42
door Caspar
Zijn die lijnen zo dicht op de Nederlanse grens langschappelijk niet wat saai, in vergelijking met nevenlijnen in bv de Harz of een van de andere Duitse middelgebergtes? In ieder geval het mat wat er rijdt naar mijn beleving wel saai, bijna allemaal lightrail...

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 12:27
door Jeroen
IC3 schreef:Alle stations aan deze lijn zijn - op Weeze na - recent gerenoveerd, dus iets minder nostalgisch dan voorheen. In Bedburg-Hau, Goch en Kevelaer zie je nu ook hoge perrons. Wel zijn de armseinen nog steeds in gebruik (Kleve heeft wel lichtseinen overigens) en zijn er nog handbediende overwegen.
Ok, tijd om dan weer eens te gaan kijken daar. Gelukkig heb ik vorig jaar nog foto's gemaakt van toen het dus nog blijkbaar 'oud' was.

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: do 17 apr 2008, 13:28
door Fles
Staat het seinhuis van Nieukerk er nog dat iemand weet? Dat was ook altijd wel leuk :) Deze foto is van 1-10-2006.

Afbeelding

Of anders bijvoorbeeld het lijntje van Hagen naar Lüdenscheid, waar ik 2 maanden geleden nog dit tafereeltje tegenkwam:

Afbeelding

Re: Deutsche Nebenbahnen

Geplaatst: vr 18 apr 2008, 11:04
door dvdhoven
Caspar schreef:Zijn die lijnen zo dicht op de Nederlanse grens langschappelijk niet wat saai, in vergelijking met nevenlijnen in bv de Harz of een van de andere Duitse middelgebergtes? In ieder geval het mat wat er rijdt naar mijn beleving wel saai, bijna allemaal lightrail...
Als je Twente saai vindt, dan vindt je Gronau-Coesfeld en Gronau-Münster ook saai. Verwantschap tussen de landschappen is erg groot, alleen zijn in Duitsland de boerderijen veel groter. Ja het is één van mijn favourite landschappen, maar niet iedereen denkt er zo over.
Materieel is meest Talent, zij het Talents van verschillende maatschappijen. Bij de NordWestBahn kun je ook Lint verwachten, veel Lightrail dus en naar mijn mening niets mis mee. In tegendeel hier kan ik mijn fiets in- en uitkrijgen; bij de 624 was dat een vreselijke rotklus. :(
Iets verder Duitsland in, tref je toch wel wat bergjes aan, bijv. bij Osnabrück, tussen Essen en Düsseldorf en krijg je bijvoorbeeld ook het best boeiende landschap van het Emscher-Ruhrgebied.
Maar ja, ik ben en blijf een Duitsland fan, alleen kom ik er niet zoveel meer, helaas.