CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Je kan in Horst lekker uit de weg op spoor 3 staan, ik denk dat dat vooral de reden is. De spitstoevoeger (want dat was het) zal wel vooral nodig zijn geweest tot Helmond denk ik.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
De CTA's in Tilburg, tja dat is sowieso een beetje vreemd aan het worden. Daar zit nog een boekje voor Keulen in
Verder nog wat klaagzang:
Op de oostelijke CTA (oostkant) in Tilburg op perron 2 is Tilburg West als eindbestemming NIET te lezen van een afstand van meer dan ±2-3m, dat is er met een lichtblauwe balpen of iets dergelijks opgeschreven. Een watervaste stift was blijkbaar niet voorhanden? Gisteren lukte het wel op 'Intercity' op de CTA's te krijgen op perron 2+3 (westelijke CTA's, aan de oostkant. Vandaag zat er iemand anders achter de knoppen, en bleef dat stukje van de CTA weer eens blanco (net zoals op woensdag).
Verder zag ik vandaag in 's-Hertogenbosch in de CTA op de loopbrug (waar na tien jaar de gladde tegels vervangen worden voor stroeve exemplaren) Veghel voorbijkomen als eindbestemming. Veghel wordt al heel erg lang niet meer bediend door welke personentrein dan ook.
Verder nog wat klaagzang:
Op de oostelijke CTA (oostkant) in Tilburg op perron 2 is Tilburg West als eindbestemming NIET te lezen van een afstand van meer dan ±2-3m, dat is er met een lichtblauwe balpen of iets dergelijks opgeschreven. Een watervaste stift was blijkbaar niet voorhanden? Gisteren lukte het wel op 'Intercity' op de CTA's te krijgen op perron 2+3 (westelijke CTA's, aan de oostkant. Vandaag zat er iemand anders achter de knoppen, en bleef dat stukje van de CTA weer eens blanco (net zoals op woensdag).
Verder zag ik vandaag in 's-Hertogenbosch in de CTA op de loopbrug (waar na tien jaar de gladde tegels vervangen worden voor stroeve exemplaren) Veghel voorbijkomen als eindbestemming. Veghel wordt al heel erg lang niet meer bediend door welke personentrein dan ook.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Nee, dat zeker niet. Zou leuk zijn als daar een foto van te maken was. :) Redelijk uniek flapje...playertwo schreef:Verder zag ik vandaag in 's-Hertogenbosch in de CTA op de loopbrug (waar na tien jaar de gladde tegels vervangen worden voor stroeve exemplaren) Veghel voorbijkomen als eindbestemming. Veghel wordt al heel erg lang niet meer bediend door welke personentrein dan ook.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Tja, over CTA's met kuren gesproken... het exemplaar op spoor 1c in Dordrecht functioneert inmiddels weer naar behoren, maar z'n buurman boven spoor 15 toont al enige weken geen eindbestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Op Bergen op Zoom stond net op de CTA van het perron ri. Rsd een stoptrein met als enige stop eindbestemming Amsterdam Centraal aangekondigd
Edit: lol, op Kruiningen-Yerseke om 13.18 een IC naar Bgn, Rsd, Etn, Bd, Gz, Ddr en Asd...
Edit: lol, op Kruiningen-Yerseke om 13.18 een IC naar Bgn, Rsd, Etn, Bd, Gz, Ddr en Asd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
En nog meer Zeeuwse CTA-rariteiten: bij deze CTA in Middelburg is zo te zien het flapje "Goes, Kruiningen-Yerseke" eruit gevallen...
Op spoor 2 van Vlissingen Souburg was ook nog een compleet doorgedraaide CTA aanwezig, als ik 't zo zag vandaag zijn Goes en Vlissingen de enige stations op de Zeeuwse lijn waar alle CTA's naar behoren functioneren.
Op spoor 2 van Vlissingen Souburg was ook nog een compleet doorgedraaide CTA aanwezig, als ik 't zo zag vandaag zijn Goes en Vlissingen de enige stations op de Zeeuwse lijn waar alle CTA's naar behoren functioneren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
De CTA die halverwege op spoor 1 hangt op Ddr klopte ook niet helemaal.. Om 3.39u vertrok de IC naar Rtd, Dt, Gvc, Ledn, Shl en Asd..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Ligt er natuurlijk aan hoe laat dat erop stond hoe groot de fout is Kennelijk herkent 'ie het nachtnet nog als rijdend via Gvc i.p.v. Gv.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Ik zie Goes anders gewoon vermeld staan hoor. Ze hebben alleen het verkeerde flapje voorgedraaid, want die trein zou niet moeten stoppen op Arnemuiden, maar wel op Kruiningen-Yerseke.Reiziger Ddrs schreef:En nog meer Zeeuwse CTA-rariteiten: bij deze CTA in Middelburg is zo te zien het flapje "Goes, Kruiningen-Yerseke" eruit gevallen...
http://www.ovronddordt.nl/forums/CTA_Mdb_2_270609.jpg
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Tja, dat zeg ik dus: dat flapje met Gs, Kry is eruit gevallen. Een treinsoort die non-stop Gs-Bgn doet is er immers niet, dus staat een combi op de CTA die alleen door missende flapjes kan ontstaan.
Maar zelfs zonder flapjes kan het mis gaan: de 693153 stond in Amf als IC naar Arnhem aangekondigd. Opvallender was echter de vermeldde stop in Wolfheze. Foto volgt als ik weer thuis ben.
Maar zelfs zonder flapjes kan het mis gaan: de 693153 stond in Amf als IC naar Arnhem aangekondigd. Opvallender was echter de vermeldde stop in Wolfheze. Foto volgt als ik weer thuis ben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Het was rond 3.30u in ieder geval.Reiziger Ddrs schreef:Ligt er natuurlijk aan hoe laat dat erop stond hoe groot de fout is Kennelijk herkent 'ie het nachtnet nog als rijdend via Gvc i.p.v. Gv.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
De toegezegde foto: zelfs zonder flapjes gaat het nog mis, wat doet Wolfheze nu weer op deze CTA...
En in Arnhem kwam ik deze intercity naar Tiel nog tegen...
En in Arnhem kwam ik deze intercity naar Tiel nog tegen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Tja, hij stopt niet in Arnhem Zuid.
(En volgens NS-logica (die voor 50% eigenaar van Syntus is) is het dan een Intercity. )
(En volgens NS-logica (die voor 50% eigenaar van Syntus is) is het dan een Intercity. )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
De stoptreinen vanaf Gilze-Rijen richting Breda worden allemaal aangegeven als Sneltrein i.p.v. Stoptrein. In principe goed, omdat er geen stations tussen liggen, maar dan had het een Intercity moeten zijn.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Op spoor 3b in Zutphen staat de CTA ook al maanden op 'Intercity', terwijl daar alleen maar stoptreinen naar Oldenzaal en Winterswijk vertrekken... een IC die met een Lintje wordt gereden
Ik doe ook maar wat
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Ach dat doet me denken aan de vroegere strandexpress, van Zandvoort naar Amsterdam.
Die trein heb ik zowel als sprinter, als stoptrein, als sneltrein en als intercity aangekondigd gezien. De mooiste vorm vond ik:
"Sneltrein"
"Stopt ook te Overveen"
"Stopt niet te Haarlem-Spaarnwoude"
Ja als je dat zó moet gaan uitleggen, dan is het volkomen begrijpelijk dat de NS van die formule af wil...
Die trein heb ik zowel als sprinter, als stoptrein, als sneltrein en als intercity aangekondigd gezien. De mooiste vorm vond ik:
"Sneltrein"
"Stopt ook te Overveen"
"Stopt niet te Haarlem-Spaarnwoude"
Ja als je dat zó moet gaan uitleggen, dan is het volkomen begrijpelijk dat de NS van die formule af wil...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Daarom heet het tegenwoordig dan ook een intercity
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
:neg:
Het is gewoon een schande dat iedere gare railbus die weleens een straattegel voorbij rijdt tegenwoordig gewoon "InterCity" heet Kap toch eens met dat gedonderjaag.
Alkmaar - Limburg, ja
Randstad - Noord/Oost, ja
Randstad - Arnhem - Nijmegen, ja
Randstad - Eindhoven - Venlo, ja
Maar een stoptrein, die met stoptrein-mat gereden wordt, en alleen Hollandsche Rading, Hilversum Sportpark en Bussum Zuid een IC noemen? Een stoptrein over een goeddeels enkelspoors lijntje, wat toevallig Terwijde en Vleuten overslaat op zijn volledige rit van wel VIJFTIG kilometer, een IC noemen? NS ben je wel lekker bij je hoofd? :neg:
Het is gewoon een schande dat iedere gare railbus die weleens een straattegel voorbij rijdt tegenwoordig gewoon "InterCity" heet Kap toch eens met dat gedonderjaag.
Alkmaar - Limburg, ja
Randstad - Noord/Oost, ja
Randstad - Arnhem - Nijmegen, ja
Randstad - Eindhoven - Venlo, ja
Maar een stoptrein, die met stoptrein-mat gereden wordt, en alleen Hollandsche Rading, Hilversum Sportpark en Bussum Zuid een IC noemen? Een stoptrein over een goeddeels enkelspoors lijntje, wat toevallig Terwijde en Vleuten overslaat op zijn volledige rit van wel VIJFTIG kilometer, een IC noemen? NS ben je wel lekker bij je hoofd? :neg:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Dan ken ik er ook nog eentje:Vinny schreef:Ach dat doet me denken aan de vroegere strandexpress, van Zandvoort naar Amsterdam.
Die trein heb ik zowel als sprinter, als stoptrein, als sneltrein en als intercity aangekondigd gezien. De mooiste vorm vond ik:
"Sneltrein"
"Stopt ook te Overveen"
"Stopt niet te Haarlem-Spaarnwoude"
Ja als je dat zó moet gaan uitleggen, dan is het volkomen begrijpelijk dat de NS van die formule af wil...
Weleens gezien in Amersfoort (helaas geen foto):
"Stoptrein"
"Stopt niet op tussengelegen stations"
"Utrecht"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Ach, da's net zoiets als ze tegenwoordig in Utrecht voor de s17400 hebben:
Sprinter
stopt alleen in:
Veenendaal Centrum
Sprinter
stopt alleen in:
Veenendaal Centrum
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Klein detail, hij stopt wel op Sportpark (lopend vanaf station Hilversum ben je er net zo snel), maar niet op Hilversum Noord.Fles schreef:Maar een stoptrein, die met stoptrein-mat gereden wordt, en alleen Hollandsche Rading, Hilversum Sportpark en Bussum Zuid een IC noemen? Een stoptrein over een goeddeels enkelspoors lijntje, wat toevallig Terwijde en Vleuten overslaat op zijn volledige rit van wel VIJFTIG kilometer, een IC noemen? NS ben je wel lekker bij je hoofd? :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
Ik moest afgelopen vrijdag overstappen in Schiphol en daar is de situatie met de treinen richting Amsterdam Centraal ook nogal onduidelijk:
-De s2100 staat uiteraard aangeven als op vertrekstaten en CTA's als Intercity, deze stopt onderweg niet.
-De s3900 staat op de vertrekstaten (CTA's ook neem ik aan, maar niet gezien) als Intercity, die ook stopt in Lelylaan en Sloterdijk
-De s2600 daarentegen staat op de vertrekstaten aangeven als sneltrein, maar op die blauwe borden* en CTA's weer als Intercity.
Ik stapte uit een vertraagde IC2100, waarna ik op die blauwe borden* zag dat er vrij snel nog een Intercity naar Amsterdam Centraal kwam. Maar aangezien ik de tijden daar niet ken, was het dus nogal onduidelijk of dit een stoppende IC of niet was. (Ik moet naar Lelylaan). Ook omdat de 2600 dus juist als sneltrein op de vertrekstaten staat aangegeven.
Niet echt een duidelijke situatie dus.
*Die blauwe borden geven aan wat de eerstvolgende 2 treinen zijn met alleen eindbestemming en treincategorie en aan welke kant van het perron ze stoppen.
2100 = IC Vlissingen -- Rotterdam Centraal -- Schiphol -- Amsterdam Centraal (stopt niet tussen Schiphol en Amsterdam Centraal)
2600 = IC Den Haag Centraal - Schiphol -- Amsterdam Centraal (stopt in Lelylaan en Sloterdijk)
3900 = IC Hoofddorp -- Schiphol - Amsterdam Centraal - Lelystad (stopt in Lelylaan en Sloterdijk)
-De s2100 staat uiteraard aangeven als op vertrekstaten en CTA's als Intercity, deze stopt onderweg niet.
-De s3900 staat op de vertrekstaten (CTA's ook neem ik aan, maar niet gezien) als Intercity, die ook stopt in Lelylaan en Sloterdijk
-De s2600 daarentegen staat op de vertrekstaten aangeven als sneltrein, maar op die blauwe borden* en CTA's weer als Intercity.
Ik stapte uit een vertraagde IC2100, waarna ik op die blauwe borden* zag dat er vrij snel nog een Intercity naar Amsterdam Centraal kwam. Maar aangezien ik de tijden daar niet ken, was het dus nogal onduidelijk of dit een stoppende IC of niet was. (Ik moet naar Lelylaan). Ook omdat de 2600 dus juist als sneltrein op de vertrekstaten staat aangegeven.
Niet echt een duidelijke situatie dus.
*Die blauwe borden geven aan wat de eerstvolgende 2 treinen zijn met alleen eindbestemming en treincategorie en aan welke kant van het perron ze stoppen.
2100 = IC Vlissingen -- Rotterdam Centraal -- Schiphol -- Amsterdam Centraal (stopt niet tussen Schiphol en Amsterdam Centraal)
2600 = IC Den Haag Centraal - Schiphol -- Amsterdam Centraal (stopt in Lelylaan en Sloterdijk)
3900 = IC Hoofddorp -- Schiphol - Amsterdam Centraal - Lelystad (stopt in Lelylaan en Sloterdijk)
Laatst gewijzigd door Chauf21 op di 30 jun 2009, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 's' voor treinserie gezet t.b.v. mouse-over
Reden: 's' voor treinserie gezet t.b.v. mouse-over
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
@ Reiziger Delft: Helemaal met je eens. Zone- en flextreinen blijven natuurlijk sowieso wel lastig, omdat ze eigenlijk niet binnen de Nederlandse naamgevingssystematiek vallen, het Belgische systeem met L- treinen, IR-treinen en IC-treinen is wat dat betreft eigenlijk beter.
Overigens vind ik het bij de IC Utrecht-Almere niet erg dat dat ding IC heet. Per slot van rekening vormt die trein de snelste verbinding tussen de twee steden en is het het eenvoudigste manier om aan te duiden dat deze trein niet stopt te Hollandsche Rading, Hilversum Noord en Bussum Zuid. Er zal in ieder geval niemand daardoor in de verkeerde trein stappen en dat zou wel het geval zijn als je de verbinding Sprinter noemt zonder duidelijke indicatie dat de trein stations overslaat.
Overigens vind ik het bij de IC Utrecht-Almere niet erg dat dat ding IC heet. Per slot van rekening vormt die trein de snelste verbinding tussen de twee steden en is het het eenvoudigste manier om aan te duiden dat deze trein niet stopt te Hollandsche Rading, Hilversum Noord en Bussum Zuid. Er zal in ieder geval niemand daardoor in de verkeerde trein stappen en dat zou wel het geval zijn als je de verbinding Sprinter noemt zonder duidelijke indicatie dat de trein stations overslaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
De situatie in Schiphol was een tijd geleden, toen er elk weekend geen treinen naar Amsterdam Zuid reden ivm de bouw van het tweede perron daar, nog leuker. Toen reed de toenmalige stoptrein 4600 (Almere Oostvaarders - Amsterdam C) extra door vanuit Amsterdam C naar Schiphol - Hoofddorp. Toen reed er dus nog een stoptrein op Amsterdam - Schiphol, die niet op tussengelegen stations stopte...
De oogst van gisteren: op Arnhem een Intercity naar Emmerich, Oberhausen, Duisburg, Dusseldorf en Nijmegen. Op Driebergen-Zeist stapte ik uit de Intercity naar Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Zuid en Breukelen.
Leuk, hangende flapjes ;-)
De oogst van gisteren: op Arnhem een Intercity naar Emmerich, Oberhausen, Duisburg, Dusseldorf en Nijmegen. Op Driebergen-Zeist stapte ik uit de Intercity naar Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Zuid en Breukelen.
Leuk, hangende flapjes ;-)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4
En je had nog een extra IC: De NO ging in zijn geheel naar Asd en vervolgens door naar Shl.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten