Zo, weer een heerlijk avontuurlijk dagje treinen gehad -o-.
De bedoeling was om vandaag naar Hengelo te gaan en dat lukte ook, hetzij met wat vertraging.
De manier om het langste te blijven zitten was om de boemel naar Schiphol te nemen en daar te blijven zitten. Het was niet helemaal duidelijk of de boemel naar Hoofdorp reed (bij actuele vertrektijden stond een van de Schiphol-boemmeltjes aangegeven bij Amsterdam Sloterdijk als eindbestemming Hoofddorp vanaf SPOOR 6... uh huh, dat gaat ook echt lukken). Op het station werd omgeroepen dat de boemmeltjes richting Hoofddorp naar A'dam CS zouden rijden. De CTA's stonden gewoon nog op Hoofddorp, terwijl er ook een paneeltje bestaat voor A'dam CS ald eindpunt. Geen woord over hoe je op Amsterdam Lelylaan, Schiphol of Hoofddorp moet komen. Stel je voor als je de reiziger zou informeren! :O
Nouja, dat werd dus de trein van 08:30 naar R'dam CS, uitgevoerd door een DD-AR als ik het goed heb. Opvallend was dat aan de oostkant van Centraal (vlak voor Muiderpoort) behoorlijk wat Mat'64'jes stonden geparkeerd. Worden die binnenkort afgevoerd, of gewoon als reserve?
Aangekomen op station Duivendrecht was het snel naar beneden om de NS Hispeed richting Berlijn te pakken. Ik reisde met een familielid en die was echt uberverbaasd (en ik zat ook al te kijekn...) dat de internationale trein werd uitgevoerd door... Mat'64! Het bleek dus dat wegens het noodweer gisteravond er geen/niet genoeg Intercity-rijtuigen uit Duitsland konden komen, dus deze 'trein' was het vervangend materieel tot aan Bad Bentheim. Overigens was het zeer druk, maar van de conducteur mochten wij dus Eerste Klasse gaan zitten (ik heb kennelijk als gehandicapte een hoog aaibaarheidsniveau :D).
Echter werd er voor Amersfoort omgeroepen dat de binnenlandse reizigers eruit moesten en voor de richting Apeldoor, Deventer, Almelo en Hengelo mmaar de volgende trein moesten gaan nemen. Er kwamen nog meer mensen de trein in en uit symmpathie voor de mensen die nog over de grens moesten eruit gegaan. Bij vertrek van de trein bleek er hier en daar echter nog gewoon wat zitplaatsen te zijn: dat heb je er dus van als de conducteurs in hun eerste klas hokjes blijven zitten: als iedereen een beetje had doorgelopen had het gekund o-0p0. Mijn reisgenote voelde zich hierdoor eigenlijk wel genaaid en merkte op dat dit toch wel de manier was om mensen in de auto te krijgen...
Maargoed, er werd dus helemaal niets omgeroepen over de volgende trein. Helaas weer zo'n typische 'zoek-maar-zelf-houding' dat wel vaker voorkomt bij storingen en vertragingen. Gelukkig had mijn reisgenote dus wat betere oogjes dan ik, zodat ik niet teveel op schermpjes enzo hoefde te turen (jeetje, wat zijn die TV-schermpjes op Amersfoort met actuele vertrektijden KLEIN qua lettertype en wat hangen ze HOOG, je zou maar slechtziend z
Overigens een zeer opvallende automatische mededeling op Amersfoort: vermijdt van X juli tot en met x augustus station Arnhem. Download de reisfolder op
http://www.ns.nl. Echter werd er niks gezegd over mensen die GEEN internet hebben. Je zou toch je reizigers goed willen informeren!
Maargoed, na ongeveer een half uurtje kwam de IC naar Enschede. Voor Apeldoorn of Deventer was er nog een bermbrandje, waardoor wij langzaam moesten gaan rijden. Daarnaast wachtte de trein in Deventer nog op de aansluiting vanuit Zweolle (kennelijk wachten de treinen in dat deel van Nederland WEL op elkaar) en had dus uiteindelijk iets van +10. Daardoor in Hengelo dus weer net een bus gemist, met een wachttijd van 25 minuten. Dan toch maar even het centrum van Hengelo ingedoken en doelbewust even twee bussen later genomen. Anders zou de vertraging ruim een uur zijn geweest.
De terugweg ging wel wat soepeler. :D