Pagina 7 van 16

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 17:26
door Jurjen
Ehm, ondertiteling?

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 17:31
door Geert
<dingdong>Test 2, 4, 6, 8, 10...

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 19:01
door Jurjen
Ah, dat had ik er niet uitgehaald. ;-)

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 20:13
door IC3
Vandaag weer eens met de trein gereisd en die reis liep niet zoals ik die zou verwachten. Om ca. 10.00 stond in Roosendaal langs spoor 4a een trein voor een besloten gezelschap, gereden met een VIRM. Waar die trein naar toe is gegaan is me een raadsel, dat was nergens aangekondigd en heb 'm ook niet weg zien rijden.

Mijn reisdoel was Middelburg en om daar te komen wilde ik de t2133 nemen, die helaas met vijf minuten vertraging stond aangekondigd. Al snel bleek dat ik niet de enige was die op dat idee gekomen was, gezien de vele wachtende reizigers, zeker na binnenkomst van de trein uit Zwolle. En toen, je raadt het al, kwam er een VIRM-IV voorrijden, die propvol was. Gelukkig paste ik er nog bij, maar van de reis zelf heb ik tot aan Goes niets gezien. Het is maar een geluk dat de nieuwe VIRM-treinen zulke brede trappen hebben, waar ik nog een 'zitplaats' wist te bemachtigen. De sfeer was wel goed in de trein, iedereen maakte er het beste van. Er waren reizigers uit Friesland, die naar eigen zeggen rond een uur of zeven daar vertrokken waren en al bij de overstap in Rotterdam geen plaats hadden... Met Kruidvatkaartjes én zomervakantie én weekeinde zou NS toch wel moeten begrijpen dat een iets langere trein wel op zijn plaats zou zijn. :x Onderweg geen omroep gehoord, geen excuses, niets. Zo laat NS zich niet van haar beste kant zien.

O ja, wat me ook opviel was dat ik bij het kopen van mijn kaartje aan het loket in Roosendaal ineens een nieuw model kaartje kreeg, zoals die ook uit de automaten met aanraakscherm komen. De lokettist vertelde dat ze nieuwe apparatuur hebben gekregen. Opvallend, zeker met de komst van de ov-chipkaart. Of zou het systeem van de loketten daar juist ook op voorbereid zijn?

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 20:29
door Daniel
Ah, dat is het dus met die kaartjes... vond het laatst al zo opmerkelijk toen ik in een trein een kaartje zag liggen in de "aanraakscherm-uitvoering" met de vermelding van de transactiekosten erop :P

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 21:08
door M57
Al een behoorlijk aantal maanden worden er aan de verkoopbalies kaartjes uitgegeven van het nieuwe model. Het gaat nog maar om een deel van de balies.

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 21:30
door Wubbo
Het was eigenlijk niet de bedoeling dat er nog nieuwe kaartjes voor de verkoopbalies zouden komen, maar door het uitstel van de OV-chipkaart is het er uiteindelijk toch van gekomen. De printers van de verkoopbalies waren zo ver heen dat ze echt niet meer te repareren waren, vervangen kon ook niet meer (de printers van de gesloten loketten hebben een hele tijd als reserveprinters gefungeerd) dus moest er toch maar wat nieuws komen. Dat is dus dit geworden.

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 22:14
door IC3
Hmm, zo'n vermoeden had ik al. Wel opvallend dat de talloze printers die door de loketsluitingsgolf van de laatste tien jaar niet toereikend waren. Die oude kaartjes die door een ratelende matrixprinter werden afgegeven hadden wel wat. :P

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 22:35
door Vinny
In de intercity Amsterdam - Zandvoort v. 19.15 was een theatervoorstelling in het kader van 'Over het IJ-festival'. De kaartjes zijn gratis te bestellen op internet (morgen ook nog voor de liefhebber: www.overhetij.nl).
Was erg leuk. Vooral toen de actrice door het treinraam probeerde te klimmen bij Haarlem. Ik heb nog nooit zoveel mensen zo verbaasd zien kijken op het perron :lol:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: za 11 jul 2009, 22:43
door Ruben
Een mcn van een bepaalde stoppert dacht op Apd nog wel ff koffie te kunnen halen in 45 sec. tijd. De wachtrij van 3 personen gooide echter roet in het eten dus hij droop maar af richting zijn trein die daardoor 30sec. te laat wegtufte.

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 13:58
door Oud forumgebruiker
IC3 schreef:Hmm, zo'n vermoeden had ik al. Wel opvallend dat de talloze printers die door de loketsluitingsgolf van de laatste tien jaar niet toereikend waren. Die oude kaartjes die door een ratelende matrixprinter werden afgegeven hadden wel wat. :P
Die kaartjes 'oude stijl' zijn nog te verkrijgen in de code-automaten. Ik had er laatst toevallig weer één toen ik een treinkaartje kocht op station Sloterdijk.

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 15:01
door Suus
Voor mensen die foto's zouden willen maken, er rijden sinds gisteren voor de komende weken weer reguliere treinen tussen Gouda en Alphen.

(Gisteren waren het twee losse Plan V's)

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 15:02
door Oud forumgebruiker
Misschien ook leuk: Zaterdags is s4700 in Uitgeest gekoppeld aan s3400 (Utg-Hn).

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 15:14
door Geert
ziggy schreef:
IC3 schreef:Hmm, zo'n vermoeden had ik al. Wel opvallend dat de talloze printers die door de loketsluitingsgolf van de laatste tien jaar niet toereikend waren. Die oude kaartjes die door een ratelende matrixprinter werden afgegeven hadden wel wat. :P
Die kaartjes 'oude stijl' zijn nog te verkrijgen in de code-automaten. Ik had er laatst toevallig weer één toen ik een treinkaartje kocht op station Sloterdijk.
En ook bij diverse andere loketten, slechts bij een deel van de loketten worden de treinkaartjes-nieuwe-stijl verkocht.

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 15:55
door IC3
^ Om het dan maar compleet te maken: ook bij de agentschappen, zoals postkantoren. :P

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: zo 12 jul 2009, 16:36
door Ennes
ziggy schreef:Naja, ik kan wel snappen dat die meisjes dachten dat die trein in Zaandam stopte. De Intercity's uit Maastricht en Nijmegen stoppen er immers ook.

Lang leve de duidelijke formules van NS!
Lang leve de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger en het plannen van zijn/haar reis.

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 00:08
door Fles
Ennes schreef:
ziggy schreef:Naja, ik kan wel snappen dat die meisjes dachten dat die trein in Zaandam stopte. De Intercity's uit Maastricht en Nijmegen stoppen er immers ook.

Lang leve de duidelijke formules van NS!
Lang leve de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger en het plannen van zijn/haar reis.
Je realiseert je wel dat dit een belachelijk makkelijke afschuif-reactie is? Of moet ik dat nog gaan toelichten?

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 01:43
door Dexter
Nou, je moest eens weten hoeveel mensen er als een blind paard in een bijna-vertrekkende trein springen zonder te kijken op de CTA's of de koersborden en zich als de trein eenmaal rijdt ineens realiseren dat ze in de verkeerde trein zitten.

Vandaag rond 17:30 uur stond op Rtd spoor 10 de V250 4608, roepnaam Fyra. Het was leuk om te zien dat er zich meteen een meute fotograferende mensen verzamelde, waaronder zelfs fotograferende NS-ers. Hoewel ik het een spuuglelijk ding vind, kon ik het zelf ook niet laten een paar foto's met m'n mobiel te schieten. :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 11:40
door Vinny
Je realiseert je wel dat dit een belachelijk makkelijke afschuif-reactie is? Of moet ik dat nog gaan toelichten?
We zijn in Nederland veel te veel verwend met een strak schema. Treinen stoppen of overal (sprinter) of nergens (intercity). Kijk eens in het buitenland: dan moet je echt gedetailleerd op het vertrektijdenbord kijken, omdat de tussenstations per treinserie kunnen afwijken...

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 11:43
door Caspar
Maar daar verandert het bijna nooit. Het zelfde patroon rijdt een trein vaak al meer dan 10 jaar zo. Net als dat het natuurlijk een begrip is voor veel reizigers dat de trein naar Enkhuizen ook in Zaandam en Purmerend stopt, wat natuurlijk jaren zo is geweest, en voor die pubers hun hele leven al zo is geweest.

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 11:52
door Suus
Vinny schreef:
Je realiseert je wel dat dit een belachelijk makkelijke afschuif-reactie is? Of moet ik dat nog gaan toelichten?
We zijn in Nederland veel te veel verwend met een strak schema. Treinen stoppen of overal (sprinter) of nergens (intercity). Kijk eens in het buitenland: dan moet je echt gedetailleerd op het vertrektijdenbord kijken, omdat de tussenstations per treinserie kunnen afwijken...
Dus, moeten we dat in Nederland dan ook maar invoeren? Kom op zeg, een van de beste eigenschappen van de dienstregeling in Nederland is dat deze voor de reiziger zeer transparant is. Er zijn wat uitzonderingen, maar over het algemeen weet een reiziger die vaker dan eenmalig met de trein gaat al snel hoe het werkt, omdat er zo'n helder schema ligt. We zijn niet verwend, dat is juist waar de reiziger op zit te wachten!

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 11:53
door Vinny
Moet je vooral in Polen kijken, daar rijdt van de ene op de andere dag helemaal geen trein meer...

totdat er weer een regionale overheid is die boos wordt en de vervoerder een zakje met euro's geeft... :mrgreen:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 12:01
door Vinny
Kom op zeg, een van de beste eigenschappen van de dienstregeling in Nederland is dat deze voor de reiziger zeer transparant is.
Een transparante dienstregeling is een middel, geen doel. Ik ben zelf dan ook een voorstander van het IC-flex model, wat in de jaren '80 en in het buitenland gebruikerlijker is dan hier. Een TGV die één keer per dag ook op Lamballe stopt: Heerlijk, dat scheelt weer een buitengewoon reizigersonvriendelijke overstap ergens in de provincie op een boemeltreintje. En doorgaande reizigers naar Brest nemen gewoon de TGV van een uur later, die non-stop rijdt... :D

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 12:09
door Oud forumgebruiker
Vinny schreef:Moet je vooral in Polen kijken, daar rijdt van de ene op de andere dag helemaal geen trein meer...

totdat er weer een regionale overheid is die boos wordt en de vervoerder een zakje met euro's geeft... :mrgreen:
Laten we vooral Polen als voorbeeld nemen... :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Geplaatst: ma 13 jul 2009, 12:18
door Wubbo
Of Frankrijk. Ik ben geen onervaren reiziger, maar hoe laat in Frankrijk een trein gaat is mij nooit duidelijk geworden. Geen enkele regelmaat, noch in frequentie noch in stoppatroon. Ik heb met een forumgenoot een half uur op een Parijs station staan kijken naar hoe het werkte, maar we kwamen er met zijn tweeen niet uit. Laat staan dat een normale reiziger het dan moet begrijpen.

Het enige dat ik in Frankrijk begrijp zijn de metro en RER rond Parijs. En laten die nou weer wel in een regelmatige dienstregeling rijden ;-)