Vandaag een rit van Hoorn naar Haarlem en Amsterdam (en terug) gemaakt. Ik heb de 694800 gepakt die dus vanaf Hoorn naar Amsterdam centraal gaat, en overal stopt onderweg, waaronder ook iets van 12 minuten in Alkmaar, en een minuut of 8 in Uitgeest. Mijn geduld werd wel op de proef gesteld. Omdat er bij Santpoort Noord nog iemand bij zou komen, was de omgeleide s3000 geen optie.
In Hoorn vertrokken alle treinen vanaf spoor 3, dus dat wordt nu goed gebruikt met 8 treinen per uur. Reden daarvoor is dat de uitrijders van Hoorn, wat nog dwergseintjes zijn, worden vervangen door deze stoere uitrijders:
Als ik zo naar de foto kijk, lijkt het net alsof de monteur rechts weemoedig afscheid aan het nemen is van het dwergseintje...
De enige manier om op het perron te komen, is nu door middel van de traverse, dus mensen met een rolstoel kunnen niet op het perron komen dit weekend. Een behulpzame HC tilde voor een dame haar fiets helemaal de trap op en de traverse over, behoorlijk klantvriendelijk!
In de trein viel een gesprek van een conducteur met een andere op, het bleek dat ie uren in zijn eentje was gestationeerd om reisinfo te geven op station Hoorn. Pas rond het middaguur werd ie afgelost door 4 man S&V. Tijdens het gesprek roept ie uiterst verbaasd: MOET JE NOU ZIEN!!! Dus ik kijk naar buiten (zat 3 banken verderop) Zie de 4 S&V'ers tegelijk het personeelsverblijf inlopen. De conducteur: Ja ik ga er natuurlijk niets van zeggen, en ik ga er niet over, maar ze zijn amper een kwartier aanwezig en duiken nu al de kantine in met zijn 4en. Als je dan zo nodig pauze wilt houden, doe dat dan om beurten. En idd, er was daarna niemand meer op het perron aanwezig om reisinfo te geven.
Vervolgens zit er een vrouw met gezin achter me, die vertelde dat de omroep zei dat ze werd geadviseerd de stoptrein naar Hoofddorp kon pakken, en in Sloterdijk voor Amsterdam dan zou moeten overstappen. Maar zei ze: Die vriendelijke conducteur op het perron (een S&V voordat ie ging pauzeren) Zei dat we ook lekker deze trein konden pakken en zo niet hoeven over te stappen. Mw ging blij zitten. Bij Heemskerk begon mw zich zorgen te maken, ze herkende het niet meer en ging opzoek naar de HC. Die kwam, en zei dat deze trein dus een enorme omweg maakte. Mw was ontzettend chagrijnig geworden, dat ze het idee had dat ze door de S&V voor de gek werd gehouden. Ik geef haar niet eens ongelijk eigenlijk.
Op deze manier was ze ruim 45 minuten langer bezig...
Op de terugweg naar Hoorn in Zaandam op een spoor gestopt waar je normaal naar Amsterdam vertrekt, via de fly-over linkerspoor tot voorbij Zaandam Kogerveld gereden. Ook weer eens wat anders. Een nogal wazige vent vroeg of ie de laptop even mocht lenen van de reiziger aan de andere kant van het gangpad, om een nummer van een vriend op internet op te zoeken. Meneer zei dat ie geen internet verbinding had, en wazige vent zwalkte weg. Daarna kwam ie nog een keer of 3 langs, totdat de HC hem trof en hij een ongeldig kaartje liet zien. HC: Je kan nu hier uistappen (Pmr) of je blijft zitten en legitimeert je en krijg een kaartje van mij. Zwalkende man: Ik stap hier wel uit. Zwalkende man staat op, en zwalkt helemaal door de trein naar het achterste balkon, om daar na een halve minuut te aarzelen toch maar uit te stappen... :?